Het aftellen naar Dakar is weer begonnen. De race begint op 3 januari in Bisha in Saudi Arabië. Langzamerhand beginnen verschillende spelers zich weer op te maken voor de race. Laten we alles over de Dakar 2025 in dit draadje verzamelen.
Re: Dakar 2025
Geplaatst: zo nov 24, 2024 13:11
door ghulst
En het eerste opvallende nieuws is ook al binnen. Stéphane Peterhansel zal dit jaar niet aan de Dakar deelnemen. Toch wel een iconische naam in de afgelopen jaren, zowel op de motor als in de auto.
Re: Dakar 2025
Geplaatst: zo nov 24, 2024 17:18
door StevenD
Haa Peterhansel ook over naar AER dus. Langzaamaan loopt het bij ASO (terecht..) leeg.
Sent from my SM-S916B using Tapatalk
Re: Dakar 2025
Geplaatst: zo nov 24, 2024 17:54
door ghulst
Ik moet zeggen dat ik van AER vooral de coverage mis nu. Als ze die ook op orde krijgen, waardoor je hem wat makkelijker kunt volgen en ook wat meer achtergrondinformatie krijgt… Dan is de Dakar wat mij betreft voortaan de AER.
Vroeger (ja, echt al een tijd terug) zat ik tijdens de Dakar gewoon om 0:30 klaar om op France 2 Bivouac te kijken met Gérard Holtz. Super format. De samengevatte hoogtepunten van de race werden overgeslagen en ze schoten eigen content rondom allerlei rijders en zaten daarna om het kampvuur om de dag door te nemen. Ze wandelden door het kamp om te laten zien wat er allemaal gebeurt en liepen ook gewoon de grote tenten binnen. Ook op de rustdag. Dat was voor mij de manier om Dakar te volgen en het echte verhaal te krijgen.
Re: Dakar 2025
Geplaatst: vr dec 13, 2024 12:22
door Jacinto
terug een nieuw merk dat meedoet Hoto
Re: Dakar 2025
Geplaatst: do dec 19, 2024 21:14
door ghulst
Ik ben benieuwd.
Re: Dakar 2025
Geplaatst: za dec 21, 2024 11:44
door Jacinto
strengere regels voor Male Moto, zelf banden wisselen en minder stuks voor de Dakar,
Re: Dakar 2025
Geplaatst: za dec 21, 2024 15:45
door ghulst
Dat zijn van die dingen die ik eigenlijk best lastig vind. Waarom nou just de male moto voor dat soort regels? De grote jongens wisselen elke dag de banden, wielen, vering, halve blok etc. Of is het om de jongens die male moto echt van zakgeld doen te helpen tegen jongens die wel wat sponsoren bij elkaar wisten te harken?
Re: Dakar 2025
Geplaatst: za dec 21, 2024 16:40
door Jacinto
male moto is ook geen zakgeld klasse meer hoor,
maar ik geef ze wel gelijk dat als je in die klasse meedoet je echt zoveel mogelijk zelf moet doen, en met de bandenregel moet je maar wat meer nadenken bij het rijden en niet steeds hersenloos gasgeven.
Re: Dakar 2025
Geplaatst: za jan 04, 2025 16:45
door Leo d H
Etappe 1 had al weer genoeg drama. Man man wat moet dat toch afzien zijn op de motor. Gister de eerste tv coverage gechecked (rtl 7 en eurosport), dat was weer ouderwets kaa uuu tee. Dan liever bivak van omroep brabant die hier gelukkig ook in het kabelpakket zit, maar die focussen wel weer op de 4wielers. Dus zit niet veel anders op dan youtube afspeuren naar beeldmateriaal. Als iemand goede kijktips heeft hoor ik het graag.
Mijn goto info:
- het dakar25 draadje op advrider (spoiler: 1 dag niet bijhouden en je ligt gelijk 25 pagina's achter)
- Www.trackingdakar.com (realtime racedata, site gerund door landgenoot)
Verstuurd vanaf mijn CPH2127 met Tapatalk
Re: Dakar 2025
Geplaatst: za jan 04, 2025 16:51
door Leo d H
De gp rijders dit jaar voor het eerst (verplicht) met elektronische roadbooks iov papier. Adrian v Beveren (factory honda) had gelijk al problemen ermee. Dat gaat nog wel een staartje krijgen als Honda officieel protest gaat indienen.
Verstuurd vanaf mijn CPH2127 met Tapatalk
Re: Dakar 2025
Geplaatst: za jan 04, 2025 20:12
door keewhip
Leo d H schreef: Gister de eerste tv coverage gechecked (rtl 7 en eurosport), dat was weer ouderwets kaa uuu tee.
Ach ja, ik vind dat Nancy vd Ven weer een hoop goed maakt. Gewoon superleuke positieve uitstraling.
AER volg ik ook wat maar daar was de persoon die ik volgde in de eerste echte rit reeds uitgevallen, letterlijk, dat is ook rally
Er hadden in de rally du Maroc ook wat rijders roadbookproblemen,
sommige hadden ook problemen met hun sentinel en dat komt doordat ze met groot licht snel rijden dat er interferentie is tussen de electronica, gewoon rijden op de verbindingen met groot licht is geen probleem,
Re: Dakar 2025
Geplaatst: zo jan 05, 2025 12:55
door Jacinto
Jacinto schreef: ↑vr dec 13, 2024 12:22
terug een nieuw merk dat meedoet Hoto
die hebben voorlopig KTM blokken maar de rest zelf ontworpen, normaal komt er dit jaar een reeks modellen uit met eigen ontworpen motorblokken, Xavier Flick doet dat er goed mee
Re: Dakar 2025
Geplaatst: ma jan 06, 2025 10:52
door ghulst
Als je Frans spreekt, dan is er veel meer te vinden dan in Nederland. Het is dan ook een echt Frans feestje. Ik heb zelf altijd veel France 2/3 gekeken. Dat kun je vinden op https://www.france.tv/france-3/le-journal-du-dakar/
Vroeger had je daar Bivouac, maar dat is daar nu wat minder geworden. Je kunt ook schakelen naar L'Equipe die met hun eigen TV kanaal heel veel naar buiten brengen. Wat ik kan vinden bij https://www.lequipe.fr/tv/ is:
Messaoud Benterki et Carine Galli presenteren elke dag een update om 11h50.
Om 14h00 is er Dakar Vintage
Le journal du Dakar om 18h10
Daarna Dakar, le grand résumé om 20h10, met France Pierron die in het bivouac is. Daarbij wordt hij dit jaar ook bijgestaan door Luc Alphand, winnaar in 2006, en ook in 1999 in de T1 categorie.
Re: Dakar 2025
Geplaatst: ma jan 06, 2025 11:50
door Leo d H
je ne parle pas francais helaas, maar Jacinto's tip van Benji is fantastisch en youtube kan een acceptabele vertaling genereren dus ik ben er content mee.
Re: Dakar 2025
Geplaatst: ma jan 06, 2025 17:50
door mmrizio
Ik volg 'de dakar' ook al een aantal jaren intensief. Zowel de motoren als de auto's en trucks. De golfkarretjes (beide klassen, geen idee waarom) vind ik minder boeiend. Hoewel als ik de loterij zou winnen, dat de klasse zou zijn waarin ik mee zou doen.
Mijn tips:
- Omdat ik beter duits kan verdragen dan frans: https://www.youtube.com/c/WeberWerke/videos . Duits kanaal dat een aantal duitstalige rijders/navigatoren volgt in de Dakar. Geen Benji niveau, maar wel lekker.
- Het Dakar topic op 'ADVRider'. Veel kennis, wel redelijk US/Aus georienteerd. Ook een aantal NL'ers (van hier?) https://www.advrider.com/f/threads/daka ... e.1769697/
- De bolletjes-charts van Mischa. Ze zijn een beetje verstopt: rechtsboven Waypoint weergave kiezen, daarna een WP en een rijder kiezen. Maar dan kun je de rally echt 'volgen', en van WP naar WP de verschillen zien veranderen: zowel de volgorde/groepering 'op de proef' als de tijdsverschillen voor de etappewinst.
"I'm sure the insurance company will use a different phrase!"
Re: Dakar 2025
Geplaatst: di jan 07, 2025 16:12
door GezwindeSpoed
Hier veel gavere verhalen
Re: Dakar 2025
Geplaatst: di jan 07, 2025 22:27
door E-Jay
Er zijn al heel veel etappes geweest waarvan ik blij was dat ik hem niet hoefde te rijden. Dodelijk saaie zandbak, veel te veel volgas stukken, en voor de afwisseling griezelig scherpe rotspartijen. Ik hoop dat het contract met Saudi Arabië gauw klaar is.
Re: Dakar 2025
Geplaatst: wo jan 08, 2025 08:20
door ghulst
Ze gaven ook aan dat ze hem dit jaar vooral ook extra moeilijk hebben gemaakt om te rijden. Ik vraag me af of dat ooit de insteek geweest is. Nu lijkt het erop dat ze specifiek een afvalrace willen maken waarbij er zo veel mogelijk uitvallen, zodat ze vooral het predicaat "de zwaarste rally ter wereld" vast kunnen houden. Daarin vind ik de Africa Eco Race wel leuker tegenwoordig. Dit gaat ook nog gewoon naar Dakar.
Re: Dakar 2025
Geplaatst: wo jan 08, 2025 15:03
door mmrizio
Het is een Woestijn-Rally, geen crosscountry of supercross. Dus het landschap ligt redelijk vast. En navigatie is belangrijk.
Na de 1e etappe zag je iedereen gehavend binnenkomen van de doornenstruiken. Prachtig toch! Daarna wat rotsen en duinen. Er zullen ook volgas-stukken tussen zitten. Alle motoren zijn begrensd op 150(?) km/h. Dus daar worden de verschillen niet gemaakt.
In ZA hadden ze meer aantal dagen met WRC-achtige etappes door de bergen, daar was ook niet iedereen enthousiast over.
En de Dakar is gestart eind jaren '70 als de zwaarste rally ter wereld. Toen was het vooral voor excentriekelingen, maar door alle media aandacht kwamen er snel fabrieksteams en grote budgetten. Ze hebben de kistrijders nodig voor de reputatie, maar alle aandacht gaat naar de teams met de grote budgetten. Dakar gebruikt KTM, Honda enz. voor promotie, en andersom. Zoals altijd in marketing en commercie moet de ene hand de andere wassen...
Maar het is geen geheim dat ze proberen om de reputatie waar te maken als zwaarste rally ter wereld. Iedereen zijn niche, prima toch? Net als dat de Erzberg enduro meer trial is dan enduro, om de reputatie als extreme-enduro kracht bij te zetten met een minimaal aantal finishers.
De AER volg ik niet echt, dus daar durf ik geen commentaar op te geven. Ik denk dat ik die na de Dakar dag-voor-dag ga bekijken. Gaaf dat daar dikke tweecilinders meedoen!
Re: Dakar 2025
Geplaatst: zo jan 12, 2025 11:06
door futurist
StevenD schreef: ↑zo nov 24, 2024 17:18
Haa Peterhansel ook over naar AER dus. Langzaamaan loopt het bij ASO (terecht..) leeg.
Sent from my SM-S916B using Tapatalk
kan dit niet helemaal volgen
futurist
Re: Dakar 2025
Geplaatst: zo jan 12, 2025 11:24
door Noppy
mmrizio schreef:Het is een Woestijn-Rally, geen crosscountry of supercross. Dus het landschap ligt redelijk vast. En navigatie is belangrijk.
Na de 1e etappe zag je iedereen gehavend binnenkomen van de doornenstruiken. Prachtig toch! Daarna wat rotsen en duinen. Er zullen ook volgas-stukken tussen zitten. Alle motoren zijn begrensd op 150(?) km/h. Dus daar worden de verschillen niet gemaakt.
In ZA hadden ze meer aantal dagen met WRC-achtige etappes door de bergen, daar was ook niet iedereen enthousiast over.
En de Dakar is gestart eind jaren '70 als de zwaarste rally ter wereld. Toen was het vooral voor excentriekelingen, maar door alle media aandacht kwamen er snel fabrieksteams en grote budgetten. Ze hebben de kistrijders nodig voor de reputatie, maar alle aandacht gaat naar de teams met de grote budgetten. Dakar gebruikt KTM, Honda enz. voor promotie, en andersom. Zoals altijd in marketing en commercie moet de ene hand de andere wassen...
Maar het is geen geheim dat ze proberen om de reputatie waar te maken als zwaarste rally ter wereld. Iedereen zijn niche, prima toch? Net als dat de Erzberg enduro meer trial is dan enduro, om de reputatie als extreme-enduro kracht bij te zetten met een minimaal aantal finishers.
De AER volg ik niet echt, dus daar durf ik geen commentaar op te geven. Ik denk dat ik die na de Dakar dag-voor-dag ga bekijken. Gaaf dat daar dikke tweecilinders meedoen!
Aprilia heeft 'm gewonnen dit jaar met twee Italiaanse rijders op de nieuwe Tuareg Rally!