Review: Honda Transalp 600
Geplaatst: vr jul 19, 2024 11:09
Via een op de TET gemaakte vriend was ik in de gelegenheid een Honda Transalp 600 bouwpakket te kopen.
Een paar dagen later zag hij er grofweg zo uit en kon er getest worden!
Eerste indruk
Nouja eerste indruk was natuurlijk een beetje rommelig, maar laten we het bij de eerste indruk bij een complete houden.
Rondom zien we vrij lompe basic materialen, een simpele conventionele voorvork, een basic schokbreker en alles ziet er aardig robuust uit.
Hoewel het een relatief lage motor met lage zit is valt zit het er vanaf het zadel vrij groot en imposant uit voor zijn afmetingen. Het grote brede plaatwerk en de brede voorkant gaan prima bescherming bieden tegen de elementen, maar kan groot overkomen voor de beginnende rijder in het onverharde. Het stuur en de hevels voelen heel jaren 90 Japans met de flex die we gewend zijn. Voor het comfort erg goed natuurlijk, voor het strakke sturen... daar gaan we het zo over hebben.
Al met al voelt het als een verhoogde tourmotor waar an-sich niks mis mee is natuurlijk!
Hoe rijdt het op straat?
Op straat kun je merken dat alles heel soft en comfortabel is. Ik kan me hier moeiteloos zeer lange dagen op voorstellen. Het blok is voor een V-twin relatief vlak en voelt eigenlijk meer als een parallel twin. Hoewel er vermogen zat is om alles te doen wat je van hem vraagt en serieus met je rijbewijs in de knel te komen wordt het nooit erg spannend. Hiervoor in ruil krijg je een heel voorspelbare 2 cilinder die lang doortrekt door de bochten en waar je zelden in de verkeerde versnelling zult zitten.
Zolang je aan het touren bent voelt alles heerlijk soepel en is het comfortabeler dan je mag verwachten in deze leeftijd/prijs klasse. Dit is echt wel een motor waarmee je vanaf hier naar de Balkan rijdt.
Kom je echter aan het pushen voel je al snel dat de vering snel doorslaat en je in de bochten flink in de voorvork duikt en in het harde stijve eindgebied beland (zowel in demping als het stijve deel van de standaard progressieve veer) waarbij gasgeven resulteert in een vering die flink uit komt en het geheel wat slingerend maakt. Ook is de motor geen dragend deel en is het frame wat ielig. Hierdoor merk je flex in de bochten en voelt het allemaal niet heel zeker. De achterschokbreker doet zijn taak mooi, maar voor merk je dat er veel te wensen over is. Meer daarover volgt.
Kwa remmerij zit je gewoon keurig in de klasse, de bite is wat soft, maar dat kan ook problemen voorkomen onverhard. Gewoon keurig dus.
Hoe rijdt het off-road?
Off-road is het blok krachtig en heel voorspelbaar. Als je hem iets hoger in de toeren rijdt is de achterkant uitbreken geen enkel probleem. De versnellingen zijn lang en bruikbaar waardoor je eenmaal in grofweg de juiste versnelling je daar geen zorgen over hoeft te maken.
Kwa rijwiel zijn er ook off-road plussen en minnen. Als je rijstijl gematigd is dan is dit een heel fijne reisfiets. Vooral over obstakeltjes zoals boomwortels, stenen enz filteren de vering, het frame en het flexibele stuur de meeste on-comfortabelheden keurig weg. Ben je aan het tokkelen en van de omgeving aan het genieten is dit een goede keuze. Vooral in het buitenland waar de ondergrond wat harder is en je meer van dit soort obstakeltjes tegenkomt.
In het diepere zand is het wat minder rooskleurig. Door de softe voorvering duikt de motor heel snel als je een dieper stuk tegen komt hierdoor raken rijder en motor uit balans. Zijwaarts wordt dit versterkt door het softe karakter van het geheel. De rijdersinput om de motor in het gareel te krijgen wordt vertraagd doorgegeven aan de wielen waardoor de motor doorslingert en terugkomen in een solide positie een paar slingers nodig heeft ipv na correctie weer in lijn te komen.
Bovenstaande geldt vooral wanneer het tempo omhoog gaat en de innerlijke Dakarcoureur naar boven komt. Het geheel is dan simpelweg zoekerig en kan zich bij hardere kappen niet in het gareel houden.
Ik heb de mazzel gehad hem op Crossbaan Dalfsen te testen. Door de diepe geulen zocht het geheel flink en bij landing voelde je het stuur in je handen flink flexen. Al met al komt hij de crossbaan rond, maar zelf voor ADV begrippen is hij daar niet heel geschikt voor. Al denk ik dat Honda-San dat ook nooit in gedachten heeft gehad dus om dat nou die motor kwalijk te nemen...
De techniek
Overal is het geheel lang niet gek. Simpele goedkope materialen die door de regel degelijk uitgevoerd zijn. Voor zijn doel volstaat dat doorgaans ook prima. Er aan werken is Japans. Plastic klikkers die na 25 jaar makkelijk afbreken of afgebroken zijn, kleppendeksels die er niet af kunnen zonder de motor te lichten die vervolgens in een niet demontabel frame zit.
Kwa elektra is bijna alles gewoon goed en mooi aangelegd. Bekabeling en montage is netjes en solide. De CDI's (1 per cilinder) willen wel stuk, maar inmiddels zijn daar goedkope vervangers voor.
Verder is het opletten dat de uitgaande as van het blok van kauwgum is en de spiebanen opgevreten worden door de tandwielen. Er zijn bredere tandwielen in omloop en zou ik ook aanbevelen. Zeker niet rondom vastlassen gezien een voortandwiel nogal eens vervangen moet worden.
De velgen schijnen vanbinnen te willen rotten al had dit exemplaar daar 0,0 last van.
Modificaties
Deze fiets heb ik maar een aantal maanden gehad, maar wel het eea aan gedaan en het wensenlijstje zou nog iets oplopen als ik hem had gehouden.
Ten eerste de voorvork. Deze heb ik voorzien van 20mm aan extra pré-load spacers, dikkere 15W olie en 10mm meer daarvan.
De 20mm aan extra pré-load spacers had met mijn 85 kg de SAG bijna goed, maar meer was geen goede optie gezien de achterkant niet verder opgeschroefd wilde worden.
Deze aanpassingen tezamen maakte hem vooral in de bochten stabieler. Minder duiken en minder snel uitkomen waardoor de lijn beter te houden was. Ook in het zand (wat Off-road rijden in NL wel een beetje inhoud) was er minder duik en wat minder gestuiter. Kwa comfort was het nog steeds een dikke voldoende.
Had ik hem echter langer gehouden waren er zeker PD valves of andere cartridge emulators in gekomen. Juist op dit soort motoren met toch een flinke 200mm aan voorvork slag is hier heel veel te halen voor relatief weinig.
Een ander stuur had ook zeker mijn voorkeur gehad. Ik houd van stevige feedback dus een mooi Crossmotor stuurtje is zeker de investering waard. Op andere motoren heb ik gemerkt dat zodra het spannend wordt dit net even dat stukje extra controle geeft.
Voor wie is deze motor en voor wie niet?
Deze motor is bijzonder geschikt voor de mensen die lange dagen maken over matige wegen. Wil je vanaf hier naar Gibraltar met stukken onverhard of slechte B wegen tussendoor, maar hoeft dat niet zo hard en wil je vooral van de omgeving genieten? Gefeliciteerd dan hebben we jouw motor gevonden.
Ben jij een Adrenaline jager, een echte Rallyrijder in spé dan verzoek ik u vriendelijk om verder te kijken. Met wat modificaties is er best wat van te maken, maar het zal nooit de motor worden die je zoekt.
Een paar dagen later zag hij er grofweg zo uit en kon er getest worden!
Eerste indruk
Nouja eerste indruk was natuurlijk een beetje rommelig, maar laten we het bij de eerste indruk bij een complete houden.
Rondom zien we vrij lompe basic materialen, een simpele conventionele voorvork, een basic schokbreker en alles ziet er aardig robuust uit.
Hoewel het een relatief lage motor met lage zit is valt zit het er vanaf het zadel vrij groot en imposant uit voor zijn afmetingen. Het grote brede plaatwerk en de brede voorkant gaan prima bescherming bieden tegen de elementen, maar kan groot overkomen voor de beginnende rijder in het onverharde. Het stuur en de hevels voelen heel jaren 90 Japans met de flex die we gewend zijn. Voor het comfort erg goed natuurlijk, voor het strakke sturen... daar gaan we het zo over hebben.
Al met al voelt het als een verhoogde tourmotor waar an-sich niks mis mee is natuurlijk!
Hoe rijdt het op straat?
Op straat kun je merken dat alles heel soft en comfortabel is. Ik kan me hier moeiteloos zeer lange dagen op voorstellen. Het blok is voor een V-twin relatief vlak en voelt eigenlijk meer als een parallel twin. Hoewel er vermogen zat is om alles te doen wat je van hem vraagt en serieus met je rijbewijs in de knel te komen wordt het nooit erg spannend. Hiervoor in ruil krijg je een heel voorspelbare 2 cilinder die lang doortrekt door de bochten en waar je zelden in de verkeerde versnelling zult zitten.
Zolang je aan het touren bent voelt alles heerlijk soepel en is het comfortabeler dan je mag verwachten in deze leeftijd/prijs klasse. Dit is echt wel een motor waarmee je vanaf hier naar de Balkan rijdt.
Kom je echter aan het pushen voel je al snel dat de vering snel doorslaat en je in de bochten flink in de voorvork duikt en in het harde stijve eindgebied beland (zowel in demping als het stijve deel van de standaard progressieve veer) waarbij gasgeven resulteert in een vering die flink uit komt en het geheel wat slingerend maakt. Ook is de motor geen dragend deel en is het frame wat ielig. Hierdoor merk je flex in de bochten en voelt het allemaal niet heel zeker. De achterschokbreker doet zijn taak mooi, maar voor merk je dat er veel te wensen over is. Meer daarover volgt.
Kwa remmerij zit je gewoon keurig in de klasse, de bite is wat soft, maar dat kan ook problemen voorkomen onverhard. Gewoon keurig dus.
Hoe rijdt het off-road?
Off-road is het blok krachtig en heel voorspelbaar. Als je hem iets hoger in de toeren rijdt is de achterkant uitbreken geen enkel probleem. De versnellingen zijn lang en bruikbaar waardoor je eenmaal in grofweg de juiste versnelling je daar geen zorgen over hoeft te maken.
Kwa rijwiel zijn er ook off-road plussen en minnen. Als je rijstijl gematigd is dan is dit een heel fijne reisfiets. Vooral over obstakeltjes zoals boomwortels, stenen enz filteren de vering, het frame en het flexibele stuur de meeste on-comfortabelheden keurig weg. Ben je aan het tokkelen en van de omgeving aan het genieten is dit een goede keuze. Vooral in het buitenland waar de ondergrond wat harder is en je meer van dit soort obstakeltjes tegenkomt.
In het diepere zand is het wat minder rooskleurig. Door de softe voorvering duikt de motor heel snel als je een dieper stuk tegen komt hierdoor raken rijder en motor uit balans. Zijwaarts wordt dit versterkt door het softe karakter van het geheel. De rijdersinput om de motor in het gareel te krijgen wordt vertraagd doorgegeven aan de wielen waardoor de motor doorslingert en terugkomen in een solide positie een paar slingers nodig heeft ipv na correctie weer in lijn te komen.
Bovenstaande geldt vooral wanneer het tempo omhoog gaat en de innerlijke Dakarcoureur naar boven komt. Het geheel is dan simpelweg zoekerig en kan zich bij hardere kappen niet in het gareel houden.
Ik heb de mazzel gehad hem op Crossbaan Dalfsen te testen. Door de diepe geulen zocht het geheel flink en bij landing voelde je het stuur in je handen flink flexen. Al met al komt hij de crossbaan rond, maar zelf voor ADV begrippen is hij daar niet heel geschikt voor. Al denk ik dat Honda-San dat ook nooit in gedachten heeft gehad dus om dat nou die motor kwalijk te nemen...
De techniek
Overal is het geheel lang niet gek. Simpele goedkope materialen die door de regel degelijk uitgevoerd zijn. Voor zijn doel volstaat dat doorgaans ook prima. Er aan werken is Japans. Plastic klikkers die na 25 jaar makkelijk afbreken of afgebroken zijn, kleppendeksels die er niet af kunnen zonder de motor te lichten die vervolgens in een niet demontabel frame zit.
Kwa elektra is bijna alles gewoon goed en mooi aangelegd. Bekabeling en montage is netjes en solide. De CDI's (1 per cilinder) willen wel stuk, maar inmiddels zijn daar goedkope vervangers voor.
Verder is het opletten dat de uitgaande as van het blok van kauwgum is en de spiebanen opgevreten worden door de tandwielen. Er zijn bredere tandwielen in omloop en zou ik ook aanbevelen. Zeker niet rondom vastlassen gezien een voortandwiel nogal eens vervangen moet worden.
De velgen schijnen vanbinnen te willen rotten al had dit exemplaar daar 0,0 last van.
Modificaties
Deze fiets heb ik maar een aantal maanden gehad, maar wel het eea aan gedaan en het wensenlijstje zou nog iets oplopen als ik hem had gehouden.
Ten eerste de voorvork. Deze heb ik voorzien van 20mm aan extra pré-load spacers, dikkere 15W olie en 10mm meer daarvan.
De 20mm aan extra pré-load spacers had met mijn 85 kg de SAG bijna goed, maar meer was geen goede optie gezien de achterkant niet verder opgeschroefd wilde worden.
Deze aanpassingen tezamen maakte hem vooral in de bochten stabieler. Minder duiken en minder snel uitkomen waardoor de lijn beter te houden was. Ook in het zand (wat Off-road rijden in NL wel een beetje inhoud) was er minder duik en wat minder gestuiter. Kwa comfort was het nog steeds een dikke voldoende.
Had ik hem echter langer gehouden waren er zeker PD valves of andere cartridge emulators in gekomen. Juist op dit soort motoren met toch een flinke 200mm aan voorvork slag is hier heel veel te halen voor relatief weinig.
Een ander stuur had ook zeker mijn voorkeur gehad. Ik houd van stevige feedback dus een mooi Crossmotor stuurtje is zeker de investering waard. Op andere motoren heb ik gemerkt dat zodra het spannend wordt dit net even dat stukje extra controle geeft.
Voor wie is deze motor en voor wie niet?
Deze motor is bijzonder geschikt voor de mensen die lange dagen maken over matige wegen. Wil je vanaf hier naar Gibraltar met stukken onverhard of slechte B wegen tussendoor, maar hoeft dat niet zo hard en wil je vooral van de omgeving genieten? Gefeliciteerd dan hebben we jouw motor gevonden.
Ben jij een Adrenaline jager, een echte Rallyrijder in spé dan verzoek ik u vriendelijk om verder te kijken. Met wat modificaties is er best wat van te maken, maar het zal nooit de motor worden die je zoekt.