Pagina 1 van 1

Gedachtekronkel: Geüpgrade Dual-Sport goedkoop alternatief voor Enduro?

Geplaatst: di feb 18, 2025 13:19
door Erwin P
Via verschillende wegen kreeg ik dit filmpje onder ogen:


Het gaat hier een een stevig verbouwde Honda CRF300L welke zowel in vermogen als vering serieus aangepakt is.
1 van de argumenten hiervoor aangegeven is het goedkoper zijn van deze motor tov een kant en klare Enduro (in dit geval een KTM EXC350F). Dit wekte mijn interesse gezien ik een kennis heb die precies dit doet, Enduro rijden op zijn CRF-L (al dan zonder al de echt dure upgrades). Nu is dit filmpje in de VS gemaakt dus de bedragen zijn anders dan hier.

Voor het vergelijk pak ik de KTM EXC350F en CRF300L uit het filmpje plus een motor die wat budget vriendelijker is, maar kwa performance boven de geüpgrade Honda blijft.
Dit is GEEN bashen op een van de merken/modellen, voor de Honda hadden we ook een DRZ400 oid kunnen pakken, voor de Beta had ook een Sherco gebruikt kunnen worden enz enz.

Zelf eens even voor gaan zitten en de volgende prijzen naast elkaar gelegd:

Aanschaf/bouw-prijzen

Honda CRF300L:
Aanschaf €7.299
K-tech Voorvork Cartridge €1.109
K-tech schokbreker €555
Big bore kit €726
Nokkenassen CBR300 €496
Bashplate €60
Perfomance uitlaat €800
Dan wat algemene zaken zoals een dikker stuurtje, kentekenplaathouder, die niet direct afknapt, luchtfilter/inlaat aanpassingen, voetpedalen enduro geschikt enz op €500

Totaal €11.545

KTM EXC350F:
Aanschaf €14.449

Beta RR350/390/430/480:
Aanschaf €11.399

De aanschaf is inmiddels vergelijkbaar met een nog steeds hoger presterende Enduro welke deze opties allemaal niet nodig heeft.

Onderhoud

Maar ik hoor al gezegd worden, het onderhoud aan die Enduro's is toch veel intensiever?
Ja daar heb jullie zeker een punt.
Honda schrijft voor de olie elke 12.000 km en eens per 25.000 km kleppen stellen.

Bij Beta is dit beide 30 uur en de zuigerwissel op 90 uur.
Pakken we 60 km/h gemiddeld dan is dat 1800km oliebeurtjes/kleppen stellen en 5400km zuigerwissel.
In de praktijk is echter gebleken dat ca 500 uur op een zuiger goed haalbaar is bij Nederlands hobby gebruik. Wat met zo'n 30.000km dus bijna verwaarloosbaar is.

De oliebeurten/kleppen stellen blijft uiteraard wel terug komen bij de Enduro en dat is hoewel het best goedkoop is, nog wel werk. Bij de Honda bouwden we een complete motor opnieuw op dus hier ook alles lekker zelf. 5.6 keer extra oliebeurt ala ca €30 = €160 per 12.000km duurder aan beurtjes.
Hierbij zijn we er even van uitgegaan dat bij de Honda de beurten nog steeds net zo plaatsvinden als Honda het bedoeld heeft en de zuiger oneindig mee gaat, maar zou je echt hetzelfde onderhoud blijven doen als je enduro gaat rijden waarbij het blok continue fors belast is? Uiteindelijk denk ik dat als er €80 per 12.000 km tussen zit (oliebeurt halveren) je het al heel goedkoop gokt. Nog los van dat de olie sowieso eens per jaar moet en je met enduro gebruik niet snel aan de 12.000 km bent.

Gebruik
Maar al met al zou je kunnen zeggen dat je nog steeds goedkoper uit bent.

Maar dan gaan we nu ook daadwerkelijk gebruiken. En raad eens, je gaat er een paar keer serieus vanaf waarbij je ook nog eens keer een boompje aantikt of over de kop gaat heuvel af. Niks spectaculairs, gewoon een forse tik waarna je verder rijdt. Echter heb je nu je koplamp er af gereden.
Op de Beta ben je al met al voor zo'n €60 klaar inclusief koplamp unit. Bij de CRF heb je mazzel als je enkel het plastic stuk hebt ala €332.30, rij je het lampenunitje zelf stuk mag je daar nog €457.63 bij op tellen.

Rij je een zijkap eraf begint het bij €125 tot €500 per kap. Een enduro zit dan op €100 a €150 voor een complete set.

Daarbij komt ook nog eens dat al het plastic een stuk flexibeler is op een Enduro, dus minder snel afbreekt.

Na 1 fatsoenlijke crash (een zijkap en een koplamp kap kapot, normaal enduro gebruik dus) kun je een topend revisie aan een Enduro laten doen voor het geld dat je uitspaart.

Conclusie

Als we kijken naar een goedkope cheatcode om een Enduro te kunnen rijden ben ik bang dat deze rekensom die hoop teniet moet doen.
Voeg daar aan toe dat het gat in vering nog steeds significant is, de motor nog steeds fors zwaarder is en ook het vermogen nog achter loopt dan wordt het een lastig te verantwoorden geheel.
Uiteraard kunnen een aantal stappen goedkoper. Er zijn andere cartridge en schokbreker bouwers welke het ongetwijfeld goedkoper kunnen, maar dit was wat er in de video gebruikt werd. Ook zou je Chinees kunnen gaan met je big-bore kit, maar dat heb ik voor deze video buiten beschouwing gelaten.
Nogmaals ik ben hier geen Honda CRF-L aan het bashen. Die fiets biedt een uniek pakket dat voor bepaalde rijstijlen meer geschikt is dan welke andere fiets dan ook.

Wat denken jullie? Heeft iemand andere of dezelfde ervaringen wat dit aangaat? Zie ik zaken over het hoofd?

Re: Gedachtekronkel: Geüpgrade Dual-Sport goedkoop alternatief voor Enduro?

Geplaatst: di feb 18, 2025 15:41
door Airhead
Ik vind de nieuwe KTM 390 Enduro dan eigenlijk het beste alternatief.
Dan koop je een echt complete motor met standaard goede, instelbare, vering (beter kan altijd natuurlijk) en carterplaat.
En verder ook betere spullen dan op de Honda (o.m. qua stuur, voetsteunen en luchtfilter).
Ok, de KTM is zeker niet licht, maar heeft genoeg vermogen om leuk rond te komen op off-road ritten en TET routes.
En door de basis van het LC4 blok heb je ook lange onderhouds intervallen.
Qua gewicht/pk verhouding zit je op hetzelfde niveau als waar we vroegùh mee reden (TT, XT, XR en LC4).
Je hebt dan voor 7.550 euro heel veel motor!

Je kan het ook niet vergelijken met een EXC of zoiets. Daar zitten veel meer spullen op met een hogere kwaliteit. Voor beter performance en lichter gewicht.
Ik heb zelf een Husa 570 en dat is een compleet andere motor. Veel meer competitief.

Re: Gedachtekronkel: Geüpgrade Dual-Sport goedkoop alternatief voor Enduro?

Geplaatst: di feb 18, 2025 20:00
door Noppy
Ik ben het met je eens Enrico, veel betere componenten op de KTM plus een bewezen blokje. Ik heb die volgens mij ook in de 390 Husaberg gehad. Heel beschaafde loop, helemaal niets op af te dingen!

Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk


Re: Gedachtekronkel: Geüpgrade Dual-Sport goedkoop alternatief voor Enduro?

Geplaatst: di feb 18, 2025 20:25
door Erwin P
Noppy schreef: di feb 18, 2025 20:00 Ik ben het met je eens Enrico, veel betere componenten op de KTM plus een bewezen blokje. Ik heb die volgens mij ook in de 390 Husaberg gehad. Heel beschaafde loop, helemaal niets op af te dingen!

Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk
Dat KTM 390 blokje is een straatblok dat alleen maar door KTM gebruikt is. Wordt gemaakt bij Bajaj.

Re: Gedachtekronkel: Geüpgrade Dual-Sport goedkoop alternatief voor Enduro?

Geplaatst: di feb 18, 2025 22:41
door blackSP
Kun je voor dat geld niet beter een 690 van een jaar oud kopen? Is lichter, krachtiger, ruimer.

Re: Gedachtekronkel: Geüpgrade Dual-Sport goedkoop alternatief voor Enduro?

Geplaatst: di feb 18, 2025 23:26
door Erwin P
blackSP schreef: di feb 18, 2025 22:41 Kun je voor dat geld niet beter een 690 van een jaar oud kopen? Is lichter, krachtiger, ruimer.
Voor het geld van een KTM 390 of dat van een enduro/verbouwde CRF-L?

Re: Gedachtekronkel: Geüpgrade Dual-Sport goedkoop alternatief voor Enduro?

Geplaatst: wo feb 19, 2025 09:48
door blackSP
690 Enduro R €13,490.00
390 ADVENTURE R €8,860.00

Ah, my bad. Ik dacht dat de 390 R al op 11,000 zat

Re: Gedachtekronkel: Geüpgrade Dual-Sport goedkoop alternatief voor Enduro?

Geplaatst: wo feb 19, 2025 09:58
door Erwin P
blackSP schreef: wo feb 19, 2025 09:48 690 Enduro R €13,490.00
390 ADVENTURE R €8,860.00

Ah, my bad. Ik dacht dat de 390 R al op 11,000 zat
De 390 Enduro R zit op €7550 zelfs.

Re: Gedachtekronkel: Geüpgrade Dual-Sport goedkoop alternatief voor Enduro?

Geplaatst: do feb 20, 2025 07:13
door GezwindeSpoed
Leuk, dat je naar de kosten heb gekeken van af en toe wat brokken maken. Dat Honda plastic is echt veel breekbaarder en het sleutelen aan die dingen is verschrikkelijk (dan neem ik aan dat het plastic op dezelfde manier vast zit als bij een CB500X of NC750X). Vind het mooi van Honda dat ze nu wel echt een klanten rally motor hebben, wat heel lang geduurd heeft. Maar qua sleutelvriendelijkheid en plastic kunnen ze nog flinke stappen maken.

Re: Gedachtekronkel: Geüpgrade Dual-Sport goedkoop alternatief voor Enduro?

Geplaatst: do feb 20, 2025 07:24
door Erwin P
Bij de CRF-L heb ik inderdaad van die ploppers gezien. Dat weet je dus zeker dat het afbreekt, dan kom je direct al in een lastig pakket of je dat wilt herstellen of voor €xxx nieuw wilt kopen.

Ik heb er alleen wat klein werk aan gedaan, maar het sleutelt niet met het gemak van een Europeaan. Overal ook weer verschillende boutmaten enz. KTM is al helemaal geweldig werken en Beta zit bijna op dat niveau (heel dicht bij).
Eigenlijk alleen de Stark werkt nog makkelijker, want ja er zit bijna niks op en nog wat slimmigheidjes kwa kettingspanner, kappenset die er in 1x af komt enz enz wat het leven toch makkelijker maakt.

Re: Gedachtekronkel: Geüpgrade Dual-Sport goedkoop alternatief voor Enduro?

Geplaatst: zo feb 23, 2025 11:25
door Frenkie h
Ik zat laatst met schuin oog naar moto morini 650 te kijken.

Blijkbaar betrouwbaar blok van kawa ?
Kost weinig zeker nu er een 700 komt . 9.500€ en minder

Hyperpro heeft er mooie vering voor liggen tot. 1000€

https://www.hyperonline.nl/contents/nl/ ... mRootUse=A


Wielmaten gewicht en zo niet helemaal handig maar als gedachten kronkel Afbeelding

Frank


Verstuurd vanaf mijn moto g24 power met Tapatalk



Re: Gedachtekronkel: Geüpgrade Dual-Sport goedkoop alternatief voor Enduro?

Geplaatst: zo feb 23, 2025 12:40
door Noppy
Check ff @offwegomoto op insta. Hadden beiden een Motomorini maar na twee garantieclaims en een hoop gedoe zijn ze over naar CFMoto 450!

Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk



Re: Gedachtekronkel: Geüpgrade Dual-Sport goedkoop alternatief voor Enduro?

Geplaatst: zo feb 23, 2025 13:30
door Erwin P
Frenkie h schreef: zo feb 23, 2025 11:25 Ik zat laatst met schuin oog naar moto morini 650 te kijken.

Blijkbaar betrouwbaar blok van kawa ?
Kost weinig zeker nu er een 700 komt . 9.500€ en minder

Hyperpro heeft er mooie vering voor liggen tot. 1000€

https://www.hyperonline.nl/contents/nl/ ... mRootUse=A


Wielmaten gewicht en zo niet helemaal handig maar als gedachten kronkel Afbeelding

Frank


Verstuurd vanaf mijn moto g24 power met Tapatalk
Ja die zit wel zo ver van Enduro af als lukt natuurlijk.