KTM 950 bokt
Geplaatst: vr aug 23, 2024 09:03
Hi,
Ik heb vorige week mijn eerste KTM gekocht, een 950 adventure uit 2005 (wat een gaaf apparaat ), 72dKM op de teller met onbekende onderhouds historie.
Ik ga zelf binnenkort onderhoud doen... maar zoek even naar wat extra wijsheid.
verbrandingsdeel motor
wat me opvalt is dat tot zeker 4000 rpm (in mindere mate ook daarboven) de motor dusdanig bokt dat dit stuurgedrag beinvloed. De motor wordt voor omhoog geduwd. Dit is zeker in de bochten onhandig. Nu lees ik dat de 950's wel wat bokken, maar wat is normaal en wanneer is er iets aan de hand?
Ook blijft er een trilling aanwezig boven de 4000 (wazig beeld in de spiegels).
Verbruik is 1:12 verhard zonder snelweg.
stationair stond afgesteld op ~1600rpm met een variatie van ~+/-200rpm.
gerelateerd hieraan heb ik de luchtfilter bekeken, die was nogal vet, hier hoort toch geen olie te komen? Ook zat er olieachtige substantie in de deksel vh luchtfilter huis boven de openingen vd carbs. Weet iemand wat dat zou kunnen zijn, Is dit afzetting vd benzine?
komende week gaat er wat forte 1&2 bij de benzine... mogelijk dat dit iets helpt.
Verder ben ik van plan om onderstaande onderhoud te doen met het doel dat de motor mooier loopt, en nog even mee gaat, meer vermogen is niet nodig.
- nieuwe spark plugs
- kleppen stellen
- nieuw luchtfilter
- carbs ultrasoon reinigen en synchroniseren.
tips betreft onderdelen, gereedschap, extra onderhoud als ik toch bezig ben, of de volgorde zijn erg welkom.
Alle tips zijn welkom ,
Ik heb vorige week mijn eerste KTM gekocht, een 950 adventure uit 2005 (wat een gaaf apparaat ), 72dKM op de teller met onbekende onderhouds historie.
Ik ga zelf binnenkort onderhoud doen... maar zoek even naar wat extra wijsheid.
verbrandingsdeel motor
wat me opvalt is dat tot zeker 4000 rpm (in mindere mate ook daarboven) de motor dusdanig bokt dat dit stuurgedrag beinvloed. De motor wordt voor omhoog geduwd. Dit is zeker in de bochten onhandig. Nu lees ik dat de 950's wel wat bokken, maar wat is normaal en wanneer is er iets aan de hand?
Ook blijft er een trilling aanwezig boven de 4000 (wazig beeld in de spiegels).
Verbruik is 1:12 verhard zonder snelweg.
stationair stond afgesteld op ~1600rpm met een variatie van ~+/-200rpm.
gerelateerd hieraan heb ik de luchtfilter bekeken, die was nogal vet, hier hoort toch geen olie te komen? Ook zat er olieachtige substantie in de deksel vh luchtfilter huis boven de openingen vd carbs. Weet iemand wat dat zou kunnen zijn, Is dit afzetting vd benzine?
komende week gaat er wat forte 1&2 bij de benzine... mogelijk dat dit iets helpt.
Verder ben ik van plan om onderstaande onderhoud te doen met het doel dat de motor mooier loopt, en nog even mee gaat, meer vermogen is niet nodig.
- nieuwe spark plugs
- kleppen stellen
- nieuw luchtfilter
- carbs ultrasoon reinigen en synchroniseren.
tips betreft onderdelen, gereedschap, extra onderhoud als ik toch bezig ben, of de volgorde zijn erg welkom.
Alle tips zijn welkom ,