Pagina 1 van 1
Einde 2-takt ?
Geplaatst: vr nov 21, 2003 09:58
door Freek
Vandaag gelezen;
Volgend jaar moet elke nieuwe (kenteken)motorfiets voldoen aan de Euro-2 norm.
Dit zou het einde betekenen van 2-takt motoren en luchtgekoelde viertakts.
over nog eens 2 jaar moeten alle nieuwe motoren worden geleverd met een katalysator.
Geplaatst: vr nov 21, 2003 10:16
door CrualA
staat dit al vast of is dit slechts een voorstel?
want weet je nog dat in de krant stond dat er geen motocrosswedstrijden op landbouwgebied mochten,dat was ook maar zever,dus nu mss ook,hopelijk
Geplaatst: vr nov 21, 2003 15:30
door KidDieX
nieuw, of ook (op)nieuw ingeschreven? In Belgiƫ, Nederland of overal? Als dat zo is, dan heb ik nog een maand om de KDX in te schrijven...
Geplaatst: vr nov 21, 2003 18:48
door Freek
Het krantenbericht spreekt over europese wetten.
Geplaatst: vr nov 21, 2003 22:17
door Jo VdB
CrualA schreef:weet je nog dat in de krant stond dat er geen motocrosswedstrijden op landbouwgebied mochten,dat was ook maar zever
Neen, dat was absoluut geen zever, want de wet is vrij duidelijk, nl. dat een landbouwgebied niet geschikt is voor recreatief gebruik. Het mag volgens de letter van de wet niet.
MAAR, er is een ministeriƫle omzendbrief die schrijft dat occasioneel gebruik van deze non-conforme zones wel mag (oftewel gedoogd wordt) (gesteld dat oa. bv. Europese vogelrichtlijngebieden e.d. gerespecteerd worden)
**********
Waar Freek het over heeft, is Europese richtlijn ("directieve")
97/24/EC
Google maar eens, en je vindt veel informatie.
Voor "ons" oa. van belang is dit punt
The draft amending Directive proposes that from 1 January 2002 no Member Sate may refuse to grant approval or prohibit the registration and sale of two and three wheel vehicles meeting the new emission standards. From 1 January 2004 Member States shall refuse the registration, sale or entry of new vehicles which do not meet the new emission limits. While this kind of phased implementation is acceptable there might be concern that the small and medium sized manufacturers will find it especially difficult to meet these deadlines. There is a definite case for extending the 2004 deadline by one year.
Similarly single cylinder, two-stroke trials motorcycles intended for off- road use have design characteristics related to their intended purpose which will make it very difficult for manufacturers to meet these deadlines. Annual European sales volumes amount to about 9000 vehicles. There is an argument for a temporary exemption for these vehicles to the year 2005.
Jo VdB