Heb een BIG uit 1996 met een Laser Produro en zonder de middendemper.
Komen vette schelle klappen uit dus ik neem aan dat niet street legale versie is.
Volgens de rekening die erbij zat zijn de gasnaalden aangepast en is hij getuned in Goes.
ik wil hem toch enigzins dempen en een wat zwaarder geluid creeeren.
Iemand enig idee hoe en moeten dan de naalden weer worden aangepast?
Mijn andere big met standaard uitlaten loopt overigens een stukje soepeler.
Afstelling BIG
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
-
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
hij zal waarschijnlijk in het bovenste toerengebied wat meer presteren, ik zou ook voor meer soepelheid gaan. onder de dikke beugel van de veloop pijp naar de demper staat of ie E gekeurd is en anders is ie dus not for highway use, die klinken idd harder/scheller. Die van zappa loopt er goed op, heel goed zelfs. om de straat legale ook legaal te houden zit er een soort van db killer op. dat is zo'n rooster (gaasje van geperforreerd plaat staal) helemaal op het eind van de demper, ziet er niet uit maar de standaard big met standaard afstelling klinkt er mooi donker en braaf mee. ik ben er tevreden mee, soms doe ik dat "gaasje" er uit om iets meer "sportief" geluid te hebben en dat vind ik ook nog gaan maar niet leuk voor de buren als ik 's morgens vertrek.
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Waar je ook over zou kunnen denken is de demper opnieuw (laten) vullen, of een dB-killer te monteren...
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
-
Kijk eens wat voor n lucht filter er in zitm 2 openingen is origineel en met 1 gat en zwarte bovenkant is een K&N, als er geen K&N in zit zou ik die maar eens gaan scoren 

Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
1opnieuw vullen kan je bij zo een temper vergeten,kan niet open of niet meer mooi dicht . Alles wat je er in zou vullen blaast de big er bij de eerste rit er trouwens gelijk weer uit.
Futurist
Futurist
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
-
Zit org in, dus geen K&N.
Zit wel roostertje op de achterkant.
Beetje herrie is niet erg, deze is toch voor op de weg .....
Denk dat ik hem zelf maar eens ga afstellen, back to basic en dan verder, maar eerst de carb's reinigen omdat hij al ruim 2 jaar stil gestaan heeft.
Demper openen en weer dicht maken lijkt me geen probleem, als ze dat op de fabriek kunnen zou ik niet weten waarom ik dat dan niet kan, de vraag is hoe te dempen om ook nog een mooi geluid te krijgen.
Zit wel roostertje op de achterkant.
Beetje herrie is niet erg, deze is toch voor op de weg .....
Denk dat ik hem zelf maar eens ga afstellen, back to basic en dan verder, maar eerst de carb's reinigen omdat hij al ruim 2 jaar stil gestaan heeft.
Demper openen en weer dicht maken lijkt me geen probleem, als ze dat op de fabriek kunnen zou ik niet weten waarom ik dat dan niet kan, de vraag is hoe te dempen om ook nog een mooi geluid te krijgen.
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
-
Is inderdaad geen gekeurde demper, is ook open je kijkt er zo doorheen, wel wat geperforeerde pijp te zien.
Betwijfel of de mijne in hoger toeren beter loopt.
Mijn andere big met org dempers loopt in alle toeren gebieden soepeler en zal niet veel langzamer zijn.
nieuwste big wil bij oppakken vanaf stationair ook wel eens afslaan en stationair rijdend mist hij geregeld een klap waardoor hij dreigt af te slaan.
verder zit er op de carbs van de 96er een elektrische aansluiting op de rechterzijkant van de rechter carb. lijkt met sleufgaten zodat er iets te verstellen is.
Heb geen idee waar het voor is, kan ik pas bekijken als de tank er af is en dan een en ander losgooien.
Betwijfel of de mijne in hoger toeren beter loopt.
Mijn andere big met org dempers loopt in alle toeren gebieden soepeler en zal niet veel langzamer zijn.
nieuwste big wil bij oppakken vanaf stationair ook wel eens afslaan en stationair rijdend mist hij geregeld een klap waardoor hij dreigt af te slaan.
verder zit er op de carbs van de 96er een elektrische aansluiting op de rechterzijkant van de rechter carb. lijkt met sleufgaten zodat er iets te verstellen is.
Heb geen idee waar het voor is, kan ik pas bekijken als de tank er af is en dan een en ander losgooien.
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
-
Trek die stekker op de carb er maar af, is 1 deel waarom ie wat minder mooi loopt, is voor milieu regels
Stel het luchtmengsel eens af met de CO2 schroef.
Maar mijn advies is een K&N luchtfilter, #140 sproeiers en gasnaalden 1 stand hoger en dan weer de CO2 afstellen, je mag eens langs komen, mag je de mijne ff proberen en kijk ik ff naar die van jou

Stel het luchtmengsel eens af met de CO2 schroef.
Maar mijn advies is een K&N luchtfilter, #140 sproeiers en gasnaalden 1 stand hoger en dan weer de CO2 afstellen, je mag eens langs komen, mag je de mijne ff proberen en kijk ik ff naar die van jou

-
Ok, tsja dat milieu gedoe heeft dus ook al bij de motoren toegeslagen....
Net als bij mijn auto: EGR klep zorgt dat het hele lucht inlaatsysteem dichtroet en uiteindelijk naar de klootte gaat.
K&N filter kan ik wel plaatsen, uitlaat wordt nu behoorlijk zwart aan het einde van de demper, kan nu dus wel eens te rijk lopen.
Aan de andere kant heeft deze BIG t.o.v mijn andere langer de choke nodig. Deze is overigens vermoedelijk wel een Import fiets.
Wel door Nederlandse Suzuki dealer geleverd maar teksten op stuur zijn Frans en bij startmotor Italiaans.
Maak graag gebruik van je aanbod om eens langs te komen, ervaringen uitwisselen is altijd leuk.
Heb bijna 2 jaar geleden een aantal Big rijders kort gesproken in Goirle, waren daar aan het tanken, ik was toen op mijn DR 500, was jij daar toevallig ook bij?
Net als bij mijn auto: EGR klep zorgt dat het hele lucht inlaatsysteem dichtroet en uiteindelijk naar de klootte gaat.
K&N filter kan ik wel plaatsen, uitlaat wordt nu behoorlijk zwart aan het einde van de demper, kan nu dus wel eens te rijk lopen.
Aan de andere kant heeft deze BIG t.o.v mijn andere langer de choke nodig. Deze is overigens vermoedelijk wel een Import fiets.
Wel door Nederlandse Suzuki dealer geleverd maar teksten op stuur zijn Frans en bij startmotor Italiaans.
Maak graag gebruik van je aanbod om eens langs te komen, ervaringen uitwisselen is altijd leuk.
Heb bijna 2 jaar geleden een aantal Big rijders kort gesproken in Goirle, waren daar aan het tanken, ik was toen op mijn DR 500, was jij daar toevallig ook bij?
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
-
Dat zou zo maar kunnen, ben er meestal bij als er een groepje Bigs in die hoek rond zwerft
Het kan zo zijn dat ie te rijk staat, open uitlaat zonder meer lucht toevoer heeft eigenlijk een kleinere sproeier nodig.

Het kan zo zijn dat ie te rijk staat, open uitlaat zonder meer lucht toevoer heeft eigenlijk een kleinere sproeier nodig.
-
ja maar ik snap er geen bal van.
Motor is volgens factuur in Goes op testbank geweest waarbij deze is afgesteld op de Laserdemper.
Kan een motor overigens afslaan omdat hij te rijk loopt?
Kan te rijk ook niet rijmen met het feit dat ie lang de choke nodig heeft.
Je zou verwachten dat het juist gebeurt bij een te arm mengsel.
Zal hem eerst wel eens flink laten werken, carb cleaner in de benzine, nieuwe benzine erin en kijken wat ie dan doet.
Tip van je om K&N te scoren volg ik zeker op.
Daarna de carb's demonteren en kijken naar sproeier naald en afstelling.
Hoe herken je een originele naald?
Motor is volgens factuur in Goes op testbank geweest waarbij deze is afgesteld op de Laserdemper.
Kan een motor overigens afslaan omdat hij te rijk loopt?
Kan te rijk ook niet rijmen met het feit dat ie lang de choke nodig heeft.
Je zou verwachten dat het juist gebeurt bij een te arm mengsel.
Zal hem eerst wel eens flink laten werken, carb cleaner in de benzine, nieuwe benzine erin en kijken wat ie dan doet.
Tip van je om K&N te scoren volg ik zeker op.
Daarna de carb's demonteren en kijken naar sproeier naald en afstelling.
Hoe herken je een originele naald?
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
een arm mengsel levert een veel warmer motorblok op dus moet je wat oa de choke betreft andersom redeneren.
futurist
futurist
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
-
Ben geen expert op afstelling en carbs maar weet wel wanneer een big goed loopt of niet.
Wanneer is je Big op de testbank geweest? en zijn de naalden vervangen of gesteld? en de sproeiers?
En wat is de Km stand?
versleten gasnaalden kunnen voor afslaan zorgen maar ook een verkeerde CO2 afstelling of vlotter nivo
Wanneer is je Big op de testbank geweest? en zijn de naalden vervangen of gesteld? en de sproeiers?
En wat is de Km stand?
versleten gasnaalden kunnen voor afslaan zorgen maar ook een verkeerde CO2 afstelling of vlotter nivo
- Edwin
- Contacteer:
Voor mij geld dit:
K&N luchtfilter, streetlegal Laser demper met ruimere voorbocht van Hessler. Een maatje grotere pilotjets en 120 hoofdsproeiers. Voor de rest alles origineel, ook de naalden neutraal gezet qua hoogte. Loopt prima hierop.
Edwin
K&N luchtfilter, streetlegal Laser demper met ruimere voorbocht van Hessler. Een maatje grotere pilotjets en 120 hoofdsproeiers. Voor de rest alles origineel, ook de naalden neutraal gezet qua hoogte. Loopt prima hierop.
Edwin
Assumption is the mother of all fuck ups
-
KM stand is 36000, bij 35000 op testbank geweest bij Tovami in Goes.Volgens rekening zijn de naalden vervangen.
Vlotterhoogte lijkt me geen probleem met deze km stand.
Motor heeft wel 2 jaar stil gestaan, doet hem ook geen goed met die moderne benzine.
Heb de 2 rubbers uit luchtfilter gehaald, krijgt ie iets meer lucht, kijken wat dit doet.
Ga morgen eens wat verder rijden en kijken wat ie dan doet.
Vlotterhoogte lijkt me geen probleem met deze km stand.
Motor heeft wel 2 jaar stil gestaan, doet hem ook geen goed met die moderne benzine.
Heb de 2 rubbers uit luchtfilter gehaald, krijgt ie iets meer lucht, kijken wat dit doet.
Ga morgen eens wat verder rijden en kijken wat ie dan doet.
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
-
Net even getest, loopt best wel goed, bij gas afsluiten regelmatig wat ploffen\knallen.
Bougie is wit, lijkt erop dat hij te arm staat.
Bougie is wit, lijkt erop dat hij te arm staat.
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
-
Met dank aan onze oosterburen weet ik nu wat de stekker aan de carb doet.
Zappa gaf ook een nuttig antwoord.
Hoi Loek.
Die Funktion des TPS (throttle position sensor) ist der CDI die Drosselklappenposition mitzuteilen.
Eine Einklärung ist die seit 1995 restriktivere Umweltpolitik einiger Staaten innerhalb der EU.
Für die Geräuschemmisionsmessung hier in Deutschland ist der Zyklus so ausgelegt, dass eine gewisse Zeit bei Tempo 50 km/h gefahren und dann
voll beschleunigt wird. Dieses erkennt die CDI (gewisse Drehzahl und Drosselklappenposition) und weiss darauf hin dass gemessen wird.
Die CDI nimmt dann die Zündung etwas zurück so dass weniger Leistung und damit weniger Lärm produziert wird.
Viele Grüße nach Nederland,
Lars
Zappa gaf ook een nuttig antwoord.
Hoi Loek.
Die Funktion des TPS (throttle position sensor) ist der CDI die Drosselklappenposition mitzuteilen.
Eine Einklärung ist die seit 1995 restriktivere Umweltpolitik einiger Staaten innerhalb der EU.
Für die Geräuschemmisionsmessung hier in Deutschland ist der Zyklus so ausgelegt, dass eine gewisse Zeit bei Tempo 50 km/h gefahren und dann
voll beschleunigt wird. Dieses erkennt die CDI (gewisse Drehzahl und Drosselklappenposition) und weiss darauf hin dass gemessen wird.
Die CDI nimmt dann die Zündung etwas zurück so dass weniger Leistung und damit weniger Lärm produziert wird.
Viele Grüße nach Nederland,
Lars
DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
-
Na een weekje rijden met flink gas erop loopt het al veel beter.
Zelf een binnendemper in elkaar geknutseld, stuk pijp gepakt revet met bout aan achterkant gelast.
om de 3 cm pijp half ingezagen en de stukjes om en om dichtgemept, in laatste 4 cm 30 gaatjes 3 mm geboord.
hele pijp in uitlaat geschoven, bout door gaasje aan achterkant, moer erop.
aan voorkant zelfmaak demper in buitenkraag buitendemper gelast en klaar, 2 uur werk.
Loopt nu onderin vele malen beter, slaat niet meer af bij gasgeven, minder herrie.
Op lage toeren fluisterstil, bij flink gasgeven nog steeds een acceptabel gekuid, perfect zeg ik zelf.
Net de gasnaalden nog 1 klik omhoog (kan nog 1 hoger) om te kijken of de bougie wat minder wit wil worden.
K&N wacht ik nog ff mee, evenals met de hoofdsproeiers omdat ik vanaf 3/4 gas geen problemen heb, gaat anders meer verbruiken
Zelf een binnendemper in elkaar geknutseld, stuk pijp gepakt revet met bout aan achterkant gelast.
om de 3 cm pijp half ingezagen en de stukjes om en om dichtgemept, in laatste 4 cm 30 gaatjes 3 mm geboord.
hele pijp in uitlaat geschoven, bout door gaasje aan achterkant, moer erop.
aan voorkant zelfmaak demper in buitenkraag buitendemper gelast en klaar, 2 uur werk.
Loopt nu onderin vele malen beter, slaat niet meer af bij gasgeven, minder herrie.
Op lage toeren fluisterstil, bij flink gasgeven nog steeds een acceptabel gekuid, perfect zeg ik zelf.
Net de gasnaalden nog 1 klik omhoog (kan nog 1 hoger) om te kijken of de bougie wat minder wit wil worden.
K&N wacht ik nog ff mee, evenals met de hoofdsproeiers omdat ik vanaf 3/4 gas geen problemen heb, gaat anders meer verbruiken

DR BIG 1996 verkocht
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB
DR BIG 1994 verkocht
GSX1100EFE 1984
V-stroom 1000 2009
Bulls e MTB