Pagina 1 van 1

Beta300 -350-390RR '25 - vs - Gasgas EC300 - 350 '24

Geplaatst: do mei 15, 2025 22:33
door flip-poz
Aan het kijken om men Yamaha WR450 '04 toch eindelijk eens te upgraden.

Ik denk dat ik een 4T rijden ben, de paar keren dat ik een 2T mag proeven voelt het vreemd aan.
De motorrem bij een 4T geeft me veel vertrouwen bij moeilijke stijle afdalingen.
Ik ben wel jaloers op de 2T vrienden op hard enduro stukken, en in de zomer zijn mijn eitjes wel rap aan het koken.
Het goedkopere en gemakkelijkere onderhoud van een 2T spreekt me ook aan.

Na wat rondbellen denk ik dat het tussen deze brommers zal gaan. De Beta's zullen een 700€ meer moeten kosten dan de overjaarse GasGas.

Ik denk dat de 4T's
minder vermoeiend zullen zijn bij langere ritten, behalve in de hard enduro secties.
me meer zullen saven als ik moe wordt (motorrem)
minder te moeten schakelen, luier kan rijden
geen gedoe met olie

Na me enige tijd te verdiepen achter het scherm denk ik tot deze conclusie te mogen komen voor de 350's

Pro Beta:

Betere handeling en remmen (Nissin)
Motor meer torque bij lage RPM
Mapping sun/rain
Tractiecontrole
Betere service (incl garantie afhandeling)
Mooiste fiets in enduroland (persoonlijke mening)
Dealer achter de hoek
Nieuwe moto, geen overjaarse
Goedkopere stukken
Reviews zijn lovend over de rij-ervaring

Pro GasGas
Grotere tank
Behoud waarde beter
Lichter
Beter vering
Lijkt betrouwbaarder (betere QC?)
Vlotter aan stukken te geraken

Mijn speeltuin is een mix, ik gok
15% singletracks vlak
30% open veldwegen vlak
15% modder
15% zand
15% hard enduro
10% bos en gras

Ik rij graag goed door, maar merk dat ik minder risico's neem met het ouder worden, technisch trek ik mijn plan wel.

Wie nog zinvolle opmerkingen heeft, shoot!
Ook benieuwd naar het verschil tussen de 350-390rr

Re: Beta300 -350-390RR '25 - vs - Gasgas EC300 - 350 '24

Geplaatst: vr mei 16, 2025 07:26
door GezwindeSpoed
Geen ervaring met de genoemde types, maar leuk om te lezen hoe je tot je keuze komt. Ik ben ook een 4-takt man maar heb sinds 3 jaar een 300 TPI. Ik heb er een hoop lol mee en leer er veel van, maar lekker rijden en dan bedoel ik afstanden doe je er niet mee. Zodra je boven de 80km/u komt is er niks meer aan. Zo'n 2-tact komt pas echt tot z'n recht in de landen rond de middellandse zee of groeves.
Een 350 is een mooie compromis en vond ik verrassend goed sturen ivm een 450. Het voelde toendertijd (ik had nog geen 300TPI) aan als een MTB op steroids.

Re: Beta300 -350-390RR '25 - vs - Gasgas EC300 - 350 '24

Geplaatst: vr mei 16, 2025 12:06
door Erwin P
Ik ben dan Beta en Stark rijder dus een beetje bevooroordeeld. Wel heb ik zo ongeveer iedere Enduro motor testgereden.

Bij Beta ligt het ook aan de uitvoering. De standaard Sachs vering is niet het je van het. De nieuwe vork van de Xpro ken ik nog niet, maar tot 2024 waren de vorken mwa mwa. Heb je de Racing met de KYB's dan vind ik de vering heel erg veel beter dan de WP's. Die closed cartridge vork is echt fantastish.

De 300 2T is echt compleet anders dan de crossers. Ik rij die op Hard Enduro en op de OTR's. Slaat vrijwel nooit af en je kunt echt heel lui rijden. Pas als het volgas vlammen over de akkers is ga ik me storen (dat het minder goed is dan 4T), dan hebben we het wel over 80-130 km/h.

Kwa onderdelen komt Beta met veel overeen met GasGas/KTM. Wielen, remschijf voor, voortandwiel, zuiger 2T enz enz komen overeen. De KYB vering en de Nissin remmen zitten op de meeste Japanners en veel andere Europeanen dus dat zit ook wel goed. Enige wat je echt mist bij Beta is een goede webshop waar je OEM onderdelen kunt bestellen. Alles loopt via de dealers en die zijn in mijn ervaring niet heel capabel in onderdelen bestellen of op voorraad houden.

Verschil tussen de 350 en de 390 is dat de 350 ietswat feller is en je de 390 lomer kunt rijden.

Gedoe met olie is verleden tijd. De Beta's hebben gewoon een mengpompje. Olie er in en de komende 4 a 5 tankbeurten niet meer aan denken zelfs dan is die verre van leeg. Heeft een waarschuwingslampje, maar wij doen hem gewoon elke keer aftoppen als we het luchtfilter doen. De Racing heeft dit niet, maar alles is wel voorbereid en past 1 op 1. Smeren doet hij tussen de 1 op 50 en 1 op 120 afhankelijk van je gebruik, dus in weze gebruik je minder olie dan een 4T gezien je minder hoeft te wisselen.

Zuiger van mijn 300 is nu net over de 200 uur oud. Dat onderhoud stelt tegenwoordig nog maar weinig meer voor.
Enige nadeel (en wel een voordeel) is dat de Beta 2T nog carburateur is. Het loopt mooier rond stationair, maar als je omvalt stroomt hij wel over. Dus moet je hem vlot optillen of benzinekraan dicht draaien.

GasGas is nu heel goed aan te komen, maar met KTM aan het failliet gaan wordt dat wel spannender. Slijtage delen blijft natuurlijk makkelijk, maar subframes bestellen schijnt nu al tegen te vallen heb ik gehoord van Enduro rijders die dat als slijtagedeel zien.

Om nog een andere optie te noemen als het wel 2T wordt.
Rieju MR300. Heel erg compleet, KYB en Nissin voor en achter. Maar dan nog veel goedkoper dan beide andere. In weze is het grotendeels een oude GasGas van voordat KTM dat overnam, maar ze hebben hem dikker aangekleed en zijn aan het ontwikkelen. Enige is dat ze koud wel eens matig starten, maar met de standaard meegeleverde kickstart is dat niet zo'n issue.
Vond hem zelf heel goed rijden en had m'n Beta er bijna op ingeruild.

Als je afstanden niet groot zijn ook eens naar de Stark Varg EX kijken. De 60 pk rijdt al het andere op de markt helemaal zoek, maar de 80 pk is natuurlijk ook wel heel vet. Die kan als een 2 of een 4T rijden omdat je vermogen en motorrem kan instellen. Kwa gebruikte vering, remmerij en afwerking op een compleet ander niveau dan de rest van de markt. KYB A kit is standaard, Brembo remmen, kettingstellers, voetpedalen enz werken net even makkelijker, gewoon heel goed doordacht. Achterrem aan het stuur is geniaal, al is ook aan de voet leverbaar, ik heb het nu allebei maar gebruik de voetrem bijna nooit.
Is in aanschaf wat duurder. In gebruik veel goedkoper.

Edit: Nog 1 in kamp elektrisch is de Arctic Leopard. Minder performance gericht dan al het bovenstaande, maar nog steeds erg goed. 50pk elektrisch, bergruimte zodat de lader mee kan (serieus gemis bij de Stark). Als je een wat rustigere rijder bent en ook wel eens in het hard enduro komt een erg capabele fiets. Elektronische koppeling die er op zit is dan ook wel weer grappig.