Pagina 1 van 1

Tips gevraagd over afstellen carb WR400F'99

Geplaatst: vr dec 05, 2003 23:38
door Arnaud
Hele carb uit elkaar gehaald en schoongemaakt (alle kanalen & sproeiers met perslucht doorgeblazen) en twee probleempjes ontdekt :wink: boven allebei de rubber membranen van zowel de accelerator-pomp als de luchtklep zat veel water en de voeding van de accelerator-pomp zat verstopt!
Koud starten gaat nu weer een stuk lekkerder dan voorheen, maar toch houdt 'ie nog in (stotteren) bij 'halfgas'. Iemand een idee of 't misschien aan de sproeiers kan liggen :?: :?:
- Hoofd-sproeier: #168
- Starter-sproeier: #85
- 'Pilot' -sproeier: #45
- clip van de gasnaald zit in de derde groef (van boven geteld!)

Ben benieuwd :lol: .......
Arnaud.

Geplaatst: za dec 06, 2003 02:46
door Rudy
tja bij 2-takten zou ik zeggen dat het aan de naald ligt..... mja ik weet niks over 4-takten :oops:

Geplaatst: za dec 06, 2003 10:40
door Zot
Rudy schreef:tja bij 2-takten zou ik zeggen dat het aan de naald ligt..... mja ik weet niks over 4-takten :oops:
De carb. werkt in principe hetzelfde. De naald of de gasbuis dus.

Geplaatst: za dec 06, 2003 11:06
door huskie
Arnaud, deed ie dat stotteren altijd al, of heb je wat verandert en dat het toeb pas begon??
Ik zou stotteren kunnen omschrijven als te rijk, maar als het nu pas is begonnen met dat koudere weer, ja dan gaat dat niet op.

Geplaatst: za dec 06, 2003 23:51
door wilm
als ik je sproeier maten lees zijn deze te groot,

wat voor uitlaat zit erop?????
is de nok verzet????

met een open in/uitlaat is 160 hoofd en 40 stat. wel voldoende maar dit varieerd natuurlijk per motorfiets

denk dat je vanhieruit verder moet expirimenteren

Geplaatst: zo dec 07, 2003 12:12
door sir kwietje
ik heb net hetzelfde probleem voor met mijn yamaha wr 250 goed starten volgas geen probleem halfgas stoteren bij yamaha hebben ze mij gezegt van de sproeiers te controleren deze waren nog de originele en dat was in orde

ook hebben ze mij gezegt van de TPS (trotle positioning sensor) uit te meten ik vermoed dat op de 400cc versie deze ook wel zal zitten deze moet een waarde hebben tussen 650 en 750 ohm

ik zal je de uitleg over hoe je dit doet doormailen

dit heeft bij mij wel een verschil gemaakt maar het is nog niet volledig in orde mischien heb jij meer succes

Geplaatst: zo dec 07, 2003 13:17
door Gast
:D WAUW :D
...wat een reacties gelijk! Bedankt :!:
Toen ik m'n fietsje kocht was 't nog lekker weer en was er niets aan de hand: choke helemaal open en starten, daarna al heel gauw de choke weer dicht en warm laten draaien (minuutje of zo); reageerde dan zonder enig probleem op het gas en reed gelijk lekker.
Een maandje of 2 geleden is 't gelazer begonnen: koud starten met de choke erop zonder problemen maar omdat 'ie dan zoveel toeren draait, beetje aanmodderen met de choke. Na een minuutje of zo choke eraf maar dan begint 't gelazer!!!.
Als ik daarna aan het gas of aan de choke komt, veslikt 'ie zich direct en slaat af.
Aantrappen gaat daarna zonder problemen, maar ik kan absoluut niet meer aan het gas of de choke komen zonder dat 'ie afslaat.
Met 'engelengeduld' een fractie gas geven en wachten tot 'ie gaat oppakken en daarna lekker hte gas erop houden.
Maar dit heb ik alleen maar als 'ie koud is!

Uitlaat is een Acerbis en aan de nokkentiming heb ik niets veranderd. Ik zal de gelijkstroomweerstand van die TPS even nameten en kom hier nog wel op terug.
Zou het misschien aan de klepspeling kunnen liggen :?: :!: :?:

Wordt vervolgd (vrees ik.....) :cry:
Arnaud.

Geplaatst: zo dec 07, 2003 13:19
door Arnaud
...en natuurlijk was ik weer vergeten om me in te loggen $^%#@^&! :D
Arnaud.

Geplaatst: zo dec 07, 2003 19:41
door huskie
Kun jij je choke een klein stukje uittrekken en dan gaan rijden? Weet je misschien wat meer. Dat het dus komt door een te arm mengsel.

Geplaatst: ma dec 08, 2003 08:21
door Arnaud
Zal 'ns proberen of ik de choke-knop kan blokkeren als 'ie er half op staat, omdat 'ie anders automatisch weer wordt ingetrokken. 't Gekke is natuurlijk wel, dat zolang de koude motor sneller dan stationair draait, er niets aan de hand is. Pas als 'ie stationair draait en vanuit stationair weer moet 'oppakken' slaat 'ie koud gegarandeert af :roll:.
Zou het helpen om de clip van de gasnaald een groefje te verplaatsen (naar 4) :?: :?: :?:

Arnaud.

Geplaatst: ma dec 08, 2003 14:10
door Bart M
Arnaud schreef:. Pas als 'ie stationair draait en vanuit stationair weer moet 'oppakken' slaat 'ie koud gegarandeert af :roll:.
Zou het helpen om de clip van de gasnaald een groefje te verplaatsen (naar 4) :?: :?: :?:
Is idd vrijwel zeker een carburatie-probleem. Zul je moeten oplossen met experimenteren vrees ik, elk blokje zal immers anders reageren op de standaard-afstelling. M'n maat reed vroeger met een WR uit '99, en die gebruikte de sproeierbezetting en afstelling van een YZ 400. Werkte bij hem prima (had ook niet-originele uitlaat). De waarden daarvan ken ik niet, maar als niemand ze hier op't forum zet, wil ik het hem wel vragen 8)

Geplaatst: di dec 09, 2003 16:02
door Arnaud
De waarden daarvan ken ik niet, maar als niemand ze hier op't forum zet, wil ik het hem wel vragen
GRAAG!!! :D :D

Geplaatst: do dec 11, 2003 23:06
door Bart M
Bon, volgens maatje Koen heb je alleen een iets grotere hoofdsproeier nodig, maatje 175 als je demper volledig open is, maatje 172 als er een "restrictor" in zit. De rest vd sproeiers origineel houden, ook de stand vd gasnaald (middelste clip). Controleer ook de gasnaald zelf (mooi recht als je ze over een vlakke tafel rolt, puntje niet ingedeukt ?)Luchtstelschroef iets veranderen naar +- 1 en 3/4 slagen uitgedraaid. Vlotterniveau echter zeker controleren (er staan streepjes binnenin de vlotterkamer) en speling meten tussen onderkant vlotter en rand vlotterkamer :+- 8 mm (carburateur voorzichtig omkeren met verwijderde vlotterkamer.
Met deze afstelling zou je bougie er mooi bruin moeten uitzien, bij originele afstelling is dat meestal te rijk (zwart aan de rand).
Dat het even duurt vooraleer hij warm genoeg staat om de choke af te zetten is normaal, maar afslaan en stotteren niet.
Voilà, proberen maar zou ik zeggen.
Baat het niet dan schaadt het niet :D
Groetjes,
Bart

Geplaatst: vr dec 12, 2003 00:00
door Arnaud
Hai Bart,
Bedankt voor 't opsturen van die afstelgegevens van de TPS. Ik heb 't zojuist gemeten en de opgegeven gelijkstroom weerstanden lijken ruimschoots binnen de limieten te vallen. Alleen 't afstellen van de TPS bij stationair doe ik zaterdag wel, omdat ik anders de buurt op m'n dak krijg als ik m'n Yammie zo laat op de avond nog ga warmdraaien... :lol: :lol:
Ik zal eerst zien of dat nog enige verbetering brengt. Zo niet, dan ga ik met je nieuwe info aan de slag :!:
Wordt vervolgd :wink:

Groetjes,
Arnaud.

Geplaatst: zo dec 14, 2003 16:53
door wr426f
ik rijdt met wr426 2001 en zelfde probleem(stotteren op half gas)heb ook sterk vermoeden dan sproeier iets te klein is,ga dit deze week ook veranderen
laat nog iets weten

greetz D.

Geplaatst: do dec 18, 2003 13:33
door Arnaud
OK, de uitslag :!:
Ik heb de TPS geheel volgens de instructies uit het werkplaatshandboek gemeten en alles ligt binnen de grenzen:
:arrow: TPS coil resistance: 4,65 kΩ (spec: 4 - 6 kΩ)
:arrow: TPS coil resistance @ idle speed: 4,65 x (0,13 - 0,15) = 605 - 698Ω
:arrow: TPS coil variable resistance: closed 330Ω / open 4,30kΩ (spec: 0 - 2kΩ / 4 - 6kΩ)
:arrow: TPS input voltage: 4,9 VDC (spec: 4 - 6VDC)
Weet niet zeker of mijn uitlaat open is of niet, maar zal voor de zekerheid beide sproeiers kopen (172 & 175).
Luchtschroef staat op 1¾ uit; zal hier ook nog iets mee experimenteren als een andere hoofdsproeier niet helpt :cry:
En als DAT niet werkt, hoop ik dat 't gauw warmer wordt, want dan heeft ie er volgens mij geen last van... :roll:
Heb er gisteren nog een stuk mee gereden en moet wel zeggen dat 'ie na al dat gerommel wel verdraait goed op het gas reageert vanaf ¼ tot volgas :!: :!:
Alleen bij het van dicht opendraaien van het gas merk je dat ie even hapert.

Tobbertje...

Geplaatst: do dec 18, 2003 15:14
door huskie
luchtschroef staat 1 3/4 uit. Fout dus. Je hebt geen luchtschroef, je hebt een bezine schroef.
Maar waarom heb je je naald nou nog niet rijker gezet???????
Hij loopt dus goed op de hoofdsproeier, dus daar blijf je gewoon nog even af. Maar doe nou eens wat aan die naald!!!! en snel!!

Geplaatst: do dec 18, 2003 22:34
door Arnaud
:oops: :oops: :oops: sorry......
Bijna weekend, dus: wordt aan gewerkt!!
Bedankt Huskie, kom hier gauw weer op terug. Is inmiddels een aardig avontuur aan het worden :wink:

Arnaud.

Geplaatst: vr dec 19, 2003 12:42
door huskie
Okee maar maandag willen we verbeteringen horen :wink:
Veel plezier van ut weekend.

Geplaatst: vr dec 19, 2003 13:32
door Rudy
Afbeelding

regelgebieden van onderdelen in je cabbie :lol: (af en toe heb ik echt het idee dat ik die dingen voor jan l*l op mijn site zet :wink: )

Geplaatst: vr dec 19, 2003 19:35
door JoeBaR
hebbie dat gelezen van die Kawa klr diesel?..



daar zit geen carb op :D

Geplaatst: za dec 27, 2003 14:36
door Bart M
En Arnaud, is't nu opgelost of hoe zit het?
Ik kan me niet voorstellen dat je na al deze inspanningen van mede-forummers nog geen resultaat geboekt hebt :P

Geplaatst: ma jan 05, 2004 22:35
door Arnaud
Nou, ben eindelijk aan m'n Yammie toegekomen na de feestdagen...
Heb de clip van de gasnaald een groefje verplaatst (zit nu in de middelste van de zeven groeven; zat in de derde groef van boven).
Na eindeloos trappen en tot slot schoonmaken van de boegie, liep 'ie dan toch :multi:
Met het rijden (koud!) liep 'ie al gelijk lekkerder, maar ik merkte toch dat bij het plotseling open draaien van het gas de motor eerst even inhoud.
Een nadere blik op de carb lijkt 't mij erop dat de acceleratiepomp vrijwel niets doet! Bij het geheel opendraaien van het gas maakt de plunjer van de pomp een slag van nog geen 2 millimeter, terwijl 'ie er wel een stuk of 8 kan maken!!

Afbeelding

Zou het misschien kunnen zijn dat er iets ontbreekt tussen de hevel (bediend door de gasschuif) en de kunststof hendel van de acceleratiepomp :?: :?:

Afbeelding

Alvast weer bedankt voor jullie suggesties :crazyeyes:
Arnaud.