Wat denken jullie dat mijn ideale motor zou moeten zijn?

Deel jouw ervaringen met motoren en aanverwante artikelen.

Moderator: ghulst

Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 313
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

In dit draadje ben ik juist op zoek naar ervaringen met motoren. Ik heb al een heel lijstje motoren gehad en zo groeide de motorinhoud en de kilometers. Over een aantal motoren heb ik hier ook al wat geschreven. Mijn laatste adventure motoren waren een BMW 1200 GS uit 2010 en een KTM 640 Adventure S.

Ik hou van reizen en ik heb (nog steeds) een heel mooi geromantiseerd beeld van reizen op de motor. Het is ergens wel mijn droom om nog eens met de motor een rit door Marokko te maken en ook zo’n Himalaya tocht lijkt mij super. Voor de Himalaya kun je beter wat huren, dus dat scheelt. Marokko kun je met een eigen motor doen. Dan zijn er eigenlijk twee dingen nodig:
- Een motor
- Tijd om te trainen met die motor

Ik ben eigenlijk een offroad beginner. (Ja, grappig dat ik dan toch dit forum beheer.) Ik heb wel eens een onverharde weg gepakt op de motor, maar dat vind ik dan ook wel weer uitdagend. Ik kom niet in het zand met een roostertail driftend de bocht om. ;) Ik kan het best rijden (vind ik zelf) als ik maar mijn eigen tempo kan volgen.

Maar dan kom je op de volgende vraag. In mijn hoofd ben ik dan op zoek naar een soort enduro project. Voor een deel omdat ik die motoren altijd leuk gevonden heb. De TT600, DR600, XT600 etc. Dat ziet er ook zo goed uit bij Sandraiders en zo. ;)
Maar misschien ook wel weer liever wat nieuwers met injectie en wat lichter. Itchy Boots deed half Afrika met een CRF250L en Peter en Leonie van Bartang heb ik de hele wereld rond gevolgd op diezelfde motor.
Als je tussendoor nog wat snelweg moet doen, dan is dat misschien wel weer wat licht in Europa…

Wat zijn jullie suggesties, ideeën, ervaringen?
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Erwin P
Berichten: 194
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Ligt eraan. Ga je vanaf huis de reizen doen of ga je met een aanhanger/transport die kant op?
Gebruikersavatar
Grandia
Berichten: 14
Lid geworden op: vr jun 28, 2024 09:49

Was er maar een forum dat hier bijna 2.000 posts aan heeft besteed Afbeelding
Erwin P
Berichten: 194
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Haha klopt ook wel. Maar voor hem specifiek en in deze eeuw. In dat topic worden de DRZ400 en de Tenere 660 ook geprezen omdat ze zo lekker goedkoop zijn :lol:
Van een afgeragde Tenere koop je ook bijna nieuw inmiddels.
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 313
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Grandia schreef: ma jul 22, 2024 14:52 Was er maar een forum dat hier bijna 2.000 posts aan heeft besteed Afbeelding
:lol: Maar dat was heel algemeen. Nu gaat het over mijn eigen puzzel. Ik hoef niet de ideale allroad overall te hebben, want dan kom je weer uit op die parallel twin met 700cc met 400mm veerwegen, 50 liter tankinhoud onderin het frame en een totaalgewicht van 95 kilo. :roll: :lol:
Erwin P schreef: ma jul 22, 2024 06:12 Ligt eraan. Ga je vanaf huis de reizen doen of ga je met een aanhanger/transport die kant op?
Dat is een hele goede vraag, want dat maakt natuurlijk nogal wat uit. Idealiter zou ik natuurlijk vanaf huis vertrekken en dan doorrijden. Maar de realiteit zegt dat ik daar waarschijnlijk te weinig tijd voor heb. Dus zal de motor wel op transport gaan naar Marokko. Al wil ik er natuurlijk wel mee gaan oefenen en dan zal ik wel een beetje snelweg moeten kunnen rijden. Zo veel offroad heb je hier niet in de buurt. ;)
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Erwin P
Berichten: 194
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

ghulst schreef: ma jul 22, 2024 20:28
Erwin P schreef: ma jul 22, 2024 06:12 Ligt eraan. Ga je vanaf huis de reizen doen of ga je met een aanhanger/transport die kant op?
Dat is een hele goede vraag, want dat maakt natuurlijk nogal wat uit. Idealiter zou ik natuurlijk vanaf huis vertrekken en dan doorrijden. Maar de realiteit zegt dat ik daar waarschijnlijk te weinig tijd voor heb. Dus zal de motor wel op transport gaan naar Marokko. Al wil ik er natuurlijk wel mee gaan oefenen en dan zal ik wel een beetje snelweg moeten kunnen rijden. Zo veel offroad heb je hier niet in de buurt. ;)
Incidenteel een paar uurtjes snelweg kan natuurlijk op alles dan 100+ loopt. Als het regelmatig uren aaneengesloten is wordt het natuurlijk anders.
Je ziet vaak dat motor X gezien wordt als niet snelweg geschikt vanwege matige topsnelheid en comfort. Dat klopt dan vaak wel, met bijvoorbeeld een CRF250L zonder ruit zou ik liever niet 3 weken aaneengesloten snelweg rijden, maar even 3,5 uur knallen naar Luxemburg om vanaf daar tussendoor te rijden en 2 weken later nogmaals 3,5 uur snelweg knallen kan natuurlijk prima. Al helemaal als dat 1 of 2x per jaar is.

Ik denk dat je eerst eens op zoek moet naar welke klasse je wil, dan kun je daarna verder kijken wat je daarin wil. Ter illustratie heb ik er vast een paar types bij gezet.

1: Volbloed Enduro. Het echte werk dat alles off-road kan. Super vering, krachtig blok en lichtgewicht. Spul dat gewoon elke 100 uur (6000 km) een nieuwe zuiger wil en comfort niet van prio heeft voorzien.
Denk KTM EXC, Beta RR enz enz.

2: Light Enduro. Motoren die op enduro's lijken, maar meer concessies hebben gedaan. Off-road heel capabel door lichtgewicht en compactheid. Echter niet zo licht of goed geveerd als de volbloeds. Kwa comfort zie je soms al windschermpjes verschijnen en de blokken zijn doorgaans rustiger. Onderhoudsintervallen zoals we ze kennen van straatmotoren. Suzuki DRZ, Yamaha TT enz in de oldtimers. AJP PR7 KTM 690 en kornuiten redelijk high end en krachtig. Daarnaast heb je nog de CRF-L, Voge 300 Rally, Beta Alp enz in de low end moderne klasse.

3: Light Adventure. Dit zijn de grote jongens met de kleine cilinderinhoud. Comfortabel, nog relatief licht, onderhoud heb je weinig omkijken naar en zijn vaak capabeler dan je zou denken. Daarbij zijn ze erg gunstig geprijsd gezien ze vaak op beginners geint zijn. F650 (Dakar), Pegaso 650, KLE 500, Tenere 660 enz in de oldtimerhoek. Versys 300, CB500X, 450 MT enz in de ''nieuw'' hoek.

4: Adventure motoren. Ook wel middelklasse genoemd. Krachtige blokken, vaak high end vering, wat zwaarder maar niet onnozel. Comfort zit je goed en je rijbewijs kwijtraken op de snelweg lukt zonder moeite. Vroegah de KTM 950/990, Afrika Twin 750, Tenere 750, 800GS enz. Tegenwoordig is het gamma helemaal vol bezet zoals de KTM 790/890, T7, DesertX, 900GS enz enz.

5: Koningsklasse. De over de top gigantisch tourbuffels die je inclusief luxe die in auto's vaak maar optioneel is. Groot en zwaar, maar met onbeperkt vermogen en de crème de la crème aan vering technologie. BMW GS boxers, Pan Amerika, 1290 Super Adventure enz enz.
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 313
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Mooi lijstje. Even mijn eerste gedachten:

1. Is denk ik niet voor mij. Ik heb niet echt de vaardigheden om die zuigers te vervangen. ;)
2. Daar zit misschien wel wat tussen. Minder gewicht is aantrekkelijk. Al is het dan misschien wel zaak om iets aan de zitplank, euhm zadel, te doen.
3. Dat is ook wel interessant. Het zitcomfort is wel wat prettiger voor langere ritten. Het gewicht is wel weer wat hoger. De machines zijn misschien wel heel capabel, maar ben ik dat dan ook. ;) Of je zou een schademotor moeten pakken en nog wat verder uitkleden?
4. Dat is een klasse die ik ken. Ik heb zelf de Tiger 900 en 800XC gehad en dat zijn prima motoren, maar voor mijn beheersing best uitdagend offroad vanwege het gewicht en waarschijnlijk ook wel het vermogen.
5. Dat geldt voor deze klasse zeker. Ik ben met mijn 1150GS en mijn 1200GS wel offroad gegaan, maar dat was echt wel flink aanpakken. Zoals ik eerder geschreven heb, maakt de vering daarbij wel heel veel uit. Toch denk ik niet dat ik graag met zoiets het zand in zou willen gaan. Of vier keer oppakken op een dag...

Daar zit ook wel een ding. Ik merk dat ik niet wil oppakken of zelfs vallen, omdat dat gedoe meeneemt. Daardoor rij ik waarschijnlijk ook minder soepel dan ik zou moeten, wat mij toch al weer minder maakt offroad. Lastig hoor. ;)
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Erwin P
Berichten: 194
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Eigenlijk een beetje ''Light Enduro'' tot ''Light Adventure'' voor jou dus.

Beide onderschatte klasses en met name de Light Adventure motoren worden vaak als beginnersrijbewijs en dames motoren weggezet. Gedeeltelijk terecht omdat ze zo makkelijk zijn, maar dat maakt het wel een hevig onderschatte klasse.

Wat voor budget zouden we trouwens praten? Dat maakt ook nog flink uit. Al is een oud lijk in deze klasses vaak niet veel goedkoper dan een praktisch nieuwe. Iets met nostalgische waarde ofzo :roll:

Edit: Met uitkleden bedoel je gewicht er af?
Dat gaat smerig tegenvallen. Ooit had ik dat idee ook en buiten de demper (die je off-road eigenlijk standaard wilt houden) schiet het eigenlijk voor geen meter op. Als je er 10kg afsloopt buiten de demper heb je al een achterlijk kale motor.
Om lichtgewicht te eindigen moet je eigenlijk lichtgewicht beginnen.
Jacinto
Berichten: 11
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 21:59

Hier Marokko gereden verhard/onverhard
met een
f800 gs
X-Challenge
Husqvarna 701
Ktm 790
Husqvarna 501
en het was met alle motoren leuk, je past gewoon je reis en rijstijl aan, voor mij gaat het om het ontdekken, reizen.
momenteel is mijn favoriet de 501, goed zadel erop, grote tank, lekkere vering en trillen doet me niets verbindingsstukken aan 120, klein windschermpje van de 701 erop en genieten maar, ik rij veel alleen en dan is zo een motor gemakkelijk op te rapen alsook heb je minder snel schade als hij omvalt.
Afbeelding


Afbeelding
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 313
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Ik zat inderdaad te denken of je niet best wat gewicht zou kunnen verliezen op de light adventure modellen en misschien ook wat zichtbaarheid langs de zijkanten er bij kunt krijgen. Maar misschien is dat inderdaad ijdele hoop. :) En ik zit sowieso niet op een akra te wachten. Niet offroad, maar ook niet onroad. Ik hou de buren graag te vriend. ;)

De 501 klinkt ook wel weer aantrekkelijk als je hem zo beschrijft. Die had ik nog niet op mijn netvlies. Wel een keer een 401 svartpilen gereden, maar dat is natuurlijk een hele andere motor. De 501 kan dan best wel weer interessant zijn.

Budget? 3/4/5K om te beginnen? Geen idee. Het is ook niet voor komende week. Het moet wel leuk blijven en niet de wereld gaan kosten.
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Erwin P
Berichten: 194
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

De 501 is gewoon een witte KTM EXC 500 en dus een volbloed Enduro.
Erwin P
Berichten: 194
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Plaatwerk verwijderen van een ADV schiet niet op. Vaak weegt al het plastic bij elkaar nog geen 5kg en daarvan ben je het overgrote deel toch echt nodig.

Ik denk dat als er weinig echt lange afstanden (geen reizen van meer 10 uur per dag in het zadel 2 weken achter elkaar) denk ik dat jij blijste wordt van een relatief lichte 1 cilinder.

Een KTM 690/AJP PR7 zal er kwa budget niet in zitten, al helemaal zodra daar ruitjes, comfortabele zadels, bagage mogelijkheden enz enz bij moeten, want dat is veelal ''special made for you my friend'' met bijbehorend prijskaartje.

De CRF300L en al helemaal de rally zullen buiten budget vallen, die zijn 2e hands echt veel te duur voor wat je krijgt vind ik. De iets minder krachtige CRF250L valt daarintegen keurig binnen budget. Aftermarket upgrades voor bagage zijn daar al een stuk goedkoper. De vering zou ik zelf wel even aanpakken want die is al licht voor een 65kg vrouwtje. Harder dan 130 km/h wil het niet en moet je ook niet willen op de lange baan. De 250L en de Kawasaki KLX250 komen nog reviews van gezien wij die motoren 4 weken door bijna heel Thailand gereden hebben.

De Voge 300 Rally heb ik nog niet gereden en valt met €5600 nieuw net buiten budget, maar dan koop je wel nieuw met fabrieksgarantie in tegenstelling tot een Honda voor €7000 uit de garantie. Rijervaring heb ik er nog niet mee maar de vering voelde al wat steviger en een rijinstructeur die er cursussen op geeft zweert er bij.

Beta Alp 4.0 oude model is wat exotischer en misschien leuk voor de apartigheid. Met een Suzuki 350 luchtgekoeld blok dat erg betrouwbaar bekend staat. Weinig windbescherming natuurlijk en lijkt mij aardig spartaans, al heb ik deze uitvoering nooit gereden.

AJP PR range kom je af en toe op marktplaats tegen, vooral de PR4 wat echt een beginners enduro moet zijn met straat intervallen. Ook hier vergelijkbaar vermogen met de CRF-L, maar dan op echte enduro vering enz enz. Ook hier buiten de PR7 nooit mee gereden, maar de Sachs vering ken ik van de Beta's en is gewoon een andere planeet tov die van de CRF-L.

Zo zijn er uiteraard nog wel wat, maar dit schiet me even te binnen.
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 313
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Jou schiet dan in ieder geval al een heleboel meer te binnen dan mij. :)

Die Voge is wel nieuw, maar ik ben in mijn achterhoofd dan wel weer meer overtuigd van de kwaliteit van een tweedehands Honda. Waarschijnlijk volledig onterecht, maar toch. Overigens heb ik nog nooit een motor nieuw gekocht, dus wat dat betreft is tweedehands ook zeker prima.

Een 690/701/PR7 is waarschijnlijk voor mijn niveau ook wel een flinke stap. Ik kan me voorstellen dat het geweld dat dat los kan maken niet altijd goed te controleren is als je niet vaardig bent. Dan liever iets minder hard, maar er wel komen. ;)

Vering aanpakken staat altijd wel op het lijstje, want daar kun je eigenlijk altijd voor weinig geld best wat verbetering in krijgen. Natuurlijk wel benieuwd naar jouw reviews uit Thailand. :)
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Erwin P
Berichten: 194
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Kwaliteit weet ik natuurlijk niet van de Voge, buiten dat die instructeur er lyrisch over is.

Kwa power van die KTM/PR7 wordt het wel overschat denk ik.
Het is natuurlijk veel en zeker geen handtamme machine, maar het is geen enduro zoals de EXC of de Husqvarna 501. Die zijn veel explosiever.
Natuurlijk kan een 690 je heel ver de problemen in helpen. Uiteindelijk is het gewoon 70pk+ en een rijwieldeel dat het beste aanvoelt wanneer je hem pushed.
Het is dan heel verleidelijk om het randje van de machine op te zoeken en dat kan in het begin flink boven je vaardigheidslevel liggen.

Vering aanpakken heb je vooral in het goedkopere segment. Kom je in de enduro achtige hoek van de 690/AJP's enz is dat zelden een vereiste voor normaal off-roaden.

De review van de CRF-L/KLX duurt nog even. Binnenkort iemand een off-road dagje bij me op een CRF300L Rally. Dat kan ik er dan mooi bij verwerken.
STTEVE
Berichten: 1193
Lid geworden op: do okt 03, 2002 12:53
Locatie: HILVERSUM
Contacteer:

Ik heb van alles en nog wat gehad (maar altijd iets met noppen), van TTR600 en XR400, WR400F, Tenere 660, DRZ400.
Nu een 690, waarmee ik de eerste paar maanden op de regenstand reed, omdat de overgang van de 30 pk van een DRZ naar de 65 van een 690 nogal inponerend was: 30% minder vermogen, en daarmee vergelijkbaar met een XTZ660, maar dan lichter. Nu ben ik er wel aan de 65 pk gewend. Bij de DRZ mistte ik vooral de 6e versnelling voor de wegkilometers, maar dat fietsje pastte me wel.
Als alleskunner is een 690 m.i. ideaal: sterk frame en blok, 6 versnellingen, e-start, onderhoudsvriendelijk genoeg (maar niet zo vriendelijk als een TTR met 2,5 liter olie en 40 pk, en er zit veel meer poespas aan met sensortjes en injectie, die allemaal storing kunnen geven).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Steve

TT600R - TT350 - www.tt600r.nl
Gebruikersavatar
SingleMinded
Berichten: 20
Lid geworden op: ma jul 01, 2024 21:59

Hier via een Tenere XT660Z en een 690 op een TT600RE terecht gekomen. In alle gevallen aangepast aan mijn eigen smaak.

De Tenere lichter maken is nauwelijks mogelijk afgezien van andere dempers en overbodige dingen zoals duo voetsteunen. Lichtere naag en velgen kan dan ook nog een paar kilo schelen. Meer dan 10 kilo er af zal niet lukken.

Van die 3 komt de 690 toch het dichtst bij de ultieme alleskunner. De Tenere daar vlak achter. De TTR wint het op charme en karakter en is het makkelijkst te rijden.



Verstuurd vanaf mijn S52 met Tapatalk


AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 313
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Toch wel lekker dat jullie dat allemaal al voor mij geprobeerd hebben. ;)
Zo’n 690 heeft dan wel weer een ander zadel nodig, want daar kun je ook niet echt lang op zitten, toch? En met de eencilinder een stuk sneller verhard? Is dat nog prettig of tril je er dan vanaf?
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Gebruikersavatar
SingleMinded
Berichten: 20
Lid geworden op: ma jul 01, 2024 21:59

M’n 690 had idd een comfort zadel van Kahedo. De Tenere ook. Ook de TTR heb ik het zadel naar persoonlijke voorkeur laten aanpassen.

De 690 had ook extra tanks en kuipje (Rally Raid) om m beter geschikt te maken voor lange (snelweg)ritten. Ooit eens 1000km in 1 dag meer gereden vanuit Frankrijk terug naar NL. Kruissnelheid 130-140km/u.

Tuurlijk is een 1 cilinder niet zonder trillingen maar bij geen van de drie vond ik het hinderlijk. De 690 heeft al jaren geleden een extra balans as gekregen om m nog wat soepeler te laten draaien. 70 Pk bij 150kilo is meer dan genoeg off en on-road.
uit het stof zijt gij gekomen, en tot het stof zult gij wederkeren!
Noppy
Berichten: 2957
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Ik denk dat deze motor wel een kansje maakt als ideale reismotor:

https://www.motorfreaks.nl/artikel/test ... tikel.html

1.000 km actieradius!!
:toost:
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 313
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Afbeelding

Ik zit even wat te lezen en kom dan deze tegen. De CFMoto 450 MT werd hier al eens in de light categorie bij nieuw genoemd, dus leuk om er eens over te lezen. Over het algemeen komt hij er goed uit, behalve bij de reacties op het gas (schokkend en bij constant gas gaat hij wat heen en weer) en bij de vering (200mm veerweg, maar te hard en niet fijngevoelig). Dus dan moet je daar weer mee aan de gang.

Misschien dus een nuancering. Op de H-D Pan America heb ik ervaren dat betere vering mij meer vertrouwen gaf. De elektronische vering van de Special deden het voor mij veel beter dan de gewone op de standaard. Dus is goede vering misschien belangrijker dan ik in eerste instantie in gedachten had.
Noppy schreef:Ik denk dat deze motor wel een kansje maakt als ideale reismotor:

https://www.motorfreaks.nl/artikel/test ... tikel.html

1.000 km actieradius!!
Ik weet niet of die 1000km voor mij essentieel zijn. ;)
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Noppy
Berichten: 2957
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Voor mij ook niet hoor. Heb overigens mijn Touareg van 2 jaar oud voor een nieuwe Touareg 660 omgeruild, want de vering is werkelijk subliem. Dat sublieme vering veel vertrouwen geeft (stuurdemper niet / amper meer nodig) is mij ook wel duidelijk geworden. We kunnen altijd eens afspreken op een mooie regenachtige zaterdag en dat je 'm eens bij jou in de buurt de sporen geeft op een voor jou bekend parcours? Ben benieuwd wat je van het totaalpakketje zult vinden!

Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk

:toost:
Erwin P
Berichten: 194
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

ghulst schreef: ma aug 05, 2024 11:00 Afbeelding

Ik zit even wat te lezen en kom dan deze tegen. De CFMoto 450 MT werd hier al eens in de light categorie bij nieuw genoemd, dus leuk om er eens over te lezen. Over het algemeen komt hij er goed uit, behalve bij de reacties op het gas (schokkend en bij constant gas gaat hij wat heen en weer) en bij de vering (200mm veerweg, maar te hard en niet fijngevoelig). Dus dan moet je daar weer mee aan de gang.

Misschien dus een nuancering. Op de H-D Pan America heb ik ervaren dat betere vering mij meer vertrouwen gaf. De elektronische vering van de Special deden het voor mij veel beter dan de gewone op de standaard. Dus is goede vering misschien belangrijker dan ik in eerste instantie in gedachten had.
Noppy schreef:Ik denk dat deze motor wel een kansje maakt als ideale reismotor:

https://www.motorfreaks.nl/artikel/test ... tikel.html

1.000 km actieradius!!
Ik weet niet of die 1000km voor mij essentieel zijn. ;)
Ik heb hem natuurlijk nog niet gereden, maar vering is aardig persoonlijk en vaak ook wat men er maar van verwacht. Als je een Transalp 600 vering goed vond ben je al snel tevreden. Kom je als testrijder net van een KTM 690/890/1290 af is het natuurlijk net niks.
Ook maar net of ze een middagje met de klikkers gespeeld hebben natuurlijk.
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 313
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Noppy schreef:Voor mij ook niet hoor. Heb overigens mijn Touareg van 2 jaar oud voor een nieuwe Touareg 660 omgeruild, want de vering is werkelijk subliem. Dat sublieme vering veel vertrouwen geeft (stuurdemper niet / amper meer nodig) is mij ook wel duidelijk geworden. We kunnen altijd eens afspreken op een mooie regenachtige zaterdag en dat je 'm eens bij jou in de buurt de sporen geeft op een voor jou bekend parcours? Ben benieuwd wat je van het totaalpakketje zult vinden!AfbeeldingAfbeelding
Was die van 2 jaar oud heel anders?
Super aanbod hoor. Het enige is, dat je hier de offroad stukken met een zaklamp moet zoeken. ;) Ik ben wel heel benieuwd hoe het totaalpakket aanvoelt, zeker ook in vergelijking met een T7.
Hoe is jou de kwaliteit bevallen? Ik had vroeger een kennis met een Aprilia met een hoop gedoe. Dat weerhoudt mij ook een beetje.

Erwin P schreef:Ik heb hem natuurlijk nog niet gereden, maar vering is aardig persoonlijk en vaak ook wat men er maar van verwacht. Als je een Transalp 600 vering goed vond ben je al snel tevreden. Kom je als testrijder net van een KTM 690/890/1290 af is het natuurlijk net niks.
Ook maar net of ze een middagje met de klikkers gespeeld hebben natuurlijk.
Zeker. Ik was tevreden met de TransAlp op dat moment. Met de H-D was het voor mij het eerste moment waarop ik het verschil eens naast elkaar kon ervaren. Aanpassingen aan de vering van mijn Tiger gaven al wel een idee, maar niet het wisselen tijdens een rit met dezelfde omstandigheden. En afstellen maakt natuurlijk altijd uit. Als die mogelijkheid er maar op zit. :lol:
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Noppy
Berichten: 2957
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Was die van 2 jaar oud heel anders?
> Exact gelijk, behalve een kleine waterpompmodificatie; extra slangetje
> Compressiezuiger in de linkervork zit soms af fabriek op de kop gemonteerd. Is een kwestie van even omdraaien, want anders voelt hij op korte high speed ribbels bij het verkeerslicht snoeihard, geen luxegevoel, ook al is het progressieve vering. Die progressieve vering geeft een duikerig gevoel, bijvoorbeeld bij die zand. Gewoon even vervangen voor een lineaire op lichaamsgewicht.

Super aanbod hoor. Het enige is, dat je hier de offroad stukken met een zaklamp moet zoeken. ;) Ik ben wel heel benieuwd hoe het totaalpakket aanvoelt, zeker ook in vergelijking met een T7.
> Ga je in september een keertje mee naar MC de Wheelie? Daar zit ook een knippenpad om het trialterreintje, kan je een beetje voelen. Er zijn altijd plenty T700's op zo'n dag dus je mag vast wel even met iemand ruilen?

Hoe is jou de kwaliteit bevallen?
> Uitzonderlijk goed eigenlijk, dat blokje is een beproefd concept. En wat betreft die KYB, daar kunnen ze zelf niets aan doen want komt uit Japan / China. De QC is dus helaas niet op ingekochte onderdelen, dat is dan wel weer jammer.
Je hoort wel eens mensen roepen dat de tubeless velgen tegenwoordig allemaal uit China komen en niet goed tegen grote stenen kunnen. Dat kan ik weerleggen. Wat er echt gebeurt is dat die tubeless voorbanden in het algemeen hun spanning niet goed vast kunnen houden bij grote klappen en telkens een pufje lucht verliezen na impact. Heb je dus net een rockgarden gepakt op hoge snelheid dan kan je best al eens 0.2 bar kwijt zijn. Dus ik zou adviseren bij alle merken motoren zonder binnenband, monteer een mooie blauwe Yamaha TPMS, heb je toch weer een beetje betrouwbaarheid van dat mooie Japanse merk in je motor! :verliefd:
Laatst gewijzigd door Noppy op do aug 08, 2024 11:44, 1 keer totaal gewijzigd.
:toost:
Erwin P
Berichten: 194
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Tubeless zou sowieso niet mijn keuze zijn bij serieus offroad knallen. Te veel lekkage en een kromme velg wordt t snel vervelend. Bandenkeuze is ook beperkter.

Je kunt er dan weer geen ventiel mee afscheuren als de band draait.
Plaats reactie