Naar Londen met de Transalp (uit de hele oude doos...)
Geplaatst: di jul 09, 2024 11:23
Een verhaal uit de echte oude doos. Ik kocht deze Transalp in april 2013 op een heel krap budget. Dus zit er best wel wat creatief budget-beunwerk tussen. Maar misschien wel leuk om te delen.
Deel 1 - De bagage
Ok, vorige week ben ik begonnen om mijn tassen reisklaar te krijgen. Ik heb een setje tassen die je over je zadel kunt leggen, die ik op mijn vorige motor gebruikte om wat mee te kunnen nemen. Volgende week wil ik met de Transalp naar Londen, omdat ik daar moet zijn voor een conferentie. De achterkant en de onderkant van de tassen is van hard plastic. Op de XJ600 heb ik al gemerkt dat dat niet hittebestendig was, toen de uitlaat een gat in de onderkant smolt. Dat hebben we opgelost met een paar stukken aluminium die we onder de tas hebben gepopnageld. Op de Transalp hangen de tassen tegen de kappen aan de achterkant. Daarom was het plan om een stuk vilt te plakken op het contactvlak tussen de tas en de Alp. Aan de kant van de uitlaat wilde ik ook een soort hitteschild bouwen, zodat de zijkant van de tas niet zou kunnen smelten. Dat heb ik gedaan met twee stalen plaatjes. Een aan de buitenkant en een aan de binnenkant met vier boutjes er doorheen voor stevigheid.
De stalen plaat aan de buitenkant met de boutjes met een laagje siliconen er over.
De tas met het toegevoegde vilt. De andere kant heeft alleen het vilt.
Bij een proefritje bleek dat een geladen tas het niet goed deed tegen de zijkant aan de kant van de uitlaat. Toen ik over een verkeersdrempel ging met 80, duwde hij er zo hard op, dat de voorkant los schoot. Aan de andere kant bleef het prima zitten. Maar goed, ik moest dus een versteviging aan gaan brengen. Een M8 draadeind, wat zelfborgende moeren en een stuk DIN rails en wat draadeinden leverden een goed resultaat.
Afgewerkt met een paar stukjes buis ziet het er best netjes uit.
Met nette afstand tussen tas en zijkap.
En mijn pakezel staat klaar. De tassen hangen nog wat raar, maar ze zijn nu ook leeg. Met alle spullen er in wordt het weer anders.
Deel 1 - De bagage
Ok, vorige week ben ik begonnen om mijn tassen reisklaar te krijgen. Ik heb een setje tassen die je over je zadel kunt leggen, die ik op mijn vorige motor gebruikte om wat mee te kunnen nemen. Volgende week wil ik met de Transalp naar Londen, omdat ik daar moet zijn voor een conferentie. De achterkant en de onderkant van de tassen is van hard plastic. Op de XJ600 heb ik al gemerkt dat dat niet hittebestendig was, toen de uitlaat een gat in de onderkant smolt. Dat hebben we opgelost met een paar stukken aluminium die we onder de tas hebben gepopnageld. Op de Transalp hangen de tassen tegen de kappen aan de achterkant. Daarom was het plan om een stuk vilt te plakken op het contactvlak tussen de tas en de Alp. Aan de kant van de uitlaat wilde ik ook een soort hitteschild bouwen, zodat de zijkant van de tas niet zou kunnen smelten. Dat heb ik gedaan met twee stalen plaatjes. Een aan de buitenkant en een aan de binnenkant met vier boutjes er doorheen voor stevigheid.
De stalen plaat aan de buitenkant met de boutjes met een laagje siliconen er over.
De tas met het toegevoegde vilt. De andere kant heeft alleen het vilt.
Bij een proefritje bleek dat een geladen tas het niet goed deed tegen de zijkant aan de kant van de uitlaat. Toen ik over een verkeersdrempel ging met 80, duwde hij er zo hard op, dat de voorkant los schoot. Aan de andere kant bleef het prima zitten. Maar goed, ik moest dus een versteviging aan gaan brengen. Een M8 draadeind, wat zelfborgende moeren en een stuk DIN rails en wat draadeinden leverden een goed resultaat.
Afgewerkt met een paar stukjes buis ziet het er best netjes uit.
Met nette afstand tussen tas en zijkap.
En mijn pakezel staat klaar. De tassen hangen nog wat raar, maar ze zijn nu ook leeg. Met alle spullen er in wordt het weer anders.