Honda XR600, knallen en niet starten

voor onderwerpen die niet in de onderstaande categorien thuishoren.

Moderators: henk-v, Jo VdB, Zot, GuyC, Rudy

Plaats reactie
andreo
Berichten: 39
Lid geworden op: di apr 26, 2016 19:59

Honda XR600, knallen en niet starten

Bericht door andreo »

Ik heb een Honda XR600 uit 1987, en die wil wel knallen maar niet starten.

dit lijken soms wel pistool schoten zo hard dat het knalt. ik schrik er soms zelf van en de buren ook ..

ik heb soms zelfs knallen met decompressie handel ingehouden als ik hem kick
na lang doortrappen wil hij wel eens bijna aanslaan maar lukt dan net niet. ook vaak bij het kicken slaat de Kickstarter terug en hoor je dat hij wil aanslaan,

als hij dan eindelijk wel aanslaat ,vaak na heel lang trappen dan loopt hij goed door met choke eraf en blijft ook netjes stationair draaien.de choke kan er ook al snel af trouwens en ik kan er normaal mee rijden zonder uitvallen en heb dan ook geen knallen meer. en als hij eenmaal warm staat en ik zet hem uit dan start hij wel gewoon met een paar trappen, dus het is alleen een probleem met koud starten alsof die geen benzine genoeg kan krijgen naar mijn idee. ik denk als die warm is en net uitgezet is dat er dan nog even meer benzine bij de cilinder zit ofzo? kan het zijn dat de benzine weer terugloopt naarmate de motor langer uitstaat?

ik heb de stator nu vernieuwd omdat ik dacht dat daar het probleem in zat maar nog steeds hetzelfde probleem dus daar ligt het niet aan.
dacht eerst dat die misschien niet op tijd vonkt maar dan zou ik er ook niet normaal mee kunnen rijden toch?
de motor pakt en trekt gewoon snel op en goed door als ik gas geeft.niks mis mee

aanduwen lukt ook niet .ik krijg hem niet door de compressie heen .zelfs niet in de vijfde versnelling

wat zou ik nu nog meer kunnen doen?
andreo
Berichten: 39
Lid geworden op: di apr 26, 2016 19:59

Re: Honda XR600, knallen en niet starten

Bericht door andreo »

Inmiddels het start probleem deels opgelost,

ik had een NGK irridium bougie erin .deze zat het er helemaal niet lang in en amper mee gereden. toch toen ik een oude gewone dpr6ea9 bougie erin deed startte hij met 1 trap . de choke moest er gelijk af en hij bleef superlaag en heel mooi stationair draaien zonder ook maar uit te vallen na gasgeven..

ik dacht gelijk een stukje rijden ermee. zette hem in zijn 1 en viel stil. nu weer de koppeling die niet vrij gaf. met de handel in de versnelling gaf hij niks vrij. Pfff dus weer starten .dit keer moest ik 3 keer trappen maar hij startte weer .dus weer in zijn 1 douwen en weer stil vallen.


daarna heb ik hem in zijn versnelling met de handel in handmatig vooruit geduwd en een stukje mee gelopen. toen gaf hij al iets meer vrij.

inmiddels was de motor alweer afgekoeld en heb ik hem opnieuw gestart. dit keer kwam er weer wel een harde knal uit na 2 keer trappen waarop het kleine buurmeisje van 4 jaar keihard begon te huilen toen ze het hoorde.

maar met de trap erna startte hij gelukkig weer. toen heb maar veel gas gegeven en hem in zijn 1 gezet en even flink los gereden. hij rijd gewoon goed zonder klappen en trekt als een speer. toen ik thuis kwam de motor uitgezet en nog eens in zijn eerste versnelling gezet en tadaaaa. de koppeling gaf volledig vrij. misschien van het lange stilstaan ofzo maar er zit 10w 40 semi syntheet 4 takt in voor natte plaatkoppelingen van kroon oil expulsa .dus de goede olie.


vandaag heb ik hem dus zonder al te veel trappen 3 keer gestart met de nieuwe stator en hopelijk blijft hij nu starten .maar die knallen blijft hij toch een beetje houden en dat was eerder nooit zo .ik heb er verder niks aan gedaan.de motor rijd verder gewoon goed zonder knallen tijdens het rijden dus waarom die dan ineens is gaan knallen bij het starten is dan wel heel vreemd..

weet iemand misschien waar dat nog aan kan liggen? kleppen ofzo misschien?
Noppy
Berichten: 2915
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:

Re: Honda XR600, knallen en niet starten

Bericht door Noppy »

Enigszins verstopte stationairsproeier?

Tip 1: rijdt de vlotterbak helemaal leeg aan het einde van je rit door 2 minuten voor aankomst je benzinekraantje dicht te draaien.

Voor je deur op de zijstandaard parkeren en wachten totdat hij uit zich zelf afslaat.

Tip 2: Geen Euro95 met Ethanol (5%) meer tanken; dat vergomt of geeft prut. Tank liever Euro98 van BP, daar zit niets van Ethanol in

Tip 3: Voeg een beetje Startron toe; dat voorkomt enzymvorming in je tank als hij lang stil staat.
Ride on the sharp edge of life - www.knobbyKnife.nl
andreo
Berichten: 39
Lid geworden op: di apr 26, 2016 19:59

Re: Honda XR600, knallen en niet starten

Bericht door andreo »

Ben ik niet zeker van want hij draait heel erg netjes stationair als een zonnetje en staat zo afgesteld dat hij heel laag stationair draait zonder uitval

vanavond wilde ik weer gaan rijden maar het begon hier flink te regenen dus hopelijk dit weekend droger zodat ik hem nog eens buiten kan starten

ik tank nooit geen euro 95 met mijn XR . altijd 98. dus dat zit er ook in, en de benzine die er nu in zit is denk ik net 2 maanden oud maar moet weer bijna tanken zag ik.

van dat startron in de tank ga ik eens voor kijken. dat is een goeie tip, misschien ook een flesje forte reiniger door de benzine in de tank mikken,branden dan ook de kleppen schoon?
andreo
Berichten: 39
Lid geworden op: di apr 26, 2016 19:59

Re: Honda XR600, knallen en niet starten

Bericht door andreo »

Probleem is volledig opgelost, het was dus de bougie die niet goed meer was.

heb er sinds zaterdag een nieuwe bougie in en geen klappen meer tijdens het startten. ook met de nieuwe stator start hij toch een klapje beter dan met de oude stator,vooral als hij warm staat.


een ander ding .ik zou graag wat klappen uit de uitlaat willen als ik rijd met gas terug .heb ik daar een open demper voor nodig of hoe doe je dat?
JoeBaR
Berichten: 1981
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

Re: Honda XR600, knallen en niet starten

Bericht door JoeBaR »

Rijker zetten en een lekke verbinding tussen voorpijp en demper werkt er ook aan mee
4 strokes only !!
Plaats reactie