Pagina 1 van 1

tips aankoop honda cr250

Geplaatst: vr nov 28, 2003 23:57
door AMBUSH
ik ga van een deze dagen een honda cr kopen ik vermoed dat hij uit 83 komt ( ik beging met crossen maar heb al meerdere keren op een 125cc gereden en ook op 250 cc en weet al zeker dat 250 wat beter bij me past 8) ) maar is de motor ook werkelijk uit 83 en zijn er nog dingen waar ik echt specefiek op moet letten voor een cr uit dit bouw jaar

ff foto van de motor
Afbeelding

ik kan hem btweg kopen voor 425 euro

Geplaatst: za nov 29, 2003 20:50
door yamaha 4-stroke
hij is dacht ik niet veel ouder en als die niewer is is het allen maar beter toch

Geplaatst: za nov 29, 2003 20:51
door huskie
wat vragen ze ervoor?

Geplaatst: za nov 29, 2003 21:14
door AMBUSH
425 euro en ik krijg er dan 2 voor poten bij 2 radiators 2 cylinder koppen heel wat kapjes 1 kickstart maar er moet aleen een nieuw setje tandwielen + ketting bij of hoef ik bij een crosser aleen maar tandwiel te vervangen (lijkt me niet maar ik weet het niet zeker )

Geplaatst: za nov 29, 2003 21:34
door huskie
En tel bij die 425 euro nog maar: een zuiger 120 euro, wellicht een drijfstang 150 euro, een koppelinghuis met koppelingsplaten 250 euro
een tandwielset(dus ook ketting, voor en achter tandwiel)200 euro
Maar laat ik je niet bang maken :twisted:
Als je er enige kijk op hebt, haal dan even de uitlaat eraf en kijk met een zaklantaarn hoe de zuiger is en de cilinder. Het liefst voordat je hem koopt.
Succes

Geplaatst: za nov 29, 2003 23:34
door Gast
een tandwielset(dus ook ketting, voor en achter tandwiel)200 euro

[/b]Da zijn zekers gouden tandwielen en ketting voor die prijs??????

Geplaatst: zo nov 30, 2003 00:00
door AMBUSH
inderdaat net ff opinternet gekeken 70 euro en je heebt nieuwe tandwielen maar dan zonder ketting

Geplaatst: zo nov 30, 2003 00:06
door Jo VdB
Tja,

a) zit daar dan al de porto bijgerekend ?
b) een goede X-ring ketting kost al snel 100€

Dus, beste "gast", het moeten echt geen gouden onderdelen zijn :wink:

(Vaak krijg je wat korting als je tandwielen en ketting samen koopt)

Jo Vdb

Geplaatst: zo nov 30, 2003 00:16
door AMBUSH
hmz korting is altijd handig aleen overhet algemeen zijn brommer boeren en motor zaken hier in friesland echte afzetters :evil:

Geplaatst: zo nov 30, 2003 02:46
door Rudy
Tja zoals ik al 100* gepost heb op het brommerforum.nl (waar onze man vanaf komt :wink: ) zou ik persoonlijk voor een wat nieuwere gaan , minder gezeik enz enz en ze lopen 100x mooier :lol:

Geplaatst: zo nov 30, 2003 11:26
door huskie
Ha ha ha Ik geloof dat ik wat ruim gerekend heb voor die ketting en tandwiel set. Sorry daarvoor. Maar in iedergeval begrijp je dat het je geld gaat kosten en dat was mijn bedoeling. ciao

Geplaatst: zo nov 30, 2003 11:38
door sjikkentip
a) zit daar dan al de porto bijgerekend ?
b) een goede X-ring ketting kost al snel 100€

Ik betaal een volledige set met O'ring ketting +/- 130€ (stalen kamwielen en O'ringketting DID)

Geplaatst: zo nov 30, 2003 12:16
door Gast
Let bij dit model vooral ook even op de waterpomp. Deze zijn vaak helemaal weggevreten aan de binnenkant. Reparatie is nauwelijks mogelijk, een tweedehandse rechter carterdeksel (waar die pomp dus inzit) is niet te krijgen en een nieuwe is niet te betalen.
Let verder ook maar eens op de lagering van de achterbrug en linkmechanisme en ook op het balhoofd.
Bedenk dan ook nog even dat er trommeltjes op zitten en dat die toch wel minder lekker remmen dan de schijfjes die er vanaf '86 ofzo op zitten.
Als ik jou was zou ik de motor alleen kopen als ik er binnen in zou mogen kijken (rechter carter deksel er af, waterpomp en koppeling kijken). Uiteraard moet hij er dan wel acceptabel uit zien.

Succes,

Fr@venture

Geplaatst: zo nov 30, 2003 12:26
door JoeBaR
tjah .. wat ben je precies van plan met die honda?.. wil je serieus gaan crossen ?.. dan zou ik even verder sparen voor een ietwat niewer fietsje ... zoals Husky al zei .. tel dr gerust maar een verse zuiger en bigend set bij op .. ( en natuurlijk je keeringen en pakkingen) je kunt ook even het ontstekings dekseltje eraf halen , met een schroefendraaier tussen het carter en vliegwiel , kun je voelen of er speling op de kruklagers zit , meestal ben je dan ook aan een nieuw big-end setje toe, een motor van 20 jaar oud, een CROSS motor , tjah na 20 jaar heeft ie best een leven achter de rug ... de voor en achter vering moet je zeker nakijken op lekage , ook al krijg je er een tweede set vork poten bij , als die ook lekken heb je 2x nix ...

wil je er alleen op zondag mee het weiland in duiken?... dan zou ik toch flink afdingen op de prijs ( hoe mooi die ook glimt ) want 425 euri = ruim 1000 piek, en verder geen extra onkosten aan de motor maken ..

kijk het volgende ff na voordat je toch op kopen overgaat :

de remmen , zit er voldoende rem voering op de blokjes voor en achter , en remt de motor naar behoren ..

de banden , meestal is het niet veel meer , maar wel een rede om op af te dingen :D

voor en achter vering , kijk of deze geen olie lekken langs de binnen poten .. de achter schokbreker is gevuld met gas .. als deze *slap * aanvoelt is ie lek ...(revisie is duur)

het motorblok, natuurlijk moet je hem horen lopen ... kijk hoe de motor reageerd op het gas geven .. of ie niet inhoud of gemakkelijk afslaat ...maakt de motor erg veel mechanisch geluid ?.. rede om af te dingen , of zelfs om niet tot kopen over te gaan ..

versnellings bak / koppeling , voel of de motor goed koppeld door in de eerste versnelling de koppeling op te laten komen .. check zeer zeker ook of de motor soepel in alle versnellingen gaat , en dat ie niet uit zn versnellingen schiet tijdens het rijden ..

ketting / tandwielen ... je ziet snel genoeg waneer deze versleten zijn ... overdreven duur is het niet , maar wel een goede reden tot afdingen :D

de motor zelf , staar je niet blind op deze motor omdat ie *leuk * geprijst is, het is en blijft een oud ding , waar 20 jaar op gecrossed is ,( en 425 euro blijft 1000 piek !!)mocht je serieus willen gaan crossen , dan zou ikzelf door sparen voor een iets nieuwere fiets ....


succes alvast 8)

Geplaatst: zo nov 30, 2003 12:35
door Rudy
helemaal met je eens , ik heb ook een 1981 suzuki rm80 gehad. Daar heb ik voor aardig wat geld aan versleutelt maar die heb ik toen gekocht voor 250gulden (en hij zag er qua uiterlijk perfect uit).
Vergeet ook niet dat je bij dit soort motoren nogal eens problemen met de ontsteekspoelen enz heb (en die zijn asociaal duur :cry:).

Vergeet verder ook niet dat zo'n oude 250 ook nog eens tegevalt qua vermogen , een moderne 125 komt je waarschijnlijk zo voorbij op het rechte stuk :lol: .

Geplaatst: zo nov 30, 2003 12:42
door JoeBaR
Rudy schreef: Vergeet verder ook niet dat zo'n oude 250 ook nog eens tegevalt qua vermogen , een moderne 125 komt je waarschijnlijk zo voorbij op het rechte stuk :lol: .
een 83er CR250 had toen nog geen powervalve en zijn zeer zeker qua vermogen NIET te vergelijken met de latere CRetjes 250 .. volgens mij was 83 ook het eerste jaar dat honda een vloeistof gekoelde 250 als produktie model maakte , ( kan ook 82 geweest zijn ) met idd een slechte waterpomp ... ik geloof dat deze van magnesium is vervaardigd en willen nog al eens ingevreten raken ... ik blijf bij mn advies ... wil je serieus gaan crossen .. koop dan wat goeds ... wil je in het land gaan raggen , doe dan nix aan de motor ( als ie wel loopt natuurlijk) en ding flink af op de prijs :D

Geplaatst: zo nov 30, 2003 15:21
door huskie
als hij hem nu nog koopt, :lol: dan weet ik het niet meer.
Hee Ambush, leuk hè zo'n forum. Wordt die mooie motor even lekker afgekraakt door de kenners :wink:

Geplaatst: zo nov 30, 2003 18:58
door john b
Anonymous schreef:een tandwielset(dus ook ketting, voor en achter tandwiel)200 euro

[/b]Da zijn zekers gouden tandwielen en ketting voor die prijs??????
o-ring ketting met stalen voortandwiel en stealth achtertendwiel voor id iets van 125 eetjes :wink:

Geplaatst: zo nov 30, 2003 19:38
door Jo VdB
huskie schreef:als hij hem nu nog koopt, :lol: dan weet ik het niet meer.
Ik denk dat de kans er dik inzit, want in de allereerste regel van dit onderwerp staat letterlijk "ik ga van een deze dagen een honda cr kopen " ...

Jo VdB

Geplaatst: zo nov 30, 2003 19:43
door JoeBaR
ff ies door sparen en je mag mijn KTMetje overnemen :D .. zit een nieuwe zuiger in en Cylinder en cylinderkop + kleppen en distributie ketting .. :idea:

Geplaatst: zo nov 30, 2003 21:35
door rednas
de eerste honda vloeistofgekoelde motoren hebben idd bijna altijd problemen met de waterpomp, het carterdeksel is van een foute legering, de koelvloeistof tast dan(zeker bij lang stilstaan) de waterpomp aan,vaak zelfs zo erg dat de complete waterpomp geheel "opgefreten" is,het ligt ook aan welke koelvloeistof er altijd in heeft gezeten, maar er zijn niet veel honda's van rond die tijd wat geen waterpomp problemen heeft.

Geplaatst: ma dec 01, 2003 10:22
door CrualA
heb vroeger een cr 125 van '81 gehad,heb er een paar keer op weides mee gereden en hij was al kapot,het was de eerste met waterkoeling en dat was idd een erg probleem,hij lekte overal zowat en er kwam water in de versnellingsbalolie :x ,maarja heb daarna men 250 van '97 gekregen en dat was pas een machien!!!!!
en eu 425 euro is zeker te veel hoor

koop liever een 250 van '97 voor 1500 euro

Geplaatst: za dec 06, 2003 16:39
door jofa
Anonymous schreef:Let bij dit model vooral ook even op de waterpomp. Deze zijn vaak helemaal weggevreten aan de binnenkant. Reparatie is nauwelijks mogelijk, een tweedehandse rechter carterdeksel (waar die pomp dus inzit) is niet te krijgen en een nieuwe is niet te betalen.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens, ik heb nl. een cr 125 uit `86
gehad met voorgenoemd probleem en die heb ik (na veel rondbellen)
toch kunnen laten repareren. Was vakkundig gedaan en ik kreeg er ook nog een pakkingsetje bijna voor niks bij!
Bovendien had de beste man ook nog verscheidene onderdelen liggen van dat fietsje.

dus AMBUSH, mocht je toch besluiten om de motor te kopen zal dit adresje je op meerdere fronten kunnen helpen.
want als ik zo'n motor zou kopen zou ik er zowiezo geen NIEUWE onderdelen op zetten, OK een zuiger en dergelijke moet je wel nieuw kopen maar de rest van de onderdelen zou ik (bij een motor van die leeftijd) alleen tweedehands kopen.
Ik heb een jaar lang op dat CR-etje rondgecrossed zonder dat ie me
ook maar één keer in de steek heeft gelaten, dus ik zou zeggen, ALS je hem koopt, probeer hem voor zo weinig mogelijk geld mee te nemen en rijd hem daarna gewoon af...

je KAN er nl. een jaartje lekker lowbudget mee rijden.....
________________________________

het adresje is...

Motorsloperij "Piepers" in Heerenveen
tel nr. 0513-646992