Waar op te letten als je de hobby weer wil op pakken?
Geplaatst: vr okt 06, 2017 15:48
Hallo heren en misschien ook wel dames,
Ik wil beginnen mij heel kort voor te stellen en daarna te beginnen met het dilemma waarmee ik op het moment zit.
Ik ben dus Ronald, 25 jaartjes oud en kom uit het mooie Groningen toen ik een jaar of 16 was croste ik altijd op een chinees namaak crosser bij een zandzuigerij in de buurt. De motor was een merkloze 150 cc 4 takt. Op een gegeven moment waren we met een vast clubje van ongeveer 6 man waarvan 3 motor en 3 op een quad. Erg veel plezier mee beleeft en ons netjes gedragen dus ook nooit problemen gehad met de autoriteiten of buurt bewoners. Echter door samenloop van omstandigheden is iedereen gestopt met de hobby en heeft bijna niemand van het clubje nog een motor.
2 weken terug bij een maat van mij op een crosser gestapt, een Honda cr 125 om precies te zijn. Dit is zeker een heel ander beest dan de Chinese crosser die ik altijd heb gehad, maar ik reed hier zo op weg en heb een super middag gehad. Sinds die middag kan ik het niet meer uit mijn hoofd krijgen en is de kriebel om de hobby weer op te pakken omgezet tot een besluit dat ik echt weer moet gaan rijden.
Mijn crosspak en helm inmiddels verkocht ( niet dat deze nu zouden passen) dus die moet ik zeker weer nieuw gaan halen. Daarnaast heb ik ook besloten dat ik geen Chinees namaak troep wil maar een fatsoenlijk merk.
Beetje aan het kijken op marktplaats voor een crosser (want nieuw is toch ff te duur) en natuurlijk de forums afstruinen voor advies. Langzamerhand weet ik niet zo goed naar welke motor ik op zoek moet gaan en wat verstandig is om als extra spullen er bij te kopen.
Het crossen wat de jongens veelal doen en ik ook wil gaan doen is enduro, langer tochten rijden lekker door de blubber over heuvels en paden.. af en toe ook een heuveltje met vol gas pakken om een mooie sprong te maken als de omstandigheden dit toe laten
Zoals eerder gezegd wil ik weer een volledig pak en helm gaan kopen, daaronder versta ik:
Helm (duh)
Crossbril
Crossbroek
Crossshirt
Crosshandschoenen
Crosslaarzen (motor laarzen)
Waar ik nog over twijfel of het handig is om een bodyprotector toe te voegen, of niergordel of iets dergelijks?
Is een milieu mat aan te raden? Kan ook gemakkelijk een bak onder de motor zetten om vloeistof op te vangen.
Daarnaast is een motor natuurlijk ook een belangrijk iets
De Honda waarop ik gereden heb is een tweetakt, erg leuk ding. Ook lees ik overal dat een tweetakt gemakkelijker is om te onderhouden (kosten) en ook kunnen mijn maten me natuurlijk mee helpen want ze hebben zelf allemaal 2 takt motoren. Daarom dat ik toch naar een 2 takt neig ondanks ik altijd 4 takt heb gereden. Omdat mij kameraden op 125cc rijden lijkt mij het leukst om ook op 125 te gaan rijden. Anders ben ik de enige die overal zonder moeite langs banjert als ik een 250, of zwaarder neem. (als ik 1 of meerdere maten kan overtuigen een 250 te nemen wil ik denk ik wel voor een 250 cc gaan)
Maar goed, er zijn redelijk veel opties betreffende 125 cc 2takt motoren, en ik denk dat de techniek en essentie achter de verschillende merken ook gelijk is. Echter schijnen er van elk merk en type toch iets mindere exemplaren te zijn. Zo heb ik gehoord dat de cr 125 van 1999-2003 iets teleurstellende prestatie levert doordat Honda iets nieuws geprobeerd heeft met het blok en dit niet goed uitpakte, tevens zou het frame (eerste type aluminium) niet zo stevig zijn?
Ik wil jullie hulp vragen om van deze mythes en hoor zeggen de waarheid uit te filteren, wat zijn over het algemeen goede motoren (onderhoud na gelaten) ik weet dat onderhoud altijd de grootste factor is betreffende de kwaliteit, power en levensduur van een motor.
Wat is een goed adres om kleding te kopen? Redelijk/ goede kwaliteit voor een redelijke prijs? Een helm van €800,- kan ik financieel niet opbrengen. Het kan wel maar dan zal de motor nog een tijdje moeten wachten. (jaartje oid)
Ik wil proberen voor 2500 te rijden, dus aankoop kleding en motor (van uit gaande dat de motor in goede staat verkeerd)
Ik wil beginnen mij heel kort voor te stellen en daarna te beginnen met het dilemma waarmee ik op het moment zit.
Ik ben dus Ronald, 25 jaartjes oud en kom uit het mooie Groningen toen ik een jaar of 16 was croste ik altijd op een chinees namaak crosser bij een zandzuigerij in de buurt. De motor was een merkloze 150 cc 4 takt. Op een gegeven moment waren we met een vast clubje van ongeveer 6 man waarvan 3 motor en 3 op een quad. Erg veel plezier mee beleeft en ons netjes gedragen dus ook nooit problemen gehad met de autoriteiten of buurt bewoners. Echter door samenloop van omstandigheden is iedereen gestopt met de hobby en heeft bijna niemand van het clubje nog een motor.
2 weken terug bij een maat van mij op een crosser gestapt, een Honda cr 125 om precies te zijn. Dit is zeker een heel ander beest dan de Chinese crosser die ik altijd heb gehad, maar ik reed hier zo op weg en heb een super middag gehad. Sinds die middag kan ik het niet meer uit mijn hoofd krijgen en is de kriebel om de hobby weer op te pakken omgezet tot een besluit dat ik echt weer moet gaan rijden.
Mijn crosspak en helm inmiddels verkocht ( niet dat deze nu zouden passen) dus die moet ik zeker weer nieuw gaan halen. Daarnaast heb ik ook besloten dat ik geen Chinees namaak troep wil maar een fatsoenlijk merk.
Beetje aan het kijken op marktplaats voor een crosser (want nieuw is toch ff te duur) en natuurlijk de forums afstruinen voor advies. Langzamerhand weet ik niet zo goed naar welke motor ik op zoek moet gaan en wat verstandig is om als extra spullen er bij te kopen.
Het crossen wat de jongens veelal doen en ik ook wil gaan doen is enduro, langer tochten rijden lekker door de blubber over heuvels en paden.. af en toe ook een heuveltje met vol gas pakken om een mooie sprong te maken als de omstandigheden dit toe laten
Zoals eerder gezegd wil ik weer een volledig pak en helm gaan kopen, daaronder versta ik:
Helm (duh)
Crossbril
Crossbroek
Crossshirt
Crosshandschoenen
Crosslaarzen (motor laarzen)
Waar ik nog over twijfel of het handig is om een bodyprotector toe te voegen, of niergordel of iets dergelijks?
Is een milieu mat aan te raden? Kan ook gemakkelijk een bak onder de motor zetten om vloeistof op te vangen.
Daarnaast is een motor natuurlijk ook een belangrijk iets
De Honda waarop ik gereden heb is een tweetakt, erg leuk ding. Ook lees ik overal dat een tweetakt gemakkelijker is om te onderhouden (kosten) en ook kunnen mijn maten me natuurlijk mee helpen want ze hebben zelf allemaal 2 takt motoren. Daarom dat ik toch naar een 2 takt neig ondanks ik altijd 4 takt heb gereden. Omdat mij kameraden op 125cc rijden lijkt mij het leukst om ook op 125 te gaan rijden. Anders ben ik de enige die overal zonder moeite langs banjert als ik een 250, of zwaarder neem. (als ik 1 of meerdere maten kan overtuigen een 250 te nemen wil ik denk ik wel voor een 250 cc gaan)
Maar goed, er zijn redelijk veel opties betreffende 125 cc 2takt motoren, en ik denk dat de techniek en essentie achter de verschillende merken ook gelijk is. Echter schijnen er van elk merk en type toch iets mindere exemplaren te zijn. Zo heb ik gehoord dat de cr 125 van 1999-2003 iets teleurstellende prestatie levert doordat Honda iets nieuws geprobeerd heeft met het blok en dit niet goed uitpakte, tevens zou het frame (eerste type aluminium) niet zo stevig zijn?
Ik wil jullie hulp vragen om van deze mythes en hoor zeggen de waarheid uit te filteren, wat zijn over het algemeen goede motoren (onderhoud na gelaten) ik weet dat onderhoud altijd de grootste factor is betreffende de kwaliteit, power en levensduur van een motor.
Wat is een goed adres om kleding te kopen? Redelijk/ goede kwaliteit voor een redelijke prijs? Een helm van €800,- kan ik financieel niet opbrengen. Het kan wel maar dan zal de motor nog een tijdje moeten wachten. (jaartje oid)
Ik wil proberen voor 2500 te rijden, dus aankoop kleding en motor (van uit gaande dat de motor in goede staat verkeerd)