LED lamp in je koplamp?

Moderators: zappa.suzuki, Shifty-PK, DR-Big

zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

LED lamp in je koplamp?

Bericht door zappa.suzuki »

Iemand er ervaring mee?

Heb deze besteld https://nl.aliexpress.com/item/CROSS-TI ... 1ca91513ca

Ze schijnen steeds beter te worden, deze versie is 40 watt en 6000 lumen per lamp [ zijn er ook met minder maar zien er precies zo uit, ook met andere type leds] maar dat schijnt dim en groot licht bij elkaar opgeteld te zijn maar als je bij dim licht de helft hebt, dus 3000Lm heb je nog steeds meer dan de speciale H4 lamp van philips https://www.philips.nl/c-p/12342XVBW/x- ... cificaties die 1650LM geeft [ die geeft duidelijk meer licht dan een normale H4] maar waarmee je op een polderweg zonder straatlicht nog steeds niet goed ziet wat er op de weg ligt.
Door de koelstrips is er geen ventilator die kapot trilt.

Heb ooit een HID lamp er in gehad, gaf veel licht maar ook echt teveel strooilicht, hoop dat deze minder strooilicht geven.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
DR-Big
Berichten: 1145
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: LED lamp in je koplamp?

Bericht door DR-Big »

Ben benieuwd hoe dat werkt. Meestal geven dat soort lampen alleen maar een boel strooilicht. In echte LED koplampen zit een lens. Wij hebben alleen een reflector. Maar voor die paar tientjes kan je het proberen.

OJ
futurist
Berichten: 3404
Lid geworden op: do jan 03, 2008 00:34
Locatie: Essen Belgie

Re: LED lamp in je koplamp?

Bericht door futurist »

DR-Big schreef:Ben benieuwd hoe dat werkt. Meestal geven dat soort lampen alleen maar een boel strooilicht. In echte LED koplampen zit een lens. Wij hebben alleen een reflector. Maar voor die paar tientjes kan je het proberen.

OJ
me too, we wachten je bevindingen gespannen af want meer licht met minder verbruik dat willen we allemaal.
Vooral Oostenrijk wel je gewone bulbje er in doen, daar zijn ze kien op die verkeerde lampen en kost het je ping ping

futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Rammelbak
Berichten: 794
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Re: LED lamp in je koplamp?

Bericht door Rammelbak »

Ervaring met de specifieke lamp die jij koopt heb ik niet.

In mijn TTR heb ik een aftermarket HID-unit gezet. Ook bij mij gaf deze enorm veel strooilicht. De lamp heb ik een stuk naar beneden moeten bijstellen om tegenliggers niet te verblinden.

In de GPZ heb ik deze unit gezet: http://www.ebay.nl/itm/32W-H4-H6-BA20D- ... 569b7ca06e
Alleen dan een variant van 24 Watt, 2500 lumen. Dit is een 3-hoekig vormpje waarbij de punt naar boven gericht is zoals dit ^

Dimlicht is dan twee ledjes die de bovenkant van de reflector aanstralen waardoor de lichtbundel naar beneden op de weg wordt gereflecteerd. Bij groot licht wordt ook de onderste LED gebruikt die dan de onderkant van de reflector aanstralen.

Leuk in theorie, in praktijk is er weer erg veel strooilicht en moest ik de koplamp ver naar beneden verstellen om niemand te verblinden. Wat ik zelf wel als groot voordeel beschouw is de gekke kleur (hel wit) van de lamp. Die vinden mensen vreemd/vervelend/ongepast maar valt in elk geval wel erg op!

Ik ben benieuwd hoe jouw lamp bevalt! Die is in elk geval meer logisch qua vorm. Gewoon plat met aan twee kanten een LED. Dit lijkt mij qua lichtpunt veel meer op een originele H4-lamp die zo'n schildje onder het gloeidraad voor dimlicht heeft zitten.
:zwaaien:
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Re: LED lamp in je koplamp?

Bericht door Ouwe Reus »

Ben ook wel benieuwd naar jouw ervaringen Zappa. En met name de lichtopbrengst, lichtbundel en de betrouwbaarheid van de lamp.

Dit laatste in verband met de ervaringen welke ik heb met de LED stadslichten die ik met de kart heb versleten (stadslicht heeft een eigen compartiment boven de feitelijke koplamp). Allemaal leuk licht, maar heb drie soorten gehad en allemaal zijn die dingen opgerookt, ook de versie met volledig aluminium body. Wat dat betreft verbaast het mij dat LED nog zoveel warmteverliezen heeft. Jouw versie zonder fan lijkt mij sowieso wel veel betrouwbaarder.

In de BIG zit dezelfde LED stadslicht als destijds in de kart, maar aangezien die samen met de (gedimd) groot licht in één groot compartiment zit (en dus warmte beter kwijt kan) blijft deze wel gewoon functioneren. Jouw (gedimd) grootlicht gebruikt veel meer vermogen dan een klein stadslichtje. Hou ons op de hoogte :wink:
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Re: LED lamp in je koplamp?

Bericht door zappa.suzuki »

Maandag binnen gekregen, netjes in doos en met een losse ring zodat je de leds naar boven of onder kan laten schijnen, ze naar boven gericht in mn lamp gezet.
Nu ja de leds zitten aan weerszijde aan de zijkant maar die voor dimlicht worden dan van onder afgeschermd, bij groot licht gaan de andere leds ook aan.

Een goede bak licht, mooi wit, wel wat strooi licht maar ben nog niet geseind door tegenliggers, past ook net bij inbouw. iets donkere plek in midden van de bundel doordat de LEDs opzij schijnen
Foto's binnen zijn in een pik donkere garage van 6 meter lang.

Afbeelding
LED groot licht
Afbeelding
H4 groot licht
Afbeelding
LED dim
Afbeelding
H4 dim
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
DR-Big
Berichten: 1145
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: LED lamp in je koplamp?

Bericht door DR-Big »

Heb je voldoende ruimte om dat allemaal in te bouwen?

OJ
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Re: LED lamp in je koplamp?

Bericht door zappa.suzuki »

Allemaal? op de doos ligt er een H4 lamp naast dan zie je hoe groot het is.
Past gewoon in de lamp, zilveren kastje hangt aan het frame van de koplamp, achterkant past er prima en nog ruimt om de matjes naar de zijkanten uit te plooien. [DR800]
Als je ze uit de link op 11-11-17 besteld kosten ze net iets meer dan 2 tientjes :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gebruikersavatar
frankn
Berichten: 1183
Lid geworden op: wo aug 08, 2007 13:12
Locatie: Gieterveen

Re: LED lamp in je koplamp?

Bericht door frankn »

@Zappa, als ik zo die strakke opgeruimde garage zie is dit niet je thuislocatie.
(Ik had de werkbank in de hoek wel gezien hoor. :-) )

:toost: :toost: :toost:
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Re: LED lamp in je koplamp?

Bericht door zappa.suzuki »

:lol: :lol: Dat strak opgeruimde valt tegen hoor maar zo past er nog een auto en motor in :wink:
En die werkbanken zijn erg fijn, zijn we je nog steeds dankbaar voor! 8) 8) 8) :toost: :toost: :toost: 8) 8) 8)
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
DR-Big
Berichten: 1145
Lid geworden op: za okt 26, 2002 19:21
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: LED lamp in je koplamp?

Bericht door DR-Big »

H4 zie ik er niet (meer) bij staan.

OJ
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Re: LED lamp in je koplamp?

Bericht door zappa.suzuki »

Rechts onder in de keuzes H4/9003/HB2 HI/LO
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Re: LED lamp in je koplamp?

Bericht door Ouwe Reus »

Hey Zappa. Doet je LED het nog steeds naar wens?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Re: LED lamp in je koplamp?

Bericht door zappa.suzuki »

Yip! ben er blij mee, bak licht en tot nu maar een handvol blik rijders die naar me hebben geknipperd :D
ze komen ook met nog betere LED'S die nog meer licht geven
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Re: LED lamp in je koplamp?

Bericht door zappa.suzuki »

En hij doet het nog steeds 8) Is een set van 2 en de 2e ligt nog ongebruikt in de kast al bijna 2 jaar lang.
Link werkt ook nog :D

Ga eens kijken of er led lampen zijn die nog meer licht geven :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ouwe Reus
Berichten: 2121
Lid geworden op: za jul 16, 2011 22:38
Locatie: SpikeCity

Re: LED lamp in je koplamp?

Bericht door Ouwe Reus »

Goed bericht.
Mijn brommer heeft als ik goed begrijp een Cyclops LED lichtbron. Deze is voorzien van een fan, maar aangezien de warmte in de koplampunit blijft, vraag ik mij af hoe effectief zo'n koeling nou werkelijk is. Bij de auto heb ik al een diverse soorten (doorgebrande) LED stadslichtjes vervangen die de warmte niet konden afvoeren in de kleine ruimte binnen de koplampunit (daarom weer terug naar originele gloeilampjes).
De LED op de brommer levert iig een flinke bak licht. Dat valt overdag valt op, maar nog niet mee in het donker gereden. Op papier heb ik een lichtopbrengst van 4800 lumen, en jij zelfs 6000 lumen. Nog meer lichtopbrengst betekent ook meer warmteopbrengst.....
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Re: LED lamp in je koplamp?

Bericht door zappa.suzuki »

Heb ook niet zo'n vertrouwen in een lamp met fan, daarom zijn de LEDs die ik heb ook een goede optie, warmte wordt naar buiten geleid en door de lappen koper gaas.
Ze geven bij dim licht 3000 en met groot licht 6000 lumen, dit geld voor veel LEDs dat het totaal wordt vermeld maar dimlicht maar de helft is aangezien er bij groot licht een set LEDs extra aan gaan.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Rammelbak
Berichten: 794
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Re: LED lamp in je koplamp?

Bericht door Rammelbak »

In mijn GPZ was zo'n LED-lamp met fan gesneuveld tijdens de zomervakantie. Erg onhandig. Op basis van de ervaring van Zappa heb ik daarom ook zo'n setje H4 LEDlampen met leuke franjes besteld. Eén voor de TTR en één voor de GPZ.

Bij montage in de TTR brak er helaas een klein plastic lipje uit de lampunit waardoor deze onbruikbaar werd :schieten: Met een tyrip is daar nu weer een normale H4 in gezet.

Om dat leuke LED-setje toch te gebruiken, heb ik ze in m'n autootje gepropt. De koplampen moesten uiteraard opnieuw afgesteld worden, maar het resultaat vind ik niet onaardig. Er is beduidend minder strooilicht dan eerdere H4 LED lampen die ik had geprobeerd:

Afbeelding

Links is origineel H4, rechts is de LED vervanger. Met de stukken tape op de garagedeur heb ik de lichtbundel weer op de correcte hoogte gesteld.

Voor de TTR heb ik wat anders besteld: https://www.aliexpress.com/item/32854724181.html

In eerste instantie had ik een andere unit besteld maar die bleek erg tegen te vallen. Deze unit heeft iemand een erg uitgebreide review over gepost met goede metingen en vergelijkingen met een normale H4-lamp: https://youtu.be/wDJrn0JD_wM
Let vooral op de groot-licht-stand 8) 8) 8) :twisted: :evil: :woow:

Als de unit binnen is dan moet ik eerst even een montageplaat verzinnen. Wordt vervolgd.
:zwaaien:
MANUS-3000
Berichten: 563
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 22:33
Locatie: De haven van 't Gooi

Re: LED lamp in je koplamp?

Bericht door MANUS-3000 »

Die koplamp heb ik al een tijdje klaarliggen, kom alleen niet aan monteren toe.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heb ook nog ergens filmpjes, ga ik ff zoeken.
GSF 600 Bandit + GSF 1200 Bandit + BMW 540I + Mini Cooper S + Omega A 1.8 LS
MANUS-3000
Berichten: 563
Lid geworden op: wo apr 01, 2009 22:33
Locatie: De haven van 't Gooi

Re: LED lamp in je koplamp?

Bericht door MANUS-3000 »

Dit is het dimlicht, koplamp ligt 6 a 7 meter van de wand af in een helder verlichte werkplaats. Ik was te lui om naar de andere kant te lopen en het licht uit te doen :P


https://youtu.be/mY3NOpBaFQM

En dit is het grootlicht in diezelfde helder verlichte werkplaats... 8)


https://youtu.be/9q_UuZcqdGE


Hoop begin volgend jaar met de montage te beginnen.
GSF 600 Bandit + GSF 1200 Bandit + BMW 540I + Mini Cooper S + Omega A 1.8 LS
Rammelbak
Berichten: 794
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Re: LED lamp in je koplamp?

Bericht door Rammelbak »

Dat ziet er veelbelovend uit! 8)

Als het goed is komt de unit begin januari binnen. Na montage kunnen we mooi een vergelijkend warenonderzoek doen :wink:
:zwaaien:
Gebruikersavatar
Edwin
Berichten: 2048
Lid geworden op: vr apr 18, 2008 22:48
Locatie: Onder de rook van Rotterdam
Contacteer:

Re: LED lamp in je koplamp?

Bericht door Edwin »

Heb het led lampje die Zappa heeft geïnstalleerd ook eens besteld. Eens kijken of ik het ook wat vind 8)
Rammelaar al het vergelijkend onderzoek gedaan?
Assumption is the mother of all fuck ups
Rammelbak
Berichten: 794
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Re: LED lamp in je koplamp?

Bericht door Rammelbak »

De lampen die Zappa heeft aangehaald bevallen erg goed in de afgetrapte Ford Fiasco. Vanavond over onverlichte N-wegen was het een verademing :woow:

De unit die Manus op de plaatjes laat zien is nu ook hier binnen. Die is oogverblindend!! Om te controleren of alle ledjes ook echt werkten moest ik door een laskap kijken 8)
Wat me met een snel testje opviel is de perfecte afsnijding van de lichtbundel. Helaas heb ik hier nog geen foto van. In praktijk zal met het goed afstellen in elk geval niemand last hebben van de felle lamp.

De unit is wel groter dan de (mini)koplamp van de TTR. Ik moet nog een nieuwe beugel bedenken en fabrieken. Voor een Big past het misschien gemakkelijker omdat die groter is.
:zwaaien:
zappa.suzuki
Berichten: 8370
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Re: LED lamp in je koplamp?

Bericht door zappa.suzuki »

Edwin schreef:Heb het led lampje die Zappa heeft geïnstalleerd ook eens besteld. Eens kijken of ik het ook wat vind 8)
Rammelaar al het vergelijkend onderzoek gedaan?
Daar heb je lang over gedaan! :wink:
Beste upgrade die je kan doen aan de Big voor t minste geld, je ziet wat in t donker en overdag val je een stuk meer op.

En die andre LED bak is misschien wel iets te brut :lol:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Rammelbak
Berichten: 794
Lid geworden op: do jan 12, 2012 17:25
Locatie: Naast de buren.

Re: LED lamp in je koplamp?

Bericht door Rammelbak »

De lichtbundel van de Ford Fiasco met de LED-units van Zappa zijn even in de garage gecontroleerd op het lichtbeeld. Ze zijn een fractie minder scherp dan een originele H4-lamp, maar ze komen zonder problemen door de apk.

De unit van de plaatjes van Manus heb ik ook nog steeds niet gemonteerd :oops:
:zwaaien:
Plaats reactie