Pagina 1 van 1

Winteronderhoud

Geplaatst: di dec 23, 2003 12:58
door Guest
Hallo, ik heb een crosser uit 2000, een 250cc. Alles werkt perfect, maar nu zou ik hem zelf eens een groot onderhoud willen geven. Wat zijn de belangrijkste dingen om te doen? En ook, als ik mijn rollementen zou smeren, met welk product doe ik dit dan het beste?
Graag wat tips

Geplaatst: di dec 23, 2003 14:44
door Bart M
Hangt ervan af hoever je wilt gaan in dat groot onderhoud (en hoeveel tijd je hebt natuurlijk): enkel rijwielgedeelte, of ook motorblok, elektriciteit enz ?
Ik zou zeker alle kabels en rollagers(smeernippels) doorsmeren + balhoofdlagers controleren (voorvork verwijderen) en smeren, en idd de wiellagers uitnemen en smeren (molybdeenvet geloof ik, vraag dat maar aan een goede verdeler).
Als de vorkkeerringen nog nooit stuk waren (gelukzak!), zou ik de vorkolie maar eens vervangen.
Eventueel carburateur verwijderen, uiteen nemen en alle kanaaltjes en sproeiers schoonspuiten met luchtdrukpistool.
Motorblok: cilinder verwijderen en controle van cilinerwand, zuiger en segmenten. Eventueel werking en afstelling van powervalve controleren.
Zo, dat was het zowat volgens mij/ nu is't woord aan de anderen :)
Bart

Geplaatst: di dec 23, 2003 16:15
door huskie
Een crosser uit 2000 is nu dus 4 jaar oud. Hoelang heb je hem al?
Of praten we over een crosser die je zelf pas een half jaartje hebt?

Geplaatst: di dec 23, 2003 22:22
door guest
De motor is inderdaad vier jaar oud, ik heb hem nu zelf 1 jaar. Heb hem gekocht in zeer goede staat. Heb nog enkele vraagjes:
1. om de hoeveel uren moet je je carterolie verversen als je een recreatief gebruiker bent (zoals ik)?
2. als je je ketting vanboven in het midden vastpakt, hoeveel centimeter speling moet je dan optimaal gezien hebben?
3. voor Bart M.: wat bedoel je met rollagers? Zitten er nog ergens anders rollementen dan in je twee wielassen en in je achterbrugvooras?
4. Kabels en dergelijke, smeren met gewone kruipolie? Of is er iets beter? Ken je een merk of nummer?

Thx!

Geplaatst: di dec 23, 2003 23:23
door huskie
Ik zou ook eens denken aan een nieuwe zuiger, en als je dan de cilinder eraf hebt kun je meteen het bigend even voelen. Want als de vorige eigenaar een nieuwe zuiger niet/nooit nodig vond, kun jij weleens met een vastloper geconfronteerd worden, ondanks dat hij er van buiten mooi uitzag.
Heb je enige aanleg voor sleutelen of iemand in je buurt die het heeft.?

Geplaatst: wo dec 24, 2003 03:02
door guest
thx voor de tip huskie, ik zal de piston zeker eens bekijken maar ik vertrouw de dealer van wie ik de motor kocht echt voor 100%. Ik zal ook de krukas bekijken. Kan er iemand mischien nog antwoorden op mijn andere vragen ivm kettingspanning, carterolie, ... ... Bart?
Btw, wat gebeurt er als je een 250cc zuiger langer als 25uur gebruikt? Slijt je cilinder dan uit of kan je zuiger barsten ofzo?

Geplaatst: wo dec 24, 2003 09:46
door Bart M
guest schreef: 1. om de hoeveel uren moet je je carterolie verversen als je een recreatief gebruiker bent (zoals ik)?
2. als je je ketting vanboven in het midden vastpakt, hoeveel centimeter speling moet je dan optimaal gezien hebben?
3. voor Bart M.: wat bedoel je met rollagers? Zitten er nog ergens anders rollementen dan in je twee wielassen en in je achterbrugvooras?
4. Kabels en dergelijke, smeren met gewone kruipolie? Of is er iets beter? Ken je een merk of nummer?
Voor dit soort gegevens kan je je best eerst een gebruikershandleiding van je motor aanschaffen denk ik. De tips die je totnogtoe hier op het forum kreeg komen van Husqvarna 2-takt rijders, vermoedelijk heb jij wat anders om mee te spelen. Ik zal je de gegevens voor mijn motor geven:
1. carterolie verversen om de 5 wedstrijden. Voor mezelf heb ik dat vertaald naar +- 5 recreatieve enduro-ritten.
2. kettingspanning meten door de middelpunten vd tandwielen en de swingarmas in 1 lijn te brengen (laat iemand op je motor plaatsnemen) : speling tussen onderste kettingdeel (midden) en onderkant swingarm(kettinggeleider) moet 2 mm bedragen. In de praktijk is het goed als je onbelast 2 vingers op mekaar tussen bovenkant swingarm en het midden van de ketting kunt steken.
3. Als je met een swingarm met linksysteem rijdt, zitten er 2 rollementen op de swingarmas en op het driehoekje van je linksysteem nog eens 2 + de aanhechting van je achtervering, die je ook best eens smeert (boven + onder). KTM en Husaberg en nog wel een paar merken hebben geen linksysteem, dus dan heb je idd slecht swingarmas en aanhechting vd vering te smeren (veronderstel ik). Sommige modellen/merken hebben zelfs geen smeernippeltjes, dan moet je swinarm en linksysteem verwijderen en zo proberen aan de rollementen te geraken vrees ik.
4. Hierover hebben we al eens gediscussieerd op het forum, volgens mijn "olieboer" gebruiken de meeste crossers een multi-purpose spuitbus (vb. Z-4 van Pennzoil) in combinatie met zo'n aluminium blokje. Gaat snel, en voldoet waarschijnlijk wel, maar ikzelf prefereer een zeer dikke olie (olie voor open transmissiekasten) die ik in de kabelgeleider pers dmv een speciaal persje (te koop bij Hein Gericke): wel iets arbeidsintensiever, maar je kunt er alle vuil mee uit je kabelgeleiding persen en de olie blijft langer op z'n plaats, waardoor ik het minder frequent hoef te doen.
guest schreef:Btw, wat gebeurt er als je een 250cc zuiger langer als 25uur gebruikt? Slijt je cilinder dan uit of kan je zuiger barsten ofzo?
pistonhemd (zijwand) en segmentringen beginnen te slijten en op de duur zou je piston kunnen kantelen of barsten ofzo. Op dat moment wordt je cilinderwand gegarandeerd ook beschadigd. Best op tijd vervangen, hoewel je bij recreatief gebruik gerust wat langer kan doorrijden hoor, met een Huskie toch :wink:

Geplaatst: wo dec 24, 2003 12:26
door guest
OK, echt bedankt Bart en huskie!!
Ik weet weer wat gedaan. Het wordt kalkoen met zwarte handen dit jaar. :D

Geplaatst: wo dec 24, 2003 17:56
door huskie
Zo is kalkoen op z'n lekkerst :lol: Veel plezier tijdens deze mooie vrije dagen.