Gedachtekronkel: Geüpgrade Dual-Sport goedkoop alternatief voor Enduro?
Geplaatst: di feb 18, 2025 13:19
Via verschillende wegen kreeg ik dit filmpje onder ogen:
Het gaat hier een een stevig verbouwde Honda CRF300L welke zowel in vermogen als vering serieus aangepakt is.
1 van de argumenten hiervoor aangegeven is het goedkoper zijn van deze motor tov een kant en klare Enduro (in dit geval een KTM EXC350F). Dit wekte mijn interesse gezien ik een kennis heb die precies dit doet, Enduro rijden op zijn CRF-L (al dan zonder al de echt dure upgrades). Nu is dit filmpje in de VS gemaakt dus de bedragen zijn anders dan hier.
Voor het vergelijk pak ik de KTM EXC350F en CRF300L uit het filmpje plus een motor die wat budget vriendelijker is, maar kwa performance boven de geüpgrade Honda blijft.
Dit is GEEN bashen op een van de merken/modellen, voor de Honda hadden we ook een DRZ400 oid kunnen pakken, voor de Beta had ook een Sherco gebruikt kunnen worden enz enz.
Zelf eens even voor gaan zitten en de volgende prijzen naast elkaar gelegd:
Aanschaf/bouw-prijzen
Honda CRF300L:
Aanschaf €7.299
K-tech Voorvork Cartridge €1.109
K-tech schokbreker €555
Big bore kit €726
Nokkenassen CBR300 €496
Bashplate €60
Perfomance uitlaat €800
Dan wat algemene zaken zoals een dikker stuurtje, kentekenplaathouder, die niet direct afknapt, luchtfilter/inlaat aanpassingen, voetpedalen enduro geschikt enz op €500
Totaal €11.545
KTM EXC350F:
Aanschaf €14.449
Beta RR350/390/430/480:
Aanschaf €11.399
De aanschaf is inmiddels vergelijkbaar met een nog steeds hoger presterende Enduro welke deze opties allemaal niet nodig heeft.
Onderhoud
Maar ik hoor al gezegd worden, het onderhoud aan die Enduro's is toch veel intensiever?
Ja daar heb jullie zeker een punt.
Honda schrijft voor de olie elke 12.000 km en eens per 25.000 km kleppen stellen.
Bij Beta is dit beide 30 uur en de zuigerwissel op 90 uur.
Pakken we 60 km/h gemiddeld dan is dat 1800km oliebeurtjes/kleppen stellen en 5400km zuigerwissel.
In de praktijk is echter gebleken dat ca 500 uur op een zuiger goed haalbaar is bij Nederlands hobby gebruik. Wat met zo'n 30.000km dus bijna verwaarloosbaar is.
De oliebeurten/kleppen stellen blijft uiteraard wel terug komen bij de Enduro en dat is hoewel het best goedkoop is, nog wel werk. Bij de Honda bouwden we een complete motor opnieuw op dus hier ook alles lekker zelf. 5.6 keer extra oliebeurt ala ca €30 = €160 per 12.000km duurder aan beurtjes.
Hierbij zijn we er even van uitgegaan dat bij de Honda de beurten nog steeds net zo plaatsvinden als Honda het bedoeld heeft en de zuiger oneindig mee gaat, maar zou je echt hetzelfde onderhoud blijven doen als je enduro gaat rijden waarbij het blok continue fors belast is? Uiteindelijk denk ik dat als er €80 per 12.000 km tussen zit (oliebeurt halveren) je het al heel goedkoop gokt. Nog los van dat de olie sowieso eens per jaar moet en je met enduro gebruik niet snel aan de 12.000 km bent.
Gebruik
Maar al met al zou je kunnen zeggen dat je nog steeds goedkoper uit bent.
Maar dan gaan we nu ook daadwerkelijk gebruiken. En raad eens, je gaat er een paar keer serieus vanaf waarbij je ook nog eens keer een boompje aantikt of over de kop gaat heuvel af. Niks spectaculairs, gewoon een forse tik waarna je verder rijdt. Echter heb je nu je koplamp er af gereden.
Op de Beta ben je al met al voor zo'n €60 klaar inclusief koplamp unit. Bij de CRF heb je mazzel als je enkel het plastic stuk hebt ala €332.30, rij je het lampenunitje zelf stuk mag je daar nog €457.63 bij op tellen.
Rij je een zijkap eraf begint het bij €125 tot €500 per kap. Een enduro zit dan op €100 a €150 voor een complete set.
Daarbij komt ook nog eens dat al het plastic een stuk flexibeler is op een Enduro, dus minder snel afbreekt.
Na 1 fatsoenlijke crash (een zijkap en een koplamp kap kapot, normaal enduro gebruik dus) kun je een topend revisie aan een Enduro laten doen voor het geld dat je uitspaart.
Conclusie
Als we kijken naar een goedkope cheatcode om een Enduro te kunnen rijden ben ik bang dat deze rekensom die hoop teniet moet doen.
Voeg daar aan toe dat het gat in vering nog steeds significant is, de motor nog steeds fors zwaarder is en ook het vermogen nog achter loopt dan wordt het een lastig te verantwoorden geheel.
Uiteraard kunnen een aantal stappen goedkoper. Er zijn andere cartridge en schokbreker bouwers welke het ongetwijfeld goedkoper kunnen, maar dit was wat er in de video gebruikt werd. Ook zou je Chinees kunnen gaan met je big-bore kit, maar dat heb ik voor deze video buiten beschouwing gelaten.
Nogmaals ik ben hier geen Honda CRF-L aan het bashen. Die fiets biedt een uniek pakket dat voor bepaalde rijstijlen meer geschikt is dan welke andere fiets dan ook.
Wat denken jullie? Heeft iemand andere of dezelfde ervaringen wat dit aangaat? Zie ik zaken over het hoofd?
Het gaat hier een een stevig verbouwde Honda CRF300L welke zowel in vermogen als vering serieus aangepakt is.
1 van de argumenten hiervoor aangegeven is het goedkoper zijn van deze motor tov een kant en klare Enduro (in dit geval een KTM EXC350F). Dit wekte mijn interesse gezien ik een kennis heb die precies dit doet, Enduro rijden op zijn CRF-L (al dan zonder al de echt dure upgrades). Nu is dit filmpje in de VS gemaakt dus de bedragen zijn anders dan hier.
Voor het vergelijk pak ik de KTM EXC350F en CRF300L uit het filmpje plus een motor die wat budget vriendelijker is, maar kwa performance boven de geüpgrade Honda blijft.
Dit is GEEN bashen op een van de merken/modellen, voor de Honda hadden we ook een DRZ400 oid kunnen pakken, voor de Beta had ook een Sherco gebruikt kunnen worden enz enz.
Zelf eens even voor gaan zitten en de volgende prijzen naast elkaar gelegd:
Aanschaf/bouw-prijzen
Honda CRF300L:
Aanschaf €7.299
K-tech Voorvork Cartridge €1.109
K-tech schokbreker €555
Big bore kit €726
Nokkenassen CBR300 €496
Bashplate €60
Perfomance uitlaat €800
Dan wat algemene zaken zoals een dikker stuurtje, kentekenplaathouder, die niet direct afknapt, luchtfilter/inlaat aanpassingen, voetpedalen enduro geschikt enz op €500
Totaal €11.545
KTM EXC350F:
Aanschaf €14.449
Beta RR350/390/430/480:
Aanschaf €11.399
De aanschaf is inmiddels vergelijkbaar met een nog steeds hoger presterende Enduro welke deze opties allemaal niet nodig heeft.
Onderhoud
Maar ik hoor al gezegd worden, het onderhoud aan die Enduro's is toch veel intensiever?
Ja daar heb jullie zeker een punt.
Honda schrijft voor de olie elke 12.000 km en eens per 25.000 km kleppen stellen.
Bij Beta is dit beide 30 uur en de zuigerwissel op 90 uur.
Pakken we 60 km/h gemiddeld dan is dat 1800km oliebeurtjes/kleppen stellen en 5400km zuigerwissel.
In de praktijk is echter gebleken dat ca 500 uur op een zuiger goed haalbaar is bij Nederlands hobby gebruik. Wat met zo'n 30.000km dus bijna verwaarloosbaar is.
De oliebeurten/kleppen stellen blijft uiteraard wel terug komen bij de Enduro en dat is hoewel het best goedkoop is, nog wel werk. Bij de Honda bouwden we een complete motor opnieuw op dus hier ook alles lekker zelf. 5.6 keer extra oliebeurt ala ca €30 = €160 per 12.000km duurder aan beurtjes.
Hierbij zijn we er even van uitgegaan dat bij de Honda de beurten nog steeds net zo plaatsvinden als Honda het bedoeld heeft en de zuiger oneindig mee gaat, maar zou je echt hetzelfde onderhoud blijven doen als je enduro gaat rijden waarbij het blok continue fors belast is? Uiteindelijk denk ik dat als er €80 per 12.000 km tussen zit (oliebeurt halveren) je het al heel goedkoop gokt. Nog los van dat de olie sowieso eens per jaar moet en je met enduro gebruik niet snel aan de 12.000 km bent.
Gebruik
Maar al met al zou je kunnen zeggen dat je nog steeds goedkoper uit bent.
Maar dan gaan we nu ook daadwerkelijk gebruiken. En raad eens, je gaat er een paar keer serieus vanaf waarbij je ook nog eens keer een boompje aantikt of over de kop gaat heuvel af. Niks spectaculairs, gewoon een forse tik waarna je verder rijdt. Echter heb je nu je koplamp er af gereden.
Op de Beta ben je al met al voor zo'n €60 klaar inclusief koplamp unit. Bij de CRF heb je mazzel als je enkel het plastic stuk hebt ala €332.30, rij je het lampenunitje zelf stuk mag je daar nog €457.63 bij op tellen.
Rij je een zijkap eraf begint het bij €125 tot €500 per kap. Een enduro zit dan op €100 a €150 voor een complete set.
Daarbij komt ook nog eens dat al het plastic een stuk flexibeler is op een Enduro, dus minder snel afbreekt.
Na 1 fatsoenlijke crash (een zijkap en een koplamp kap kapot, normaal enduro gebruik dus) kun je een topend revisie aan een Enduro laten doen voor het geld dat je uitspaart.
Conclusie
Als we kijken naar een goedkope cheatcode om een Enduro te kunnen rijden ben ik bang dat deze rekensom die hoop teniet moet doen.
Voeg daar aan toe dat het gat in vering nog steeds significant is, de motor nog steeds fors zwaarder is en ook het vermogen nog achter loopt dan wordt het een lastig te verantwoorden geheel.
Uiteraard kunnen een aantal stappen goedkoper. Er zijn andere cartridge en schokbreker bouwers welke het ongetwijfeld goedkoper kunnen, maar dit was wat er in de video gebruikt werd. Ook zou je Chinees kunnen gaan met je big-bore kit, maar dat heb ik voor deze video buiten beschouwing gelaten.
Nogmaals ik ben hier geen Honda CRF-L aan het bashen. Die fiets biedt een uniek pakket dat voor bepaalde rijstijlen meer geschikt is dan welke andere fiets dan ook.
Wat denken jullie? Heeft iemand andere of dezelfde ervaringen wat dit aangaat? Zie ik zaken over het hoofd?