Pagina 1 van 1
elektrisch roadbook
Geplaatst: za jan 10, 2004 10:25
door petersch
Wie is de knutselaar van het elektrische roadbook (Henry). Ik zou graag het schemaatje en wat meer info willen hebben, vooral over de twee motortjes en hoe hou je het papier strak. Weet iemand hoe dit bij de originele touratech elktrische roadbooks werkt?
Onderwerp: elektrisch roadbook
Geplaatst: za jan 10, 2004 21:30
door annelrob
moet je even kijken op het forum van de BMW GS club
http://www.bmwgsclub.nl/forum/
, daar mailt Henry regelmatig en wordt ook zijn roadbookhouder besproken
Geplaatst: za jan 10, 2004 23:45
door Fr@venture
De electrische versie van touratech gebruikt zo'n zelfde motortjes als ze bij de modelbouw zaken verkopen. Volgens mij gebruikt Rob die dingen ook. Bij de Roadbook rit in Vorstenbosch zag ik iemand die deze motortjes ook gebruikt. Om toch een beetje vermogen uit deze motortjes te halen draaien ze enorm snel en daarom zit er zowel bij touratech als op de zelfgebouwde versie die ik gezien heb een enorme tandwiel overbrenging. Ook deze zijn te verkrijgen bij de modelbouw zaak heb ik begrepen.
Als je meer wilt weten over zo'n touratech ding dan moet je het maar laten weten. Ik heb er eentje op de brommert gemonteerd.
Detail foto's kan ik misschien ook wel maken.
Groeten,
Fr@venture
Geplaatst: zo jan 11, 2004 14:32
door petersch
De motortjes en tandwieltjes is het probleem niet maar eigenlijk moeten de motortjes steeds een andere snelheid lopen om het papier op spanning te houden. Heeft de touratech ook nog de mogelijkheid voor handbediening??
Geplaatst: zo jan 11, 2004 16:28
door Freek
Waarom wil je het eigenlijk elektrisch ?
Ik heb de handbediende Touratech en die bevalt me prima.
Met handbediening voel je ook beter of er teveel spanning op het papier staat. In dat geval gebruik ik de afrol-knop i.p.v. de oprol-knop
Geplaatst: ma jan 12, 2004 11:31
door JWJanssen
Handbedient werkt goed op verharde wegen, maar op overhard is dat te gevaarlijk.
Dat verhaal met het papier strak houden: ik snap het niet waarom dat zo'n probleem is. Als er aan een kant getrokken wordt en aan de andere kant er een rem op de rol zit (bijvoorbeeld een rubber o-ring die vast staat) dan blijft het papier toch strak staan.
Er moet zo wie zo al een rem op zitten om te voorkomen dat de rol afdraait door het trillen.
Of ben ik nu simpel.
Waarom worden er geen stappenmotoren gebruikt? Dan zijn er geen tandwielen meer nodig.
Geplaatst: ma jan 12, 2004 12:29
door N!co
JWJanssen schreef:
Waarom worden er geen stappenmotoren gebruikt? Dan zijn er geen tandwielen meer nodig.
Waarschijnlijk omdat daar meer electronica voor nodig is.
Re: elektrisch roadbook
Geplaatst: di jan 13, 2004 01:32
door henry
Euh, Henry ben ik dus
Helaas ben ik door een mega comp crash het schema kwijt geraakt.
Ik weet nog wel hoe het werkt maar de weerstands waardes niet meer uit het hoofd . zal binnenkort (lees dit jaar) het schema opnieuw tekenen en het roadbook uit elkaar trekken om de weerstands waardes te bekijken.
In het kort,
de motoren komen van conrad vandaan, zijn 12V motoren met ingebouwde vertraging zodat ze ongeveer 60 rpm hebben.
Deze drijven via twee tandwielen (ook conrad) de assen aan.
Elke motor heeft een weerstand in serie staan.
de duwende motor een grote (geloof 150 ohm) om het papier strak te houden. de trekkende motor heeft een kleinere (100 ohm ?) om de motor af te zwakken.
Anders trekt de motor het papier kapot als het te snel draait (nu gaat de motor langzamer draaien onder belasting omdat er dan een grotere spanning over de voorschakel weerstand gaat staan)
De meeste foto's van de ingewanden zijn helaas ook veloren gegaan met de comp crash
Dit is in ieder geval hoe het er uit ziet
Geplaatst: wo jan 14, 2004 21:06
door Geraldklx
Hier een link opgezocht van de week.
http://www.transalp-biker.de/bauanleitu ... halter.htm
Klopt deze electrcitekening?
Geplaatst: wo jan 14, 2004 21:22
door Geraldklx
Geplaatst: wo jan 14, 2004 23:17
door henry
Ja en nee,
Die had ik destijds ook gevonden, maar vond het ontwerp niet goed, hij kan veel eenvoudiger.
Ik heb er maar 1 relay inzitten (ipv 2)
En proefondervindelijk ben ik er achtergekomen dat de trekkende motor ook een voorschakel weerstand nodig had, was anders veel te sterk (maar dat is weer afhankelijk van de motoren die je gebruikt)
en ook de LED verlichting is veel te moeilijk aangesloten (lees fout)
De LED's moet je in serie zetten, heb je een veel kleinere voorschakel weerstand nodig en verspil je minder vermogen
Gezien de vragen zal ik wat meer haast maken met het tekenen van het schema
Geplaatst: di jan 20, 2004 02:13
door henry
Ok, hier is hij dan:
Ik het kort,
Met S1 en S2 ( links in schema) bedien je het roadbook, dit kan ook natuurlijk een enkele wisselschakelaar zijn.
In de vooruit stand gaat de 12v via het relay (in rust) en r1 naar de trekkende motor (diode D2 sluit r2 kort)
Via r3 en r4 wordt de "duwende" motor gevoed (diode D3 in sper)
Hierdoor loopt de duwende motor langzamer om het papier strak te houden
Als je de achteruit bedient wordt relay K1 geactiveerd en draaien de spanningen op de motoren om.
Door de diode's zal ook nu de trekkende motor meer spanning krijgen als de duwende
S3 en S4 dienen om een motor uit te zetten zodat het papier in en afgerold kam worden, ik heb namelijk geen extra handbediening er op (geen ruimte)
R1 en R3 gok ik op 50ohm,
R2 en R4 op 100 ohm.
Nogmaals, zijn gegokte waarde's. ik heb m'n roadbook nog niet open gemaakt om te meten wat ik er twee jaar geleden ingestopt heb
K1 is een mini relay
Motoren komen van conrad met ingebouwde vertraging en draaien ongeveer 60 rpm
Merk is "comodrills" (
www.conrad.nl , modelbouw, toebehoor, Transmissiemotoren )
De foto's die ik nog heb en het schema staan ook op
http://henry.smugmug.com/gallery/57831/1/2054747
Veel succes, ben natuurlijk wel nieuwsgierig naar jullie resultaten