Breedband zuurstofsensor voor afstellen carburateurs

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Commuter
Berichten: 46
Lid geworden op: ma jan 29, 2018 01:30

Gisteravond zat ik te kijken naar de mogelijkheden de carburateurs af te stellen met behulp van een lambdasensor en dit blijkt inderdaad te worden gedaan. Er moet helaas alleen een gat in het uitlaatspruitstuk geboord worden en natuurlijk heb je een set nodig om de meting te doen en die kosten rond de 400 euro... Nu vond ik de LSU 4.2 van Bosch, dit is een breedbandige sensor (0.65 lambda tot oneindig) en is al te krijgen voor rond de 30 euro. Nu is het misschien wel een leuk winterprojectje voor mij (Winter is net voorbij :lol: ) om daar het stukje elektronica omheen te maken. Zou zo'n tool handig zijn om te hebben? Misschien wel geinig om dit permanent in de motor in te bouwen met display in het dashboard.

Datasheet sensor
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Kijk eens op het Duitse chapter :wink:
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Rammelbak
Berichten: 801
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Waarom een breedband en niet een veel goedkopere smalband met evenredig goedkoop metertje om af te lezen?
:zwaaien:
Commuter
Berichten: 46
Lid geworden op: ma jan 29, 2018 01:30

Met een smallband lambda sensor kan je toch alleen zien of je er onder zit of boven de 1 lambda? Met een breedband sensor kan je een heel bereik meten. Is zoiets al te koop dan voor weinig? Ik weet niet wat het 'Duitse Chapter' is :?
Rammelbak
Berichten: 801
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Mooi stukje uitleg.

Voor zover ik het snap, kan je met een smalband lambda inderdaad vooral rond het stochiometrische punt meten waarbij de verhouding kilogram lucht : kilogram benzine 14,7:1 is. Hierbij wordt de meest efficiente verbranding bereikt.

Vanwege de huidige emissie-eissen gaat men verbrandingsmotoren steeds armer afstellen. Ondertussen staan motoren zo arm, dat ze buiten het meetbereik van een smalband lambdasensor vallen. Vandaar de breedband lambda sensoren.

Voor mijn Moto Guzzi project maak ik gebruik van een NTK (NGK) zirkoniumdioxide lambdasensor. Zie de link boven aan deze post voor meer uitleg. Deze heb ik aangesloten op een "meter" die door een hobbyist zelft wordt gemaakt voor 25 euro.

De meter is ter grote van een flink luciferdoosje. Het enige wat er in zit is een strip met 10 ledjes. Elk ledje betekend 0,1 volt vanaf de lambdasensor. In de tekst van NTK is te zien dat hun zirkoniumdioxide lambda bij lambda=1 (stochiometrisch) een spanningssprong heeft van 0,8 volt. Dus ideaal gezien moeten er altijd 8 ledjes branden. Meer=rijk, minder=arm.
Wat ik kan vinden over lambda-sensoren is dat de meeste bij lambda=1 0,5 volt afgeven.

De lambdasensor heb ik expres uit de directe flow van de uitlaat gemaakt omdat ik die niet negatief wil beinvloeden. De lambdasensor is van het type met alleen een signaaldraad. De aarde van de sensor gaat via het uitlaatsysteem. Hier ging het even mis, want mijn uitlaatsysteem maakt blijkbaar geen goede aarde :oops: Misschien een tip voor de volgende keer :wink:

Afbeelding

Afbeelding
:zwaaien:
futurist
Berichten: 3406
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Ik denk dat het verschil in de waardes te maken heeft met het type lambda sensor. Een zirkonium sensor geeft een stroompje afhankelijk van de mengsel samenstelling en het andere model sensor is een spanningdeler die de waarde aangeeft. (of andersom) ff een blanc in mijn parate kennis. Een smallband is dus waar wij het voor (zouden) willen gebruiken al goed dus. Kijken of ie te rijk of te arm staat.

futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Plaats reactie