Pagina 1 van 1

KTM 450 EXC Koppeling en krukas tdw kapot

Geplaatst: zo dec 30, 2012 19:29
door barry!
Afbeelding
Daar mist wat hé? :cry:

Hier kom ik 'per ongeluk' achter omdat ik mijn koppeling ging controleren. Die maakte veel lawaai (klapperend geluid).
Achteraf realiseer ik me dat afgelopen 2 ritten ik af en toe het idee had dat mijn ketting over de tandwielen heen sprong. Maar dat bleek dus dit te zijn.
Deze ga ik dan maar nieuw bestellen (auw €€€).

Nu de koppeling, de korf en achterplaat heben speling tov het tandwiel doordat de klinknagels loszitten.
Ik ben geen expert in klinken maar wil het wel graag zelf doen ivm kosten besparing.
Kan ik de klinknagels uitboren, bij de ktm dealer nieuwe bestellen? En dan zelf klinken?
Ik heb zo'n standaard pop/klink nagel apparaat waarbij je b.v. nagels in een eindkap van een demper stopt. MAar die van de koppeling zien er totaal anders uit.

Heeft iemand hier tips en ideeen over? Alvast bedankt!

Re: KTM 450 EXC Koppeling en krukas tdw kapot

Geplaatst: zo dec 30, 2012 20:00
door JoeBaR
hey naamgenoot !

heb je de ontbrekende tandjes wel terug gevonden?


ik zou de klink nagels lekker laten zitten , waarschijnlijk zijn ze zeer hard en is uitboren met een geslepen steenboortje 1 van de weinige opties , je moet dan wel eerst weten of je nieuwe los kunt verkrijgen.


ik zou ze proberen te verwarmen met een autogeen brandertje met een zeer klein vlammetje , en ze dan nogmaals klinken (ordinair platslaan) . 1 hamertjes rechtop in de bankschroef , daarbovenop je koppelingskorf met klinknagel , en daar een flinke dreun op. ik heb dit al eens eerder gedaan met succes , en t kost je geen onderdelen.

Re: KTM 450 EXC Koppeling en krukas tdw kapot

Geplaatst: zo dec 30, 2012 21:29
door barry!
Ha naamgenoot! :)

Goede tip! Opnieuw/verder (aan)klinken is de goedkoopste optie welke ik eerst kan proberen!

Het tandje heb ik niet teruggevonden...
Ik heb aan de koppelingszijde alles geinspecteerd en kan nergens schade vinden. Ook het tegenwiel, het koppelingstandwiel heeft geen schade.
Zal hij dan gewoon vermalen zijn of in stukken op de bodem liggen?

Wat ik erger/belangrijk vind; waarom is dit afgebroken?
Ikzelf denk door de vele speling op de koppeling. Dan krijgen de tanden toch meer onregelmatige en punt belastingen.
Ook de bus met naaldlager waar de koppeling op ronddraait heeft (te) veel speling. Dit alles bij elkaar maakt het toch wel een rammelig zooitje

Re: KTM 450 EXC Koppeling en krukas tdw kapot

Geplaatst: zo dec 30, 2012 22:00
door roen
zijn de rubberen dempers in de korf niet stuk? normaal gaan de nagels niet loszitten. tenzij er natuurlijk ergens een tandje tussen komt te zitten...
bij mijn 380 waren de rubbers ook verrot. je kunt dan de korf ten opzichte van het tandwiel bewegen. de nagels zijn uit te boren.
je moet de korf wel onder de pers klinken. de rubbers zijn hoger dan het tandwiel en moeten dus ingeduwd worden. anders heeft ie meteen alweer ruimte.
ik heb het bij de dealer laten doen. (uurtje werk)
ik denk dat alles ruim is geworden door het missen van een tand.
controleer ook het lager achter de korf aub.

Re: KTM 450 EXC Koppeling en krukas tdw kapot

Geplaatst: ma dec 31, 2012 13:47
door gassen
Ik zou er helemaal niet gerust op zijn als dat tandje nog ergens in het blok lag. Dingen zijn knokenhart (vandaar dat het breekt) en als dat ergens tussenkomt kan het zomaar zijn dat je 2 nieuwe carters en nog wat meer tandwielen nodig hebt. Probeer of je met een gruwelijk sterke magneet iets kunt teug vinden, misschien aan de aflaatplug bij de versnellingspook. Vermalen lukt niet echt.

Of zoals de tandarts zegt: beter poetsen en fluoride pasta :roll:

Succes

Re: KTM 450 EXC Koppeling en krukas tdw kapot

Geplaatst: wo jan 02, 2013 17:56
door barry!
De 2 tandjes zijn terrecht :!: ,
Bij het losdraaien van de magneet plug lagen de 2 tandjes netjes tegen de magneet aan waarna ik ze netjes uit het blok kon vissen.
Na een grondige inspectie waarbij ik verder 0,0 schade heb gevonden (blok niet gesplistst) kom ik tot de conclusie;
dat de tandjes direct tegen de onderkant van het koppelingscarter zijn geslingers, daarna naar beneden zijn afgezonken en netjes naar de boutplug/magneet zijn getrokken.
Dit stukje zit voor mijn gevoel nu wel goed.

Nu de koppeling! Ik had mijn probleem aangegeven en goede tips gekregen van jullie!
Ik ben bezig geweest, met aambeeld, zware hamer en drijvers maar de speling krijg ik er niet echt uit.

Maar nu het volgende!
Ik zat eens te denken over de werking/functie van de koppeling.
Er zitten rubbers in, voorzover ik begrijp zitten deze er in om te klap op te vangen tussen tandwiel en korf. Wanneer de korf vast op het tandwiel is geklonken hebben de rubbers geen functie meer.

Dus ik denk dat er sowieso speling moet zitten tussen de korf en tandwiel.
Fabrieks af zal dit echter minimaal zijn en door de tijd wordt deze speling groter.
Dan was mijn vraag eigenlijk hoeveel speling dan toelaarbaar is?

Of sla ik de plank nu volledig mis :P

Re: KTM 450 EXC Koppeling en krukas tdw kapot

Geplaatst: wo jan 02, 2013 19:31
door roen
als de rubbers goed zijn voel je ook geen speling, je kunt alleen met (veel) kracht de korf iets verdraaien ten opzichte van het tandwiel.

Re: KTM 450 EXC Koppeling en krukas tdw kapot

Geplaatst: do jan 03, 2013 01:32
door gassen
Yep, de achterplaat tov de korf moet stilstaan (geklonken), tandwiel kan iets bewegen in de rubbers.