Jullie hebben zeker een punt, er wordt veel te veel in ''wij en jullie'' gedacht. Terwijl belangen elkaar niet eens perse tegenstaan.
Mountainbikers en enduro rijders zouden elkaar niet moeten mogen. Enduro rijders rijden immers het hele pad aan gort. Organiseer je dit echter goed 1 a 2x per jaar (op die locatie) dan heb je heel veel enduro rijders die dat hele pad dat eigenlijk aan onderhoud toe was aan stront rijden. Vervolgens room je een paar euro van het inschrijfgeld af om die paden door een loonbedrijf er mooi in te laten leggen. Enduro rijders bij, MTB'ers blij, niks aan de hand.
Zelfde voor staatsbosbeheer, geen geld om het echt goed te kunnen onderhouden dus is pappen en nathouden. Komt er een rit van 1000 rijders door een paar uitgekozen stukken bos is dat 1 dag heel slecht voor de fauna daar, maar als daar €5 per rijder afgeroomd wordt kun je de rest van het jaar aardig wat doen aan die paar bosjes.
Wat ik hierboven beschrijf gebeurt bij OTR ritten. Het mooie is ook dat bij een volle OTR agenda er veel minder wildgecrosst wordt. Waarom zou je met gevaar voor motor en rijbewijs over een paar simpele zandweggetjes en hier en daar een stukje MTB route rondrijden als je voor €25 naar hartelust kunt raggen over een flink uitgezette route. Je helpt dus belanghebbende partijen aan de financiële middelen om goed natuurbeheer te kunnen doen EN je houdt enduro rijders weg uit de stukken waar je ze echt niet wilt.
Om terug te komen op elektrisch. Tot nu toe zie ik 1 man meedoen op een verbouwde Surron Ultrabee aan de OTR's. Die houdt het 1 ronde uit (35 a 55km afhankelijk van de route) en daarna accu wissel wat bij die motoren een minuutje is.
Natuurgebieden zullen niet voor ons open gaan, maar voor de cross en dan vooral voor de hobby rijders is het simpelweg perfect natuurlijk.
Van de Stark een uitgebreide revieuw:
https://board.noppenforum.nl/viewtopic.php?t=15117
Maar los van merk of type. Onze lokale crossbaan heeft gigantisch gezeik om geluid vanwege een heel strakke vergunning. 2x 3 uurtjes in de week open als we mazzel hebben. Als dan het geluid flink omlaag gebracht wordt kun je al veel meer. Daarnaast heb je natuurlijk veel minder onderhoud enz wat mensen toch huiverig maakt voor de sport. Ook kun je het vermogen super makkelijk regelen waardoor je veel makkelijker in de sport stapt. Eenmaal een paar rondes gewend wil je echt niet meer terug.
Kwa de Adventure motor markt ben ik heel benieuwd wat er gaat komen. Zowel in de zware als lichte tak van sport is er wat voor elektrisch te zeggen.
Kleine lichte motoren (laten we zeggen tot 160 kg?) heb je vaak in 2 smaken. Futloos en onbenullig sterk. Kort door de bocht aan de ene kant de CRF-L'etjes en aan de andere kant de volbloed enduro's zoals de EXC's. De CRF-L schiet adrenaline te kort en de EXC moet gewoon veel te vaak los en klappert je vullingen er uit.
Hier zou je een evolutie van de Stark Varg prima kunnen plaatsen. Serieuze componenten en vermogen en laten we zeggen met een 2x zo grote accu ala 13kW totaal. De accu zou 32 kg wegen volgens interwebs, de motor 118, dus 150kg, niks geks en mooi in die klasse, ook omdat elektrisch altijd lichter aanvoelt.
Range zou dan naar mijn ervaring met de DS en Stark:
- Op CRF-L hobbel gangetje makkelijk 160 a 180km.
- Op stevig doorrijden 130 km.
- Bij echt rustig tokkelen leuk stukje op de 200km.
Houden we de km/kW van de Zero FXE volgens hun website aan zou je:
- 305km stadverkeer.
- 191km bij stad/snelweg 89 km/h gemiddeld.
- 171km bij stad/ snelweg 113 km/h gemiddeld.
Volgens mij zijn dat getallen waarmee in die klasse prima te leven is.
In deze klasse(s) kun je dus in weze beide doen, maar dan op 1 motor. Al helemaal als er een snellader mogelijkheid op komt en die wijder verspreid raken is dat volgens mij een prima alternatief waarmee je minder opvalt en simpelweg meer van de omgeving mee krijgt. Op mij DS zie ik bijvoorbeeld veel vaker reetjes en roofvogels van dichtbij en geeft het ook een soort van rust tov mijn luidere KTM 990.
In de grote reis Adventure's kijk ik naar de Energica Eva als basis voor wat minstens mogelijk is.
Ik denk dat het op de TET inmiddels redelijk te doen is met techniek van vandaag. De Energica Experia in een meer All-road jasje zie ik best wel over de TET NL, Frankrijk enz.
Ik reken altijd met 10 km/kW als kan dat beter over de TET. Elektrische motoren worden namelijk juist zuiniger off-road, je rijdt langzamer. Heel diep zand en modder trekt ook wel aan de accu, maar zoveel stukken zijn dat niet.
De Experia zit op ca 20kW, dus dik 200 bruikbare km's. Maar volgens hun eigen website en op tokkel tempo kan dat natuurlijk aardig meer worden.
Nu heb ik aardig wat ervaring op de TET en ook flinke stukken van Frankrijk gedaan. Ons tempo is niet heel kinderachtig, maar 200km op een dag is niet gek. Wij halen meestal wel wat meer, maar je ziet genoeg reisverslagen die aanzienlijk minder doen. Als je 400 km red mag je jezelf echt op de borst kloppen, want 40 gemiddeld is waar wij mee rekenen in Frankrijk.
Voeg daar het snelladen aan toe en je bent aardig op weg. In een half uurtje bijna vol is ook een mooie drink/eet pauze die je anders ook zou nemen. Met een groep op reis heb je toch zeer regelmatig dat er iemand nog even moet roken enz enz.
Als je dan even campings met een laadpaal danwel een stopcontact uitzoekt heb je de hele nacht om te laden.
We denken wel allemaal heel romantisch over ''out there'' wildcamperen, maar dat is helaas niet de realiteit in West-Europa.
Om terug te komen op de Experia. Dat is natuurlijk niet echt een ADV met z'n 17/17, 260 kg enz enz. Maar dat concept, wellicht zelfs met een iets kleinere accu, wat lichtere componenten offroad wielen enz kon best wel eens een mooie middenklasser worden in het TET gebeuren.
Bijna stil over de TET zoeven biedt veel mooie kansen.