Pagina 1 van 1
Caravan + motortransport
Geplaatst: di jan 13, 2004 22:36
door Jo VdB
Ik ben van plan om me een tweedehands-caravan aan te schaffen.
Kwestie van wat comfortabeler te zijn in mijn escapades, en ook om mee op vakantie te gaan...
Nu zie ik soms crossers die hun moto "bijladen" op de caravan, meestal op de dissel, maar soms ook achteraan (als een soort van "fietsdrager", maar dan als "motodrager")
Heeft iemand hier ervaring mee ? Tips ? Waarop letten ? Eigenbouw of kopen ?
Jo VdB
Geplaatst: di jan 13, 2004 22:52
door Freek
Hier zijn speciale caravans voor, met een achterdeur en bevestigings-ogen
in de vloer.
Als ik het goed heb is ie van Knaus.
Geplaatst: di jan 13, 2004 22:59
door Jo VdB
Er zijn inderdaad speciaal uitgeruste caravans daarvoor, maar ik wil dus mijn moto transporteren met een
normale toercaravan
Hier een voorbeeld van bv. een Tango, die speciaal ontworpen is voor bv. motortransport/
Jo VdB
Geplaatst: wo jan 14, 2004 09:27
door Robje
Hoi Jo,
Nederlanders staan bekend om hun (on)kunde op caravan gebied.... dus lijkt mij dat een antwoord van ons vandaan niet moeilijk is!
Zonder flauwekul: volgens mij krijg je met een motor voor of achter op een caravan altijd een probleem met onbalans. Je zet natuurlijk ruim 100 kg ver van de as vandaan en zoals we allemaal weten: kracht maal arm...
Met een camper is dit natuulijk anders omdat die 2 assen heeft. Dus volgens mij moet je proberen de motor zover mogelijk op de as van de caravan zetten.
Succes
Geplaatst: wo jan 14, 2004 11:32
door Guillaume
Je kunt een motor denk ik beter voorop laden als achteraan. Als je 'm achteraan zet krijg je minder druk op je trekhaak, waardoor hij kan gaan zwabberen. Ik zie zo vaak mensen op campings aankomen, waarvan je al gelijk ziet dat ze hem verkeerd geladen hebben, en dan maar klagen dat een caravan zo slecht rijdt. En dan vertel je ze als 20 jarig broekie hoe ze hem moeten laden en als ze dan thuis zijn bellen ze enthousiast op hoe fijn hij nu wel reed
Ik rij zelf weleens met vrachtwagens en landbouw combinaties tot de 50 ton, dus dan weet hoe je zoiets moet laden
(en rijden...
)
Geplaatst: wo jan 14, 2004 12:12
door huskie
Jo, toen ik nog een vw passat reed, heb ik hier ook vaak over nagedacht.
Ik reed toen ook met een caravan ivm de kids ed, en heb toen eens een fotootje gezien van een motor op de voorkant bij de dissel gemonteerd. De draaicirkel nam natuurlijk wel gigantisch af, maar je kunt dan wel de motor meenemen.
Ze hadden mmen ik, een U profiel gemonteerd(gootje) en de motor er gewoon opgetilt of op gereden. Je zult in iedergeval het voor en achterwiel moeten vastzetten met ty-rips
en spanbanden van caravan naar moter en vanaf de trekhaak naar motor.
Het moet dus gewoon mogelijk zijn, en jouw kennende lukt je het wel.
Het gewicht is geen probleem, want je laad gewoon wat meer achterin de caravan. Neem dus een caravan met genoeg ruikte voor bij de dissel en monteren maar.
Heerlijk motor mee op vakantie. Even brood halen jongens, daaaaag. En dan rij je smorgens even naar het volgende dorp 10km verderop over al die sentiers paadjes.
Geplaatst: wo jan 14, 2004 12:23
door JWJanssen
Inderdaad de Tango of de Knaus Sport & Fun zijn caravans die speciaal gemaakt zijn om motorfietsen (of ander zwaar fun spul) mee te nemen. De Knaus S&F is met twee assen verkrijgbaar, laadvermogen 200 of 400 kg (of zo iets).
In de wegrace is het heel normaal om standaard caravans om te bouwen zodat er een motorfiets ingezet kan worden. Heb ik zelf ook gedaan, een Chateau 320 caravan uit 1974. Achterkant eruit gezaagd en weer passend gemaakt met een snelsluit systeem. Vervolgens haken in de vloer door de chassis balken gemaakt. Motorfiets moet midden boven de as staan. Twee jaar lang mee door Europa gereden.
Voor of achterop de caravan binden is geen goed plan, een motorfiets is veel te zwaar.
[/img]
Geplaatst: wo jan 14, 2004 12:25
door JWJanssen
Oh ja, het moet dus wel een caravan zijn met de keuken aan de zijkant.
Maar ik ken ook mensen die de motorfiets er via de voorkant, dus over de dissel, uithalen (en dus ook weer inzetten).
Geplaatst: wo jan 14, 2004 23:06
door pruus
Janssen heeft gelijk, Jo. En JW ook natuurlijk. Hij moet er gewoon in, behalve als het hele span boven de vijf ton weegt, dan is het niet zo belangrijk waar je hem plaatst. De dingen die ik voor of achterop zie staan zijn trouwens meestal niet zo lang als jou KTM.
Geplaatst: do jan 15, 2004 00:08
door Husa Boy
Jo onze caravan staat te koop
er is voorraan al een voorziening op gemaakt om moto op te zetten
dus zo een railing
zal je mailen met meer info
Geplaatst: do jan 15, 2004 14:56
door Jo VdB
Een Tango of Knaus Sport en Fun is voor mij niet geschikt, want die hebben maar 3 slaap-plaatsen. En die zijn trouwens 2dehands erg moeilijk te vinden, heb ik de indruk.
Ik heb minimaal 4 slaapplaatsen nodig ...
Jo VdB
Geplaatst: zo jan 18, 2004 09:56
door de antrapper
Hallo J vdB
Je "fiets" voor of achter op een caravan plaatsen zal moeilijk zijn.
De moderne caravans hebben niet zoveel ruimte voor extra gewicht, tussen de 200 en 300 kg, dit gewicht moet bij voorkeur zodicht mogenlijk
boven de as geplaatst worden. Als je voor of achterop iets zwaars monteerd wordt de caravan erg instabiel, en zal hij makkelijk gaan slingeren.
Het wordt gewoon tijd voor een busje, met dubbelcabine, hoef je je hobby nooit te missen.
Hans
Geplaatst: zo jan 18, 2004 11:06
door john b
als je een caravan neemt met een stevig chassis en je compenseert wat je acherop zet met ballast vooraan(watertank) heb je nergens last van. er zijn ook zwaardere veren voor een caravan te krijgen ,en je frame moet je wel over een langere lengte monteren op de balken
Geplaatst: zo jan 18, 2004 21:08
door 123 Bike Check
En mag dit alles zomaar?
Daar kun je mss eens eerst naar informeren...
Ik weet dat ik een fietsrek heb voor achter op de trekhaak...
Wou eerst een rek kopen voor 3 fietsen, maar de verkoper vertelde mij toen dat dat nie regelementair meer was, enz...
Daar zullen wel een paar regels zijn waar je ook moet opletten, denk ik...
Geplaatst: ma jan 19, 2004 10:28
door JWJanssen
"En mag dit alles zomaar? "
Van mij wel...
Geplaatst: ma jan 19, 2004 10:29
door Freek
In het algemeen kun je zeggen dat je bij een personenwagen ca. 50 kg kogeldruk (=druk op de trekhaak) moet hebben en bij een terreinwagen ca. 100 kg.
Als je de caravan op die manier kunt beladen en je overschrijd het max. toelaatbaar gewicht van caravan en auto niet, dan is er niets aan de hand.
Geplaatst: vr apr 02, 2004 12:55
door yz426
ik had ook al eens aan zoiets gedacht
een oude caravan kopen
en inrichten zodat er twee moto's in passen
+ een klein keukentje ofzo is altijd wel handig
http://www.crossmotorsloperijpiepers.nl ... eset1.html
dan aanhangers selecteren
en die bovenste caravan
250€ kost ie
dus volgens mij moet je zo'n caravan wel zelf goedkoop kunnen maken niet?
iemand tips?
moet het ergens verstevigd worden ofzo?
Geplaatst: za apr 03, 2004 18:27
door Gast
Ik moet al opletten met het laadvermogen als ik al de gewone dingen meeneem. Dus hoe ga je dat doen met een crosser?
Ik steek hem achter in het busje, maar die gebruik ik tijdens het jaar dan wel als werkauto.
Geplaatst: zo apr 04, 2004 09:36
door No Limit YFZ
Volgens mij zal je én boven je gewicht van 750 kg zitten én slechte gewichtsverdeling hebben. Moto moet vooraan om gewicht op de kogel te krijgen, zoniet ga je zeker gaan slingeren !