Pagina 1 van 1
motor te warm
Geplaatst: zo mar 17, 2013 18:09
door wijnandbos
Hallo,
Net wezen rijden in De Wijk maar motor liep aan het eind van de eerste ronde warm toen ik stond te wachten. Dacht dat het kwam doordat ik te lang stil stond na zwaar ploegwerk. over de weg terug gereden en af laten koelen. Bij 2e ronde meteen na 2 weilanden weer te warm en roken. radiateur was redelijk vrij van modder en koelwater helemaal vol. Iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn?
vorige week nog prima gereden en nergens last van
Re: motor te warm
Geplaatst: zo mar 17, 2013 19:47
door Noppy
Vertel ff welk merk / model motor dat je hebt.
Is het een Japanner dan heeft hij standaard vaak een 1.2 bar dop op de radiator, terwijl het koelsysteem gerust een dop van 1.6 bar aankan.
Verder zou je de koelvloeistof van Putoline kunnen gebruiken, bij de betere crossdealert.
Re: motor te warm
Geplaatst: zo mar 17, 2013 22:21
door wijnandbos
ja dat is wel handig inderdaad. is een ktm exc 525uit 2004
Re: motor te warm
Geplaatst: zo mar 17, 2013 22:25
door wijnandbos
zal is een andere dop halen dan (als dat voor ktm ook geldt). zat te denken aan de waterpomp, te weinig doorstroming.. of is dat niet waarschijnlijk?
bedankt alvast.
Re: motor te warm
Geplaatst: zo mar 17, 2013 23:19
door Noppy
Zijn beide radiators even heet als hij kookt?
Re: motor te warm
Geplaatst: zo mar 17, 2013 23:28
door zappa.suzuki
Andere dop en/of koelvloeistof zijn lapmiddelen, lost de oorzaak niet op.
Wat het is weet ik niet maar dat ie zo snel warm loopt klopt niet.
Re: motor te warm
Geplaatst: ma mar 18, 2013 16:59
door speedphreax
Gisteren heb ik er in de Wijk heel veel zien stomen van het kokende water. Als het nu een keer incidenteel is dan zou ik me er niet druk om maken. De mijne ging ook even stomen... iedere ronde op precies dezelfde plek.
Re: motor te warm
Geplaatst: ma mar 18, 2013 21:13
door wijnandbos
ok bedankt zover. Eerst waterpomp maar ns controleren.
Re: motor te warm
Geplaatst: di mar 19, 2013 14:06
door RvD
Niet te druk over maken, die 525's koken nogal snel.
Zijn erbij die de thermostaat er tussenuit halen, schijnt te helpen.
Re: motor te warm
Geplaatst: zo mar 24, 2013 00:18
door James.L
Bij mij spuugde hij ook in alle 2 de rondes koelvloeistof uit!? Zou het niet gewoon aan het parcour ligge dat hij te weinig koellucht krijg? Aangezien er veel stonde te roken!
Re: motor te warm
Geplaatst: zo mar 24, 2013 22:56
door Ilja
Ik had het ook in Ruinen met mijn 380! Nog nooit gehad...
Een keertje toen ik in de 2 door een weiland aan het ploegen was. En een keertje tijdens filerijden op een singletrack..
Re: motor te warm
Geplaatst: ma mar 25, 2013 11:24
door barry!
Het heeft inderdaad ook te maken met het parcours en type motor.
Bijvoorbeeld een CRF450 heeft meer koeling nodig dan een KTM450.
Ligt er ook een beetje aan voor wat voor een discipline de motor is gemaakt.
Trouwens Ilja, als je in de 2 met een 380 door een weiland moet zegt het genoeg over de conditie
Re: motor te warm
Geplaatst: ma mar 25, 2013 14:29
door defcon
bij mijn 400 exc was er een expansie vat achter het zijpaneel .
weet niet of jouw model dit ook heeft ,dit moet ook op peil staan denk ik.
als dat leeg stond ...... misschien de reden .
Re: motor te warm
Geplaatst: zo mar 31, 2013 15:34
door JoeBaR
ik heb een 520 exc , zonder thermostaat en slechts 1 keer koelproblemen gehad die te wijten waren aan de radiateurdop.
expansie vaatje (ik heb ze op een exc van dat type nog niet eerder gezien) dient om koelvloeistof op te vangen dat uit de radiateur geperst wordt. lijkt me niet dat die op een bepaalt peil dient te staan.
er bestaat een setje waarbij je een bredere pomp waaier en een adapter monteert tussen het pomphuis , waardoor je meer circulatie krijgt in het koelsysteem , ik betwijfel echter of het veel helpt , je radiateurs moeten immers het afkoelen doen.
Re: motor te warm
Geplaatst: ma apr 01, 2013 08:08
door 800S
Ik kan me een aantal scenario`s bedenken:
-radiateur verstopt door prut
-te weinig snelheid
-demperwol verdwenen > carb afstelling niet goed (te arm=heet)