Review: Stark Varg EX

Deel jouw ervaringen met motoren en aanverwante artikelen.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
silbertanne

Afgelopen dinsdag heb ik op een Stark Varg EX gereden, beschikbaar gesteld door JTX Motoren in Cuijck. Op het terrein van De Bergen in Wanroij was een klein trackje uitgezet waarin je twee keer 15 minuten mocht rijden.

Afbeelding

Na een korte uitleg mochten we beginnen. Er zitten 5 modi qua power op waarbij stand 5 de max power geeft van 80pk. We begonnen in stand 3, wat ca. 40pk is en dat zou vergelijkbaar moeten zijn met een gemiddelde enduro motor met verbrandingsmotor. Niet dus... de lineaire power en de volle torq die uit de Stark komt is niet te vergelijken met een verbrandingsmotor. Ik rij momenteel zelf een 250 2-takt die best angstig veel power kan geven maar deze powerdistributie is niet-lineair en heeft altijd even tijd nodig, hoe weinig ook, om in de juiste powerband te komen. De Stark heeft daar geen last van... gas open is directe power op vol vermogen van de modus (3) en volle koppel.

Dit ding rijdt als een mountainbike. Mocht je hopen dat je niet gaat zweten omdat je niet hoeft te trappen dan heb ik slecht nieuws voor je. Dit ding pusht je naar je limiet en je wilt maar één ding: harder en sneller. Wat was ik blij dat ik de remhendels van mijn MTB al had omgedraaid twee jaar geleden waardoor ik nu eigenlijk niet hoefde te wennen aan een achterrem links op het stuur en een voorrem rechts, zeker omdat het voelt als een MTB en niet per sé als een normale enduro motor. Hierdoor mis je de achterrem ook niet alhoewel ik een aantal keren na en sprong met een korte bocht naar rechts daarachter uit een soort van "muscle memoty" toch vergeefs met mijn rechtervoet naar de achterrem zocht... Schakelen hoeft ook niet. Het ontbreken van een schakelpook voor de linkervoet en een rem voor de rechtervoet maakt dat je in alle omstandigheden de voeten op de ideale manier op de steps hebt, goed aansloten kunt blijven op je frame en derhalve altijd je gewicht op de juist plek hebt. Dit maakt dat je, althans ik in ieder geval, sneller kunt rijden omdat je echt iets meer controle hebt. Immers, verplaats je je voet omdat je moet schakelen of remmen, is de balans in de motor net iets anders en voelt net iets minder comfortabel. Ik had nu het idee dat ik iets meer "in control" was.

Springen en boomstammen gaat ook prima. De accu zit laag (en niet hoog zoals bij de Freeride) waardoor je niet het gevoel hebt dat die 120 kg weegt, wat overigens ongeveer hetzelfde gewicht is als een 525 KTM uit 2008. Door de directe power kun je ook prima je voorwiel liften om een boomstam te pakken.

Ik heb in het bos en op het baantje ook nog modi 1 en 2 geprobeerd en voor het korte technische werk eigenlijk ook wel prima; acceleratie is iets minder uit een bocht op een recht stuk bijvoorbeeld maar nog steeds best prima. Voor een lange dag rijden wou je voor technisch werk prima met modus 1 of 2 uit de voeten kunnen want dat scheelt immers energie -> langere rijtijd. Modus 5 met 80 PK heb ik op het asfalt geprobeerd en dat is bizar. Vol gas weg moet je ongeveer op het stuur zitten anders lig je eraf met een backflip. Een overbodige feature voor amateur rijders zoals ik als je niet klimt in Roemenië of op het asfalt rijdt (misschien is het daar handig). In offroad zie ik mij dit niet gebruiken in ieder geval.

Knipperlichten voor en achter zijn netjes verwerkt en het geheel ziet er strak uit. Ik weet niet helemaal zeker of het allemaal heel blijft als je deze hetzelfde behandel als ik mijn KTM 250 behandel. Maar dat is een beetje een gevoel. De vering is ok, maar persoonlijk zou ik hier wel iets mee doen (doe ik overigens met alle motoren).

Afbeelding

Al-met-al een een leuke ervaring en ik was echt wel onder de indruk van dit ding. Ook leuke bijkomstigheid: je hoeft geen oordoppen in (tenzij je 80 op de weg gaat rijden).
De prijs is alleen wat minder prachtig, maar dat komt ook gedeeltelijk omdat de overheid heeft besloten dat er 1900 euro BPM betaald moet worden, wat vreemd is omdat je geen CO2 uitstoot. Er lopen kennelijk nog discussies hierover.

Prijzen:
80pk versie (niet nodig zeg ik) EUR 16.000
60pk versie: 14.900
KTM 790 Adventure R - KTM 250 EXC
Erwin P

Rijdt goed he?!

De EX heb ik nog niet gereden, maar natuurlijk flink uren met de MX gemaakt.

De 80 pk is op hillclimbs niet te doen. Zelf rij ik eigenlijk bijna alles met 48pk (heel vergelijkbaar rijden met 250/300 2T). Soms op mulle stukken schakel ik door naar 60 (ca 450 4T). Eigenlijk alleen bij SM schakel ik op het rechte stuk door naar 80pk om even al het andere voorbij te komen. Ook wel eens op een maisplak, al slurpt dat accu, maar als je korte stukjes rijdt is dat wel lachen.

Realistisch gezien is er geen enkele reden om de 80 pk te kopen. Toch zou ik het weer doen!
silbertanne

Ik was echt impressed inderdaad. En over die 80pk heb je gelijk: ik zou die zelf er wellicht ook bij aanschaffen ondanks dat ik weet dat dat eigenlijk volstrekt onnodig is. Maar als iemand een Stark Varg EX zou willen aanschaffen en ergens op zou willen besparen, dan zou ik zeker aanraden om dan minder pk's te nemen.
Maar nogmaals: ik vond het een fantastisch apparaat!
gerbenb
Contacteer:

kan het niet zo snel vinden op het www

Staat die EX dan op kenteken voor de 16000 euro?
'24 Rieju MR300; '13 BMW R1200 GS lc; '01 Toyota Celsior; '79 Chevrolet Camaro
Erwin P

Ja klopt. De EX is altijd op kenteken.
blackSP

Wat is het praktische bereik, kun je er rustig aan een middagje mee rijden?
ARM oldtimer
'21 KTM 690 Enduro
Erwin P

blackSP schreef: do mei 22, 2025 23:57 Wat is het praktische bereik, kun je er rustig aan een middagje mee rijden?
Ligt er aan wat je die middag doet. Hard Enduro tussen de rotsen zoals op Bilstain kun je de hele dag wel doen als je het zelf vol houdt. Een mulle crossbaan is het met 45 minuten wel klaar.

SM kan ik met de MX (die 20% minder bereik zou hebben) ongeveer een uur doen. Dat is wel vol gas en remmen natuurlijk.

Flink doorgassen op straat kun je ongeveer 10km per kW rekenen dus dat is 72km. Maar met normaal doen en geen snelweg hoor je 100-120 met de EX in de praktijk.

OTR zal afhangen van hoe hard je rijdt op straat en of de maisplak vol gas is. Als je op straat gewoon ca 50 rijdt en op de maisplak begrens je jezelf op zo'n 70 a 80 verwacht ik dat je het haalt.

Edit: TET tokkelen op legale snelheden denk ik dat je ruim aan die 120 km wel haalt.
silbertanne

https://electriccyclerider.com/2024/12/ ... irst-look/

Het is wat Erwin zegt, hoe ga er mee om. Op een OTR zijn er altijd mensen die op een rechte maisplak de kraan vol open draaien, mij voorbij stuiven en dan in het bos ultra traag voor mij rijden. Dan is de accu (en de tank overigens ook) zo leeg. Als je dit gedrag omdraait kun je veel verder rijden. Ik heb in stand 3, 2 en 1 gereden op de tracks en tijdens een enduro wedstrijd zou ik wellicht stand 3 pakken maar tijdens een zondagochtend rondje is 2 ook prima. Ik denk zelfs dat als je het jezelf eigen maakt om het vermogen continue aan te passen aan de omstandigheden, je prima een paar uur kunt rijden.
blackSP

Ik merk dat ik op m'n rondjes in de buurt meestal tussen zeg de 70 en 100 km rij, misschien een enkele keer 120. Middagje bij mij is een mix van redelijk hard, grind en bospaden, wat singletracks, mulle diepe zandpaden maar weinig, ben ik geen fan van. Ik rij altijd alleen, meest rustig aan maar op een lang breed pad gooi ik 'm natuurlijk wel eens open maar geen race aspiraties meer.

Elektrisch lonkt wel maar ik rij ook wel eens een groter stuk dus een bereik van 150km is wel een wens van mij. Geen zin om de laatste 30 of 40km een paal op te zoeken, zeker als ik België of Noord Frankrijk in ga.

Anyway, deze Stark is wel een interessant propositie maar misschien moet toch de capaciteit omhoog naar 8 kWh en de efficiëntie wellicht nog wat beter.
ARM oldtimer
'21 KTM 690 Enduro
Erwin P

Sterker nog. Een paal opzoeken heeft geen zin. De enige laad mogelijkheid is de Stark lader, er is namelijk geen onboard lader. Dat is gedaan om hem lichter en ranker te houden. Het is linksom of rechtsom echt een wedstrijd machine.

In jouw geval zou ik eerder de Arctic Leopard EXE 880 aanbevelen. Minder performance gericht, in z'n geheel wat softer, maar praktischer. Lader (1,8kW 1% per 2 minuten aan een gewoon stopcontact) kan onder het zadel mee en plenty ruimte voor je lunch enz.
silbertanne

blackSP schreef: vr mei 23, 2025 23:11 Ik merk dat ik op m'n rondjes in de buurt meestal tussen zeg de 70 en 100 km rij, misschien een enkele keer 120. Middagje bij mij is een mix van redelijk hard, grind en bospaden, wat singletracks
Hi Rob, ik denk dat je dan met deze Stark prima uit de voeten kunt.
https://www.youtube.com/watch?v=BMsJ4QVSjzE
Plaats reactie