LED lamp in je koplamp?

Moderators: zappa.suzuki, Shifty-PK, DR-Big

MANUS-3000
Berichten: 563
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 22:33
Locatie: De haven van 't Gooi

Re: LED lamp in je koplamp?

Bericht door MANUS-3000 »

Ik ook niet :slaan:

Voor wat betreft de afmeting is de mijne nagenoeg identiek aan de big (sr43) koplamp.
De bevestiging is wel totaal anders.
Misschien dat ik er deze maand aan toe kom maar door een polsblessure rij ik al een tijdje niet, koppeling inknijpen doet veel auw :cry:
GSF 600 Bandit + GSF 1200 Bandit + BMW 540I + Mini Cooper S + Omega A 1.8 LS
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2048
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Re: LED lamp in je koplamp?

Bericht door Edwin »

Mijn lampje besteld op 25 januari...vandaag binnen. De corona zorgt voor wat vertraging. Binnenkort eens inbouwen. Was trouwens wel perfect verpakt in allemaal van die luchtfolie, klasse.
Assumption is the mother of all fuck ups
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Re: LED lamp in je koplamp?

Bericht door zappa.suzuki »

8) bn benieuwd wat je er van vind, stel hem wel opnieuw af anders gaan er een hoop mensen naar je knipperen met hun groot licht :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2048
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Re: LED lamp in je koplamp?

Bericht door Edwin »

Geïnstalleerd, en lamp zo goed mogelijk afgesteld. Nu nog een keer s avonds een stukje rijden. Had er nu even geen zin in. Maar ziet er wel een stuk beter uit. Zit er trouwens bij elke koplamp een zwarte bies rondom de buitenste randen van het glas?
Assumption is the mother of all fuck ups
Rammelbak
Berichten: 794
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Re: LED lamp in je koplamp?

Bericht door Rammelbak »

Een zwarte bies? Het is me niet helemaal duidelijk wat je bedoelt. Hebbie fotoootje?

Even zin gemaakt en de LEDunit pas gemaakt op de TTr. Dat ging uiteindelijk gemakkelijker dan gedacht. Met een stukje aluminium hoeklijn 30x20x2 en twee blindmoeren was het zo gepiept.

Afbeelding

Het is uiteraard niet subtiel want de unit is nogal wat groter dan origineel, maar het valt me alleszins mee hoe ver de unit uitsteekt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vanavond sluit ik het laatste draadje aan en kan ik de lamp in het donker even goed afstellen. Resultaat van het lichtbeeld volgt nog.
:zwaaien:
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Re: LED lamp in je koplamp?

Bericht door Ouwe Reus »

Edwin, had bij mijn mijn BIG een stuk afdichting op de koplamp, op de overgang van glas en behuizing. Lamp was niet lek, maar leek mij een (extra) afdichting. Is dat wat je bedoelt?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2048
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Re: LED lamp in je koplamp?

Bericht door Edwin »

Ja precies, die rand bedoel ik. Ik dacht eerst dat de vorige eigenaar een soort tape had gebruikt om de lichtbundel te beperken naar de zijkanten, maar het is dus standaard.
Assumption is the mother of all fuck ups
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Re: LED lamp in je koplamp?

Bericht door futurist »

Dat is een rubber rand ie er voor zorgt dat er niet te veel water langs de koplamp naar alle kabels en stekkers achter de koplamp kan komen.
Tevens zorgt het er voor dat er niet te veel strooilicht naar achter kan komen wat ´s avonds hinderlijk kan zijn voor de berijder.

grt Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Re: LED lamp in je koplamp?

Bericht door Ouwe Reus »

Hierbij een LED update namens Manus

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Re: LED lamp in je koplamp?

Bericht door zappa.suzuki »

8)
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Re: LED lamp in je koplamp?

Bericht door zappa.suzuki »

Vorige week maandag leek ik ineens onzichtbaar tijdens een ritje, na een paar keer niet gezien te zijn maar even kijken en doet mn lamp t niet meer :(
Dimlicht kapot, grootlicht deed het nog, na 3 jaar al kapot! :evil:
Ehh bedoel heeft het 3 jaar uitgehouden, had ik nooit verwacht 8)
Maar gelukkig zitten er 2 in een set dus de andere er in en nu bij oom Ali een andere set besteld om te proberen, zou meer licht geven, wel met ventilator dus ben benieuwd.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2048
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Re: LED lamp in je koplamp?

Bericht door Edwin »

Van mij brand die ook nog steeds hoor, prima lampie. Wel iets last van strooilicht, maar niet overmatig. Heb nog geen tegenliggers gehad die er last van hebben. Nu heb ik de lamp ook redelijk laag ingesteld. In een gekke bui ga ik ook nog eens winkelen bij Ali voor een wat sterkere LED hahaha, just for the fun!
Kat al terug trouwens?

:zwaaien:
Assumption is the mother of all fuck ups
Rammelbak
Berichten: 794
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Re: LED lamp in je koplamp?

Bericht door Rammelbak »

Probeer in dat geval deze eens: https://www.aliexpress.com/item/4000116539453.html Door de lens aan de voorkant van het lampje, wordt de bundel meer gefocused. Vanavond heb ik deze in de GPZ gezet. Ook met geribbeld glas, is er nauwelijks strooilicht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
:zwaaien:
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 85
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Re: LED lamp in je koplamp?

Bericht door ghulst »

Misschien een idee om die in mijn Ducati te zetten ook... Bevalt dat in het donker? Geeft het meer licht?
Nu geen noppen - Vroeger DR Big 1997 - 36mm carbs, Marving GSX750F dempers, Hyperpro en TT600
Rammelbak
Berichten: 794
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Re: LED lamp in je koplamp?

Bericht door Rammelbak »

Niet meer of minder. Dat klinkt lekker vaag :roll:

Ik had nog een losse koplampunit en een accu. Daar heb ik een standaard halogeen H4 bolletje in gezet ter vergelijk. Beide lichtvlekken overtreffen elkaar niet. Wat wel opvalt, is dat het licht van de LED lamp veel witter is. Daardoor is er voor mijn gevoel meer contrast te zien op de weg. Ook is de LED-lichtbundel over de hele breedte even fel. Bij de halogeen H4 lamp valt me op dat vooral het midden van de lichtbundel fel is, en naar de zijkanten het snel minder wordt.

Zoals op de foto's te zien is, is het grootlicht wederom belachelijk fel 8)

Of het wat voor je Ducati is weet ik niet. Maar voor €13,73 kan er weinig mis gaan. Let wel, de advertentie op Alie heeft twee varianten. Een zwarte en een zilveren lamp. De zwarte heeft meer vermogen.
:zwaaien:
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2048
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Re: LED lamp in je koplamp?

Bericht door Edwin »

Ziet er goed uit Rammelaar, die lens zorgt inderdaad voor een betere focus, minder strooilicht als ik zo kijk naar jouw plaatje.
Assumption is the mother of all fuck ups
Frans van Roosmalen
Berichten: 796
Lid geworden op: zo okt 05, 2008 23:01

Re: LED lamp in je koplamp?

Bericht door Frans van Roosmalen »

Edwin schreef: di mar 10, 2020 23:28 Ja precies, die rand bedoel ik. Ik dacht eerst dat de vorige eigenaar een soort tape had gebruikt om de lichtbundel te beperken naar de zijkanten, maar het is dus standaard.
Hey Ed, is gewoon tape hoor, ik heb het er af gehaald en met opnieuw gedaan met isolatie tape van 5 cm breed, te bestellen bij alle kabels. Als je goed kijkt zie je bij het oude tape de lijnen lopen en zo ongeveer aanhouden bij opnieuw plakken elke zijkant een eigen tape stuk. Met scherp mesje bijgesneden en nog 1 keer om de overgang van glas naar metaal met isolatie tape je van 10 mm en zo goed als nieuw. Heb trouwens nog wel wat Tape over :D
DR800 "93 + '94, Suzuki DL 650 '12
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2048
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Re: LED lamp in je koplamp?

Bericht door Edwin »

Bij mij is de tape eraf dan nu, en zorgt denk ik voor meer strooilicht. Ga er een nieuwe laag tape opzetten dan. Heb trouwens 1 zo'n lens led lamp bestelt zoals Rammelaar hiervoor meldde. De kosten zijn het niet, en eens kijken of de lens iets doet. Tot nu toe doet de led lamp die er nu in zit het trouwens prima, maar zou iets meer lumen mogen hebben. Zal wel even duren voordat het uit het Oosten binnenkomt.

Het wordt binnenkort wat duurder om spulletjes uit het Oosten te mogen ontvangen:

Vanaf 1 juli 2021 vervalt de btw-vrijstelling van € 22 voor zendingen die u invoert van buiten de EU

:toost: ]
Assumption is the mother of all fuck ups
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2048
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Re: LED lamp in je koplamp?

Bericht door Edwin »

Update: nieuwe H4 led lamp met lens is binnen. Had hem vanmorgen gemonteerd, lamp aangesloten en getest. Jawel, hij deed het. Hierna verder de unit weer teruggeplaatst en de boel vastgezet.
Vanmiddag nog even een blokje om gereden, en toen merkte ik dat ik de ledjes het niet meer deden. Hm...kan dat nou. Thuis weer de unit losgemaakt, en wat blijkt...de koelribben van de lamp maken precies contact/massa met het frame...kortsluiting en geen licht meer. Ik zie geen mogelijkheid dit op te lossen, dus de andere led lamp maar weer gemonteerd. Jammer toch weer.
Assumption is the mother of all fuck ups
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 85
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Re: LED lamp in je koplamp?

Bericht door ghulst »

Kun je met rubber een isolator maken tussen de massa en de koelribben?
Nu geen noppen - Vroeger DR Big 1997 - 36mm carbs, Marving GSX750F dempers, Hyperpro en TT600
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2048
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Re: LED lamp in je koplamp?

Bericht door Edwin »

Ja, dat idee had ik ook. Had al een reepje zeem ertussen gefrummeld, maar dat bleef niet lekker zitten. Moet er even goed de tijd voor nemen om te isoleren en dat de lamp nog wel zijn warmte kwijt kan.
Assumption is the mother of all fuck ups
Gebruikersavatar
ghulst
Site Admin
Berichten: 85
Lid geworden op: za dec 20, 2014 23:29
Locatie: Goes
Contacteer:

Re: LED lamp in je koplamp?

Bericht door ghulst »

Ik weet niet of zeem een goede isolator is... Maar het moet inderdaad niet die koeling in de weg zitten, anders is de oplossing net zo erg als het probleem...
Nu geen noppen - Vroeger DR Big 1997 - 36mm carbs, Marving GSX750F dempers, Hyperpro en TT600
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2048
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Re: LED lamp in je koplamp?

Bericht door Edwin »

Heb een rigoureus besluit genomen. De koelribben kan je er gewoon afhalen en heb de lamp zonder gemonteerd. Vandaag een paar uurtjes gereden met groot licht aan en werkt prima. Koplamp voelt zeker niet warm aan. Nu kan die ook wel redelijk goed zijn warmt kwijt omdat ik de rubberen afdekdop er (al jaren) niet op hebt zitten. Nu nog even in het donker testen 8)
Assumption is the mother of all fuck ups
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2048
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Re: LED lamp in je koplamp?

Bericht door Edwin »

Test in het donker gemaakt, en ben positief. Deze lamp heeft inderdaad geen last van strooilicht, maar een mooie brede waaier bij dimlicht. Met de vorige lamp zonder lens had ik nog dat verkeersborden die hoog boven de weg hingen, verlicht werden door mijn lamp. Niet echt lekker voor tegenliggers denk ik. Deze lamp met lens heeft daar geen last van. Bij groot licht krijg je weer iets aparts. De brede waaier blijft...dan krijg je een soort "blind spot" voor de dimlicht waaier, om vervolgens weer boven deze blind spot een gecentreerde smallere volgende waaier te krijgen. Dus je krijg dan eigenlijk 2 lichtbeelden die bijna op elkaar aansluiten. Ben wel heel tevreden met deze led lamp met lens voorlopig en ga de koplamp nog iets beter afstellen.

:zwaaien:
Assumption is the mother of all fuck ups
Rammelbak
Berichten: 794
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Re: LED lamp in je koplamp?

Bericht door Rammelbak »

Heb je zelf al even in die grootlichtbundel gekeken? 8) 8) 8)

Ik ben benieuwd hoe lang de lamp heel blijft zonder de actieve koeling. Ik kwam er ook pas later achter dat die er af kon, voor een gemakkelijke montage. Dat was nadat ik de kuip van de GPZ had verwijderd en de hele koplampunit had uitgebouwd :oops: :slaan:
:zwaaien:
Plaats reactie