Review: Moto Morini X-Cape
Geplaatst: wo jun 26, 2024 09:35
Als 1e van een serie reviews die ik hier zal plaatsen. Over de jaren heen heb ik aardig bijgehouden wat ik gereden heb en lijkt me een prima bron om dit deel van het forum mee te vullen.
Op een regenachtige demodag had ik de kans om een Moto Morini X-Cape een uurtje mee te krijgen, lees dit dan ook als korte review zoals je in motorbladen ziet, maar dan door iemand die er niet voor betaald wordt.
Mijn persoonlijke ervaring samengevat. Overal een dikke voldoende, alles doet wat het moet doen, maar het Italiaanse temperament mist en dit zal dan ook niet snel mijn motor worden.
De lange versie:
Het blok is van onderuit best krachtig. Tot ca 3500 toeren echt wel sterk. Van 3500 tot 6500 heel lineair en matig, daarna wordt hij tot toerenbegrenzer echt wel vlot en snel. Overal best wel krachtig, daar niet van, maar het middengebied laat hem net wat futloos voelen terwijl hij dat toch echt niet is.
Kwa uitlaat geluid hoor je weinig, zoals het hoort op een all-roader.
Kwa vering is het wederom ook gewoon goed. Stuk beter dan de conventionele vorkjes in veel basis modellen, maar niks bijzonders in de Adventure categorie. Kwa achterschokbreker werd hij vrij snel goed stevig, zoals het hoort, maar in het begin en dan vooral de rebound wat soft waardoor hij wat deinsde. Ik vermoed dat een beetje spelen met de klikkers dat echter wel oplost.
Wat betreft de zithouding goed, alles zit waar het moet zitten. M'n benen komen alleen net wat breeduit door het puntige plaatwerk, of je lange of korte benen hebt zal door de vorm weinig uitmaken.
Ga je staan kom je in een bijzondere vorm terecht. Heel comfortabel en goede ondersteuning wat dat betreft, maar geeft weinig ruimte voor actief bewegen. Of dat relevant is is natuurlijk aan wat je er mee gaat doen.
Het plaatwerk bood goede wind en water bescherming tijdens deze proefrit in de regen. Het ruitje gaf echter aardig wat turbulentie. De aftermarket zal dit misschien nog wel oplossen, maar daar hadden ze voor een Adventure tourer wel iets beter naar mogen kijken.
Display, leuk en aardig, beetje mee gespeeld. Off-road modus geeft een leuk display met die noppenband als toerenteller frame. Maakt het middengebied simpelweg futloos en de ABS achter blijft actief, zij het iets minder dan in straat setting. Klinkt leuk, doen we niks mee.
De rest van de opties niet echt doorlopen, vind ik ook totaal niet relevant, dan knoop je maar een telefoonhouder op het dashboard. Als ik daar wat relevants gemist heb hoor ik het graag.
Hij voelt tijdens het sturen en stilstaan niet zwaar. Mooi in balans al neigt hij wel naar flink hangen/vallen in de bocht. Was een beetje shady tijdens deze erg natte proefrit. Op een droge dag op een mooi dijkweggetje natuurlijk geweldig!
Al met al zit alles wel goed. De motor heeft nergens serieuze gebreken, maar ik vind hem ook nergens echt in uitblinken. Wat me het meeste opviel is simpelweg het uitblijven van de grijns die ik normaal van Italiaanse motoren krijg. Hoe matig ze soms ook presteren, ik wordt er altijd blij van. Dat had ik bij deze Italiaan, uh, Chinees niet.
Deze grote grijns had ik dezelfde dag op de Royal Enfield Himalayan 411 dus wel. Meer daarover later!
Op een regenachtige demodag had ik de kans om een Moto Morini X-Cape een uurtje mee te krijgen, lees dit dan ook als korte review zoals je in motorbladen ziet, maar dan door iemand die er niet voor betaald wordt.
Mijn persoonlijke ervaring samengevat. Overal een dikke voldoende, alles doet wat het moet doen, maar het Italiaanse temperament mist en dit zal dan ook niet snel mijn motor worden.
De lange versie:
Het blok is van onderuit best krachtig. Tot ca 3500 toeren echt wel sterk. Van 3500 tot 6500 heel lineair en matig, daarna wordt hij tot toerenbegrenzer echt wel vlot en snel. Overal best wel krachtig, daar niet van, maar het middengebied laat hem net wat futloos voelen terwijl hij dat toch echt niet is.
Kwa uitlaat geluid hoor je weinig, zoals het hoort op een all-roader.
Kwa vering is het wederom ook gewoon goed. Stuk beter dan de conventionele vorkjes in veel basis modellen, maar niks bijzonders in de Adventure categorie. Kwa achterschokbreker werd hij vrij snel goed stevig, zoals het hoort, maar in het begin en dan vooral de rebound wat soft waardoor hij wat deinsde. Ik vermoed dat een beetje spelen met de klikkers dat echter wel oplost.
Wat betreft de zithouding goed, alles zit waar het moet zitten. M'n benen komen alleen net wat breeduit door het puntige plaatwerk, of je lange of korte benen hebt zal door de vorm weinig uitmaken.
Ga je staan kom je in een bijzondere vorm terecht. Heel comfortabel en goede ondersteuning wat dat betreft, maar geeft weinig ruimte voor actief bewegen. Of dat relevant is is natuurlijk aan wat je er mee gaat doen.
Het plaatwerk bood goede wind en water bescherming tijdens deze proefrit in de regen. Het ruitje gaf echter aardig wat turbulentie. De aftermarket zal dit misschien nog wel oplossen, maar daar hadden ze voor een Adventure tourer wel iets beter naar mogen kijken.
Display, leuk en aardig, beetje mee gespeeld. Off-road modus geeft een leuk display met die noppenband als toerenteller frame. Maakt het middengebied simpelweg futloos en de ABS achter blijft actief, zij het iets minder dan in straat setting. Klinkt leuk, doen we niks mee.
De rest van de opties niet echt doorlopen, vind ik ook totaal niet relevant, dan knoop je maar een telefoonhouder op het dashboard. Als ik daar wat relevants gemist heb hoor ik het graag.
Hij voelt tijdens het sturen en stilstaan niet zwaar. Mooi in balans al neigt hij wel naar flink hangen/vallen in de bocht. Was een beetje shady tijdens deze erg natte proefrit. Op een droge dag op een mooi dijkweggetje natuurlijk geweldig!
Al met al zit alles wel goed. De motor heeft nergens serieuze gebreken, maar ik vind hem ook nergens echt in uitblinken. Wat me het meeste opviel is simpelweg het uitblijven van de grijns die ik normaal van Italiaanse motoren krijg. Hoe matig ze soms ook presteren, ik wordt er altijd blij van. Dat had ik bij deze Italiaan, uh, Chinees niet.
Deze grote grijns had ik dezelfde dag op de Royal Enfield Himalayan 411 dus wel. Meer daarover later!