Pagina 1 van 1
Hoe inrijden/warmrijden?
Geplaatst: vr dec 26, 2003 12:36
door superfrog
Ik ben (zoals mijn ondertitel al zegt) een wannabe crosser. Dat wil zeggen, volgend jaar wil ik graag een 250 crosser aanschaffen om deze sport ook eens te proberen. Alles heel recreatief hoor, niks qua wedstrijden ofzo.
Ik heb alleen ervaring met 4 takt motoren, ik heb nl. een Kawasaki ZX6R en een Husqvarna supermotard.... Nu wil ik om het crossen te leren graag een 250 2 takt, maar ik heb 2 dingen die ik mij afvraag. Ik lees op dit forum dat een zuiger maar een kort aantal uren meegaat, en dan vervangen moet worden. Rijden jullie zo'n zuiger dan ook nog in, of gaat het gelijk vanaf kilometer 0 gelijk volle bak? Bij mijn eigen blokken heb ik het de eerste paar honderd km namelijk rustig aan gedaan. Hoeft die bij een 2 takt niet?
En nog iets: bij de Kawa en de Huskie rijd ik eerst altijd een km of 10/15 voordat ik het blok zwaarder ga belasten, om alles lekker op temperatuur te krijgen. Hoe gaat dat in zn werk bij een crosser? Laat je het blokje voor je de baan opgaat alleen stationair wat lopen, en af en toe onbelast wat toeren maken? Of ga je ook inderdaad wat rondjes rustig rijden?
Alvast bedankt!
Geplaatst: vr dec 26, 2003 13:38
door Rudy
Ten eerste vind ik het leuk hier steeds meer motorforum mensen te zien (die zich ook met spelen in het zand gaan bezighouden).
Een zuigertje van een 250je gaat een uurtje of 20-25 mee (als je cross!, bij enduro's heb ik geen idee maar zou hij best langer mee kunnen gaan) , dat is ongveer 2 x zo lang als van een 125 dus klagen mag je zowizo niet
.
Het inrijden hoeft niet zo heel lang te duren , de cilinderwand van de meeste crossers is van nicasil en slijt inprincipe niet. Het is de zuiger die in zo'n cilinder slijt en daarom moet je die dus ook regelmatig vervangen. Het inrijden is dus meer de zuiger even op de cilinder inlaten lopen , meeste lui doen een halfuurtje rustig aan ofzo....
Ik neem trouwens aan dat je nog geen crosser gekocht heb?
Geplaatst: vr dec 26, 2003 14:10
door Zot
Nee, hij moet eerst nog een bus kopen
Als ie snel is kan ie mijn CR 250 erbij kopen
Geplaatst: vr dec 26, 2003 14:35
door superfrog
de ex zot schreef:Nee, hij moet eerst nog een bus kopen
Ja klopt Ro. Ik ben nu al druk bezig met het bij mekaar schrapen van wat knaken... Ik denk er echt serieus over om dat ding van je over te nemen...maar ja die verzekering he....
En bedankt voor het antwoord voor wat betreft het inrijden!
Weer wat wijzer. En warm rijden? Gewoon rustig wat toeren laten maken? En hoe gaat het met olie? Bij mijn Husky doe ik rond de 1000 km nieuwe olie + filter...
En die crosser, nee die heb ik nog niet, die komt
in de loop van het begin van volgend jaar
Geplaatst: vr dec 26, 2003 16:20
door dvanleur
Hoi,
Ik rij zelf ook 250 2takt, ik ververs de olie meestal rond de 10 uur, afhankelijk hoe de olie er uit ziet. En warm rijden is meestal vijf tot tien minuten.
Dennis
Geplaatst: vr dec 26, 2003 17:28
door Zot
superfrog schreef:de ex zot schreef:Nee, hij moet eerst nog een bus kopen
Ja klopt Ro. Ik ben nu al druk bezig met het bij mekaar schrapen van wat knaken... Ik denk er echt serieus over om dat ding van je over te nemen...maar ja die verzekering he....
En bedankt voor het antwoord voor wat betreft het inrijden!
Weer wat wijzer. En warm rijden? Gewoon rustig wat toeren laten maken? En hoe gaat het met olie? Bij mijn Husky doe ik rond de 1000 km nieuwe olie + filter...
En die crosser, nee die heb ik nog niet, die komt
in de loop van het begin van volgend jaar
Kom gewoon een keer langs om te praten.
Geplaatst: zo dec 28, 2003 15:11
door henkzelf
Rudy schreef:Een zuigertje van een 250je gaat een uurtje of 20-25 mee (als je cross!, bij enduro's heb ik geen idee maar zou hij best langer mee kunnen gaan) , dat is ongveer 2 x zo lang als van een 125 dus klagen mag je zowizo niet
.
Mijn GasGasEC300 heeft in de Kerstvakantie een fijn nieuw zuigertje gekregen na 110 uur enduro plus mx volgens mijn logboek. Eerlijk gezegd liep hij nog als een speer en de compressie was ook prima maar ik begon bang te worden voor dure grappen (stel dat je 'small-end' lager bezwijkt!). Vroeger met een 2de-hands CR250 ook een jaar idem gereden en daarna pas de zuiger vervangen en ik ken een KTm 300 rijder die ook wel eens over de 100 uur ging.
Overigens kun je bij een enduro meestal helaas niet echt langzaam opwarmen; als het tegen zit ga je 50 meter na de koude start een zware maisplak op. Desondanks!! Gooi je zuiger niet te gauw weg.
Geplaatst: zo dec 28, 2003 18:39
door Simon Says
ik en mijn zoontje rijden allebij crossers ik cr 250 en hij een kawa 65cc...
het is inderdaad waar dat je ongeveer 20/25 uur met een zuiger doet..
olie verversen ja eigenlijk iedere keer als je een volle wedstrijd dag heb gehad en ook de koelvloeistof...maar ikweet dat het normaal ongeveer om de 3a4 cross uren gebeurd...de olie en koelvl. verminderd iedere keer als het heel warm wordt en verliest langzaam zijn werking..
warm rijden doen wij ook rustig...er zijn mensen die zeggen een 2 takt hoeft niet warm gereden te worden maar ja die gebruiken 4 zuigers in het jaar en wij maar 1 a 2 dus ik blijf hem rustig inrijden..meestal rij ik hem lekker warm met de trainings ronde daarna hoef je hem dee rest van de dag niet meer echt warm te rijden.......
Geplaatst: zo dec 28, 2003 18:52
door Rudy
iedere werdstrijd olie vervangen bij een 2-takt vind ik echt bullshit. Enige wat die olie doet is de versnellingsbak smeren. Zolang je niet idioot veel met de koppeling speel is dat echt niet nodig!
Geplaatst: zo dec 28, 2003 19:10
door Jo VdB
Simon Says schreef:koelvloeistof vermindert iedere keer als het heel warm wordt, en verliest daardoor langzaam zijn werking..
Dat kan ik moeilijk geloven. Het is toch een gesloten systeem (er kan niks bij, maar er kan ook niks weg...) En uiteindelijk is het toch maar gewoon water met additieven (tegen het bevriezen enerzijds en om de kooktemperatuur anderzijds te verhogen).
Koelvloeistof wordt bij mij dus maar enkel vervangen als de radiator afgekoppeld moet worden.
Als je sommigen moet geloven (of sommige tijdschriftartikels), dan is de moto aan een complete revisie toe na 1 uur rijden
Jo VdB
Geplaatst: zo dec 28, 2003 19:50
door dvanleur
Jo VdB schreef:Simon Says schreef:koelvloeistof vermindert iedere keer als het heel warm wordt, en verliest daardoor langzaam zijn werking..
Dat kan ik moeilijk geloven. Het is toch een gesloten systeem (er kan niks bij, maar er kan ook niks weg...) En uiteindelijk is het toch maar gewoon water met additieven (tegen het bevriezen enerzijds en om de kooktemperatuur anderzijds te verhogen).
Koelvloeistof wordt bij mij dus maar enkel vervangen als de radiator afgekoppeld moet worden.
Als je sommigen moet geloven (of sommige tijdschriftartikels), dan is de moto aan een complete revisie toe na 1 uur rijden
Jo VdB
Als ik het geld had zou ik het doen, maar waarschijnlijk krijg je dan weer last van dolgedraaide schroefdraad, en zo.
En het niveau van de koelvloeistof kan zeker wel verminderen, door verdamping, vallen, ect. Maar "normaal" gesproken hoef je hem nooit bij te vullen. En een radiateur is geen gesloten systeem, als het goed is heb je een ontluchtingsgat zitten bij de dop.
Gr.
Geplaatst: zo dec 28, 2003 19:57
door Freek
die ontluchting werkt pas bij (teveel)overdruk, dus als ie begint te koken of het systeem te vol gedaan is.
Zolang die (te hoge) overdruk niet wordt bereikt is het dus wel een gesloten systeem.
Geplaatst: zo dec 28, 2003 20:11
door Jo VdB
Freek schreef:die ontluchting werkt pas bij (teveel)overdruk, dus als ie begint te koken of het systeem te vol gedaan is.
Zolang die (te hoge) overdruk niet wordt bereikt is het dus wel een gesloten systeem.
Vandaar dat de radiatordop een bepaalde "waarde" heeft (bv. 1.2 Bar , 1.6 Bar) Bij het bereiken van deze waarde, opent de dop zich (door het samendrukken van de veer die erin zit) Het systeem wordt immers onder druk gezet, om een hogere temperatuur van de koelvloeistof toe te laten zonder daarom te koken)
Uit de lessen fysica herinner ik me dat zuiver water kookt op 100
° C bij 1 Bar. Hoe hoger echter de druk, hoe heter het water kan worden zonder te koken (principe van de snelkoker in de keuken)
Jo VdB
Geplaatst: zo dec 28, 2003 20:38
door Simon Says
je hebt het zomers.. je staat in de fuik om te wachten om voor het starthek te mogen staan... je hebt hem al gestart ..na 3 min mag je voor het starthek daar sta je ook een min of 4 dan zie je opeens damp omhoog komen je overloopje loopt over de koelvloeistof is aan het koken .... het is echt waar zo snel gaat dat...
Geplaatst: ma dec 29, 2003 02:02
door Rudy
Simon Says schreef:je hebt het zomers.. je staat in de fuik om te wachten om voor het starthek te mogen staan... je hebt hem al gestart ..na 3 min mag je voor het starthek daar sta je ook een min of 4 dan zie je opeens damp omhoog komen je overloopje loopt over de koelvloeistof is aan het koken .... het is echt waar zo snel gaat dat...
en daarom is het ook stom je motor zo idioot vroeg te starten
.........
koelvloeistof blijkt na een paar jaar zijn anti corrosie werking te verliezen, officieel moet je het bij sommige autofabrikanten na een 4-5 jaar vervangen (alleen is er niemand die het doet...... , t is een beetje hetzelfde verhaal als de zuiger die ik van mijn vorige cr na 5 uur zou moeten vervangen
)
Geplaatst: ma dec 29, 2003 21:23
door superfrog
Thanks voor deze antwoorden! Hier kan ik zeker wat mee!
[me= luistert aandachtig mee]
Geplaatst: do jan 08, 2004 00:14
door the rednas
over het inrijden: met me vorige cr125 reed ik een nieuwe zuiger gewoon in door om te beginnen na het startten met de nieuwe zuiger eventjes stationair te laten lopen zodat hij een klein beetje op tempratuur kan komen dan afzetten, volledig laten afkoelen en dat 3x achter elkaar. dan opt gemakje rondje rijden 3 minuutjes ofzo en zorgen dat ie nog niet te warm word en dan gewoon 3x 10 minuten rustig de baan op en daarna lekker helemaal opengooien
om de hoeveel uren je de zuiger vervangt hangt natuurlijk ook wel van je rijstijl af maar 25 uur moet ie toch wel kunnen hebben.