Pagina 1 van 2

Inhoudende ktm 300exc

Geplaatst: zo aug 24, 2003 22:17
door Refa
Heeft iemand ervaringen met het inhouden (smorend geluid) van een 300 exc '98.
Hij doet dit als er met een lager toerental op constante snelheid gereden wordt . Als het gas dan weer open gedraaid wordt accelereerd hij bijna niet, maar als de koppeling even ingeknepen wordt hoor je aan het geluid dat het volle vermogen weer aanwezig is???

PS wat kan een oorzaak zijn van het blijven hangen van het gas.Kabel is inmiddels vervangen. het hele boeltje is goed schoongemaakt (carb., gashendel) :shock:

Geplaatst: zo aug 24, 2003 22:33
door JoeBaR
zit de gas kabel niet ergens knel onder de tank ?.. is de binnen kabel niet geraffeld ?.. een knik in de buiten kabel?.. check ook even of de gas schuif soepel in de carb beweegt ...

Inhoudende ktm 300exc

Geplaatst: zo aug 24, 2003 22:37
door Refa
Gaskabel is volledig vervangen en zit niet vast onder de tank. Gasschuif glijdt perfect door de carburateur. Dus ik ben benieuwd naar meer suggesties!!!!

Geplaatst: ma aug 25, 2003 00:06
door Rudy
Als je gashandle enz goed draait lijkt het me dat het aan je afstelling ligt (te arm?).
Hoe loopt hij bovenin>?

Geplaatst: ma aug 25, 2003 09:07
door Bart M
Ja, lijkt me een carburatie-probleem. Zuigt hij nergens valse lucht aan ofzo? Start hij normaal?

Inhoudende ktm 300exc

Geplaatst: ma aug 25, 2003 19:42
door Refa
bovenin loopt hij perfect :?
het vreemde is dat het gas niet regelmatig blijft hangen (dit is pas twee keer in 7 weken gebeurd, wat mij twee keer te veel was) gigantisch op mijn plaat gegaan.
het inhouden overigens weer wel dat kan ik 'm gewoon op commando laten doen?????

Geplaatst: ma aug 25, 2003 21:15
door huskie
Als je je gas van vol open los laat, moet je de gasschuif(in de carburateur dus) terug horen vallen met een droge klik. Hoor je dat niet, loopt er iets aan. Probeer ook je stuur in beidde richtingen te draaien en probeer het weer.

Geplaatst: ma aug 25, 2003 21:31
door Rudy
Neef van me heeft precies de zelfde cr als mij en had laatst ook het probleem dat zijn gas bleef hangen. Ik heb hem geadviseerd een andere gaskabel erop te zetten. Dit werkte dus niet :oops: . Nou kwam hij zaterdag bij mij met zijn gasschuif/naald in de hand, hier zaten allerlij deuken/krassen in.
Oorzaak is zand in de tank/carburateur :cry: die dan tussen de nald gaat zitten en hem dus vastklemt. Oplossing: nieuwe naald/gasschuif en je tank schoonmaken (met water gaat perfect , alleen een dag laten drogen oid).

Inhoudende ktm 300exc

Geplaatst: di aug 26, 2003 20:10
door Refa
Bart M je hebt het over het aanzuigen van valse lucht? op welke plaatsen kan hij valse lucht aanzuigen.?????????
starten doet hij verder probleemloos!

Inhoudende ktm 300exc

Geplaatst: di aug 26, 2003 20:15
door Refa
De gasschuif komt goed met een dof geluid onder in de zitting, lijkt mij goed! Gasschuif ziet er ook nagenoeg onbeschadigd uit, geen bramen!
kan inderdaad de tank nog schoonmaken.
Ik de carburateur er afgelopen weekend afgehaald en helemaal schoongemaakt van binnen en buiten. Nagenoeg geen zand korreltjes??

Re: Inhoudende ktm 300exc

Geplaatst: di aug 26, 2003 21:18
door JoeBaR
Refa schreef:Bart M je hebt het over het aanzuigen van valse lucht? op welke plaatsen kan hij valse lucht aanzuigen.?????????
starten doet hij verder probleemloos!
valse lucht aanzuigen kan alleen tussen het luchtfilter en de carb misschien ergens een klein gaatje of scheurtje ...

dat inhouden .. ik heb ooit een honda CR 250 gehad waarvan de powervalve niet goed meewerkte ( opende niet optijd) waardoor de motor ook ging inhouden .. t is misschien een mogelijkheid maar ik weet niet zeker of KTM een dergelijk systeem toepast op haar tweetakten 8)

Geplaatst: di aug 26, 2003 21:24
door Rudy
Powervalve zou best kunnen. Op alle moderne 2-takten zit er wel een op. Enige waar hij niet op zit is een cr500 :lol: .

Geplaatst: di aug 26, 2003 21:31
door JoeBaR
denk ook niet dat een CR 500 die nodig heeft :D ik weet niet precies of KTM zo n zelfde systeen toepast maar in mijn geval was dat toen de boosdoener

Re: Inhoudende ktm 300exc

Geplaatst: di aug 26, 2003 22:34
door Bart M
JoeBaR schreef:
Refa schreef:Bart M je hebt het over het aanzuigen van valse lucht? op welke plaatsen kan hij valse lucht aanzuigen.?????????
starten doet hij verder probleemloos!
valse lucht aanzuigen kan alleen tussen het luchtfilter en de carb misschien ergens een klein gaatje of scheurtje ...
Juist, die rubberen dingen durven al eens scheurtjes vertonen, en da's funest voor het benzine-lucht-mengsel. Kan ook tussen Carb en motorblok trouwens.
Mijn maat moet ik hierover ook eens ondervragen: die had een paar jaar geleden ongeveer dezelfde klachten en toen was het iets met valse luchtaanvoer vanuit de alternatorbehuizing, geloof ik. Zie later.

Geplaatst: wo aug 27, 2003 01:07
door Rudy
Ik geloof er niet in dat hij te arm staat (hoe het ook zou kunnen komen).
Als hij heel arm staat gaat hij veel toeren maken zonder vermgen te leveren (zelfde effect als je benzine kraan dicht zit :lol: ).
Ik denk zelf als het aan de afstelling is meer aan te rijk.

Inhoudende ktm 300exc

Geplaatst: wo aug 27, 2003 21:26
door Refa
het zou best kunnen zijn dat de "powervalve" een probleem veroorzaakt.
Ik liep zelf namelijk met het idee dat er iets in het motor blok bleef "hangen".
de "powervalve is toch de klep die ervoor zorgt dat je onderin bij lage toeren extra vermogen krijgt?
het lijkt logisch dat dat de oorzaak zou kunnen zijn van mijn probleem.
maar dan de "grote vraag" hoe kan ik testen en ervoor zorgen dat de klep niet meer blijft hangen?????????????

kan het veroorzaakt worden door een te vette smering???

Geplaatst: wo aug 27, 2003 21:45
door Rudy
Powervalve sluit in principe de uitlaatpoort af (hoe ze hem afluiten verschilt een beetje per merk).
Je kan het bij mijn hondatje gewoon zien dat hij los gaat (klappen 2 schuiven naar buiten , dat kan je zien als je het powervalve kapje eraf heb).
Hoe dat bij een ktm zit weet ik niet :oops: maar ik verwacht dat ktm iets met een rolpowervalve heeft (die dus iets verdraait om de uitlaatpoort te openen/af te sluiten). Misschien dat iemand van dit forum er meer over weet :?: .
Je kan het aan het motorgeluid ook vrij goed horen als hij losgaat (bij een bepaald toerental gaat hij redelijk veel meer "herrie" maken.
Ik denk niet dat het wat te maken heeft met het invetten van het systeem .

Re: Inhoudende ktm 300exc

Geplaatst: wo aug 27, 2003 21:46
door Bart M
Refa schreef: de "powervalve is toch de klep die ervoor zorgt dat je onderin bij lage toeren extra vermogen krijgt?
het lijkt logisch dat dat de oorzaak zou kunnen zijn van mijn probleem.
maar dan de "grote vraag" hoe kan ik testen en ervoor zorgen dat de klep niet meer blijft hangen?????????????

kan het veroorzaakt worden door een te vette smering???
Da's idd het doel van een powervalve. Is bij m'n Husky gemakkelijk te controleren door het dekseltje vh aandrijfsysteem van de powervalve(vooraan tegen het blok gemonteerd) te demonteren en dan te kijken of er bij gas geven (met draaiende motor) wel degelijk iets verandert aan de stand van de stangetjes. Zal bij andere merken wel gelijkaardig werken vermoed ik. Voor de juiste afstelling van dit systeem heb je wel een werkplaatshandboek nodig, vrees ik.
Heb idd gemerkt dat er steeds wat meng-olie in het systeem terecht komt. Misschien dat hierdoor na verloop van tijd je powervalve vast is komen te zitten, maar 't kan evengoed zijn dat er iets mis is met de stangetjes ofzo. Gewoon verder demonteren tot je de oorzaak gevonden hebt, zou ik zeggen.
Veel succes !
Bart

Geplaatst: ma sep 01, 2003 15:14
door Rudy
KTM 250, 300, 360, 380 1990-97

KTM uses two distinctly different designs of exhaust valves systems. The earlier model uses one large center valve with the actuating rod cast together. Two drum valves control the sub exhaust ports and steel gears are used to interface the main and minor valves. The effective stroke can be adjusted by altering a stop plate on the left side of the cylinder. The governor control in the right side case has an inspection cap that allows tuners to add thin washers and increase the spring preload in order to affect a change in engagement rpm. The system is prone to carbon seizure of the steel valves (sub exhaust ports). Also there are rubber o-rings that prevent oil from leaking out the sides of the actuating rod. Those eventually wear out. In order to service this exhaust valve system you need to remove the cylinder. The main valve and all it's hardware can remain bolted together. There is an access cover on the front of the cylinder and four bolts fasten the cover to the cylinder. There is no Gasket for the cover, it seals with a non-drying liquid gasket like RTV silicone. The main valve just pulls straight out. The drum valves are held in place by two plates with two-tapered pan head Phillips screws. There is a specific procedure for removing these screws. Start by heating the screw heads for two minutes with a propane torch. That will break down the locking agent on the threads. Then use hand impacts with a number two Phillips tip. If you strip the heads of the screws (most people do including me!) then just use a tapered-point punch to spin the screws out. That will destroy the screw but you should replace the Phillips with a tapered-panhead Allen bolt. Take care when handling the stop lever on the left side of the main valve. Before you loosen the two Allen bolts, scribe a line to reference the position of the plate relative to the gear plate. It is possible to adjust the stop plate so far that the valve rotates past the full closed position and contacts the piston. That would destroy the piston. The 1998 and newer KTMs have an exhaust valve system that makes use of the resonator concept. That system is so complex that you would need the factory service manual in order to service it.
Verhaaltje over de powervalve van ktm :lol:

Geplaatst: ma sep 01, 2003 17:11
door JoeBaR
als ik dat zo lees... dan hoop ik dat je het systeem van VOOR model 98 hebt .. :D

Inhoudende ktm 300exc

Geplaatst: wo sep 24, 2003 21:12
door Gast
:(
helaas voor mij is het een '98 er :?

Maar goed met de hulp van wat noppenliefhebbers komen wij er wel uit :wink:

niet trekken bij constante snelheid bij relatief laag toeren

Geplaatst: do sep 25, 2003 18:43
door ktm 300 exc '96
Ik herken je "probleem" helemaal. Het enige wat je moet doen is je KTM exc 300 agressiever berijden. Toen ik overstapte van mijn LC 4 600 naar de 300 exc vond ik ook dat de exc 300 slecht "trekt "na een poosje te hebben gereden met constante snelheid met een relatief laag toerental. Vergeet niet dat de exc 300 een tweetakt motor is. Dus moet je de motor (hogere) toeren laten maken. M.a.w rij eens voortaan 1 versnelling lager, en gegarandeert je probleem is opgelost. Mijn exc 300 van '96 heb ik verkocht. En raad eens wat ik te horen kreeg van de koper van mijn motor. Precies dat de motor slecht/langzaam wou accelereren nadat hij een poosje reed met constante snelheid met lage toeren. Ik heb hem geadviseerd om voortaan 1 versnelling lager te rijden zodat de motor een hoger toerental heeft, en dus trekt als tering het is geen (schakelbrommer). Als je met een auto 40km/u rijdt in de vierde versnelling en je geeft vervolgens gas dan zal de auto ook slecht/langzaam accelereren. Later belde hij me op dat het probleem verholpen was. Het enigste wat hij wel minder vond is dat hij / de koper geintimideerd was door het vermogen wat nou vrij komt, en dat de motor nu lekker agressief op het gas reageert. Nu hebt ik een een exc 300 van 2003. Wat rijden de exc 's 300 toch lekker.

Inhoudende ktm 300exc

Geplaatst: do sep 25, 2003 23:41
door Gast
:)
Het verhaal wat je verteld klinkt best aannemenlijk. Ik namelijk best een "luie rijder" :oops: (is misschien wel een beetje zuinigheid) We zijn nu bezig de powervalve helemaal schoon te maken om zo weer met een schone start te kunnen te beginnen. :wink:
Het probleem is ook langzaam ontstaan. Ik heb 'm nml al een jaar of drie en de laatste jaar is het erger geworden.

Bedankt voor je tip.
:)

Geplaatst: ma sep 29, 2003 20:31
door Gast
AFSTELLING VEEL TE VET , MOTOR LOOPT VOL BENZINE BIJ LAGE TOERENTALLEN , JE KUNT WAARSCHIJNLIJK VEEL KLEINER OP STATIONAIR SPROEIER EN/OF NAALD , EEN ANDER MEMBRAAN DOET VAAK OOK WONDEREN BIJV EEN V-FORCE OF BOYESEN.

Geplaatst: ma sep 29, 2003 20:34
door Rudy
Anonymous schreef:AFSTELLING VEEL TE VET , MOTOR LOOPT VOL BENZINE BIJ LAGE TOERENTALLEN , JE KUNT WAARSCHIJNLIJK VEEL KLEINER OP STATIONAIR SPROEIER EN/OF NAALD , EEN ANDER MEMBRAAN DOET VAAK OOK WONDEREN BIJV EEN V-FORCE OF BOYESEN.
capslock kan je ook uitzetten......

ik had het er trouwens al neergezet dat hij wle eens te rijk zou kunnen staan :lol: