Pagina 1 van 1

Terugslag in EV's

Geplaatst: di okt 15, 2024 18:01
door ghulst
Ik ben wel een fan van EV's, dus dit is wel treurig nieuws. Blijkbaar is het niet zo goed gesteld met Energica. Ik heb wat dingen uit verschillende hoeken gezien en dit is er een van. https://www.gpone.com/it/2024/10/15/mot ... l-cda.html :(

Re: Terugslag in EV's

Geplaatst: di okt 15, 2024 19:52
door Erwin P
Hmm slecht nieuws, het enige merk dat heel serieuze E straatmotoren bouwde.

Ze waren gewoon te duur denk ik.

Re: Terugslag in EV's

Geplaatst: wo okt 16, 2024 07:43
door ghulst
En het is officieel: https://www.energicamotor.com/en/news/e ... 4-october/

Wel jammer. Ik denk ook dat ze te duur waren, maar toch.

Re: Terugslag in EV's

Geplaatst: vr nov 01, 2024 13:50
door GezwindeSpoed

Re: Terugslag in EV's

Geplaatst: vr nov 01, 2024 14:42
door Erwin P
Is wel een dingetje inderdaad.
Ik denk gewoon dat te veel merken iets proberen te bouwen dat een E motor gewoon niet is.

Waar blijven de 690 SM/Duke concurrenten. Daarop maakt range geen zak uit, ze zijn al kneiterduur... Nouja dat kunnen E motoren ook, maar dan zonder overlast en met heel veel meer oempf!

Re: Terugslag in EV's

Geplaatst: ma nov 04, 2024 18:08
door ghulst
Er zal nog best wat aan de boom geschud worden. Jammer genoeg zitten we niet meer in begin vorige eeuw, toen je met alles dat je in elkaar schroefde gewoon de weg op mocht. Dat maakt het lanceren van iets nieuws misschien wel onhandiger. En die groep van die 690SM/Duke's horen misschien nog wel het meest tot de conservatieve gebruikers die vooral benzine willen ruilen. Maar dat is koffiedik kijken.

Re: Terugslag in EV's

Geplaatst: ma nov 04, 2024 18:20
door Erwin P
We hebben de suffe accountants geprobeerd en die kopen niet genoeg elektrische motoren, misschien bij de groep met een hart proberen?

Re: Terugslag in EV's

Geplaatst: vr nov 08, 2024 08:53
door ghulst
Best een idee. Maar waar begin je? Die groep is ook heel verschillend. Daar zitten nogal wat verschillende motoren in. En de EsseEsse was niet echt voor accountants, toch? ;)

Re: Terugslag in EV's

Geplaatst: vr nov 08, 2024 09:33
door Erwin P
Bij voorkeur de groep waar range niet uitmaakt.
De accu is een groot deel van het gewicht en de prijs. Als je die beide omlaag krijgt...

Ik kom toch weer op die 690's uit. Die kosten 15K, een Stark 12K. De accu 2x zo groot zit je aan een acceptabele range. Die accu kost nu 3K, stel dat die 5K zou worden bij verdubbelen formaat en niet als consumenten verkoop prijs. Dan heb je nog 1K over voor de straat legaal dingetjes.

Dat zou wel de woon-werk motor zijn waar ik mijn rijbewijs op verlies.

Re: Terugslag in EV's

Geplaatst: za nov 09, 2024 00:29
door ghulst
Het probleem is alleen de hoeveelheid mensen die een 690 kopen. Er zijn meer naked en allroad kopers… Dus dan wordt er een berekeningetje uitgevoerd en wordt zo’n model gekozen.

Re: Terugslag in EV's

Geplaatst: za nov 09, 2024 00:59
door Erwin P
All-road is gewoon een markt die goed verkoopt, maar erg lastig is voor een EV.

Een Duke 690 zou je ook prima kunnen bouwen. Eigenlijk is het het beste om 1 cilinders te vervangen. Waar die last hebben van geklapper, gebok en onderhoud is dat waar een elektromotor geen last van heeft. Terwijl je wel de explosiviteit en meer van een 1 cilinder hebt.

Re: Terugslag in EV's

Geplaatst: wo nov 13, 2024 23:33
door ghulst
Maar dan zit je wel met het verschil in gewicht en de accu… Dat is wel een verschil ten opzichte van een 690. Vooral voor mensen die een accu voor de actieradius vooral heel eng vinden.

Re: Terugslag in EV's

Geplaatst: do nov 14, 2024 02:09
door Erwin P
Gewicht is grofweg gelijk bij een 13kW accu. Als je hem vergelijkt met de 690 enduro.

Re: Terugslag in EV's

Geplaatst: do nov 14, 2024 14:34
door ghulst
Dan blijft alleen de actieradius nog over...

Re: Terugslag in EV's

Geplaatst: do nov 14, 2024 15:19
door Erwin P
Dat is een feit, maar 13kW is wel 130km flink te hard rijden. Gewoon casual rijden binnen de verkeersregels is ruim op de 200km. Dan hebben we het niet over een reis of tourmotor maar een vrij middag hooligan machine.

Daar moet gewoon DC laden op. Dat begint steeds meer te komen en dan heb je hem in iets meer dan een kwartiertje 5-95%.