Cursus off-road rijden
Geplaatst: di jun 25, 2024 09:06
Nadat ik regelmatig nieuwelingen in onze sport mee op pad heb genomen en daarbij voorzien heb van tips en trucs krijg ik regelmatig de vraag of ik instructeur ben.
Hierop is het antwoord nee en grappig genoeg krijg ik toch regelmatig daarna de opmerking of ik niet van plan ben daar wat mee te doen.
Dat lijkt me inderdaad een mooie uitdaging en mogelijk dat mensen van hier daar voor in zijn!
Wat houdt het in?
- Ik wil dus basis cursussen gaan geven aan beginnende off-road rijders op Adventure motoren (KTM Adventure, BMW GS, Honda Afrika twin enz) of ''light enduro'' (CRF300L, KTM 690 enz).
- De doelgroep zijn rijders die nieuw zijn in het off-road rijden en toch wel onzeker zijn in zand.
- Op Funpark Meppen (in Duitsland net over de grens bij Emmen) is er vanalles te oefenen van korte bochten door het bos, diep zand, heel erg diep zand, plassen, hele diepe plassen en hillclimbs in diverse gradaties.
- Op de dag zelf zal ik de cursist(en) (1 tot 3 a 4 personen) meenemen over het terrein en verschillende oefeningen laten doen. Dit is volledig afhankelijk van je eigen niveau en durf!
Heb je moeite met de basisbeginselen gaan we rustig beginnen bij staand rijden over harde ondergrond, staand schakelen en bochtjes maken.
Hierbij wordt extra aandacht besteed aan het stevig kunnen remmen op zand. Zodra we overtuigd zijn dat je veilig tot stilstand kunt komen in een onverwachte situatie gaan we verder.
Heb je dat onder de knie? Mooi dan gaan we het bos in en gaan we steeds krappere paadjes pakken met steeds krappe bochten en korter op elkaar liggende bulten.
Voel je je op je gemak over de onverharde paden in het bos? Mooi dan kunnen we het echte zand in op de zandvlakte, laat die naam je niet bedriegen, heuvels, bulten en kuilen zat. Hier gaan we semi mul en mul zand in. Eerst gaan we je balans op orde brengen rechtuit met alle ruimte om (beginners) foutjes te maken. Gaat dit lekker dan gaan we tempo opbouwen en bulten pakken. Een bezoekje aan de koeltoren en het mulle zand daar zit uiteraard inbegrepen.
Zit er nou echt onontgonnen talent dan gaan we de mulle hillclimbs doen, maar als dat lukt op dag 1 zou ik bijzonder trots zijn!
Uiteraard wordt je tijdens het rijden voorzien van tips en trucs aangaande je houding en techniek.
Wat ben ik en wat ben ik vooral ook niet!?
Ik ben een ervaren off-road rijder die de TET van Noorwegen-Zweden tot Zuid-Spanje heeft gereden op de 990 Adventure. Nederlandse TET gaat inmiddels op straatbanden prima. Daarnaast rij ik Motorcross, OTR en DXCS en spendeer ik vakanties in (hard) enduro gebieden in Spanje, Bosnië, Kosovo enz.
Wat ik vooral niet ben is een ervaren instructeur of kampioen motorcross.
Wat kost het?
Het betreft voor mij een onkostenvergoeding in tegenstelling tot gerenommeerde instructeurs die gewoon €180+ pp durven te vragen voor 3 uurtjes tips vanaf de zijlijn vraag ik €150 ongeacht het aantal personen voor de totale dag doordeweeks (ca 4 a 6 uur begeleid rijtijd maar dat kan bij fanatiekelingen langer). Hierin zit mijn terreintoegang, mijn brandstofkosten en mijn afschrijving.
Daarbij je eigen terreinkosten van Funpark Meppen op moment van schrijven €69,50 doordeweeks, €79,50 in het weekend.
Warme lunch is inbegrepen in de prijs van het terrein.
De groepsgrote is 1 tot 4 personen.
Huurmotor mogelijk?
Vind je het te spannend op je eigen motor, of heb je geen motor die geschikt is? Dan is een huurmotor in overleg mogelijk.
Het zal dan gaan om de volgende motoren.
- Beta RR 250 2T. Deze wordt dan in ''tamme'' mapping gezet, het blijft echter natuurlijk een volbloed enduro. Deze motor is relatief hoog maar door het lichtgewicht makkelijk te rijden.
- Stark Varg. Dit is een elektrische crossmotor welke tussen de 10 en 80 pk in te stellen is. Met andere woorden tussen bromfiets en de snelste crossmotor die geld kan kopen. De motor heeft echter de achterrem op de linkerkant van het stuur. Koppeling gevoel en achterrem gevoel is dus lastig aan te leren op deze motor. Ook deze motor is relatief hoog.
Let wel dat beide motoren veel makkelijker rijden dan een Adventure of All-road motor! Je zult relatief snel door het lesmateriaal heen zijn zonder dat dit perse betekent dat je het daarna kunt op een grote zware motor!
Ook 50/50 op eigen/huurmotor is mogelijk indien je twijfelt om het eerst op je eigen motor te proberen.
Eigen risico: Bij schade betaal je de schade aan de huur motorfiets. De bedragen zijn echter veel lager dan bij een Adventure en je zult zien dat de motoren eigenlijk alles kunnen hebben. Krassen vallen niet onder schade, schade is voor mij pas bij barsten, gebogen of gebroken onderdelen!
Huurprijzen:
Beta RR 250 2T of vergelijkbaar: €120
Stark Varg: €120
Wanneer?
In overeenstemming met de cursist(en), ik moet het combineren met mijn full-time baan in ploegendienst. Doordeweeks heeft de voorkeur.
Risico?
Het blijft off-road rijden en gezien ik niks verdien kan ik ook niet in staan voor jullie gemaakte schade en kosten!
Bedenk waar je aan begint en durf je iets niet, geef het aan. Dan doen we een stapje terug of slaan we eea over. We zijn er voor de lol en om te leren, het is geen verplichting!
Dus is hier belangstelling voor?
Contact:
Appen mag naar 0623445017
Een indruk van het terrein, gefilmd door mijn vriendin op haar Versys 300.
Hierop is het antwoord nee en grappig genoeg krijg ik toch regelmatig daarna de opmerking of ik niet van plan ben daar wat mee te doen.
Dat lijkt me inderdaad een mooie uitdaging en mogelijk dat mensen van hier daar voor in zijn!
Wat houdt het in?
- Ik wil dus basis cursussen gaan geven aan beginnende off-road rijders op Adventure motoren (KTM Adventure, BMW GS, Honda Afrika twin enz) of ''light enduro'' (CRF300L, KTM 690 enz).
- De doelgroep zijn rijders die nieuw zijn in het off-road rijden en toch wel onzeker zijn in zand.
- Op Funpark Meppen (in Duitsland net over de grens bij Emmen) is er vanalles te oefenen van korte bochten door het bos, diep zand, heel erg diep zand, plassen, hele diepe plassen en hillclimbs in diverse gradaties.
- Op de dag zelf zal ik de cursist(en) (1 tot 3 a 4 personen) meenemen over het terrein en verschillende oefeningen laten doen. Dit is volledig afhankelijk van je eigen niveau en durf!
Heb je moeite met de basisbeginselen gaan we rustig beginnen bij staand rijden over harde ondergrond, staand schakelen en bochtjes maken.
Hierbij wordt extra aandacht besteed aan het stevig kunnen remmen op zand. Zodra we overtuigd zijn dat je veilig tot stilstand kunt komen in een onverwachte situatie gaan we verder.
Heb je dat onder de knie? Mooi dan gaan we het bos in en gaan we steeds krappere paadjes pakken met steeds krappe bochten en korter op elkaar liggende bulten.
Voel je je op je gemak over de onverharde paden in het bos? Mooi dan kunnen we het echte zand in op de zandvlakte, laat die naam je niet bedriegen, heuvels, bulten en kuilen zat. Hier gaan we semi mul en mul zand in. Eerst gaan we je balans op orde brengen rechtuit met alle ruimte om (beginners) foutjes te maken. Gaat dit lekker dan gaan we tempo opbouwen en bulten pakken. Een bezoekje aan de koeltoren en het mulle zand daar zit uiteraard inbegrepen.
Zit er nou echt onontgonnen talent dan gaan we de mulle hillclimbs doen, maar als dat lukt op dag 1 zou ik bijzonder trots zijn!
Uiteraard wordt je tijdens het rijden voorzien van tips en trucs aangaande je houding en techniek.
Wat ben ik en wat ben ik vooral ook niet!?
Ik ben een ervaren off-road rijder die de TET van Noorwegen-Zweden tot Zuid-Spanje heeft gereden op de 990 Adventure. Nederlandse TET gaat inmiddels op straatbanden prima. Daarnaast rij ik Motorcross, OTR en DXCS en spendeer ik vakanties in (hard) enduro gebieden in Spanje, Bosnië, Kosovo enz.
Wat ik vooral niet ben is een ervaren instructeur of kampioen motorcross.
Wat kost het?
Het betreft voor mij een onkostenvergoeding in tegenstelling tot gerenommeerde instructeurs die gewoon €180+ pp durven te vragen voor 3 uurtjes tips vanaf de zijlijn vraag ik €150 ongeacht het aantal personen voor de totale dag doordeweeks (ca 4 a 6 uur begeleid rijtijd maar dat kan bij fanatiekelingen langer). Hierin zit mijn terreintoegang, mijn brandstofkosten en mijn afschrijving.
Daarbij je eigen terreinkosten van Funpark Meppen op moment van schrijven €69,50 doordeweeks, €79,50 in het weekend.
Warme lunch is inbegrepen in de prijs van het terrein.
De groepsgrote is 1 tot 4 personen.
Huurmotor mogelijk?
Vind je het te spannend op je eigen motor, of heb je geen motor die geschikt is? Dan is een huurmotor in overleg mogelijk.
Het zal dan gaan om de volgende motoren.
- Beta RR 250 2T. Deze wordt dan in ''tamme'' mapping gezet, het blijft echter natuurlijk een volbloed enduro. Deze motor is relatief hoog maar door het lichtgewicht makkelijk te rijden.
- Stark Varg. Dit is een elektrische crossmotor welke tussen de 10 en 80 pk in te stellen is. Met andere woorden tussen bromfiets en de snelste crossmotor die geld kan kopen. De motor heeft echter de achterrem op de linkerkant van het stuur. Koppeling gevoel en achterrem gevoel is dus lastig aan te leren op deze motor. Ook deze motor is relatief hoog.
Let wel dat beide motoren veel makkelijker rijden dan een Adventure of All-road motor! Je zult relatief snel door het lesmateriaal heen zijn zonder dat dit perse betekent dat je het daarna kunt op een grote zware motor!
Ook 50/50 op eigen/huurmotor is mogelijk indien je twijfelt om het eerst op je eigen motor te proberen.
Eigen risico: Bij schade betaal je de schade aan de huur motorfiets. De bedragen zijn echter veel lager dan bij een Adventure en je zult zien dat de motoren eigenlijk alles kunnen hebben. Krassen vallen niet onder schade, schade is voor mij pas bij barsten, gebogen of gebroken onderdelen!
Huurprijzen:
Beta RR 250 2T of vergelijkbaar: €120
Stark Varg: €120
Wanneer?
In overeenstemming met de cursist(en), ik moet het combineren met mijn full-time baan in ploegendienst. Doordeweeks heeft de voorkeur.
Risico?
Het blijft off-road rijden en gezien ik niks verdien kan ik ook niet in staan voor jullie gemaakte schade en kosten!
Bedenk waar je aan begint en durf je iets niet, geef het aan. Dan doen we een stapje terug of slaan we eea over. We zijn er voor de lol en om te leren, het is geen verplichting!
Dus is hier belangstelling voor?
Contact:
Appen mag naar 0623445017
Een indruk van het terrein, gefilmd door mijn vriendin op haar Versys 300.