Frans Verhoeven met Yamaha in de Dakar 2013

Moderators: henk-v, Jo VdB, Zot, Rudy, Mars

Plaats reactie
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Frans Verhoeven met Yamaha in de Dakar 2013

Bericht door henk-v »

Frans Verhoeven komt met Yamaha uit in de Dakar Rally van 2013 en 2014. De Nederlandse coureur tekende een overeenkomst van twee jaar met Yamaha Motor Europe en Yamaha Motor Nederland. Het team ‘Yamaha Netherlands Verhoeven’ zal deelnemen met een Yamaha 450 viertakt met volledige ondersteuning vanuit Frankrijk, waar het centrum van Yamaha’s Rally Raid activiteiten ligt. De doelen zijn hoog. Zowel Yamaha als Verhoeven mikt op een top 5-klassering in de komende Dakar.

Een top 5-klassering voor Verhoeven is een hoog, maar realistisch doel, meent Laurens Klein Koerkamp, Racing Manager van Yamaha Motor Europe. ,,Nadat Hélder Rodrigues Yamaha verliet, zijn we op zoek gegaan naar een andere rijder met de kwaliteiten om in de top 5 te rijden. Verhoeven heeft de ervaring en de snelheid om dat te presteren."

Verhoeven gaat naar de Dakar met zijn eigen team, maar met volledige ondersteuning van Yamaha. ,,Ik heb de juiste mensen om me heen. Voormalig Dakarrijders Henk Vercoelen en Willy Wientjes helpen mij in de voorbereiding. Yamaha geeft me een monteur mee voor de technische ondersteuning. Ik ben bovendien op allerlei mogelijke manieren betrokken bij het opbouwen van de motor door Yamaha Frankrijk."

Verhoeven reed in 2005 zijn eerste Dakar. Zijn beste resultaat bereikte hij in 2009, toen hij als achtste eindigde. Verhoeven behaalde tot nu toe drie etappezeges in de Dakar. In de editie van 2012 behaalde hij twee top 3-finishes. ,,Ik heb bewezen dat ik de kwaliteiten heb om etappes te winnen. Ik had een paar keer in de top 5 kunnen eindigen als ik niet tegen pech en mechanische problemen was aangelopen. Met de betrouwbaarheid en de snelheid van de Yamaha 450 hoop ik nu eindelijk te kunnen laten zien wat ik écht waard ben."

De Dakar Rally 2013 start op 5 januari in de Peruaanse hoofdstad Lima. Na 8000 kilometer door Peru, Argentinië en Chili is de finish op 20 januari in Santiago de Chile.

Via deze pagina houden wij u op de hoogte van de verrichtingen van team ‘Yamaha Netherlands Verhoeven’.

http://www.yamaha-verhoeven.nl/

Afbeelding

Frans Verhoeven finishte als vierde in de 2012 editie van de OiLybia Rally du Maroc.
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Re: Frans Verhoeven met Yamaha in de Dakar 2013

Bericht door henk-v »

Yamaha-rijder Frans Verhoeven duimt voor Special Olympics
Special Olympics gaat over pure sport en energie. Dit zijn waarden die ook bij de motorsport passen. De motorsport is zwaar en vergt veel energie. De sporters van Special Olympics verbruiken ook energie maar geven deze des te meer aan anderen. Internationaal Rally Raid rijder Frans Verhoeven heeft deze energie ook gekregen. Hij rijdt met zijn Yamaha YZ40F Rally mee voor een podiumplek in de zwaarste rally ter wereld die zaterdag 5 januari 2013 van start gaat, de Dakar.

Frans Verhoeven steunt Special Olympics met een speciale actie. Op zondag 14 januari rijdt Frans één etappe in een Special Olympics outfit. Ook rijdt hij die dag met een bijzondere Special Olympics kuip op zijn Yamaha, een volledig witte kuip met allemaal oranje duimen van zijn fans erop. Voor elke duim doneert Frans Verhoeven een bedrag aan het goede doel. Het Special Olympics pak en kuip worden geveild via Twitter. Volg Frans via @Frans_Verhoeven voor meer informatie over de veiling van het pak en de kuip van zijn Yamaha YZ450F Rally. De opbrengst van beide acties gaat naar Special Olympics.
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Re: Frans Verhoeven met Yamaha in de Dakar 2013

Bericht door henk-v »

Frans Verhoeven begint Dakar met een knappe tweede plaats

Etappe 1: Etappe Lima naar Pisco

Yamaha-rijder Frans Verhoeven nam de tijd om te trainen en te ontspannen, om zo fit mogelijk aan de start van de Dakar Rally te kunnen staan. De Nederlandse motorrijder kwam een week voor de start van de rally aan in Lima. "Een beetje vroeg," gaf hij toe. "Maar wel een goede beslissing. Het gaf me de gelegenheid om te wennen aan het tijdsverschil en de temperatuur."

Frans Verhoeven heeft zijn ambities voor de Dakar Rally van 2013 duidelijk gesteld door in de eerste etappe als tweede te eindigen. Het was maar een kort rondje van slechts 13 kilometer rond het bivak in Pisco, 250 kilometer ten zuiden van de Peruviaanse hoofdstad Lima.
Verhoeven had helemaal niet het gevoel dat het zo hard ging. "Ik heb gedaan wat ik altijd doe, niets bijzonders", vertelde de Brabander. "Om eerlijk te zijn heb ik meer op de rem gestaan dan ik gewoonlijk doe."

Een diepe, steile afstap kort na het begin van de wedstrijdproef dwong Verhoeven om te remmen. "Het was te diep en te steil om te springen. Een meter of 20, schat ik. Dat is zelfs voor mij te veel. Daarna heb ik overal waar ik geen zicht had voor de zekerheid geremd."

De Yamaha YZ450F Rally ploegde ondertussen door het superzachte zand van de Peruviaanse woestijn. "Het is een beer van een motorfiets", oordeelde Verhoeven. "Je kunt hier nog geen halve seconde even stilvallen, want dan sta je vast. Maar de Yamaha bleef het keurig doen. Hij heeft zoveel koppel dat ik een versnelling hoger kan rijden dan ik normaal zou doen, zonder wielspin. Hij gaat maar door."
Achteraf vond Verhoeven dat hij zelfs een beetje te hard had gereden. "Het is leuk, een tweede tijd, maar voor het begin had ik liever ietsje verder naar achter gestaan. Vijfde of zo. Dan kun je de concurrentie wat beter bekijken."

Maar uiteindelijk is dit ook een mooi scenario, vond Verhoeven. Met Chaleco voor zich en Despres op de vijfde plaats achter zich, zit hij precies goed. "Als Despres me voorbij komt, hoef ik alleen maar aan te pikken. Het is een mooi begin van de Dakar."

De tweede etappe is weer een rondje rond Pisco, alleen nu wel een groter rondje.
Na een verbinding van 85 kilometer hebben de motorrijders een proef van 242 kilometer af te werken

Afbeelding
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Re: Frans Verhoeven met Yamaha in de Dakar 2013

Bericht door henk-v »

Frans Verhoeven verliest tijd met zoeken

Frans Verhoeven is een boel tijd verloren in de tweede etappe van de Dakar Rally door een fout in de route. Samen met ‘Chaleco’ Lopez, Cyril Despres en David Casteu zocht Verhoeven lang naar een waypoint op km 74 in de wedstrijdproef. ‘Het waypoint lag een kilometer verder naar links dan zou moeten’, legde de Yamaha-coureur uit.

‘Ik ben er heel zeker van dat wij goed zaten volgens het roadbook en de kompaskoers. We hebben zeker geen navigatiefout gemaakt. Met een groepje van vier, vijf man hebben we ruim een kwartier rondjes gereden, op zoek naar het waypoint. Toen ik op een gegeven moment een heuvel op reed en aan de andere kant een heleboel mensen zag, wist ik waar we heen moesten. Op weg naar die mensen klikte de gps weer in het goede spoor.’

Verhoeven baalde uiteraard, maar maakte zich niet heel veel zorgen over het resultaat. ‘Je weet dat dit het risico is als je als tweede start. Er is geen enkel spoor, je moet het helemaal zelf uitzoeken. De rijders achter je profiteren ervan. Zij volgen simpelweg de sporen.’ In dit geval was het Barreda die er met de buit vandoor ging. Hij schreef de tweede etappe, een lus van 242 kilometer in de omgeving van Pisco, op zijn naam.

Het was geen gemakkelijke etappe, vond Verhoeven. ‘Ik denk dat iedereen wel had verwacht dat het wat eenvoudiger zou zijn, omdat het de eerste echte etappe was. Maar het was serieus moeilijk. Ik heb behoorlijk hard moeten werken. Voor de motor was het geen enkel probleem. Mijn Yamaha YZ450F Rally doet het geweldig. Maar je moest heel goed opletten en voorzichtig rijden, want de zon is zo fel dat je niks ziet. Er is geen schaduw. Een gat of een afstap zie je zo over het hoofd.’

Afbeelding
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Re: Frans Verhoeven met Yamaha in de Dakar 2013

Bericht door henk-v »

Frans maakt megaklapper


k heb mijn beschermengel bij me gehad.’ Dat was het oordeel van Frans Verhoeven na afloop van de derde etappe van de Dakar Rally, een 243 kilometer lange proef door het zand tussen Pisco en Nazca in Peru. Verhoeven maakte op kilometer 155 in de etappe een enorme klap met zijn motor. Mens en machine zijn slechts licht beschadigd.

‘Het is jaren geleden dat ik zo hard gevallen ben’, vertelde Verhoeven, die morgen met een blauwe rechterbil en spierpijn wakker zal worden. ‘Het was een slecht stuk, met zwart zand en lavastenen. Ik reed er vrij hard overheen, zeker 130. Op een gegeven moment landde ik met de bodemplaat van mijn Yamaha op een rand. Ik voelde dat het niet goed ging en kon mijn rug bol maken, zodat ik zou rollen. Ik ben er links dwars afgegaan en op mijn rechterbil geland. Mijn onderrug en bil doen een beetje zeer. Die bil zal morgen wel blauw zijn en ik zal spierpijn hebben, maar daarmee ben ik al lang blij. Ik heb heel veel geluk gehad tussen die stenen. Mijn beschermende kleding heeft de klappen erg goed opgevangen. De Leatt-brace om mijn nek te beschermen is zelfs beschadigd. Het is dus maar goed dat dat ding er zat.’

De Yamaha van Verhoeven kwam er eveneens goed uit. De roadbookhouder was krom, zodat Verhoeven zijn notes met de hand moest bedienen. ‘Maar verder deed alles het nog.'

Verhoeven had hard gewerkt in de etappe en nam risico’s om een goede tijd neer te zetten. ‘Ik moest wat goedmaken na de 21ste plaats op zondag. Dat is gelukt. En mijn vertrouwen in het materiaal is zo groot dat ik ook serieus hard durfde te rijden en risico’s durfde te nemen. Dat ik dan val, is puur mijn eigen schuld.’

Na 243 kilometer proef finishte Verhoeven als achtste. Dat levert hem de zevende plaats op in het klassement. De vierde etappe, van Nazca naar Arequipa, is ruim 700 kilometer lang, met een special stage van 290 kilometer.




Camerabeelden
De val van Verhoeven is op beeld vastgelegd. De klapper zal te zien zijn in de uitzending van RTL GP: Dakar van 7 januari, die diezelfde dag vanaf 22:30 te zien zal zijn op RTL 7. Op 8 januari om 19:30 wordt die uitzending herhaald, eveneens op RTL 7.
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Re: Frans Verhoeven met Yamaha in de Dakar 2013

Bericht door henk-v »

Afbeelding

Frans Verhoeven: ‘Ik heb mijn beschermengel bij me gehad.’

Dat was de eerste reactie van Frans Verhoeven na afloop van de derde etappe van de Dakar Rally, een 243 kilometer lange proef door het zand tussen Pisco en Nazca in Peru. Verhoeven maakte op kilometer 155 in de etappe een flinke klap met zijn motor. Verhoeven en zijn motorfiets zijn gelukkig slechts licht beschadigd.

‘Het is jaren geleden dat ik zo hard gevallen ben’, vertelde Verhoeven, die morgen waarschijnlijk met een blauwe rechterbil en spierpijn wakker zal worden. ‘Het was een zwaar stuk, veel zwart zand met lavastenen. Op een gegeven moment landde ik met de carter-bescherming van mijn Yamaha op een rand. Ik voelde dat het niet goed ging en maakte mijn rug rond, zodat ik bij een eventuele val zou kunnen doorrollen. Ik ben er behoorlijk hard afgegaan en op mijn rechterbil geland. Mijn onderrug en achterwerk doen een beetje zeer. Mijn achterwerk zal morgen wel blauw zijn en ik zal best wel de nodige spierpijn hebben, maar daarmee ben ik al lang blij. Ik heb heel veel geluk gehad tussen die stenen. Mijn beschermende kleding heeft de klappen erg goed opgevangen. De brace ter bescherming van mijn nek is beschadigd maar heeft zijn beschermende werk gedaan.’

De Yamaha YZ450F Rally van Verhoeven kwam er eveneens goed uit. Alleen de houder van het roadbook was krom, zodat Verhoeven zijn notes met de hand moest bedienen. ‘Maar verder deed alles het nog.'

Verhoeven heeft tijdens de etappe hard gewerkt en nam risico’s om een goede tijd neer te zetten. ‘Ik moest wat goedmaken na de 21ste plaats op zondag. Dat is gelukt. En mijn vertrouwen in het materiaal is zo groot dat ik ook serieus hard durfde te rijden en de nodige risico’s durfde te nemen. Dat ik dan val, is puur mijn eigen schuld.’

Na 243 kilometer proef finishte Verhoeven als achtste. Dat levert hem de zevende plaats op in het algemeen klassement. Morgen, dinsdag 8 januari, wordt de vierde etappe van Nazca naar Arequipa verreden. Deze is ruim 700 kilometer lang, met een special stage van 290 kilometer.
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Re: Frans Verhoeven met Yamaha in de Dakar 2013

Bericht door henk-v »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Re: Frans Verhoeven met Yamaha in de Dakar 2013

Bericht door henk-v »

Afbeelding

Pechdag voor Verhoeven

Frans Verhoeven is in de vierde etappe van de Dakar Rally veel tijd verloren. De Yamaha-coureur finishte vandaag als nummer 53, op ruim 51 minuten achter de dagwinnaar Joan Barreda. In het klassement duikelde Verhoeven naar plaats 27. Het verschil met Yamaha-rijder Olivier Pain, nu klassementsleider, is drie kwartier.

Het had ook Verhoeven kunnen zijn in plaats van Pain. De twee reden een hele tijd samen op, totdat de motor van Verhoeven ermee ophield. ‘Het begin was heel goed’, vertelde Verhoeven, aangeslagen. ‘Toen de motor stopte, ben ik alles nagelopen. Ik heb alles los gehaald, maar kon de oorzaak niet vinden. Yamaha-rijder Michael Metge is bij me gestopt en samen hebben we alles nog eens nagelopen. Pas toen ik de onderplaat los had geschroefd, zag ik dat het stekkertje van de benzinepomp los zat. Dat konden we snel vastzetten, maar ik heb ik weet niet hoe lang stil gestaan.’

Van de vierde etappe, een 290 kilometer lange proef tussen Nazca en Arequipa in het zuiden van Peru, was vooraf al gezegd dat het een van de zwaarste van deze Dakar Rally zou worden. Niet alleen Verhoeven had een slechte dag.

Afbeelding
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Re: Frans Verhoeven met Yamaha in de Dakar 2013

Bericht door henk-v »

Frans wint een échte Dakar etappe
17 januari 2013 - 21:55

Etappe 12 van de Dakar Rally 2013 was een echte Dakar etappe, vond Frans Verhoeven droeg zijn overwinning op aan voormalig Yamaha Motor France directeur Jean-Claude Olivier. ‘We zouden hier niet staan zonder hem’, legde Verhoeven uit. De heer Olivier kwam afgelopen weekend om het leven bij een tragisch verkeersongeval. Op de dag van zijn begrafenis behaalde Verhoeven de overwinning voor Yamaha. ‘JCO is, sinds de tijd dat Stéphane Peterhansel succesvol was voor Yamaha, een inspiratie geweest voor ons allemaal. Daarom is het een eer om deze overwinning aan hem op te dragen. Mijn Yamaha was wederom in topvorm, de potentie van deze motor is ongelooflijk.’ Verhoeven. 319 kilometer navigatie, zand, stenen, rotsen, duinen, rivierbeddingen, de etappe van vandaag had alles in zich. En onder deze omstandigheden bewees Verhoeven opnieuw dat hij een van de beste motorrijders is. Hij won de etappe.

Verhoeven was erg blij met zijn zege. ‘Dit maakt mijn hele Dakar goed. Ik kon de hele etappe het tempo goed hoog houden. Meteen vanaf het begin ben ik gaan jagen op Faria, die een minuut voor mij startte, en Duclos, die drie minuten voorsprong had. Ik heb gereden als een motorcrosser. Voor de tankstop, op 169 kilometer, had ik Faria ingehaald en zat ik op de staart van Duclos.’

In de duinen was Verhoeven niet de snelste. ‘Maar ik was wel het meest precies. Niet alleen in navigatie, ook in het rijden. Het was zo’n dag waarop alles klopte, waarop je precies weet wat je doet en waar je bent. Een dag volgens het boekje, met net dat beetje meer. Ik heb geen fout gemaakt en was super in balans. Alles wat ik deed, pakte perfect uit.’

In de rivierbeddingen die volgden op de duinen, maakte Verhoeven uitstekend gebruik van zijn trialachtergrond. Hij was zelfs sneller tussen de stenen en rotsen dan in het zand. ‘Op punten waar ik gewoonlijk het gas zou dichtdraaien, heb ik het nu juist open gedraaid. Ik had zoveel vertrouwen in mezelf en mijn Yamaha dat het ook kon. Het was echt een geweldig gevoel. Ik wist dat het goed was, maar niet dat het zo goed was dat ik zou kunnen winnen.’

Verhoeven bleef achtste in het klassement, maar zag zijn achterstand op nummer zeven, de Yamaha-rijder Olivier Pain, slinken. Het verschil is slechts twee minuten. ‘Ik weet niet zeker of het me lukt, maar in de resterende dagen blijf ik proberen om in het algemeen klassement te stijgen.’
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Re: Frans Verhoeven met Yamaha in de Dakar 2013

Bericht door henk-v »

Frans Verhoeven: ‘Het venijn zat hem in de staart’
20 januari 2013 - 08:21

Frans Verhoeven had een vervelend slot van de Dakar Rally 2013. In de laatste etappe crashte hij, waarbij hij de brandstoftank van zijn Yamaha beschadigde. In de etappe van La Serena naar Santiago was Verhoeven juist op jacht naar de achtste plaats in de eindklassering.
‘Het was een moeilijke en vooral gevaarlijke laatste etappe’, vertelde Verhoeven na afloop van de special in het plaatsje Limache. ‘Het eerste deel van de proef was 100 kilometer lang en zat vol met doordraaiende bochten. Ik geef eerlijk toe dat ik daar veel risico heb genomen. De eerste 50 kilometer ging ik als de brandweer, snel maar ook heel precies. Achteraf hoorde ik dat ik al een verschil van anderhalve minuut had gemaakt met Pizzolito. Dat was meer dan genoeg om hem in het klassement te passeren.’

Het bleef bij een virtuele achtste plaats, want Verhoeven maakte een inschattingsfout. Hij miste een scherpe linkerbocht die meteen werd gevolgd door een rechtse haarspeldbocht. ‘Ik verloor de motor en die schoof zo naar beneden het ravijn in. Gelukkig bleef mijn Yamaha hangen op een rotsblok. Het kostte mij niet eens zoveel tijd om ‘m weer op te halen, maar er zat een gat in de brandstoftank. Ik wist dat ik meer dan genoeg benzine had en heb het gas open gedraaid. Al met al heeft het mij een minuut gekost, denk ik.’

Op de verbindingsroute naar de tweede proef lukte het Verhoeven om de tank te repareren. Hij kwam op tijd voor zijn start bij het slotakkoord van 17 kilometer. ‘Nu ben ik negende in het algemeen klassement geworden, op slechts enkele seconden achter Pizzolito. Ik besef dat de val bij het ravijn veel erger had kunnen aflopen. Voor nu is het slechts zaak om naar Santiago te rijden, een bad te nemen en een goede nachtrust te pakken.’

www.yamaha-verhoeven.nl
gassen
Berichten: 1308
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Re: Frans Verhoeven met Yamaha in de Dakar 2013

Bericht door gassen »

Al met al is het goed gegaan, chapeau .
Hij beschikt over een sterke wil en nog sterkere botten. :D

Over +/- 350dagen weer een nieuwe kans. :toost:
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Plaats reactie