Pagina 1 van 1

cylinder bus persen

Geplaatst: do jan 22, 2004 19:04
door AMBUSH
beste mensen

ik ga een susuki rm van een friend kopen loopt goed ziet er gewoon niet uit kappen zijn helemaal vaal dus ff met commander 4 ( de groene d8 ik ) er over en het komt wel weer goed maar wat is nu het probleem : voor wiel komt met geen mogelijkheid van de grond ( en nee ik bedoel niet met koppeling laten schieten maar met power weely's ) dus ik neem aan zuiger is op friend zecht ding is over de 12 uur gebruikt kan dus wel kloppen nou is de grap er zit ook een getunede cylinder bij waar een nieuwe bus in moet wat kost dat en is het ook zelf te doen door een aparaat te maken van een stuk draad en beugels en dan de bus er in te trekken

ik vraag me ook af omdat de motor uit 83 komt en hij dus een gietijzer wandje heeft moet je voor je een nieuwe zuiger er in doet hem laten honen of pas na een paar zuigertjes en hoe groot is de kans dat ik hem moet laten honen want dan doe ik er namelijk liever een nieuw busje in de getunede ( als het niet te duur is btw de bus is er uit "geprobeert " te halen met een boor maschine niet door de friend maar door de eigenaar er voor cylinder is niet beschadigt zit gewoon nog de helft in )

Re: cylinder bus persen

Geplaatst: vr jan 23, 2004 12:11
door Joop
Wat is dat eigenlijk voor Suzuki een 125, 250 of een 400 cc? Zelf verbussen lijkt mij een heel moeilijke zaak zonder het juiste gereedschap. Een gietijzer cilinder moet je altijd laten slijpen als je de zuiger vervangt anders heeft het het vervangen van de zuiger niet zoveel zin. :idea: Je kunt je cilinder natuurlijk ook laten nakasillen. Is de zuiger trouwens wel echt versleten?

Geplaatst: vr jan 23, 2004 16:15
door Rudy
Zon bus vervangen is nu niet het makkelijkste, als ze al te koop zijn. Ze zijn ook zelf te maken maar dat is verschrikkelijk veel werk.
Zou eens langs een rivisie bedrijfje gaan en daar eens vragen of hij nog te honen/boren is, dat is het goedkoopste en je houd dan de bus. (dus je getunde cilinder uiteindelijk)
Bij dat soort bouwjaren is de kans wel groot dat de cilinder versleten is. De vraag is alleen hoevaak hij gehoond is en of dat nog kan. (en of je er dan nog een zuiger bij kunt kopen)
Je zou ook eens kunne kijken of je niet ergens zon cilinder kunt vinden? Al zal dat wel lastig zijn.

Geplaatst: vr jan 23, 2004 16:44
door AMBUSH
het is de 125cc versie

en ik had op de prox site al een bus gevonden en ik weet wel zeker dat de zuiger op is want ik krijg de kickstart met me pink nog naar beneden :lol:

Geplaatst: vr jan 23, 2004 19:14
door the rednas
vrees dat je die bus moet (laten persen) met een hydraulische pers met eventueel verwarmen van de cilinder en dus niet zelf kunt doen of zou het iig niet zelf gaan proberen.en btw k denk niet dat je die vaalheid van de kappen of gaat krijgen met commandant, k doe t plastic van me eigen moto wel eens met siliconen spray, werkt best goed om beetje glans terug te krijgen of gewoon een speciale spuitbus kopen bij automaterialenzaak ervoor.en by the way, kan ook net zo goed dat de kop(pakking) lek is of dat er ook diepe krauwen in de cilinder zitten als hij geen compressie heeft he..k heb btw als je eens spullen nodig hebt nog wel wat motorische onderdelen voor deze motor liggen, heb dr zelf ook nog ooit wel een gehad..dus haal gewoon ff de cilinder er af en kijik hoe de cilinderer uit ziet die er nu op zit, en nog wat..je hebt het over een getunede cilinder waar je een andere bus in wil laten persen..maar wanneer je een bus koopt moet die wel weer op de cilinder(kanalen)aangepast worden dan he anders heb je enkel nadeel ervan.

Geplaatst: vr jan 23, 2004 19:41
door AMBUSH
ja dat begrijp ik met die getunede dan zijn de poorten in de bus kleiner dan in de cylinder kun je dus heel makkelijk bij veilen/frezen
en ik krijg bij de motor een heel blok ( is gestraalt moeten aleen nog lagers in ) zit complete versnellingsbak bij en kruk as en koppling bende ( heel setje ziet er nog als nieuw uit niet in gesleten ) moet aleen nog een nieuwe achter band op en de ketting wil er nog wel eens af lopen moet ie dan in gekort worden of is er een ketting geleider kapot ?? en dat met koppaking ja dat moet ik maar ff na kijken heb hem nog niet thuis staan maar zo dra ik hem hier heb gaat ie helemaal uit elkaar wil wel weten waar ik mee rij ( heb er een hekel aan als er tijdens rijden iets kapot gaat dus meestal is er iets al vervangen voor dat het kapot gaat/is )

Geplaatst: zo jan 25, 2004 01:21
door AMBUSH
ik heb de rm nu thuis staan meteen alle kappen er af. Ik heb nu ook de cylinder open ligen boring is 55mm die gaat dus mooi naar 55.25 met een nieuwe pro-x de cylinder is al wel wat bij gewerkt dus daar zal ik nog wel een poort mapje van maken. ding liep ook met een veel te grote sproeier boegie was pikswart dus moet maar ff maatje of 2 / 4 kleiner ding heeft btw een vlinder poort weet niet of het normaal is voor een uit 83 de vlinder poort heeft een soort schelp vorm en als ik er naar kijk is hij daar mee aan gepast ??

Geplaatst: zo jan 25, 2004 01:27
door Rudy
wat bedoel je met een schelpvorm?

Ik zou zowizo niet teveel waarde hechten aan een getunde 83er , een nieuwere is zowizo zoveel sneller :oops:.
Zelfs mijn 81 rm80 had een vlinderpoort dus zo bijzonder is dat niet :wink:

Geplaatst: zo jan 25, 2004 01:39
door AMBUSH
van onderen is hij smaller dan van boven in ieder geval je kan zien dat hij breder is gemaakt omdat je kan zien dat er een stukje uit de bus en uit de cylinder is geveild/freesd