Android auto & Apple carplay navigatie van Aliexpress
Geplaatst: za jul 20, 2024 15:43
ik heb de afgelopen 2 jaar mijn offroad navigatie gedaan via mijn Garmin edge 530 (fietscomputer).
Dit liet toch wat te wensen over (vooral kwa schermgrootte), dus ben op zoek gegaan naar alteratieven.
Na een tijdje zoeken kwam ik uit op een android auto scherm van aliexpress. Ik ben voor een redelijk goedkope variant gegaan om het gewoon eens uit te proberen.
Dit schermpje is 46 euro toen ik hem aanschafte.
Voor degene die niet bekend zijn met android auto een korte uitleg:
Je verbindt je smartphone met de motor, waarbij het Android Auto-scherm wordt getoond op een groter scherm.
Vervolgens kun je met Google Maps navigeren, muziek luisteren met Spotify of inkomende telefoontjes en sms'jes beantwoorden.
Er zijn momenteel een beperkt aantal apps die android auto ondersteunen (hier later meer over).
Wat krijg je erbij:
Achterop zit een RAM achtige bol van hard plastic (hier later meer over), met een RAM arm en klem om hem op je stuur te monteren.
Er komt een kabel met connector rechtstreeks uit het scherm die op de 12v aangesloten moet worden van je motor.
Er zit geen accu in dit scherm, dus wanneer je de motor uitzet valt het schermpje ook uit!
Het scherm heeft ook een optie voor een USB C aansluiting (12v). Maar om deze te bereiken moet je aan de zijkant een klepje eraf schroeven en verlies je de waterdichtheid. Dit heb ik dus niet gedaan.
Monteren:
Ik heb een Mini fairing van adventure spec op mijn honda zitten, dus wou hem hierop monteren IPV op het stuur.
In eerste instantie wou ik hier zelf een kantelbare beugel voor maken, maar toen ik aan de achterkant van het scherm de RAM bol eraf schroefde keek ik direct op de printplaat. Dit maakte mijn plan iets moeilijker.
Als je goed kijkt zie je wel netjes een zwarte rubberen seal zitten.
Na wat gegoogle heb ik eem RAM bal met inwendige M6 draad besteld die ik op mijn Mini fairing kan monteren, dit leek me de makkelijkste oplossing.
De 12V kabel heb ik op een geschakelt contact van mijn motor aangesloten (bij mijn USB lader). Vanuit het scherm zit er geen zekering tussen!
Ik weet dat die vanuit mijn motor al afgezekerd is dus voor mij geen probleem, maar dit is wel iets om rekening mee te houden.
Er zit een connector in de kabel, die je makkelijk los kunt schroeven. Hiermee kun je de navigatie makkelijk kunt verwijderen.
Zoals ik al eerder zei is de RAM bal achterop het scherm van hard plastic, dit verschuifd redelijk snel heb ik gemerkt, helemaal met offroad rijden.
Ik heb een binnenband van een oude racefiets over de RAM bal heengetrokken, sindsdien blijft het scherm goed op zijn plek, het is alleen even afwachten hoe lang de binnenband het volhoud als ik hem vaker verstel.
Initeel gebruik:
De eerste keer opstarten moet je via bluetooth verbinden met het scherm, vervolgens word android auto opgestart en werkt het zoals iedere android auto toepassing.
De Cardo unit moet je ook via het scherm verbinden. Ik heb de bluetooth koppeling verwijderd met mijn telefoon want dit gaf soms problemen met opstarten van android auto.
Tijdens muziek afspelen wil de muziek er nog wel eens voor 1/2 seconden mee stoppen. Dat is wel iets wat soms irritant kan zijn.
Ik heb nog geen manier gevonden om de cardo alsnog rechstreeks met mijn telefoon te verbinden ipv via het scherm.
Ook moet ik elke keer als het scherm opstart opnieuw de cardo unit aanklikken om verbinding te maken.
Verbinding maken met je telefoon gebeurd wel automatisch bij opstarten als ie gekoppeld is. Dit duurt +-10 seconden in mijn beleving. Hiervoor dient bluetooth wel aan te staan op je telefoon.
Scherm:
het scherm is niet heel helder en de kleuren zijn niet heel fel. Ik kwam er later wel achter dat in de algemene instellingen de "auto brightness" optie nog aanstond, toen ik die naar manueel zetten was met de helderheid te leven.
Met dark modus is echter niet goed te rijden in mijn optiek.
Ook het verschil in kleuren is soms lastig te zien, een kaart met een witte achtergrond en gele lijnen zijn niet goed uit elkaar te houden. Dus het scherm laat te wensen over.
Gebruik:
Ik gebruikt het scherm voor een paar verschillende dingen
1. Via google maps of waze voor op straat navigeren:
Op de weg navigeren werkt goed, google maps & waze hebben heldere kaarten en geven de navigatie goed weer. Dit werkt net zoals je via je telefoon gewend bent, gewoon goed in mijn beleving.
Ook de kaarten zijn goed te zien op zonnige dagen. Hier heb ik weinig te klagen.
2. GPX routes volgen:
GPX routes is een ander verhaal, hier ben je erg afhankelijk van een goede app vinden die android auto ondersteund, en deze kreeg ik niet makkelijk gevonden.
Ook heb ik geen zin een in app met 'maandelijkse kosten', eenmalig betalen vind ik geen probleem maar ik wil geen abbonement afsluiten.
Ik gebruik zelf android en heb met IOS nog geen ervaring.
Dit zijn mijn opties tot nu toe:
* Osmand (enkel betaalde versie dus valt af voor mij
* Gaia gps
* Organic maps
Gaia gpx
Als eerste kwam ik uit op "Gaia gps", dit is een gratis app met android auto ondersteuning die GPX bestanden kan openen en weergeven.
Functioneel werkt de app, je kunt of via andoid auto of van te voren de gpx route op de kaart weer laten geven, en hier kun je via het scherm het lijntje volgen.
Ik heb een paar nadelen gevonden van de app.
* De kaarten zijn moeilijk te lezen ivm witte achtergrond & gele lijnen voor de straten. En in donkere modus is de helderheid niet goed genoeg op zonnige dagen.
- Je kunt enkel in de betaalde versie andere kaarten kiezen.
* Ik zou graag verder in willen kunnen zoomen op android auto. Dit maximale ingezoomde kaart is soms nog te ver weg in mijn optiek.
* Als je ervoor kiest dat de kaart meedraait met jou, dan heb je geen top down view meer maar kijk je iets schuin naar beneden op de kaart. Dit vind ik niet prettig.
* De app is een paar keer vast gelopen, dat hij niet reageerde en traag was. Dit was echter zo opgelost door de app een keer opnieuw aan te klikken.
* Verbruikt veel batterijen en mijn telefoon word goed warm
Organic maps
Dit lijkt een veelbelovende optie, die ik laatst toevallig als tip van een vriend kreeg.
De app is open source, gratis en gebruikt Openstreetmaps als basis.
Je kunt per provincie de kaarten downloaden, dus de app is ook offline te gebruiken.
Ook kun je verder inzoomen tijdens navigeren, en krijg je geen schuine view als je gaat navigeren (TOV Gaia gpx)
Als je over de weg rijd kun je een bestemming invoeren of op de kaart aanklikken en 'gewoon' navigeren. Hier geeft hij ook afslag informatie weer en eventueel geluid.
Dit heb ik nu enkele keren gebruikt en werkt prettig.
Als je op het sterretje (Bookmarks) drukt kun je GPX routes importeren en weergeven op de kaart.
Dit moet ik nog uittesten met offroad routes, maar zover ik zie is dit gewoon een lijntje volgen.
Tot nu toe ben ik heel enthousiast over deze app en ga die nog verder testen de komende tijd.
Mocht iemand nog andere suggesties hebben voor apps hoor ik ze graag.
3. Muziek luisteren:
Wanneer het scherm opstart staat het volume altijd op 20, deze moet ik dus telkens op 30 zetten (max) omdat hij anders niet luid genoeg is.
Spotify ondersteund android auto, dit werkt gewoon goed. Maar zonder betaalde versie heb je altijd internet nodig.
VLC player ondersteund android auto en kan muziek rechstreeks vanaf je telefoon afspeelen.
Verder hapert de muziek van tijd tot tijd, omdat de cardo via bluetooth met het scherm verbonden is.
Ik merk als de muziek stopt en ik mijn hoofd naar rechts draai (zodat de cardo naar het scherm wijst) de muziek weer verder gaat.
dit is best irritant, ik ga nog zoeken of ik dit kan verbeteren.
4. Telefoon batterij levensduur:
Afhankelijk van de apps die je gebruikt gaat de telefoon snel of minder snel leeg.
Want je telefoon doet uiteindelijk al het harde werk en het scherm geeft het enkel weer.
Maar ik kan niet een hele dag rijden zonder mijn telefoon op te laden. Dus een telefoon lader is wel een vereiste.
En dan is het afhankelijk hoe geoptimaliseert de app is die je gebruikt, ik merkte bv bij Gaia gpx dat mijn telefoon heel warm werd en veel batterij verbruikte.
Dit lijkt bij organic maps al een stuk beter te zijn, al word hij nog wel iets warm.
5. Waterdichtheid
Hier kan ik nog weinig over zeggen, want heb nog niet met regen gereden.
Wel is het klepje aan de zijkant netjes afgesloten door een rubber pakking en de RAM bol aan de achterkant ook. Dus dit is veelbelovend.
Echter heb ik iemand gesproken met een vergelijkbaar scherm die vlekken op zijn scherm kreeg nadat hij zijn motor met de hogedrukreiniger schoonmaakte.
Dus ik haal het scherm netjes van mijn motor af voor ik deze schoonmaak. Dit is een kwestie van de RAM arm losschroeven en de connector losschroeven.
Conclusie (voor nu):
Opzich werkt het leuk voor het geld, want ja wat kun je verwachten.
Het scherm laat te wensen over, en het is jammer dat de muziek naar je cardo om de zoveel tijd 1seconden stopt.
Verder werkt het voor nu wel goed voor het geld. Wel ben je afhankelijk van goede apps om het te laten functioneren.
En zonder telefoon werkt hij natuurlijk niet.
Als ik er momenteel mee weg zou moeten gaan, zou ik sowieso mn garmin nog meenemen als backup.
Als je nog vragen hebt stel ze vooral.
Dit liet toch wat te wensen over (vooral kwa schermgrootte), dus ben op zoek gegaan naar alteratieven.
Na een tijdje zoeken kwam ik uit op een android auto scherm van aliexpress. Ik ben voor een redelijk goedkope variant gegaan om het gewoon eens uit te proberen.
Dit schermpje is 46 euro toen ik hem aanschafte.
Voor degene die niet bekend zijn met android auto een korte uitleg:
Je verbindt je smartphone met de motor, waarbij het Android Auto-scherm wordt getoond op een groter scherm.
Vervolgens kun je met Google Maps navigeren, muziek luisteren met Spotify of inkomende telefoontjes en sms'jes beantwoorden.
Er zijn momenteel een beperkt aantal apps die android auto ondersteunen (hier later meer over).
Wat krijg je erbij:
Achterop zit een RAM achtige bol van hard plastic (hier later meer over), met een RAM arm en klem om hem op je stuur te monteren.
Er komt een kabel met connector rechtstreeks uit het scherm die op de 12v aangesloten moet worden van je motor.
Er zit geen accu in dit scherm, dus wanneer je de motor uitzet valt het schermpje ook uit!
Het scherm heeft ook een optie voor een USB C aansluiting (12v). Maar om deze te bereiken moet je aan de zijkant een klepje eraf schroeven en verlies je de waterdichtheid. Dit heb ik dus niet gedaan.
Monteren:
Ik heb een Mini fairing van adventure spec op mijn honda zitten, dus wou hem hierop monteren IPV op het stuur.
In eerste instantie wou ik hier zelf een kantelbare beugel voor maken, maar toen ik aan de achterkant van het scherm de RAM bol eraf schroefde keek ik direct op de printplaat. Dit maakte mijn plan iets moeilijker.
Als je goed kijkt zie je wel netjes een zwarte rubberen seal zitten.
Na wat gegoogle heb ik eem RAM bal met inwendige M6 draad besteld die ik op mijn Mini fairing kan monteren, dit leek me de makkelijkste oplossing.
De 12V kabel heb ik op een geschakelt contact van mijn motor aangesloten (bij mijn USB lader). Vanuit het scherm zit er geen zekering tussen!
Ik weet dat die vanuit mijn motor al afgezekerd is dus voor mij geen probleem, maar dit is wel iets om rekening mee te houden.
Er zit een connector in de kabel, die je makkelijk los kunt schroeven. Hiermee kun je de navigatie makkelijk kunt verwijderen.
Zoals ik al eerder zei is de RAM bal achterop het scherm van hard plastic, dit verschuifd redelijk snel heb ik gemerkt, helemaal met offroad rijden.
Ik heb een binnenband van een oude racefiets over de RAM bal heengetrokken, sindsdien blijft het scherm goed op zijn plek, het is alleen even afwachten hoe lang de binnenband het volhoud als ik hem vaker verstel.
Initeel gebruik:
De eerste keer opstarten moet je via bluetooth verbinden met het scherm, vervolgens word android auto opgestart en werkt het zoals iedere android auto toepassing.
De Cardo unit moet je ook via het scherm verbinden. Ik heb de bluetooth koppeling verwijderd met mijn telefoon want dit gaf soms problemen met opstarten van android auto.
Tijdens muziek afspelen wil de muziek er nog wel eens voor 1/2 seconden mee stoppen. Dat is wel iets wat soms irritant kan zijn.
Ik heb nog geen manier gevonden om de cardo alsnog rechstreeks met mijn telefoon te verbinden ipv via het scherm.
Ook moet ik elke keer als het scherm opstart opnieuw de cardo unit aanklikken om verbinding te maken.
Verbinding maken met je telefoon gebeurd wel automatisch bij opstarten als ie gekoppeld is. Dit duurt +-10 seconden in mijn beleving. Hiervoor dient bluetooth wel aan te staan op je telefoon.
Scherm:
het scherm is niet heel helder en de kleuren zijn niet heel fel. Ik kwam er later wel achter dat in de algemene instellingen de "auto brightness" optie nog aanstond, toen ik die naar manueel zetten was met de helderheid te leven.
Met dark modus is echter niet goed te rijden in mijn optiek.
Ook het verschil in kleuren is soms lastig te zien, een kaart met een witte achtergrond en gele lijnen zijn niet goed uit elkaar te houden. Dus het scherm laat te wensen over.
Gebruik:
Ik gebruikt het scherm voor een paar verschillende dingen
1. Via google maps of waze voor op straat navigeren:
Op de weg navigeren werkt goed, google maps & waze hebben heldere kaarten en geven de navigatie goed weer. Dit werkt net zoals je via je telefoon gewend bent, gewoon goed in mijn beleving.
Ook de kaarten zijn goed te zien op zonnige dagen. Hier heb ik weinig te klagen.
2. GPX routes volgen:
GPX routes is een ander verhaal, hier ben je erg afhankelijk van een goede app vinden die android auto ondersteund, en deze kreeg ik niet makkelijk gevonden.
Ook heb ik geen zin een in app met 'maandelijkse kosten', eenmalig betalen vind ik geen probleem maar ik wil geen abbonement afsluiten.
Ik gebruik zelf android en heb met IOS nog geen ervaring.
Dit zijn mijn opties tot nu toe:
* Osmand (enkel betaalde versie dus valt af voor mij
* Gaia gps
* Organic maps
Gaia gpx
Als eerste kwam ik uit op "Gaia gps", dit is een gratis app met android auto ondersteuning die GPX bestanden kan openen en weergeven.
Functioneel werkt de app, je kunt of via andoid auto of van te voren de gpx route op de kaart weer laten geven, en hier kun je via het scherm het lijntje volgen.
Ik heb een paar nadelen gevonden van de app.
* De kaarten zijn moeilijk te lezen ivm witte achtergrond & gele lijnen voor de straten. En in donkere modus is de helderheid niet goed genoeg op zonnige dagen.
- Je kunt enkel in de betaalde versie andere kaarten kiezen.
* Ik zou graag verder in willen kunnen zoomen op android auto. Dit maximale ingezoomde kaart is soms nog te ver weg in mijn optiek.
* Als je ervoor kiest dat de kaart meedraait met jou, dan heb je geen top down view meer maar kijk je iets schuin naar beneden op de kaart. Dit vind ik niet prettig.
* De app is een paar keer vast gelopen, dat hij niet reageerde en traag was. Dit was echter zo opgelost door de app een keer opnieuw aan te klikken.
* Verbruikt veel batterijen en mijn telefoon word goed warm
Organic maps
Dit lijkt een veelbelovende optie, die ik laatst toevallig als tip van een vriend kreeg.
De app is open source, gratis en gebruikt Openstreetmaps als basis.
Je kunt per provincie de kaarten downloaden, dus de app is ook offline te gebruiken.
Ook kun je verder inzoomen tijdens navigeren, en krijg je geen schuine view als je gaat navigeren (TOV Gaia gpx)
Als je over de weg rijd kun je een bestemming invoeren of op de kaart aanklikken en 'gewoon' navigeren. Hier geeft hij ook afslag informatie weer en eventueel geluid.
Dit heb ik nu enkele keren gebruikt en werkt prettig.
Als je op het sterretje (Bookmarks) drukt kun je GPX routes importeren en weergeven op de kaart.
Dit moet ik nog uittesten met offroad routes, maar zover ik zie is dit gewoon een lijntje volgen.
Tot nu toe ben ik heel enthousiast over deze app en ga die nog verder testen de komende tijd.
Mocht iemand nog andere suggesties hebben voor apps hoor ik ze graag.
3. Muziek luisteren:
Wanneer het scherm opstart staat het volume altijd op 20, deze moet ik dus telkens op 30 zetten (max) omdat hij anders niet luid genoeg is.
Spotify ondersteund android auto, dit werkt gewoon goed. Maar zonder betaalde versie heb je altijd internet nodig.
VLC player ondersteund android auto en kan muziek rechstreeks vanaf je telefoon afspeelen.
Verder hapert de muziek van tijd tot tijd, omdat de cardo via bluetooth met het scherm verbonden is.
Ik merk als de muziek stopt en ik mijn hoofd naar rechts draai (zodat de cardo naar het scherm wijst) de muziek weer verder gaat.
dit is best irritant, ik ga nog zoeken of ik dit kan verbeteren.
4. Telefoon batterij levensduur:
Afhankelijk van de apps die je gebruikt gaat de telefoon snel of minder snel leeg.
Want je telefoon doet uiteindelijk al het harde werk en het scherm geeft het enkel weer.
Maar ik kan niet een hele dag rijden zonder mijn telefoon op te laden. Dus een telefoon lader is wel een vereiste.
En dan is het afhankelijk hoe geoptimaliseert de app is die je gebruikt, ik merkte bv bij Gaia gpx dat mijn telefoon heel warm werd en veel batterij verbruikte.
Dit lijkt bij organic maps al een stuk beter te zijn, al word hij nog wel iets warm.
5. Waterdichtheid
Hier kan ik nog weinig over zeggen, want heb nog niet met regen gereden.
Wel is het klepje aan de zijkant netjes afgesloten door een rubber pakking en de RAM bol aan de achterkant ook. Dus dit is veelbelovend.
Echter heb ik iemand gesproken met een vergelijkbaar scherm die vlekken op zijn scherm kreeg nadat hij zijn motor met de hogedrukreiniger schoonmaakte.
Dus ik haal het scherm netjes van mijn motor af voor ik deze schoonmaak. Dit is een kwestie van de RAM arm losschroeven en de connector losschroeven.
Conclusie (voor nu):
Opzich werkt het leuk voor het geld, want ja wat kun je verwachten.
Het scherm laat te wensen over, en het is jammer dat de muziek naar je cardo om de zoveel tijd 1seconden stopt.
Verder werkt het voor nu wel goed voor het geld. Wel ben je afhankelijk van goede apps om het te laten functioneren.
En zonder telefoon werkt hij natuurlijk niet.
Als ik er momenteel mee weg zou moeten gaan, zou ik sowieso mn garmin nog meenemen als backup.
Als je nog vragen hebt stel ze vooral.