Pagina 1 van 1

Geplaatst: zo okt 12, 2003 19:15
door huskie
Mannen, m'n vering is $%#@#$. Ik mocht een stukje op Ad F. z'n crf rijden. Toen merkte ik pas wat mijn voorvering allemaal met mij deed. Wat een verschil. Vooral als je moe wordt, en dat wordt je met die endurootjes, ga je het merken, en huiver je elke keer als je weer een rem knip tegen komt. Maar vandaag heb ik weer geinvesteerd in deze sport. Ik heb een Huskie 125 gekocht, met kapotte motor en laat daar nu een UPD marzocchi opzitten die meer naar huidige maatstaven is. Ik ga hem even snel openmaken, verse olie erin, wat plaatjes tunen en dan op mijn motor over bouwen. Hatsikidee...
Geesteren komt misschien te vroeg voor mij, ben nog aan het herstellen, maar Helledoorn daar kun je op rekenen.

Geplaatst: zo okt 12, 2003 19:19
door Rudy
Maar wat doe je vork niet goed dan? ik heb wel eens aan die huskie vorken gevoelt (toen ik nog bij liemers werkte) en vond dr nieteens zoveel aan verkeerd (waren wel wat nieuwere!). Vond ze persoonlijk wat aan de harde kant maargoed (ik ben ook niet zwaar :wink: ).

(rudy die wel in zijn sas is met zijn kayaba 46mm upsd :lol: en na wat afstel werk vorigeweek ook weer goed (lees volgas) over de knippen heen komt)

Geplaatst: zo okt 12, 2003 22:13
door huskie
Hij geeft scherpe knippen hard door. Rollende knippen zijn geen probleem, die verteert ie wel goed, maar zodra de randen hard worden is de impact te snel voor deze vork. Maar ik start wel weer even een topicje voorvorken, want ik hoor het al weer.

Geplaatst: ma okt 13, 2003 09:31
door Sjokske
Ook wel eens op Ad z'n 450'er gereden, en inderdaad, heerlijke vork.
Ben ook wel jaloers op dit (zachte maar volgens Ad toch progressieve) karakter.
Wat heb je er nu precies aan laten doen Ad ?
Licht eens een tipje van de sluier op. :idea:

Geplaatst: ma okt 13, 2003 11:06
door Rudy
Sjokske schreef:Ook wel eens op Ad z'n 450'er gereden, en inderdaad, heerlijke vork.
Ben ook wel jaloers op dit (zachte maar volgens Ad toch progressieve) karakter.
Wat heb je er nu precies aan laten doen Ad ?
Licht eens een tipje van de sluier op. :idea:
IK heb nog nooit op ad zijn crf gereden maar weet wel dat moderne vorken niet meer met progeresieve veeren rijden (de veer zelf dus). Ik dacht dat in die nieuwere kayaba/showa vorken een speciale luchtbalg zit voor het progressieve veren.
Maar huskie je highspeed ingaande demping is dus gewoon niet goed?. Ik heb laatst zelf mijn ingaande deming een stuk zachter gezet , scheelde een hele boel bij de beruchte remknippen (in arnhem vaak zo hoog dat je met je blok zelfs de grond raak :lol: ). Ik kwam er achter dat ik mijn ingaande demping een 10 klikjes ingedraaid had. Nu zit ik op een 4-5 (wat ook een de std fabrieks instelling is :D ).

Maar even weer terug naar je huskie: jij heb er een right side down vork in zitten of niet?. Heeft die 125 heeft een upsd , is die qua stuurhoeken enz wel hetzelfde (niet dat je straks een perfect verende maar slecht sturende huskie heb :oops: ).

Geplaatst: wo okt 15, 2003 11:38
door huskie
Ha ha ha Rudy. Je zoekt spijkers op laag water. Natuurlijk is alles het zelfde als mijn eigen Huskie 250. (Tenminste dat hoop ik :wink: :wink: )
Nee, serieus, ik heb voordat ik hem kocht de specificatie gecheckt en het zijn de zelfde balhoofden. Kwa hoek is het niet belangrijk, omdat de voorvork de hoek aanneemt van mijn eigen frame. Het gaat erom of the balhoofd lagers het zelfde zijn, en de balhoofdbuis de zelfde lengte en dit klopt allemaal. Wel staat m'n stuur 0,5cm meer naar voren maar dat is alleen maar goed voor mijn agressieve(ahum) mannier van rijden.
Ik heb deze usd marzocchies al uit elkaar liggen, en dat was maar goed ook. Een vork was zo hard doorgeslagen dat de terugslag veer er los in lag. Plus dat een o-ring stuk was en tussen de shimmetjes was gekropen waardoor ik dus veel free-bleed had.
Meteen even de shimmetje geherschikt. Die vork komt met een checkplate op de middenzuiger, en dat moet ik niet hebben. Hierdoor komt er veels te veel druk op de compressie zuiger, waardoor deze zware shimstack nodig heeft. Gaat weer ten koste van het soepele gevoel.
Trouwens wisten jullie dat deze marzocchies bijna precies hetzelfde zijn als WP's van 45mm. Het zou mij niets verbazen als ze uit de zelfde fabriek komen met hier en daar een miniscuul verschilletje om de klanten te kunnen overreden, dat het toch echt!!!! een andere vork is. :twisted:

Rudy, als je met je clickers bezig bent verander je alleen maar de low-mid-speed demping van je vork. Dus de demping die whoops en landingen tegenhoudt. De rem-accelaratie knippen zijn high-speed(tenminste als je er hard overheen gaat, anders worden ze ook mid-speed ha ha) Die tikte bij heel hard door in mijn polsen, vergeleken met natuurlijk Ad z'n vering. Maar volgens mij heeft Ad gewoon standaard vering.

Geplaatst: wo okt 15, 2003 18:15
door adje
Ik heb idd gewoon de standaard vering op mijn honda , maar dan wel aangepast door een kennis die vorig jaar nog bij het GP team van Jan de Groot werkte aan de motor van GP rijder Andrew mc Farlane , dus die weet echt wel wat hij doet.

Geplaatst: wo okt 15, 2003 18:52
door huskie
Okee Ad, dan willen wij nu graag weten wat hij gedaan heeft aan deze vering. Dus laat hem via jouw maar even de setting geven etc. :wink:
Daar hij het dus niet als erkend vering instituut doet wil hij ons misschien wel wat wijzer maken.

Geplaatst: do okt 16, 2003 20:48
door huskie
Jongens en meisjes, even een eerste update van m'n "nieuwe" voorvering.
Vandaag even een uurtje langs de snelweg gereden, om te zien wat er zou gebeuren met de vering.
Nog even voor alle duidelijkheid, het gaat om de "nieuwe"45mm upsd marzocchi uit 1999, komende van een CR125 husqvarna, en de "oude" 50mm conventionele marzocchi, behorende bij een WR250 husqvarna uit 1998.
Allereerst even over de montage. Balhoofd was en is dus gelijk bij beidde frames en dus kon de nieuwe kroonplaten zondermeer gemonteerd worden. Dus montage poten was eitje. Alleen paste mijn voorrem niet standaard op de nieuwe ankerplaat :evil: en diende ik de andere voorrem te gebruiken. En daar zat dus lucht in, wat ik diende te verwijderen. Maar goed, ook dat is opgelost. Mijn eigen voorwiel paste wel en dat was weer lekker. Geen nieuwe opvulbussen nodig.
Dan nu het rijden.
Hij hangt wat door in de veren(het zijn 125 veren dus wellicht dien ik de veringvoorspanning wat te vergroten) maar nu had ik wel een volle tank, dus.... De eerste meters gaven een super soepel gevoel, maar bij een klein sprongetje sloeg de vork al meteen door na zijn uiterste stand. Dus laten we er nog maar niet mee de crossbaan opgaan :) eerst wat meer olie bijvullen. Dan nu het tikken in de polsen. Zeker beter dan mijn oude vering, maar ik denk dat we door wat meer veervoorspanning en wat meer olie iets verbetering kunnen verwachten. Doordat hij nu zo in de veren hangt zit je eigenlijk al in het middengebied van de veer te werken, en dat is voorspelbaar harder dan bovenin de vering.
Ook ging ik nog even tussen de boompjes door rijden, en hier blonk hij zeker uit. Hij stuurt zeker scherper dan mijn oude conventionele vork, dus wellicht dat ik hier de grootste winst ga boeken. Het geeft een veilig gevoel als je weet dat je voorwiel daar heen gaat waar je wilt.
Afijn, vanavond doe ik verder niets, maar morgen gooi ik de veervoorspanning omhoog en vul ik wat olie bij.
Hou jullie op de hoogte.
Enne Ad, haal die vering nou even uit elkaar en geef ons de geheime setting even door. :lol: We zullen het niet door vertellen, echt niet.

Geplaatst: do okt 16, 2003 21:55
door Rudy
iig mooi dat er kans op verbetering in zit , maar misschien kan je ad beter vragen of hij geen complete ex fabrieks kayaba kan vragen aan die monteur.


Owja die past niet in je huskie , ach geef hem dan maar aan mij :wink:.

Geplaatst: vr okt 17, 2003 10:48
door huskie
Hum.. een complete ex fabrieks kayaba. Ik weet niet. Die moet ik toch weer aanpassen op mijn rijstijl. Want mijn rijstijl is heeel apart :lol:
Ik heb er trouwens niets aan, als iets al perfect is. Ik haal het toch uit elkaar :wink:
Weet er iemand trouwens de max en min olie niveau's voor 45mm poten?
Of heeft er nog iemand leuke technische sites over vering?

Geplaatst: vr okt 17, 2003 11:09
door Sjokske
Kijk eens op www.ohlins.nl

Geplaatst: vr okt 17, 2003 11:28
door Rudy
huskie schreef:Hum.. een complete ex fabrieks kayaba. Ik weet niet. Die moet ik toch weer aanpassen op mijn rijstijl. Want mijn rijstijl is heeel apart :lol:
Ik heb er trouwens niets aan, als iets al perfect is. Ik haal het toch uit elkaar :wink:
Weet er iemand trouwens de max en min olie niveau's voor 45mm poten?
Of heeft er nog iemand leuke technische sites over vering?
Je heb zo'n vork gewoon vor het uiterlijk , of ze beter rijden merk je als amateur helemaal niet volgens mij :lol: .

Maar huskie licht het hele rij probleem niet bij jezelf :slaan:. Ben ff opzoek geweest naar een leuke veerring site maar kon eerlijk gezegt niks vinden :oops:

Geplaatst: vr okt 17, 2003 21:23
door huskie
Ja rudy, natuurlijk ligt het probleem bij mij :twisted:
Ik heb een goede vering gevoelt, en wil nu zeker het zelfde :cry:
Maar vertel eens Rudy, waarom haal jij je vork niet eens uit elkaar. Kunnen we eens gaan praten over opbouw van de shims. :wink:

Ik heb vandaag het olie niveau verhoogt om het doorslaan wat tegen te gaan, maar ik denk toch dat ik de shimstack iets meer moet verstevigen.
Demping is nu te weinig, maar hij rijdt wel lekker zo op het vlakke.
Ik heb ook gemerkt dat de linkerpoot lekt, hij lekt onderop , zal wel een o-ring gebarsten zijn.
Kan ik meteen de veervoorspanning wat verhogen.

Geplaatst: za okt 18, 2003 01:28
door Rudy
huskie schreef:Ja rudy, natuurlijk ligt het probleem bij mij :twisted:
Ik heb een goede vering gevoelt, en wil nu zeker het zelfde :cry:
Maar vertel eens Rudy, waarom haal jij je vork niet eens uit elkaar. Kunnen we eens gaan praten over opbouw van de shims. :wink:

Ik heb vandaag het olie niveau verhoogt om het doorslaan wat tegen te gaan, maar ik denk toch dat ik de shimstack iets meer moet verstevigen.
Demping is nu te weinig, maar hij rijdt wel lekker zo op het vlakke.
Ik heb ook gemerkt dat de linkerpoot lekt, hij lekt onderop , zal wel een o-ring gebarsten zijn.

Kan ik meteen de veervoorspanning wat verhogen.
Omdat mijn veerring het tot nu toe perfect doet :wink: en ik druk bezig ben met mijn uitlaat te maken (die ik compleet zelf berekend heb) :lol:

Geplaatst: zo okt 26, 2003 21:15
door Rudy
Hoe is het nu met de vering van je huskie?

Geplaatst: zo okt 26, 2003 21:51
door huskie
wat vering, ben nu druk bezig met die $&)* krukaslagers. Blok ligt open dus de vering laten we even voor wat ie is.
Van de week krijg ik nieuwe pakkingen en een nieuwe woesnner zuiger(wat voor zuiger?), kan ik het blok weer in mekaar zetten en daarna ga ik pas weer verder met die vering.
Maar ik heb er veel vertrouwen in dat ik dezelfde vering krijg als Ad F. :P
Helledoorn here I come.

Geplaatst: zo okt 26, 2003 21:57
door Rudy
huskie schreef:wat vering, ben nu druk bezig met die $&)* krukaslagers. Blok ligt open dus de vering laten we even voor wat ie is.
Van de week krijg ik nieuwe pakkingen en een nieuwe woesnner zuiger(wat voor zuiger?), kan ik het blok weer in mekaar zetten en daarna ga ik pas weer verder met die vering.
Maar ik heb er veel vertrouwen in dat ik dezelfde vering krijg als Ad F. :P
Helledoorn here I come.
Woesner , klinkt als een merk die duitse worst maakt :lol:. Maar krijg ik nog foto's van je huskie cilinder? :wink: