Review: Royal Enfield Himalayan 411
Geplaatst: di aug 06, 2024 12:50
Mijn ervaring kort door de bocht:
De Royal Enfield Himalayan is een motor die op z'n best matig presteert, maar ik heb wel de hele rit met een grijns rond gereden. Iets maakt het een veel leukere motor dan dat hij perse goed is.
De lange versie:
Eerste indruk
Het is een heel apart maar grappig ding om te zien. Zo functie over vorm dat het weer bijna andersom is. Al met al ziet het er allemaal wat goedkoop uit, wat het natuurlijk ook is, maar al dat staal geeft wel een robuust gevoel.
Hoewel het een off-roader is met aardig wat veerweg is de zithoogte laag te noemen.
Het dashboard... Ja dat moet je liggen. Ik vond het wel wat eigenzinnigs hebben met allerhande klokjes en metertjes en passen bij de uitstraling van de fiets. De snelheidsmeter is prominent aanwezig over de overige randzaken en alles oogt lekker analoog terwijl je wel de luxe hebt van de digitale metertjes, verbruik enz enz.
Hoe rijdt het op straat?
Het blok is van onderuit op z'n sterkst. De vermogenscurve piekt net boven stationair, blijft redelijk constant maar bouwt wel af. De versnelling tot het eind uitmelken heeft voor de snelheid dan ook niet echt zin, al voelt het wel ''fijn''. Het blokje heeft een heel zelfverzekerde trilling die hem krachtiger laat voelen dan hij is. Bij het opschakelen merk je goed dat er een overmaats vliegwiel in zit, zoals wel vaker bij 1 cilinders hierdoor bij het snel schakelen voel je de motor wat voort getrokken worden door de energie in het vliegwiel. Ook dit voegt toe aan het krachtiger voelen dan dat het eigenlijk is. Trekt vanaf 0 gewoon lekker op voor het gevoel, dat gaat tot ca 80 ook wel redelijk door waarna je wel uit z'n comfort zone komt. Tot de 100 is er ook nog niks aan de hand al is het vermogen wel op aan het raken. Bij 110/115 merk je dat het blok gewoon echt uit z'n element is. Hij wilde nog wel wat door, maar daar was de verkeerssituatie niet naar.
Kwa vering is het gewoon een conventionele voorvork en een simpele schokbreker. Zoals je ze vindt bij de budget lijn van bijna alle merken. Weinig op aan te merken. Is in balans, stuurt prima, deinst niet, past bij de motor, gewoon OK.
De zithouding is me weinig van opgevallen. Wat erg positief is voor een goedkope agrarische machine als deze. Alles zat op de plek waar ik het zocht. Benen mooi vrij. Al met al kon ik er prima op zitten en staan al is staan een beetje met O benen, al had voor het off-road staan het stuur wel iets omhoog gemogen en iets solidere grotere voetstepjes. Kleine zelf te maken aanpassingen dus.
Kwa wind en water bescherming heb je natuurlijk weinig plaatwerk, maar dat is bij de snelheden waar deze fiets voor is natuurlijk niet heel relevant. Het windschermpje haalde op alle snelheden de druk goed van de borst en heel minimaal turbulentie van de wind.
Waar ik heel positief verrast over was was over hoe goed hij de bocht in rolde en hoe stabiel hij bleef bij hoge snelheid. Keurig rechtop zonder geslinger waar fietsen van dit kaliber vaak last van hebben.
Hoe rijdt het off-road?
Helaas heb ik maar weinig off-road kunnen rijden met deze motor, al was dat wel direct in het diepere zand.
Het blokje, sterk als die van onderuit is, heeft geen probleem om tegen elke heuvel aan te hobbelen en wegrijden in diep zand is geen enkel probleem. Er is echter weinig ''oempf'' om even een slide te trekken of het voorwiel licht te maken. Wil je hiermee vlot rijden in het zand moet het echt vanuit je lichaamshouding komen, het blok gaat je boven loopsnelheid niet redden.
Kwa rijwiel is het geheel wederom best stabiel. Er zit voldoende flex in het geheel om het soft en gemoedelijk te laten aanvoelen. Ook hier zodra je begint te pushen kom je heel vlot aan de grens van het materiaal, maar ben je een ''tokkelaar'' dan pakt de soepelheid van de hele motor de meeste oneffenheden heerlijk voor je weg.
Conclusie
Alles bij elkaar een heel matige fiets, met matige prestaties waarbij z'n grootste te maken complimenten zijn dat hij het best aardig doet. Echter dekt dat niet de lading van de straatrit. Je kunt gewoon continue lekker aan het gooien en smijten en het blokje uitmelken. Zonder dat dit gestrest voelt zoals andere laag vermogen motoren die daarvoor veel meer toeren moeten maken.
Off-road eigenlijk hetzelfde verhaal. Zolang je tokkelt en aan het touren bent is het een heerlijk fietsje, ga je pushen dan heb je de limiet snel gevonden.
Beide keren heb ik er met een grote grijns opgezeten, iets wat veel competentere motoren lang niet altijd in slagen!
Het is een motor waarop je niet aan het racen bent, maar ook niet geforceerd wordt rustig aan te doen. Gewoon echt heel lekker rijden dus!
De Royal Enfield Himalayan is een motor die op z'n best matig presteert, maar ik heb wel de hele rit met een grijns rond gereden. Iets maakt het een veel leukere motor dan dat hij perse goed is.
De lange versie:
Eerste indruk
Het is een heel apart maar grappig ding om te zien. Zo functie over vorm dat het weer bijna andersom is. Al met al ziet het er allemaal wat goedkoop uit, wat het natuurlijk ook is, maar al dat staal geeft wel een robuust gevoel.
Hoewel het een off-roader is met aardig wat veerweg is de zithoogte laag te noemen.
Het dashboard... Ja dat moet je liggen. Ik vond het wel wat eigenzinnigs hebben met allerhande klokjes en metertjes en passen bij de uitstraling van de fiets. De snelheidsmeter is prominent aanwezig over de overige randzaken en alles oogt lekker analoog terwijl je wel de luxe hebt van de digitale metertjes, verbruik enz enz.
Hoe rijdt het op straat?
Het blok is van onderuit op z'n sterkst. De vermogenscurve piekt net boven stationair, blijft redelijk constant maar bouwt wel af. De versnelling tot het eind uitmelken heeft voor de snelheid dan ook niet echt zin, al voelt het wel ''fijn''. Het blokje heeft een heel zelfverzekerde trilling die hem krachtiger laat voelen dan hij is. Bij het opschakelen merk je goed dat er een overmaats vliegwiel in zit, zoals wel vaker bij 1 cilinders hierdoor bij het snel schakelen voel je de motor wat voort getrokken worden door de energie in het vliegwiel. Ook dit voegt toe aan het krachtiger voelen dan dat het eigenlijk is. Trekt vanaf 0 gewoon lekker op voor het gevoel, dat gaat tot ca 80 ook wel redelijk door waarna je wel uit z'n comfort zone komt. Tot de 100 is er ook nog niks aan de hand al is het vermogen wel op aan het raken. Bij 110/115 merk je dat het blok gewoon echt uit z'n element is. Hij wilde nog wel wat door, maar daar was de verkeerssituatie niet naar.
Kwa vering is het gewoon een conventionele voorvork en een simpele schokbreker. Zoals je ze vindt bij de budget lijn van bijna alle merken. Weinig op aan te merken. Is in balans, stuurt prima, deinst niet, past bij de motor, gewoon OK.
De zithouding is me weinig van opgevallen. Wat erg positief is voor een goedkope agrarische machine als deze. Alles zat op de plek waar ik het zocht. Benen mooi vrij. Al met al kon ik er prima op zitten en staan al is staan een beetje met O benen, al had voor het off-road staan het stuur wel iets omhoog gemogen en iets solidere grotere voetstepjes. Kleine zelf te maken aanpassingen dus.
Kwa wind en water bescherming heb je natuurlijk weinig plaatwerk, maar dat is bij de snelheden waar deze fiets voor is natuurlijk niet heel relevant. Het windschermpje haalde op alle snelheden de druk goed van de borst en heel minimaal turbulentie van de wind.
Waar ik heel positief verrast over was was over hoe goed hij de bocht in rolde en hoe stabiel hij bleef bij hoge snelheid. Keurig rechtop zonder geslinger waar fietsen van dit kaliber vaak last van hebben.
Hoe rijdt het off-road?
Helaas heb ik maar weinig off-road kunnen rijden met deze motor, al was dat wel direct in het diepere zand.
Het blokje, sterk als die van onderuit is, heeft geen probleem om tegen elke heuvel aan te hobbelen en wegrijden in diep zand is geen enkel probleem. Er is echter weinig ''oempf'' om even een slide te trekken of het voorwiel licht te maken. Wil je hiermee vlot rijden in het zand moet het echt vanuit je lichaamshouding komen, het blok gaat je boven loopsnelheid niet redden.
Kwa rijwiel is het geheel wederom best stabiel. Er zit voldoende flex in het geheel om het soft en gemoedelijk te laten aanvoelen. Ook hier zodra je begint te pushen kom je heel vlot aan de grens van het materiaal, maar ben je een ''tokkelaar'' dan pakt de soepelheid van de hele motor de meeste oneffenheden heerlijk voor je weg.
Conclusie
Alles bij elkaar een heel matige fiets, met matige prestaties waarbij z'n grootste te maken complimenten zijn dat hij het best aardig doet. Echter dekt dat niet de lading van de straatrit. Je kunt gewoon continue lekker aan het gooien en smijten en het blokje uitmelken. Zonder dat dit gestrest voelt zoals andere laag vermogen motoren die daarvoor veel meer toeren moeten maken.
Off-road eigenlijk hetzelfde verhaal. Zolang je tokkelt en aan het touren bent is het een heerlijk fietsje, ga je pushen dan heb je de limiet snel gevonden.
Beide keren heb ik er met een grote grijns opgezeten, iets wat veel competentere motoren lang niet altijd in slagen!
Het is een motor waarop je niet aan het racen bent, maar ook niet geforceerd wordt rustig aan te doen. Gewoon echt heel lekker rijden dus!