Himalayan 450 vs CF Moto 450 MT
Geplaatst: zo jan 26, 2025 16:35
Kan wel zijn, maar ik vind dat plastic echt niet mooi :p. Ik heb gisteren voor het eerst mijn nieuwe Himalayan neergelegd (in het zand). Nul schade, dus tot nu toe is dat prima.ghulst schreef: ↑za jan 25, 2025 22:48 Ik ben wel benieuwd naar je vergelijk @Miob. Zeker omdat ik de afweging tussen de Himalayan en de 450MT ook wel in mijn hoofd heb zitten. Ik neig op dit moment meer naar de MT, maar heb de Himalayan nog niet gereden.
En eens met @Erwin P dat plastic helemaal nog niet zo vervelend is. Dan is het ook goedkoop om te vervangen als je een keer de grond knuffelt. En dat is niet onvoorstelbaar.
Ik wilde een heel vergelijk schrijven tussen de Himi en de 450MT, maar vanmorgen kwam dit filmpje online en dat heeft bijna al het gras voor mijn voeten weggemaaid:
Paar opmerkingen bij het filmpje:
- Wat hij zegt over dat je met de Himi stil moet staan om van rijmodus te wisselen en met de 450MT niet klopt niet. Je leest het overal, maar de Himi kan ook rijdend van rijmodus wisselen, alleen moet je de koppeling ingetrokken hebben. Klein, maar praktisch erg merkbaar verschil.
- Gewichten (en daarmee ergens ook prijzen) vergelijken tussen die twee is niet helemaal eerlijk omdat de Himalayan met valbeugels en een middenbok komt, de MT niet. Ook is de carterbescherming van de Himalayan wel functioneel, die van de MT mag je in de keukenla naast het aluminium folie leggen.
- Ik heb de MT 2x gereden. 1x voor de throttle update en 1x na, in de na versie had hij ook een groter voortandwiel. De gasreactie bleef behoorlijk rukkerig. Op pittige stukjes kon ik daar niet echt mee overweg, zeker niet in combinatie met de harde vering. Dit was voor mij het belangrijkste verschil tussen de Himi en de MT. Ik ben niet goed/handig genoeg om daar omheen te rijden. Op de stukjes waar het echt lastig werd kon ik gewoon niet uit de voeten met de MT. Een meer ervaren en/of getalenteerde rijder zal hier waarschijnlijk veel minder om geven.
- De draaicirkel van de Himi is véél kleiner dan van de MT, icm met de gasresponse betekent dat dat ik de Himi op een landweggetje zonder voetje aan de grond (zelfs zonder slepende acheterrem). Bij de MT wordt het met de voeten peddelen en steken. Als je moet omdraaaien op een smal paadje telt dat wel (voor mij)
- De MT is fors duurder, zeker als je valbeugels en een middenbok erbij wilt. Ze verkopen volgens mij niet helemaal zo goed als verwacht, Hofland (leuke zaak voor de MT!) heeft er 1 in de aanbieding
Dat gezegd hebbende: De keuze was wel pittig en er is geen verkeerde keuze. Het youtubefilmpje geeft goed aan waarom.
Ik heb nu 1000km op de Himalayan staan. Het meeste gaat boven verwachting en ik ben er heel blij mee. Ik heb de standaardbanden direct laten vervangen door Annakee Wilds en dat maakt hem véél beter dan de Himalayan waar ik op testgereden heb (en ook veel beter dan de MT op standaardbanden, niet heel gek). Niet alles is koek en ei natuurlijk:
- De remsensor is ruk. Ik moet daar iets me. Het is een druksensor en die reageert gewoon te traag. Ik heb (daarom) een hekel aan druksensoren. Ik weet niet of het exemplarisch is dat ie zo traag is en ik weet ook niet wat de MT heeft
- De software is niet heel gepolijst. Ik kreeg bijvoorbeeld niet altijd de melding dat de eerste beurt moest plaatsvinden en soms kan ik niet van rijmodus wisselen en krijg ik de melding 'ride mode change denied, try again next ignition cycle'. Ik heb inmiddels geleerd minder snel achter elkaar op de rijmodus knop te drukken, dan krijg ik dat niet meer.
- Ik heb een hekel aan de push-to-passs knop. Rechts op het schuur heb je 3 knoppen boven elkaar die een rechts-links beweging hebben: De grootlichtknop/push to pass, de knipperlichten en de joystick voor de boordcomputer. Op zich valt daar wel aan te wennen, maar de push to pass is de bovenste en je moet bijna je hand van het stuur halen om te seinen. Vind ik niet heel veilig.
Wat wel koek en ei is:
- Ik wist van het testrijden al dat het blok lekker is, maar het is ook echt lekker en het inlaatgeluid is best verslavend
- De vering is echt, echt heel goed en geeft op de weg en off road echt heel veel vertrouwen. Dat in combinatie met de Annakee Wilds brengt de fiets echt tot leven
- Niet iedereen vind het dashboard mooi, ik wel. De ingebouwde navigatie is ook echt mega handig. En mooi.
Ik heb de Acerbis kettinggeeider, handkappen en blokbescherming, die staan hem erg goed (vind ik). Acerbis heeft voor 430 euro ook nog een groetere (23 liter meen ik?) en lichtere tank. Enfield zelf heeft ook een rally seat kit. Als je dat er allemaal op schroeft ziet de fiets er heel anders uit: