Pagina 1 van 1

Draad uit cilinder

Geplaatst: za aug 04, 2012 17:08
door ckadett16v
Hallo,

Ik wou de cilinderkop weer monteren na een revisie van mn 620 lc4, en nu
ik de kopbouten op het juiste moment aan wou trekken. Zei het schroefdraad
van 1 bout doe het zelf maar. Hebben jullie nog tips wat ik het beste kan
gebruiken een helicoil of iets anders?

Alvast bedankt,

Re: Draad uit cilinder

Geplaatst: za aug 04, 2012 17:16
door JoeBaR
m12 draadeindje afzagen en(of een boutje van lage kwaliteit treksterkte), gaatje 8.5 mm in het hart boren ,en tappie m10 er door heen .

gat in het carter opboren naar 10,2 tap m12 erdoor en het draadeindje met groene loctite 570 er in draaien , ff drogen , vijltje er over en klaaahaaaar .


helicoil is K*T voor bouten die ooit weer los moeten , en zeker de grotere maten.

Re: Draad uit cilinder

Geplaatst: za aug 04, 2012 17:35
door ckadett16v
Jah dat kan natuurlijk ook groene loctite is de extra sterke variant toch? Het is
trouwens het draad van de cilinder niet van het carter dus voor de bout waar je
de cilinderkop mee vast trekt. Maar dat mag de pret niet drukken. En lage treksterkte bedoel 8,8
mee of nog lager. Want de bout moet wel met 50 nm vast volgens het werkplaatshandboek.

Alvast bedankt.

Re: Draad uit cilinder

Geplaatst: za aug 04, 2012 21:21
door JoeBaR
8.8 kan je nog een gaatje in boren . zo n zwarte 13.9 krijg je amper een gaatje in , laat staan dat je m behoorlijk kan tappen .



op de draaibank gaat dit allemaal wat makkelijker :wink:


en jah , groene loctite is die versie waarmee je het voor jezelf of de volgende eigenaar een vervelend klusje maakt om een boutje te lossen.

Re: Draad uit cilinder

Geplaatst: ma sep 03, 2012 22:06
door oldtimer
Als laatste redding, gat dichtlassen en opnieuw boren en tappen in de originele maat :) Wel opletten dat je het juiste materiaal gebruikt :!: Bij m'n oldtimer KTM van 1979 is het carter van magnesium gemaakt. Dat kan je niet zomaar lassen met aluminium bijvoorbeeld. Nu weet ik niet van welk materiaal de huidige motorblokken gemaakt zijn, maar je hebt alleszins hetzelfde toevoegmateriaal nodig dan datgene waar uw blok van gemaakt is. Bij mijne is het goed gekomen (zelf gelast) :wink: Grts, Roland

Re: Draad uit cilinder

Geplaatst: di sep 04, 2012 18:26
door BIG88
Wat is er tegen een heli coil ?
niks uitboren, gewoon overmaat tapje er door, schroefdraad er in, klaar.

ik heb er alleen maar goede ervaringen mee.

Re: Draad uit cilinder

Geplaatst: di sep 04, 2012 20:07
door ckadett16v
De kop zit inmiddels weer vast, heb zoals JoeBar het zei een busje gedraaid M12 => M10 en met loctite
vastgezet werkt super. Iedereen bedankt voor het meedenken.

Re: Draad uit cilinder

Geplaatst: wo sep 05, 2012 09:20
door folie
Da's knap ?? Ik wilde net gaan opmerken dat M12 buitendraad een kerndiameter heeft van 9.6-9.8mm, en dat M10 een buitendiameter heeft van 9.7-9.9mm.
Als je zo'n busje bij mij op het werk bestelt, dan krijg je een leeg doosje. (en een rekening)

Re: Draad uit cilinder

Geplaatst: wo sep 05, 2012 11:48
door JoeBaR
eerst er in het gat lijmen , dan tappen ;) veiliger is om een maatje groter te gaan met de buitendraad , maar daar is niet altijd ruimte voor.

helicoils zijn kolere dingen , in de kleinere maten en in een blind gat gaat t prima .