Het seizoen is ruim op de helft, maar ter ere van dit ''nieuwe'' forum meld ik hem ook hier even.
Wat is de DXCS? De ''Dutch Cross Country Series'' is het Nederlandse Kampioenschap Cross Country, maar wat houdt dat nou eigenlijk in?
Het is een mix van stukken crossbaan en stukken Enduro/OTR met hindernissen. Hierbij moeten de rijders dus vanalles wat kunnen terwijl de crossbanen kwa layout ook nog gehusseld worden.
De wedstrijden duren 2 uur + 1 ronde. Hierbij mag gereden worden door een team van 1 of 2 rijders, het aantal rijders heeft geen invloed op de score.
Er wordt getart met een LeMans-start waarbij alle rijen tegelijk starten. De snelle rijders vooraan, de langzamere achter.
De organisatie is erg relaxed en daarmee een mooie klasse om te beginnen met wedstrijd rijden. Dit is ook mijn 1e seizoen en heb het volop naar mijn zin.
Er zijn diverse klasses:
- Internationalen
- Nationalen (rijdt ondergetekende in mee)
- Dames
- 40+
- Hobbyklasse (niet elke wedstrijd)
- Jeugd 1 en 2 naar gelang leeftijd
Doorgaans rijdt eerst de jeugd 1 uur, dan de hobby/40+/dames 2 uur en dan de nationalen/internationalen 2 uur.
De agenda 2024:
- 27 januari Heerde
- 16 maart Overloon, enkel jeugd
- 23 maart Westerbork
- 9 juni Eindhoven
- 22 juni Markelo
- 7 september Varsseveld
- 21 september Eersel
- 20 oktober Piepercross
- 2 november Havelte
- 22 november huldiging
Beelmateriaal:
Westerbork
Eindhoven
Markelo
Varsseveld
Eersel
Piepercross Opende
Havelte
Re: DXCS Nederland 2024
Geplaatst: wo jun 26, 2024 22:18
door ghulst
Dat klinkt wel echt heel leuk. Een kennis in Amerika rijdt cross country wedstrijden op een lichte KTM. Daar heb je dan gewoon iemand met 50 hectare grond waar ze een route hebben opgezet en waar je dan tekeer kunt gaan. Lijkt me best leuk zoiets, al voel ik me wel oncomfortabel met een crossbaan. En alles is meteen ver weg…
Re: DXCS Nederland 2024
Geplaatst: wo jun 26, 2024 23:55
door Erwin P
Het is ook voor enduro en cross motoren bedoeld. Ik rij solo maar met 2 motoren. De Stark Varg zoveel mogelijk en tussendoor 10 a 30 minuten op de Beta 250 2T.
De crossbaan herken je bijna niet weer omdat de route compleet anders ligt, dat is eigenlijk juist het makkelijkste er aan.
Ik november/december/januari heb je vaak Cross Country Heerde vrij rijden 1 a 3x per week. Is heel gaaf, maar eigenlijk ongeschikt voor All-Roaders. De mensen die dat wel kunnen weten hoeven de vraag niet te stellen, die weten het zelf al wel.
Persoonlijk zou ik Heerde wel rond komen op de 990, zeker op de drogere dagen. Maar dan ben je wel een rijdend obstakel en je wordt er goed moe van. Niet voor mensen die eigenlijk geen enduro of cross rijden.
Re: DXCS Nederland 2024
Geplaatst: zo sep 08, 2024 10:47
door Erwin P
Gister weer één gedaan. Varsseveld was een mooie wedstrijd en zowaar droog!
19e v/d 25 geëindigd en in 1x door kunnen rijden zonder laden.
2:01 uur en 89% gebruikt.
Re: DXCS Nederland 2024
Geplaatst: ma sep 09, 2024 20:58
door ghulst
Ziet er goed uit. En droog. Plus een nette score met de batterij. Daar kun je dan best een hoop lol mee hebben. En veel langer van 2 uur wordt waarschijnlijk toch lastig voor je lijf. Of, dat zou mijn lijf in ieder geval niet leuk vinden. (En ik zou 27e geworden zijn…)
Re: DXCS Nederland 2024
Geplaatst: ma sep 09, 2024 21:06
door Erwin P
Het mag in teams van 2, maar ik rij hem solo.
Ik was ook wel klaar, m'n conditie is echt helemaal flut
Voor deze klasse ben ik zelfs weer het mountainbiken aan het oppakken in een misleide poging mijn conditie weer op peil te krijgen. Kun je het voorstellen, mountainbiken, van die dingen met trappers...
Re: DXCS Nederland 2024
Geplaatst: ma sep 09, 2024 22:04
door ghulst
LOL, daar heb ik er ook nog een van staan. Niet dat die veel gebruikt wordt, want dan pak ik de gravel bike. Afgelopen vrijdag nog een rondje van 50km gedaan over de Posbank met een groepje ondernemers. Best wel weer lekker. Eigenlijk doe ik het te weinig.
Re: DXCS Nederland 2024
Geplaatst: di sep 24, 2024 21:56
door Erwin P
Afgelopen zaterdag de DXCS van Eersel gehad.
Dat was vooral crossbaan, wat singletracks en geen obstakels. Makkelijker voor de rijder, zwaarder voor de accu. In minder dan een uur moest ik aan de lader en 3 rondes met de Beta 300 moeten doen.
Enfin, de start + 2 rondes:
Re: DXCS Nederland 2024
Geplaatst: zo sep 29, 2024 22:15
door ghulst
Wat maakt dat dan zo veel zwaarder voor de accu? Omdat je gemiddeld harder rijdt?
Re: DXCS Nederland 2024
Geplaatst: ma sep 30, 2024 00:07
door Erwin P
Hogere snelheid. Zand heeft een hogere rolweerstand. Mul zand geeft meer verlies doordat je meer spint. Meer springen dus meer corrigeren in de lucht met het gas.
Re: DXCS Nederland 2024
Geplaatst: ma okt 21, 2024 10:31
door Erwin P
En gister de Piepercross in Opende verreden.
Ik deed weer mee achterin de nationalen, Madame eerste bij de dames!
Hierbij de video:
Re: DXCS Nederland 2024
Geplaatst: ma okt 21, 2024 16:15
door ghulst
Lekker bezig!
Re: DXCS Nederland 2024
Geplaatst: ma okt 21, 2024 16:33
door Erwin P
Voor gisteren sta ik wel 12e van de 75 in het klassement.
Gedeeltelijk omdat ik er op 1x na ook elke keer geweest ben en je toch wel redelijk wat punten pakt ook mid achterin.
Nu deden er gister ook niet gek veel mee omdat het weer redelijk een uithoek was dus met een beetje mazzel lees ik van de week top 10.
Volgende en laatste race dit seizoen is Havelte waar een kenteken verplicht is. Ik kan dus helaas niet mee doen met de Stark, maar de concurrentie dus ook niet op hun crossers, benieuwd waar dat ons brengt!
Re: DXCS Nederland 2024
Geplaatst: ma okt 21, 2024 20:29
door ghulst
Hmmm, kun je daar geen lichtjes op maken?
Re: DXCS Nederland 2024
Geplaatst: ma okt 21, 2024 20:48
door Erwin P
Technisch is het probleem ook niet. Het RDW daarintegen...
Re: DXCS Nederland 2024
Geplaatst: ma okt 21, 2024 21:27
door ghulst
Ah, ja, dat gedoe met typegoedkeuring ook altijd… Maar waar ga je dan op rijden?
Re: DXCS Nederland 2024
Geplaatst: di okt 22, 2024 00:40
door Erwin P
Op m'n Beta 300 2T. Is op de rest van de wedstrijden ook m'n backup voor wanneer de Stark staat te laden.
Re: DXCS Nederland 2024
Geplaatst: zo nov 03, 2024 18:41
door Erwin P
Gisteren de 9e en laatste race van dit seizoen gereden op Havelte op het militaire oefenterrein.
Helaas enkel met kenteken dus de Stark moest thuis blijven.
De accu van de 300 kapte er in de 2e ronde mee dus ik moest het doen met de 2015 250 die ik eigenlijk te koop heb staan maar als reserve mee had. Die heeft het perfect gedaan!