Inhouden bij vol gas

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
jrnb

Hallo,

Ik heb een dr800 die bij vol gas wat hickups geeft. Ga ik iets van het gas af dan pakt ie weer mooi op. Ik heb de bougies vervangen maar dat heeft niet geholpen. Misschien carb schoonmaken? Is dit een bekend probleem.Ben niet technisch maar ik kan wel wat hulp krijgen van een vriend. Maar beter eerst even checken of jullie suggesties hebben.
Dr heeft 44k gelopen.

Mvgr. jrnb
Ouwe Reus

Lijkt op "blubberen" als gevolg van een te rijk mengsel.
Zet 5 euro op brakke O-ring van de vlotter!
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
dhc6

Idd de bekende O-ringen welke de vlotternaaldhouder afdichten en vasthouden. Ouwe Reus is de Mikuni kenner onder ons en kan je vast wel aan de link helpen waar "de goeie O ringen" te bestellen en ook de links voor leesvoer waarmee je dit probleem kunt oplossen. Zou ook de gasnaalden goed bekijken want als die inslijten heb je een gelijk effect.

Suc6

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
zappa.suzuki

Hoi Jrnb,

Welkom bij de kleinste motorclub van NL!

Recent wat veranderd aan je Big? en rij je regelmatig of af en toe?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
jrnb

Bedankt voor de reacties!

@zappa. Ik rij regelmatig. Overigens heb ik gemerkt dat als ik de choke een heel klein beetje erbij pak,dan doet hij het niet. Dat is toch tegenstrijdig met het te rijke mengsel verhaal?

Gr.
zappa.suzuki

Ik ben geen carb expert, maar wat choke erbij en dan mooi lopen lijkt idd eerder op te arm lopen.
Als je regelmatig rijd en met originele uitlaat en luchtfilter dan zou ik met 44k niet aan de o-ring en gasnaalden denken maar zou de gasnaalden eens hoger hangen, das zo gebeurt, tank er af, bovenkant van de carbs er af, gasnaalden er uit een verstellen, deksels weer op de carb met inbusboutjes met wat koppervet of montagepasta er op en testritje.
Loopt ie mooi dan ben je klaar [ meestal loopt ie mooier met de gasnaalden hoger als de boel origineel is] loopt ie beroerder dan staat ie wel te rijk..
jrnb

@Zappa, dan gaan we van het weekend dat maar eens proberen. Super bedankt.
Als er nog andere suggesties zijn van anderen dan hoor ik het graag. Ik laat weten als dit de oplossing is

Mvgr. Jrnb
Ouwe Reus

Met choke DR bij beter lopen bij WOT is idd weer een teken van een te arm mengsel. Dan heb je geen last vab blubberen maar bloaaaaah :wink:

Denk dat het hoger zetten van de gasnaald vooral effect heeft op het middengebied, maar geen enkel effect heeft tussen 3/4 en WOT.
Immers, met het hoger plaatsen van de gasnaald, wordt het moment waarom het hoofdcircuit wordt aangesproken vervroegd ten opzichte van het stationair circuit. In het middengebied is dat merkbaar, maar bij WOT is dat effect niet meer aanwezig. Gezien jouw "volgas" kwaal zou ik investeren in een paar hoofdsproeiertjes.

Weet niet welke 800 je rijdt, maar hou er rekening mee dat de SR42 en de SR43 een andere sproeierbezetting hebben.

Hier een ploatie:
jetchartSmall.jpg
jetchartSmall.jpg (34.64 KiB) 1878 keer bekeken
Maarre, je hebt de bougies vervangen. Hoe zagen deze eruit? Droog/wit of vet/zwart?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
jrnb

Oh ja. Bougies waren zwartig. Maar niet extreem zoals ik dat dan kan beoordelen.
zappa.suzuki

Hoe lang zit je luchtfilter er in trouwens?
dhc6

Luchtfilter verstopt/vervuilt?? Nogal tegenstrijdig want met choke=rijker mengsel doet ie het niet en toch zwarte bougies. FF voor de zekerheid lufi schoonblazen van binnen naar buiten. Rijden en bougie bekijken, beste kleur is Senseo koffiebruin. Wit is arm, zwart = rijk.

R
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
jrnb

Bedankt voor het meedenken. Ik zal lufi checken.
Is er ergens een gereviseerde carb te kopen. Die zeker goed is?
jrnb

Het model is S43.
jrnb

Ik had zelfs het gevoel dat hij met de nieuwe bougies slechter liep. Nu zie ik op het kenteken staan dat ik en SR43A heb. De opties voor bougies waren alleen degene op de foto.waarvan ik de 2de heb gekocht.

Screenshot_2016-06-14-10-03-55.png
Screenshot_2016-06-14-10-03-55.png (157.11 KiB) 1843 keer bekeken
dhc6

Als je het zelf niet aandurft om je carb te reviseren, stuur eens een PB naar Ouwe Reus en vraag om hulp. Een gereviseerde carb is nergens voor nodig en sowieso niet zalig makend als je er 1 kunt vinden, de deeltjes die je nodig hebt kosten weinig. Met de ervaring en kunde van OR wordt je huidige carb als nieuw of zelfs beter.

Suc6.

R
jrnb

Nou we zijn weet wat wijzer. Ik heb geen benzinefilter gevonden... Luchtfilter was heel vies. Vettig en zanderig...
Vacuum slang zat een vettige troep in. Vacuumslang schoongemaakt.Daarna stuk gereden zonder lufi. Geen inhouden meer. En wat een heerlijk geluid zonder filter. Ik weet nog niet of het nu in het filter zit of de vacuumslang. Ik durf het filter er niet meer in te zetten.
Het is ook geen origineel filter maar een k&n filter. Denk dat ik eerst een origneel filter bestel.Blijft waarschijnlijk symptoom bestrijding?...
Rammelbak

Als het filter mechanisch nog in goede staat is, dan kan je hem gewoon hergebruiken. Dat is juist het voordeel van een K&N filter samen met de grotere luchtvolume dat het filter door laat.

Hergebruiken doe je door schoon te maken met de speciale cleaner en opnieuw het filterelement in de filterolie zetten. Zie hiervoor deze kit. Lees de gebruiksaanwijzing goed voor behoud van je K&N luchtfilter! Die krengen zijn duur als je ze zelf moet kopen (EUR 120,= bij Louis.de).
Persoonlijk zou ik niet te lang zonder filter willen rijden. Nu wordt elke zandkorrel die zijn weg vindt naar de luchtfilterbak meteen mee je motor in gezogen.
:zwaaien:
Ouwe Reus

Niet zonder luchtfilter of brandstoffilter rijden :!:

Standaard heeft een BIG een papieren filter welke verstopt zit in een grote brooddoos. In jouw geval een upgrade in de vorm van een "katoenen" K&N. "Luchtfilter was heel vies. Vettig en zanderig.". Goed dat deze vettig is, want dat houdt ook het hele fijne stof tegen.
Inderdaad gewoon de K&N recharger kit kopen bestaan de uit een reinigingsmiddel en luchtfilterolie. Reinigmiddel moet op het filter worden gespoten en paar minuten inwerken. Niet aan de handen krijgen want is geen al te vriendelijk goedje. Daarna goed afspoelen met kraanwater. Laten uitlekken en op natuurlijk wijze laten drogen. Zelf leg ik altijd een slang van de centrale afzuiger over het uitgelekte filter, kan je de volgende dag weer aan de gang.

Wil je het geluid van een échte open K&N dan moet de brooddoos in de kliko. Heerlijke grom en werkelijk onbelemerder luchttoevoer :D.

Zou zelf noooooit meer terugwillen naar de lufi in de grote brooddoos. Geef mij maar die open K&N, alleen al voor het geluid.
Ander voordeel is dat de carbs in no-time op de werkbank liggen :)
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
dhc6

Wat bedoel je met de "vacuumslang"? De slang van de cilinder kop naar het luchtfilter is een overdruk aflaat slang, druk vanuit het carter kan zich ontlaten naar het lufi. Dat deze vuil is komt door oliedamp die zich met stof/zand tot sludge maakt, regelmatig schoonmaken. Komt erop neer dat er weinig of geen onderhoud is gedaan aan jouw DR. NOOIT zonder LUFI rijden, je blok gaat geheid kapot, zand en stof verslijten de zuigerveren in NO TIME.

Hou gewoon de onderhoudsintervallen aan zoals die in het wphb zijn beschreven, zo heb je jarenlang plezier van je DR.

R
jrnb

Ik bedoel de slang die onder de tank zit. Daar zat een een prop met vuil in. Dat is neem ik aan de ontluchting van de tank. Heb lufi weer geplaatst. Geen inhouden meer.
Bedankt allemaal voor de hulp!
Ouwe Reus

De lange slang onder de tank is volgens mij alleen bedoeld om gemorste benzine te lozen, en geen ontluchting
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Plaats reactie