Die oude vertrouwde DRZ 400 krijgt bij Suzuki toch nog een reïncarnatie! Dit keer met USD vork, injectie. Zal dan ook wel voorzien zijn van uitschakelbaar voorwiel ABS?
Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk
Re: De nieuwe DRZ400S E5
Geplaatst: di nov 05, 2024 11:33
door Erwin P
Dus toch!
Ik sta perplex...
Re: De nieuwe DRZ400S E5
Geplaatst: di nov 05, 2024 13:11
door Grandia
Leuk
Re: De nieuwe DRZ400S E5
Geplaatst: wo nov 06, 2024 14:12
door Erwin P
Grapping hoe weinig ze prijsgeven aan exacte details. Maar uit de video en foto's is veel te halen.
De voor en achterkant KYB, met de voorkant iig niet de Closed Cartridge zoals de duurdere enduro's:
Achter heeft de schokbreker dan wel weer verdacht veel van de MX modellen.
Ook hoopten veel mensen op een wijdere versnellingsbak, maar dat zit er zo te zien ook niet in. Suzuki heeft een plaatje met welke onderdelen allemaal aangepast zijn:
De eerste versnelling is dus niks mee gebeurd en enkel de primaire kant van de 5e versnelling. Dat laat weinig ruimte voor een vertanding met meer tanden dus de overbrenging kunnen we wel uitsluiten. Naar eigen zeggen hebben ze vooral de olie verdeling aangepast.
Re: De nieuwe DRZ400S E5
Geplaatst: wo nov 06, 2024 14:24
door Noppy
Jammer! Was een goede kans geweest om een wide ratio van de bak te maken! En dan ook geen 6e versnelling, dus kansloos model met maar 38 PK. Echt jammer!
Re: De nieuwe DRZ400S E5€1
Geplaatst: wo nov 06, 2024 14:50
door Erwin P
Ten opzichte van de CRF300L is het dan wel weer een serieus capabelere motor.
Die heeft dan wel 6 versnellingen, maar het verschil aan vermogen is echt groot.
Die 38 pk is misschien wel een beetje de ''heel blijf'' limiet waar je mee zit als je een krachtig blokje wilt maken van onderuit. Dat is het hele verkooppunt van deze motor tov de enduro's. Wel benieuwd wat de prijs doet. De CRF300L kost €7299. Daar moet je natuurlijk niet ver boven gaan zitten want bij €10K kom je al aardig in enduro wereld terecht waar hij kwa performance weinig te zoeken zal hebben.
Re: De nieuwe DRZ400S E5
Geplaatst: do nov 14, 2024 08:09
door STTEVE
Ik heb goede herinneringen aan de oude DRZ, en zie deze modernere met injectie en nieuwe styling wel in mijn schuurtje staan.
6-bak miste ik alleen op de snelweg bij 110 plus, 38 pk is zat en zal vast wel gekieteld worden met een andere mapping, gewicht is met een andere uitlaatdemper wel te verminderen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: De nieuwe DRZ400S E5
Geplaatst: vr feb 21, 2025 18:32
door Erwin P
Ik heb hem gister even bewonderd. Maar eerlijk is eerlijk kun je goed zien dat het echt een oude motor is die met allerhande aanbouwdelen naar Euro5+ getrokken is.
De benzine dampen canister zit bijvoorbeeld waar een 2e demper zou zitten. Tuurlijk sloop je die er af, maar het laat wel zien dat het er allemaal bij geknutseld is.
Kwa componenten zag het er op niveau CRF-L kwa afwerking uit, niet op niveau van de KTM. De schokbreker zag er erg goedkoop uit met enkel rebound verstelling. Voorvork netter, maar dan nog enkel rebound verstelling. Door flink door de vering te drukken merk je dat de voorkant soft is, bijna net zo soft als de CRF-L en er geen progressie in de demping zit, dus een harde diepe knal gaat ook rechtstreeks door naar de bodem zonder serieuze opbouw. Softe veren kun je oplossen, een te lineaire demping wordt lastiger zonder met een zak geld naar een specialist te gaan.
Prijs gooide ik het balletje van €8999 op, maar de vertegenwoordiger gaf aan er nog niet uit te zijn met Suzuki. Suzuki lijkt te richten op een fors hogere prijs. Dan kom je wel heel strak in high performance Enduro terecht (4T begint rond de €11K, overjarig net onder de €10K).
Bij de KTM 390 was dit allemaal veel steviger en progressiever en het geheel was beter afgewerkt en te zien dat het als 1 geheel gebouwd was. Al is het wel meer budget dan een 890. Maar met een serieus laag prijskaartje lijkt he er op dat je meer krijgt dan je betaalt.
Als ik de DRZ400 zelf moest verkopen ging ik tussen de €7500 en €7800 zitten, maximaal €500 duurder dan de CRF-L, maar ik zie hem niet €2000 duurder zijn en goed verkopen. Zeker niet in een wereld waar de 390 Enduro R bestaat voor €7550.
Al met al vind ik het een best geslaagde budget ''Light Enduro'', maar het budget moet wel echt kloppen met deze marktgenoten.
Re: De nieuwe DRZ400S E5
Geplaatst: vr feb 21, 2025 23:59
door ghulst
Maar als ik dit zo lees, ben je beter af met een oude versie van de DRZ400 dan een nieuwe.
Re: De nieuwe DRZ400S E5
Geplaatst: za feb 22, 2025 05:56
door Erwin P
Weet ik zo nog niet. Die was eigenlijk nog iets meer budget gebouwd en voor het laatst een jaar of 15 a 20 geleden verkocht hier. Daarbij is de eigenaren ingeprent dat ze amper tot niet onderhouden hoefden te worden. Dat kun je ook wel zien aan hoe de meeste er bij staan
Re: De nieuwe DRZ400S E5
Geplaatst: za feb 22, 2025 10:48
door Noppy
De skidplate constructie bij de KTM is erg flimsy, dus kudo's voor de constructie van die van de DRZ. Hangt er natuurlijk vanaf of je bomen wilt gaan springen met je motor of rotsen verslinden in de bergen?
Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk
Re: De nieuwe DRZ400S E5
Geplaatst: do mar 06, 2025 23:04
door JoeBaR
Te veel snufjes ,ik hou van old school xr600 achtige brommers ,die langs de weg met een kei en een bamboestok gerepareerd kunnen worden .alle flitsende kappen ,snelle stickers en electrische foefjes hoef ik niet ,wil ik niet
Re: De nieuwe DRZ400S E5
Geplaatst: vr mar 07, 2025 09:18
door Erwin P
Bij de DRZ zit hij tussen het frame, daar ben ik ook niet helemaal weg van. Mooier was er overheen, het liefst van kunststof.
Het is nu wel een solide stuk staal, maar op boomstammen enz stuiteren helpt het al niet echt meer bij.
Wel bijzonder dat er eigenlijk maar 1 merk is dat er aan denkt om het hele ding met demping te maken. In de praktijk heb ik al wel getest dat dat heel goed werkt, veel beter dan dik staal harnas.
Met dit onder de hele bashplate: