Pagina 1 van 1

Aanschaf 1e echte enduro - keuzehulp

Geplaatst: do aug 07, 2014 20:00
door flip-poz
Ik ben niet nieuw op het forum, maar hier al een tijdje niet meer geweest, gelukkig wist ik m'n password nog :)

Ik ben aan het uitkijken om toch een enduro te kopen, het blijft in m'n been knagen, en eind oktober ga ik in Vietnam een week enduro rijden, misschien niet slecht om ondertussen mijn skills van onder het stof te halen.

Mijn ervaring:
2j met een TT 600r '02 gereden met baanbanden, maar als ik kon deed ik altijd een stuk offroad mee, verkocht
4j met een Husa FE 650 supermotard gereden, offroad, I loved it, verkocht
paar jaar motoloos
CBR 929rr sinds vorig jaar, huidige moto

Ik doe het meeste onderhoud zelf. Distributieketting vervangen, kleppen regelen, olie, luchtfilter, kettingssets doe ik allemaal zelf nog. Veel technisch moeilijker en ik neig naar hulp te zoeken. 2t 50cc pistons steken genoeg gedaan dus denk bij zwaardere 2T cc's dat ik dit ook nog doe, maar bij 4T zou ik hem binnensteken. Ter inschatting van mijn technische kennis.

Mijn doel:
Enduroritten met kameraden op het vlakke vlaanderen, maar zeker regelmatig afzakken naar ardennen, N frankrijk of verder voor het echte zware enduro werk.
Betrouwbare motor, geen high end competitie machine voor top prestaties maar ook geen "tam" geval, iets tussenin. Ben wel gewoon dat het vooruitgaat, dus iets licht hoeft het niet te zijn :D (Husa 650 en CBR929)

Mijn budget: 1500-2500€

Mijn keuzes/twijfels:

2T:Gasgas ec300 ± '05 of KTM EXC 250 2T
+ = goedkoop in aanschaf, lekker licht, 50pk voor 115kg, gemakkelijk aan te sleutelen
- = verbruik, piekerig vermogen, moeilijker klimmen

4T: KTM 520 '02, Yam WR 450 '04
+ : meeste ervaring met 4T, denk dat dit mij meer ligt. Lagere onderhoudsintervallen. motorrem
-: complexere motor, kan meer stuk aan gaan, weeg iets meer (±20kg)


Het komt er dus op neer dat ik de voor- en nadelen van 2T en 4T nog aan het afwegen ben. Ik ben geen pur sang beginner en heb wel wat technische kennis maar echt ervaring op het enduro rijden ontbreek ik. Ook het afwegen van betrouwbare en minder betrouwbare types vind ik niet zo gemakkelijk, ook al heb ik een 4-tal jaar zowel supermotard fora en dit forum dagelijk gelezen en gevolgd.

Dus alle uitleg of weerleggingen die mijn keuzes kunnen sturen zijn welkom! Ook types die volledig af te raden zijn of aan te raden, just shoot :toost:

Re: Aanschaf 1e echte enduro - keuzehulp

Geplaatst: do aug 07, 2014 20:13
door thumper
2 of 4takt is denk ik persoonlijk, tenzij actieradius belangrijk is.
Zou gewoon voor een 300 2t gaan .
Simpel lagere kosten, lichter en net zo betrouwbaar.
Hebben ook veel koppel.

Re: Aanschaf 1e echte enduro - keuzehulp

Geplaatst: zo aug 10, 2014 00:37
door frans
Ik zeg Kawa KLX450

gr v Frans

Re: Aanschaf 1e echte enduro - keuzehulp

Geplaatst: di aug 12, 2014 01:46
door flip-poz
Bedankt voor de reacties, ook al waren het maar enkele :)

Het is een WR450F geworden van 2004 met nog geen 1500km op de teller.

Gekocht van de vader van een kennis van me, wie als ex crosser als allerlaatste motor deze had gekocht uit nostalgie. Hij reed er woon werk mee en enkele boerenwegels, maar als echte enduro of cross heeft hij nooit gediend. Collegas van me die deze man kenden hebben dit verhaal bevestigd, waardoor ik koos om liever een ouder model met betrouwbare km's aan te schaffen, dan een jonger model waar ik de geschiedenis niet van ken. Ook de gebruiksporen die ik zag bij aanschaf logen niet, zie je duidelijk op de 3e foto. Hopelijk tot 10000km zonder zorgen!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Aanschaf 1e echte enduro - keuzehulp

Geplaatst: di aug 12, 2014 02:42
door frans
Dit lijkt mij een mooie aankoop!
Veel plezier ermee.

gr v Frans

Re: Aanschaf 1e echte enduro - keuzehulp

Geplaatst: za aug 16, 2014 21:43
door JoeBaR
zeker weten , de gebruikssporen lijken me nihil , ik denk dat je er een heel goede koop aan hebt .


veel plezier er mee.

Grt Joe-Bar

Re: Aanschaf 1e echte enduro - keuzehulp

Geplaatst: ma aug 18, 2014 09:42
door flip-poz
Thanks! Nummerplaat is net binnen, misschien straks toch eens een ritje mee maken! :twisted: