Tuareg 660, the Italian queen of Africa?

Deel jouw ervaringen met motoren en aanverwante artikelen.

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Noppy
Berichten: 2957
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Veelbelovend, tussen een oranje en blauw veld van ervaren deelnemers.



Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk

:toost:
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 313
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Zeker. Het is ook wel een interessante. Tijdens de Africa Eco race was het steeds haasje over tussen de T7 en de Tuareg 660. Als ik hem zie, dan heb ik het idee dat hij wel wat comfortabeler is dan de T7. Het lijkt me nog steeds leuk om hem een keer te rijden en het liefst naast elkaar met een T7. :)
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Noppy
Berichten: 2957
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Ik heb de T7 gereden, off- en on-road gedurende een dagje Italië. Maar 2 dagen erna de Touareg, ook off- en on-road. Wat een wereld van verschil; de Tuareg stuurde lichtvoetig als een enduro. Bij de T7 merk je een soort vliegwiel werking hoog tussen je knieën. Daar zit natuurlijk ook de tank dus als die vol is dan is het zware gevoel nog wel wat extremer. Maar voordeel is wel dat er voor de T7 heel veel aftermarket gemaakt wordt!

Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk

:toost:
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 313
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Dat laatste is wel een heel belangrijk punt. En ook het feit dat de T7 natuurlijk een Yamaha is en de Touareg een Aprilia. Daar hebben mensen meteen ook kwaliteitsgevoelens bij. ;)

Maar met jouw ervaringen zou ik het nog leuker vinden om ze eens naast elkaar te rijden. ;)
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Gebruikersavatar
SuperTanker
Berichten: 17
Lid geworden op: do dec 17, 2009 09:43
Locatie: Kockengen

In zo ongeveer iedere serieuze test komt de Tuareg als beter rijdende motor uit tov de T7. En ze blijken heel te blijven zelfs bij rally's dus. Alleen tegen het lange en hoge kwaliteitsimago van Japanners kun je niet zo maar op. Dat zie je ook wel aan de verkoop aantallen. Maar ik zou het wel weten als ik in de markt was 😊
1090R 2019 - PR7 2021
Erwin P
Berichten: 194
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Ik zie hem ook serieus zitten om mijn 990 te vervangen.

De T7 vind ik zelf net niet ofzo al heb ik dat al snel bij Japans. Het werkt allemaal goed, maar mist net een vonkje oid voor mij. De Tuareg heb ik nog niet gereden, maar ik ben zelf begonnen op een Aprilia enduro'tje dus de Tuareg staat sowieso 1-0 voor.
Ook het demontabele subframe enz zijn ook beter voor mij als crashtest dummy.

Kwa aftermarket ben je natuurlijk ook niet veel nodig. Givi maakt een kofferrek setje. Handvatverwarming, handkappen enz is allemaal universeel. Banden, kettingset en slijtage delen is ook allemaal redelijk universeel. Valbeugels gebruik ik niet meer als de kappen ook maar enigsinds buigzaam zijn.
Dusja wat ben je nog meer nodig?

Met de rally is het natuurlijk wel zo dat hij volledig gerept is. Die voorvork en schokbreker heeft heel weinig met origineel van doen. Die voorvork past ook niet in de originele kroonplaten dus alles daaromheen is ook aangepast.
Het blok is natuurlijk zo goed als origineel op de luchtfilters en mapping na natuurlijk. Meer power is niet zozeer nodig gok ik.
Kwaliteit maak ik me tegenwoordig eigenlijk weinig zorgen over. Er zit altijd een model tussen met excessen ergens, maar dat is tegenwoordig niet eens zo merkgebonden.
Noppy
Berichten: 2957
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

De KYB dempers zijn best goed, behalve een montage foutje in de compressie vork; zuigertje per ongeluk op de kop! Heel eenvoudig weer op de juiste manier terug te monteren. Wat wel belangrijk is is de rider sag en die is met progressieve voorveren een allemansvriend geworden, maar niet / amper geschikt voor hard enduro; hij rijdt te zwaar op het voorwiel, wat op asfalt natuurlijk heerlijk stuurt, maar in diep zand weer wat minder. Maar ja, voor €160 zitten er lineaire veren in op je eigen gewicht. Eibach levert aftermarket veren voor de achterpomp. De pomp is standaard goed, maar daar ook verstandig een veer te kiezen op je eigen gewicht + eventueel bagage. Koppel en power is er zat voor technische klimmetjes, werkt extreem goed met TC op 1. Je hebt wel dikkere skid plate en handkapjes nodig in het buitenland, maar dat zijn nu ook weer de kosten niet...

Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk



:toost:
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 313
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Dat klinkt allemaal best wel goed, toch? Ik zou willen dat er hier een dealer om de hoek zat. MotoPort heeft de Yamaha wel, maar voor de Aprilia moet ik toch richting Rockanje. Al wordt mij verteld dat dat wel een fijne dealer is om mee te werken.

Ik blijf het wel echt een interessante motor vinden.

Waarom gebruik jij geen valbeugels Erwin? Ben ik zo ouderwets dat ik dat wel een prettig idee vind? ;)
Nu Street Triple R - Op zoek naar een reis-enduro project
Erwin P
Berichten: 194
Lid geworden op: zo jun 23, 2024 22:56

Valbeugels blijven snel haken achter vanalles. Een schuivende motor kan dan ineens naar volledig stil gaan, of katapulteren. Beide al mee mogen maken. Ineens stil klinkt niet heel vervelend, maar dat zijn beste krachten die rechtstreeks op je hoofdframe vastgebout zitten. Heb ontwerpen gezien waar de valbeugel aan de blokophanging zit en waar deze afgescheurd is. In plaats van een paar honderd euro aan plaatwerk zit je nu met een verbogen en en beschadigd frame. Pittig duur.

Ook is bij de meeste off-road motoren het wel zo dat het stuur de klap al heeft opgevangen. Dan hoeven de kappen weinig meer te doen, het momentum is er immers uit. Als de kappen dus een beetje flexibel zijn, zoals bij vrijwel alle KTM's en de meeste moderne performance off-roaders, vangen die dat dus makkelijk op.
Onze Versys 300 is een uitzondering, die kappen zijn breder dan nodig en van glas dat op plastic lijkt. Een GS met uitstekende cilinders zou ik ook even beschermen.

Op stenen gaat dat natuurlijk niet op, maar die prikken ook prima langs beugels dus ook daar is het niet bijzonder behulpzaam.
Noppy
Berichten: 2957
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

ghulst schreef:Dat klinkt allemaal best wel goed, toch? Ik zou willen dat er hier een dealer om de hoek zat. MotoPort heeft de Yamaha wel, maar voor de Aprilia moet ik toch richting Rockanje. Al wordt mij verteld dat dat wel een fijne dealer is om mee te werken.

Ik blijf het wel echt een interessante motor vinden.

Waarom gebruik jij geen valbeugels Erwin? Ben ik zo ouderwets dat ik dat wel een prettig idee vind? ;)
Ik zit tegenwoordig ook bij Rockanje, prima dealer!Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn Pixel 7 met Tapatalk

:toost:
Plaats reactie