2takt olie

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
kriscros
Berichten: 91
Lid geworden op: vr jan 18, 2008 22:35

Met welke tweetaktolie rijden de meesten van julie? Vroeger jaren reed ik met de castrol tts, deze is vervangen door power rs. Nu kan ik op mijn werk total racing 2t aan voordelige prijs krijgen. Iemand van julie die hier toevallig mee rijd? Het is een vol syntetische olie bestemd voor zware omstandigheden voor race, cross en enduro.
Vind er helaas niet veel ervaringen van terug op het net. Tis voor een ktm 300
thumper
Berichten: 191
Lid geworden op: zo jul 29, 2012 23:54

Ik gooi zuks er wel in.
Estor ? Of zoiets schijnt wel beter te zijn.
Echt gevoelig lijken die 300's ook niet voor wat minder of slechtere olie.
Hoeveel meng jij ?
kriscros
Berichten: 91
Lid geworden op: vr jan 18, 2008 22:35

Ik hoor verhalen om te mengen van 1op30 tot 1op 50. Ik heb mijn 300 nog maar net maar dacht te beginnen met 1op36 .
thumper
Berichten: 191
Lid geworden op: zo jul 29, 2012 23:54

Ik smeer nu 1:50, en dat vinden veel al rijk.
Handboek zegt 1:60 dacht ik.
Vorige eigenaar deed 1:60 en 100 uur met een zuiger.
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

Inderdaad.
1:35 smeren stamt uit de stenen tijdperk en die brommers roken bij een warme motor alsof ze net koud gestart zijn.
2takt leveranciers adviseren zelfs soms 1:60/1:65.

Verder als je een beetje bekend gerenomeerd merk pakt dan zit de kwaliteit ook goed.
Je kunt vaak kiezen uit:
Heel goed
Heel erg goed
Super goed
Heel super goed
en gewoon erg goed.

Tis vaak meer een gevoels kwestie dan een wetenschappelijke onderbouwing die bij de meeste rijders komt kijken.
verstand op nul en nadenken
thumper
Berichten: 191
Lid geworden op: zo jul 29, 2012 23:54

En het "estor based" verhaal dan ? (bv castrol a747)
Zou dat graag in m'n cr500 gooien maar dat wordt ook een dure grap.
jwrtuning
Berichten: 309
Lid geworden op: zo jan 08, 2006 15:08
Locatie: Enschede
Contacteer:

Ik smeerde jarenlang met Motul olie, is mij altijd zeer goed vervangen. 1:50 overigens.
Zuiger kwam er altijd mooi schoon uit, weinig koolaanslag.

Tegenwoordig wordt bijna elke motorcrosswinkel platgebombardeerd met Putoline. Ik smeer dat nu ook, echter wel met tegenzin omdat er weinig anders verkrijgbaar is.
Niet dat de olie slecht is, maar ik heb er gewoon niet zo'n fijn gevoel bij als met mijn vertrouwde Motul.
Ga wel weer een keer op zoek naar mijn oude merk, misschien eens in het groot inkopen.

Motorex is ook een erg goed merk. Deze kun je zeker 1:60 smeren (KTM adviseert dat). Een paar jaar terug werd zelfs nog op de verpakking vermeld dat je tot 1:100 kunt smeren, dat staat er nu niet meer op.

1:35 zou ik beslist niet doen. Je wilt niet weten hoe je powervalve gaat aankoeken en daardoor minder gaat presteren.
Current: HONDA CR500 AF 2009

Past: KTM 300 EXC 2011, KTM 300 EXC 2008, KTM 300 EXC 2006, KTM 250 EXC 2000, KTM 400 LC4 1997, KTM 450 SX 2003
HONDA CR500R ENDURO 1998, HONDA CR500R ENDURO 1996, HONDA CR250R ENDURO 1989 (2x)
HUSQVARNA WR400 1986, SUZUKI RM250 1988, YAMAHA YZ125 1988, KAWASAKI KX125 1985
SUZUKI RM125 1980
kriscros
Berichten: 91
Lid geworden op: vr jan 18, 2008 22:35

barry, ik ga er vanuit dat total een beetje bekend gerenomeerd merk is?
Kom net van crosswinkel uit de buurt en die zei mengen 1op30 of 1op32. Die wil op zeker spelen waarschijnlijk of veel olie verkopen :lol:
Misschien moeten een crosser ook wel meer olie hebben dan een enduro en gaat hij daarop verder.
jwrtuning
Berichten: 309
Lid geworden op: zo jan 08, 2006 15:08
Locatie: Enschede
Contacteer:

Als jij continu met de gaskraan vol open rijdt... Dan mag je gerust wat vetter smeren.
Als je dat niet doet, en dat lijkt me heel waarschijnlijk, dan zou ik toch echt 1:50 hanteren.
Het merk wat jij noemt is geen A-merk.. Kan ook zijn dat jou daarom geadviseerd wordt om zo vet te smeren.
Zou lekker op zoek gaan naar wat betere olie. Genoeg verkrijgbaar, ook in de online webshops
Current: HONDA CR500 AF 2009

Past: KTM 300 EXC 2011, KTM 300 EXC 2008, KTM 300 EXC 2006, KTM 250 EXC 2000, KTM 400 LC4 1997, KTM 450 SX 2003
HONDA CR500R ENDURO 1998, HONDA CR500R ENDURO 1996, HONDA CR250R ENDURO 1989 (2x)
HUSQVARNA WR400 1986, SUZUKI RM250 1988, YAMAHA YZ125 1988, KAWASAKI KX125 1985
SUZUKI RM125 1980
kriscros
Berichten: 91
Lid geworden op: vr jan 18, 2008 22:35

iemand goede ervaringen met castrol power rs ? Dit zou de vervanger van de tts zijn en is van prijs wel ok (8 a 9€)
Vroeger toen ik nog knap en jong was reed ik met mijn crosser met tts en eigenlijk nooit problemen gehad.
Je mag altijd melden met welke olie julie rijden.
thumper
Berichten: 191
Lid geworden op: zo jul 29, 2012 23:54

Wel wat ervaring maar in een ktm 300, daar heb je dus weinig aan, die doen het toch wel.
Ken iemand die vroeger wedstrijden met een 500 reed.
Mikte er gewoon recht-toe-recht-aan olie van het tankstation in.
Ieder jaar een nieuwe zuiger en geen problemen.

Zoals hier ook al gezegd werd, zolang als je geen lange stukken vol gas rijdt......

Te arm lopen is waarschijnlijk slechter als met dubieuze olie rijden.
barry!
Berichten: 679
Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:30
Contacteer:

Castrol is naar mijn idee een goed merk wat geen rotzooi verkoopt.
Ik gooi het ook in mijn motor.

Sterker nog.
Brommercross, flink getunede 50cc, 8uur lang tussen de 10.000 en 14.000rpm. Gaskraan is altijd wijd open.
Gaat perfect met 1:40 castrol power rs
verstand op nul en nadenken
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Altijd TT-S gereden en nooit geen problemen mee gehad.
thumper schreef:Wel wat ervaring maar in een ktm 300, daar heb je dus weinig aan, die doen het toch wel.
Ken iemand die vroeger wedstrijden met een 500 reed.
Mikte er gewoon recht-toe-recht-aan olie van het tankstation in.
Ieder jaar een nieuwe zuiger en geen problemen.

Zoals hier ook al gezegd werd, zolang als je geen lange stukken vol gas rijdt......

Te arm lopen is waarschijnlijk slechter als met dubieuze olie rijden.
Met echt goedkope olie loop je wat meer kans op vervuiling etc. Vergeet ook niet dat andere olie gebruiken wel wat invloed kan hebben op je afstelling (viscositeit van je brandstof kan wat veranderen).
j. buikema
Berichten: 98
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 21:26

In het blad Noppennieuws stond de afgelopen 2 edities een heel verhaal over olie.
Wat ik begreep geldt voor tweetakt mengolie altijd een API keurmerk.
Na de API komt altijd de letter T (van tweetakt), met daarna een tweede letter wat het kwaliteitsniveau aangeeft.
Hoe verder de letter in het alphabeth, hoe hoger de kwaliteit.
De hoogste kwalificatie is op dit moment TC.
Met een aanvulling van + is het nog iets beter; dus API TC+ is op dit moment de hoogste kwaliteit
Plaats reactie