Pagina 1 van 1
Verschil frame ktm
Geplaatst: za nov 30, 2013 17:22
door boer125
Beste, ik heb een vraag met betrekking over de frames van ktm.
Ik heb een sxf 350 van 2011 (4takt) maar het frame heeft het begeven bij het balhoofd, nu kan ik een frame van een ktm 300 sx kopen voor een nette cent, maar dit is 2 takt.
Zit er verschil tussen de 4 talt frames en 2 takt frames van een ktm met hetzelfde bouwjaar?
Ik hoop dat iemand mij kan helpen:) zodat ik snel weer kan rijden.
Mvg
Re: Verschil frame ktm
Geplaatst: zo dec 01, 2013 11:03
door de crossgoeroe
als een frame uit 2011 het begeeft is dat geen fabrieksfout met garantie???????
of heb je zo n gruwelijk grote sprong gemaakt?

Re: Verschil frame ktm
Geplaatst: di dec 03, 2013 22:21
door JoeBaR
is gewoon normaal bij KTM dat balhoofden afbreken ,is de zoveelste al waar ik het van hoor.
Re: Verschil frame ktm
Geplaatst: ma dec 09, 2013 08:51
door barry!
Vreemd of niet.
Zal KTM deze constructie fout dan gewoon accepteren? Of rijden de KTM rijders gewoon veel harder?

Re: Verschil frame ktm
Geplaatst: zo jan 05, 2014 15:31
door boer125
Nou zo vreemd is het niet dat een ktm frame scheurt.. Ik heb het frame laten lassen, want ktm was natuurlijk niet thuis met een garantie geval.
Bijij zijn nu al in de vriendengroep 3 man met op precies dezelfde plaats een scheur. (Dit helpt wel in de ervaring met het herstellen)
Het jammeren is natuurlijk wel dat er een hoop rompslomp mee teweeg komt. Het gehele frame tog maar kaal gemaakt, en vervolgena weer mooit ktm oranje laten coaten. Maar zoals iedereen wel weet, als je eenmaal begint kom je nog meer tegen.
Gelukkig is het nu geen weer voor te rijden, dus ook meteen het blokje maar open gemaakt.
Hierbij niks speciaals tegen gekomen, gewoon preventief een nieuwe zuiger gezet, zuigertje had bijna 80 uur gelopen en vertoonde geen grote slijtage, dua dit is weldegelijk!! Ik ben dan ook maar een hobbyrijder.
Ik zal binnenkort wat foto's erop gooien.
Een goede raad aan alle ktm rijders met model 2011/2012: controleer je frame tijdig;)
2013 frames hebben een andere constuctie en bij mij nog geen problemen bekent.
Re: Verschil frame ktm
Geplaatst: vr jan 10, 2014 12:55
door barry!
Hoe worden de kroonplaten in het balhoofd bevestigd/op zijn plaat gehouden?
Elk merk behalve KTM heeft de bovenste kroonplaat losneembaar.
Onder de bovenste kroonplaat zit een moer welke de lagers/balhoofdpen en onderste kroonplaat spelingsvrij laat monteren.
Daarboven op komt de bovenste kroonplaat met dop/moer.
Bij KTM is deze dop/moer de enige borging van de gehele stuur inrichting.
Als deze dop/moer niet op het juiste moment wordt aangedraaid ontstaat er speling. En van speling....
Wanneer deze dop/moer goed blijft zitten is er niks aan de hand.
Alleen vermoed ik dat bij al die frames die breken, dat op 1 of andere manier die dop/moer iets losgedraaid is, en de hele zooi komt los/krijg speling, kantelt en breekt.
De eerste keer stond ik ook wel even te kijken toen mijn onderste kroonplaat met balhoofdpen er uit flikkerde toen ik alleen nog maar de bovenste dop/moer losdraaide...