Pagina 1 van 1
Koppeling gaat zwaar.
Geplaatst: di nov 18, 2003 09:57
door dvanleur
Hoi,
Ik heb een probleempje met een Kawasaki KX250, namelijk mijn koppeling gaat heel zwaar het ligt niet aan de kabel, want op het blok gaat het ook zwaar. Koppelen gaat verder wel goed, hij gaat goed in de versnelling en kraakt ook niet. Heeft iemand een idee waar dit aan kan liggen?
Geplaatst: di nov 18, 2003 14:50
door huskie
hoe probeer jij dat uit, het feit dat je vindt dat hij op het blok ook zwaar gaat. Ik kan mijn koppeling niet eens bewegen via de hevel op het blok?
en ging hij dus minder zwaar, of heeft hij een tijd stil gestaan en probeer je de koppeling met motor uit?
Geplaatst: di nov 18, 2003 15:05
door xr-manu
Mss zijn de koppelingsplaten in de koppelingsklok gesleten
Dan wordt ontkoppelen soms moeilijk.
Je kan de koppelingsklok(tanden) dan bijvijlen.Wel eerst losmaken en uitbouwen natuurlijk
Geplaatst: di nov 18, 2003 15:05
door dvanleur
Dat klopt met de hand kan ik de hevel niet bewegen, met een tang gaat het nog net, en het maakt niet uit of de motor loopt of niet. Maar bij jouw gaat hij met de hevel ook zwaar? Hoe zwaar gaat dat met de koppeling dan? Bij mij knijp je met moeite met 2 vingers in.
Geplaatst: di nov 18, 2003 16:51
door Rudy
ik kan hem met 1 vingertje inknijpen , nieuwe kabel helpt meestal een heleboel
(zolang alles in het blok nog goed is natuurlijk)
Geplaatst: di nov 18, 2003 21:47
door huskie
als de koppeling zwaar gaat kunnen dat de volgende dingen zijn.
De kabel is oud en er zit zand etc in.
De drukgroep, platen etc zitten vast door oude olie, en wordt beter als de motor goed warm is.(olie vervangen, dunnere olie gebruiken)
Het feit dat de koppeling ingesleten kan zijn, zegt niets over het zwaar bewegen van de koppeling. Hij zal alleen niet meer vrijkomen tijdens rijden en dus slecht werken.
En de naaldlagers die de hevelarm ondersteunen zijn slecht en aan vervanging toe.
En de koppelingshendel zelf kan teveel speling hebben. En dus veel wrijving veroorzaken.
Geplaatst: zo dec 28, 2003 20:21
door Simon Says
wat ik gedaan heb met mijn honda is de veren die de de platen aandrukken erbij 2 iets af te slijpen kijk uit dat je er niet teveel afhaald anders moet je twee nieuwe veren kopen... de koppeling gaat dan soepeler omdat de tegen druk minder is ......en nu hoor ik ze al denken dat is niet goed dan gaat hij toch slippen ?? maar hier komt het zet er dan 1 extra gevoerde of stalen plaat bij dit werdt vroeger heel veel gedaan... de druk op de platen blijf hetzelfde maar de kracht die hij nodig heeft om hem vrij te maken is minder ............
maar nogmaals let op de hoeveelheid die je weghaald meestal is 1 a 2 wikkels van de veer voldoende
Geplaatst: zo dec 28, 2003 23:42
door Freek
De meeste kabels kun je zowel aan de onderkant (bij de hevel) als bij aan de bovenkant (bij de gashandel) stellen.
Zorg dat de kabel en de hevel , met ingetrokken koppeling, een hoek van 90 graden vormen. Met die hoek ontwikkel je de meeste kracht met de minste inspanning.
Wat hierboven staat over veren verslappen;je kunt je ze ook aan de buitenkant iets afslijpen i.p.v. ze in te korten. De spiraal wordt dan iets dunner.
Geplaatst: do jan 08, 2004 10:21
door luie peewee
luie peewee kruipt uit zijn winterverblijf :
Probeer eens een Featherlite kabel (nee geen overeenkomst met de rubber artikelen). Dit zijn perfecte kabels met een vreselijke lichte werking.
Scheelde bij mijn huskie gelijk een heleboel.
groetjes
peewee
Geplaatst: do jan 08, 2004 12:25
door dvanleur
Hoi,
Allereerst iedereen alsnog de beste wensen.
Het probleem is opgelost er zaten twee verschillende soorten veren in het blok. Waardoor er te veel tegen druk op de koppeling zat.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Gr. Dennis