Pagina 1 van 1

Moto / Quads verhouding

Geplaatst: ma okt 20, 2003 09:49
door Husky 100
Beste organisators,

Ik zou bij deze eens een oproep willen plaatsen naar jullie om het voor alle partijen in de toekomst aangenamer te maken. De laatste 2 jaar is er echt een explosie in het aantal quads die deelnemen aan de gekende ritten.Dit leid tot ergenis aangezien deze quads niet dezelfde terreincapaciteiten hebben en dus ook een verschillend terrein " wensen ". Is het niet mogelijk om exclusieve moto en quad-ritten te organiseren ?
Gisteren heb ik zelf de rit van de Loonse Dabbers meegereden , wel ik denk dat de verhouding bijna 50 / 50 was.Zelfs op dit makkelijk terrein waren er regelmatige stops aan de kleinste oneffenheid in het terrein. Men stelt zich dan echt wel de vraag ofdat het nog zin heeft op deel te nemen aan de ritten.Ik wil hier echt niet de egoist uithangen maar het heeft geen zin om om 06.00 uit je nestje te kruipen om je dan gans de dag te ergeren. Dit is geen verwijt aan de quadrijders want ik heb zelf geruime tijd geleden 2 jaar met een quad gereden en weet echt wel hoe ze rijden en reageren.Hopelijk kan er iets veranderen in de nabije toekomst.

Geplaatst: wo okt 22, 2003 08:54
door No Limit YFZ
Hallo Husky,

Zoals je misschien wel weet ben ik als quadrijder regelmatige bezoeker van het noppenforum omdat dit een enorme bron van info is en ik er altijd iets van kan bijleren. In de bespreking van de ritten (oa Libin) is het probleem al eens aangehaald.

Feit is dat het enduropubliek aan het slinken is tov vroeger. Nogal wat organisatoren doen hun rit grotendeels met financiële bedoelingen (zoals bvb Libin 1800 stuks x 30 = 54000 € min wat kosten, hou je toch zeker 25000 € over voor het goede doel, nl opvangtehuis). De quads waren voor hen dus een welkome melkkoe.

Nu is er idd een quadboom en zitten we volgend jaar op bijna alle "open" ritten aan 50/50. Tot daar aan toe geen problemen zou ik zeggen, maar... endurorijders zijn meestal ervaren mensen die hun verstand redelijk kunnen gebruiken en zich min of meer aan de regels houden. Bij de quadrijders zitten nogal wat groentjes die weinig of geen ervaring hebben, alle regels aan hun laars lappen, geen respect hebben voor collega quadrijders of endurorijders en daar zit het probleem.

Hoe los je dit op ? Niet zo simpel geloof ik. Het verstand komt niet voor de jaren zeggen ze dikwijls. Wij in onze quadclub www.demodderberen.be proberen de mensen een soort etiquette bij te brengen en dat lukt vrij goed. Onze ritten zijn onder begeleiding en zo ziet men tenminste hoe het moet. Probleem is echter steeds de vrije rijders die zich van niets aantrekken en de boel kapot maken.

Oplossing kan zijn om de ritten te spreiden over twee dagen (zaterdag quads, zondag enduro). Zeker op ritten met veel deelnemers (zoals Libin) zou dit al een hele verbetering zijn.

Er komt waarschijnlijk nog hulp uit onverwachte hoek : er gaan steeds meer geruchten dat de nieuwe crossquads niet meer op de baan zullen mogen komen volgend jaar (wie qaud heeft blijft echter op de baan). Naar mijn mening zitten er genoeg quads, zoniet komt er teveel overlast.

We zullen zien. Een beetje wederzijds respect is het belangrijkste denk ik.

Geplaatst: wo okt 22, 2003 14:15
door STTEVE
1800 deelnemers @ € 30,00??? Dat is een hoop deelnemrs, zeg, rij je elkaar gegarandeerd in de weg....verdelen over 2 dagen lijkt me de simpelste oplossing......als t lukt met vergunningen enzo.
Ik las laatst een artikeltje over een roadbookevenement (over meerdere dagen) in Belgie waar ook 4x4 auto's aan mee deden. De route was in een lus uitgezet, zodat auto's en motoren elke dag op een ander deel van de route reden en elkaar dus nooit "in de weg" reden. Maar net wat je zegt G. een beetje respect en begrip voor elkaar helpt al een hoop