Pagina 1 van 1

wielen 18 en 19 duim

Geplaatst: zo jan 04, 2004 23:07
door geert
Waarom zit er op een enduro achteraan een 18 duims wiel en op een cross 19 duim.
Het ware toch simpeler geweest als alles hetzelfde was.
Of zie ik iets over het hoofd??
Is er misschien een speciale reden??

Geplaatst: ma jan 05, 2004 17:13
door huskie
Geert, goed opgemerkt. De crossers hebben sinds een aantal jaren een 19 inch achtervelg, waardoor ze een band met een lagere wang konden gaan rijden, wat weer traktie voordelen zou bieden. Stijvere band in dit geval.
De totale hoogte van het achterwiel met band mag niet veranderen anders zou de motor teveel voorover gaan staan.
De enduro sport is denk ik conservatiever en door de verschillende ondergrond is wat hogere wang wel aantrekkelijk.
Maar ik ben een offroadrijder dus misschien weet een crosser hoe het echt zit.

Geplaatst: ma jan 05, 2004 21:34
door Jo VdB
a) een 18 " wiel is sterker dan een 19 "

b) het oppervlak van de band dat de grond effectief raakt, is groter bij een 18 ", wat dan ook weer meer tractie geeft

Vandaar ...

Jo VdB

Geplaatst: ma jan 05, 2004 22:34
door Mac-Gyver
Jo VdB schreef:a) een 18 " wiel is sterker dan een 19 "

b) het oppervlak van de band dat de grond effectief raakt, is groter bij een 18 ", wat dan ook weer meer tractie geeft
Vandaar ...

Ben ik het niet (volledig) mee eens,........de banden voor een 19 duimswiel hebben normaal een lager profielhoogte dan een 18 duimse band om tot quasi dezelfde buitendiameter te komen bij beide wielen.
Want......bv de achterbrug in een WR en YZ zijn dezelfde idem dito bij andere merken.
Een hogere band zal waarschijnlijk wel meer meegeven bij een bepaalde bandendruk dan een lagere maar gaat een amateurke als ik daar iets van voelen????



en verder ben ik zeker niet akkoord dat een 18 duims wiel sterker is dan een 19 duims, elementaire sterkteleer leert ons dat het weerstandmoment tegen buiging een functie is van het beschouwde oppervlak (in ons geval de velg) maal de afstand tot de neutrale vezel in het kwadraat(in ons geval de as).........Dus in verstaanbaar nederlands wil dit zeggen hoe groter het wiel hoe sterker het is(op voorwaarde dat de spaken het houden natuurlijk)

Geplaatst: ma jan 05, 2004 22:43
door Jo VdB
Mac-Gyver schreef: en verder ben ik zeker niet akkoord dat een 18 duims wiel sterker is dan een 19 duims, elementaire sterkteleer leert ons dat het weerstandmoment tegen buiging een functie is van het beschouwde oppervlak (in ons geval de velg) maal de afstand tot de neutrale vezel in het kwadraat(in ons geval de as).........Dus in verstaanbaar nederlands wil dit zeggen hoe groter het wiel hoe sterker het is(op voorwaarde dat de spaken het houden natuurlijk)
En toch is een 18 " sterker dan een 19 " (veel zal het natuurlijk niet maken en veel hangt ook af van hoe het wiel gespaakt is...)
Alhoewel... ik moet zeggen dat je meer weet van theoretische sterkteleer dan ik :wink:

Jo VdB

Geplaatst: di jan 06, 2004 21:06
door Mac-Gyver
nu ingelogd en geregistreerd

[quote]En toch is een 18 " sterker dan een 19 " (veel zal het natuurlijk niet maken en veel hangt ook af van hoe het wiel gespaakt is...)
Alhoewel... ik moet zeggen dat je meer weet van theoretische sterkteleer dan ik

Sorry voor het effe de nerd uit te hangen :wink: de "sterkte" discussie zal ik even aan de kant zetten.
Ik wilde alleen maar weten waarom in de cross 19 en in de enduro 18 duims wielen steken.

Geplaatst: wo jan 07, 2004 09:03
door Bartie
Zit er ook geen commerciƫle rede achter :?:

Door het behoud van de 18" achterwiel kunnen ze 18" achterwielbanden verkopen.

Gebruikte 19" banden kan je gemakkelijk voor een prijsje krijgen (soms gratis).

Deze zijn niet goed genoeg meer voor de competitie mannen maar ik kan me inbeelden dat deze nog een tijdje meegaan voor de hobby rijder :) .

Geplaatst: wo jan 07, 2004 22:13
door Mac-Gyver
Bartie schreef:Zit er ook geen commerciƫle rede achter :?:
Door het behoud van de 18" achterwiel kunnen ze 18" achterwielbanden verkopen.
Gebruikte 19" banden kan je gemakkelijk voor een prijsje krijgen (soms gratis).
Deze zijn niet goed genoeg meer voor de competitie mannen maar ik kan me inbeelden dat deze nog een tijdje meegaan voor de hobby rijder :) .

Bartie,
Deze uitleg kan ik volgen want ikzelf rij achteraan met een 19 duims-wiel
met (zeer goede) okkazie ex-cross banden a rato van 8 a 10 euro stuk.
En inderdaad de "bandenman" verdient niet veel aan mij :D

groeten

Geert