Pagina 1 van 1
onderhoud KTM exc 520 model 2002 ?
Geplaatst: do nov 20, 2003 22:47
door KtmJan
Vorige week een EXC gekocht, waar moet ik aan denken om goed onderhoud te plegen ? In "t boekje"staan overdreven onderhoud schema's
zoals elke 3 uur olie verversen ? Wat is echt belangrijk en moet er ook nog iets in het blokje gedaan worden ? 2000 km gelopen en nog nooit uit elkaar geweest ?
Alvast bedankt
![Knipoog/Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Geplaatst: vr nov 21, 2003 00:16
door Jo VdB
a) ik doe een olie-verversing zo alle 400 - 500 km.
b) doe eens een zoekopdracht in het forum met volgende termen
1. acceleratiepomp - diafragma regelmatig zuiver maken
- timing aanpassen naar 1 seconde (ipv 3 seconden)
2. is het effectief een 2002 model met nieuwe (lees : open) nokkenas - lagers (de gesloten , originele lagers gaan vaak kapot) Anders doe je er SKF lagertjes in
3. is de schroef van het decompressiemekaniekje met loctite vastgezet of aangepast (hier is ook een hele thread van in het forum)
4. check zeker de klep-speling(volgens een naderhand uitgegeven technical bulletin van KTL beiden 0.12 mm)
5. check ook eens hoeveel kliks nog te gebruiken zijn op de spanner van de distributieketting (opgelet ; zelfs nieuw zijn er maar enkele kliks bruikbaar (ik dacht zo'n 7 tal) )
6. check ook of er geen water uit het kleine gaatje komt, net naast de waterpomp (het gaatje is "verstopt" onder de cylinderkop) Als er wat water uitkomt, is de dichting tussen waterpomp en cilynderkop kapot.
7. is het kleine en het grote metalen screen (de fijnmetalen filters) correct geplaatst (het lange durft men nogal eens verkeerd insteken, met als gevolg dat het "opgefrommeld" in het blok steekt...)
8. voor een betere koeling --> verwijder de thermostaat (de dealer heeft hier een Y-stuk voor van de SXS-versie-
9 . als je de thermostaat toch niet vervangt, check dan absoluut of de originele slangklemmen vervangen zijn door geschroefde exemplaren i.p.v. de standaard (die komen nl. los...)
10. span de ketting niet te strak (de PDS heeft meer "slack" nodig dan een gelinkte demper) In het boekje staat iets van 15 mm (op de nieuwe modellen staat 6 - 8 mm ...)
11. enne, de koppeling rammelt altijd als de handel niet is ingetrokken ...
VoilĂ , zo kan je er al aan beginnen.
Er staat echter al veel info over de EXC in het forum. Neus eens rond.
Jo VdB (die dus ook een EXC 520 heeft)
Geplaatst: vr nov 21, 2003 22:24
door JoeBaR
thanx Jo .. hihi ik heb ook braaf al deze dingetjes gedaan .. bovendien heb ik de waterpomp waaier vervangen door een breder exemplaar voor betere koeling tijdens het kruip door sluip door werk ..
even over puntje 2 ... ik zelf heb wel de dichte lagers op de nokken as .. wel van SKF kwaliteit (anders dan standaard) .. ik heb deze speciaal gekozen om de volgende theorie... : als de motor stil heeft gestaan zakt de olie onder in het carter .. als je de motor start moet het olie pompje eerst de olie via het leidinkje buiten om naar boven naar de cylinderkop pompen.. ik denk dat open lagertjes onvoldoende smering krijgen bij de eerste paar omwentelingen van de motor.. ( er zal best wat olie achter blijven in de cyl.kop ) ..de afgedichte lagers zijn al met vet gevuld... het is maar een theorie
![Vrolijk/Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Geplaatst: vr nov 21, 2003 22:41
door Jo VdB
bovendien heb ik de waterpomp waaier vervangen door een breder exemplaar
goede investering. Dit heb ik zelf ook in de mijne (ik moest wel, want het plastic, origineel schoepje was bij mij volledig gesmolten ...)
Nu heb ik er een extra brede aluminium schoep inzitten (er zit ook een pas-stuk op de cylinderkop om extra plaats te maken voor deze aluminium schoep. Dus voor mij telkens 2 dichtingen.
even over puntje 2 ... ik zelf heb wel de dichte lagers op de nokken as .. wel van SKF kwaliteit (anders dan standaard) .. ik heb deze speciaal gekozen om de volgende theorie... : als de motor stil heeft gestaan zakt de olie onder in het carter .. als je de motor start moet het olie pompje eerst de olie via het leidinkje buiten om naar boven naar de cylinderkop pompen.. ik denk dat open lagertjes onvoldoende smering krijgen bij de eerste paar omwentelingen van de motor.. ( er zal best wat olie achter blijven in de cyl.kop ) ..de afgedichte lagers zijn al met vet gevuld... het is maar een theorie
![Vrolijk/Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Tja, feit is wel dat KTM zelf intussen altijd open lagers inbouwt (maar wel van miserabele "kwaliteit")
Ik heb mijn 1ste vervanglagers na een jaartje vervangen. Motor had stilgestaan, maar toch waren de SKF-lagers nog erg goed in het vet/olie.
Jo VdB
bedankt jo
Geplaatst: za nov 22, 2003 23:05
door KtmJan
![Verdrietig/Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Ik dacht een mooi fietje gekocht te hebben maar dit lijkt me allemaal best heftig om te doen . Ik heb nog nooit meer gedaan als olie/filters e.d.
als onderhoud bij mijn lc4. Had ik maar een technisch werkplaatsboek van een exc-blokje .......
Ik ga morgen niet met een gerust hart ..............
Geplaatst: zo nov 23, 2003 12:03
door JoeBaR
Jan ... je heb een prima fietsje aangeschaft .. met ongelooflijk goede stuur eigenschappen en een zeer snel motortje redelijk betrouwbaar .. alleen ten opzichte van een LC4 is de EXC veel onderhouds gevoeliger...
ikzelf heb met mijn 520 al een hoop problemen achter de rug ( zie mn Topic maar ) maar dr zijn dr ook die al een paar jaar probleemloos rond knallen .. als je het schemaatje van Jo volgt , denk ik dat ook jij probleemloos kan blijven rijden ..
tjah ... mn oude LC4tje ..daar heb ik in drie jaar geen motorisch onderhoud aan gehad.. enkelt de filters en de olie regelmatig verversen ... maar dit zijn dan ook twee totaal verschillende motoren ...
succes en ik wens je meer plezier met je fiets dan ik heb gehad tot nu toe,,
![Vrolijk/Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)