Pagina 1 van 1
opknappen Yamaha YZ250 1988
Geplaatst: vr sep 07, 2012 11:04
door YZ250-oldtimer
Hallo allemaal,
ik ben sinds kort in het bezit van een oldtimer Yamaha YZ250 uit vermoedelijk 1986 ( watergekoeld ), rood-wit ..
Bij toeval kwam ik deze motor tegen die al een jaar bij iemand in de schuur stond te stinken. Ik wil hem weer in nette goede staat krijgen en gewoon zo nu en dan als funbike gebruiken.( ik heb er een motoraanhangertje bijgekocht, dus als setje ).
Het plastic ziet er niet uit maar hij start wel. Hij rookte behoorlijk en ik heb de motor daarna weer uitgezet om hem eerst eens goed na te kijken en op te lappen.
Het kvs-niveau stond niet hoog ( volgens mij zit er gewoon kraanwater in ) maar hij lekt in ieder geval niet. Ik heb er weinig verstand van maar heb geleerd bij mijn andere motor ( honda xl 600 r - 1987 ) dat met geduld en hulp van andere motorkenners je toch een hele hoop zelf kunt doen.
Binnenkort dus maar pakkingen voor de Yamaha bestellen en dan de boel eens voorzichtig openen.
Ik zal er binnen een paar dagen wat foto's op plaatsen en zal jullie hulp hard nodig hebben.
groeten, YZ250-oldtimer
Spijkenisse
Re: opknappen Yamaha YZ250 1986
Geplaatst: vr sep 07, 2012 11:51
door klaas tt350
Waarom nu al pakkingen bestellen, zodra je het blokje opentrekt dan moet je zowiezo meer dingen gaan bestellen, dus beter in 1 keer, scheelt je weer verzendkosten.
Re: opknappen Yamaha YZ250 1986
Geplaatst: zo sep 09, 2012 15:18
door YZ250-oldtimer
Re: opknappen Yamaha YZ250 1986
Geplaatst: zo sep 09, 2012 15:33
door YZ250-oldtimer

- YZ010.jpg (188.12 KiB) 2656 keer bekeken

- YZ003.jpg (127.41 KiB) 2656 keer bekeken

- YZ002.jpg (181.14 KiB) 2656 keer bekeken
En nog een paar ....
YZ250-oldtimer
Re: opknappen Yamaha YZ250 1986
Geplaatst: zo sep 09, 2012 20:05
door JoeBaR
eindelijk fotoos...
ik durf te beweren dat hij jonger is dan 1986 , volgens mij kwam er in 1988 pas een schijfrem in het achterwiel .
Re: opknappen Yamaha YZ250 1986
Geplaatst: zo sep 09, 2012 21:28
door YZ250-oldtimer
Ik heb geen idee hoe oud deze motor is,
iets van een chassisnummer zie ik ook niet. Op de motor staan maar een paar cyfers/letters
Als ik wat foto;s opzoek lijkt de roodwitte uitvoering uit 1986 er als meeste op. Heb je enig idee waar ik het nog meer aan kan herkennen?
Dat is later wel makkelijk bij het bestellen van onderdelen.
gr. YZ250-oldtimer
Re: opknappen Yamaha YZ250 1986
Geplaatst: zo sep 09, 2012 23:25
door klaas tt350
dot nummer op de velgen kun je het vaak zien(als dit nog de originele zijn) dot nummer+1=bouwjaar.
Re: opknappen Yamaha YZ250 1986
Geplaatst: ma sep 10, 2012 21:45
door YZ250-oldtimer
Nou jongens,
jullie zitten volgens mij heel warm hoor.
Op het voorwiel staat: j18 x 2.15 8 87 DOT
Op het achterwiel staat: j 21 x 16.0 8 87 DOT
Het zou dus een 88'r moeten zijn...........
gr.YZ250-oldtimer
Re: opknappen Yamaha YZ250 1986
Geplaatst: di sep 11, 2012 08:07
door JoeBaR
denk het ook , rood wit waren ze namelijk allemaal in de 80s , en ik vermoed dat niet al het plastic origineel is.
Re: opknappen Yamaha YZ250 1986
Geplaatst: ma sep 17, 2012 11:30
door YZ250-oldtimer
Jongens,
het frame is intussen kaal om netjes te spuiten. Intussen wil ik het blok openmaken maar stuit al gelijk op het vliegwiel.
Aangezien ik geen WpH heb wil ik vragen of er een speciale poelietrekker nodig is om het wiel los te maken of dat er ook nog andere tips zijn om deze los te krijgen.
Ik wil de spoelen even controleren dus moet het vliegwiel eraf....
Foto's volgen..
bedankt en groet,
YZ250-oldtimer
Re: opknappen Yamaha YZ250 1988
Geplaatst: ma sep 17, 2012 22:41
door YZ250-oldtimer

- Vette aanslag uit uitlaat of zweten ?
- Fotos-Bewerken.nl (9).jpg (180.42 KiB) 2532 keer bekeken

- Waterpomp
- Fotos-Bewerken.nl (11).jpg (104.97 KiB) 2532 keer bekeken

- Vuile waterpomp
- Fotos-Bewerken.nl (10).jpg (143.7 KiB) 2532 keer bekeken

- frame
- Fotos-Bewerken.nl (7).jpg (182.6 KiB) 2532 keer bekeken
Hier wat foto's van mijn yamaha.
Nog wat vragen aan de experts:
- vuile waterpomp, het lijkt wel zand wat erin zit. Het systeem zou gesloten moeten zijn, de oude koelvloeistof was ook troebel en dus vuil. Oorzaak een lek of te weinig verschoond?
- onder de uitlaat op het blok wat het zeer vet, ik kan niet zien of het zweten is maar ik vermoed van niet. Betekend dat een verkeerde afstelling van de carburateur, te rijk ?
- het wieltje van de waterpomp kan ik niet ronddraaien, gaat dit alleen onder druk of zou deze kapot zijn ?
Bedankt voor jullie reacties !
gr. YZ250- bijna oldtimer