Pagina 1 van 1
Alweer een benzinetopic
Geplaatst: wo mar 28, 2012 10:17
door folie
De bouw is dicht. Ik heb zelfs m'n motor weer eens aangekeken. Had denk ik z'n 1 1/2 jaar stilgestaan. Startte natuurlijk niet, dus ff de stationairsproeier eruit gedraaid.
Die was zo groen alsof ie sinds de romeinen in de grond heeft gelegen.. Dus m'n carburateur maar even losgetrokken. Nog nooit zo'n troep in een carb aangetroffen. Een dikke plakkerige gele laag in de vlotterkamer. Raar luchtje ook. Eerder carboleum dan benzine. Enfin, alles maar te weken gelegd, en toen was het weer tijd voor flesje geven enz..
@ Noppy: I stand corrected. Vroeger werd er nog wel eens wat alcohol door de benzine gegooid om geen last te krijgen van evt nattigheid in de tank. Blijkbaar zit er tegenwoordig zoveel alcohol (met water erin opgelost) door de benzine dat het goedje hartstikke corrosief wordt tav vooral de messing onderdeeltjes in de carb.
Re: Alweer een benzinetopic
Geplaatst: wo mar 28, 2012 20:06
door gabe
Zou het dan beter zijn de carb even leeg te laten lopen voor wegzetten? Is kleine moeite, 1 schroefje. Of levert dat weer een ander corrosie probleem op
Re: Alweer een benzinetopic
Geplaatst: do mar 29, 2012 09:01
door folie
Dat ga ik me in ieder geval aan proberen te wennen.
Verder helpt het als je je tank volhoudt. water komt nl uit de lucht. Dan zou je ook de ventilatie van je tankdop af moeten sluiten tijdens stalling.
Vlotterkamer wordt ook belucht dus die moet gewoon leeg.
Verder zijn er wat (best dure) toevoegingen die zorgen dat benzine langer stabiel blijft. Ik heb van iemand die in oude voertuigen doet gehoord dat een klein scheutje diesel bij de benzine ook al een boel scheelt.
Re: Alweer een benzinetopic
Geplaatst: do mar 29, 2012 13:02
door RvD
gabe schreef:Zou het dan beter zijn de carb even leeg te laten lopen voor wegzetten? Is kleine moeite, 1 schroefje. Of levert dat weer een ander corrosie probleem op
Ben ik ook benieuwd naar of hier iemand ervaring mee heeft, levert dit corrosie op?
Ventilatie afsluiten zou ik niet doen, heb dit al eens gedaan in het verleden en trof op den duur mijn plastic tank aan in 'ingezogen' toestand. Met een stalen tank heb je dan een probleem vrees ik.
Re: Alweer een benzinetopic
Geplaatst: do mar 29, 2012 13:22
door Noppy
Gelukkig heb ik het niet zelf bij de hand gehad, maar de afscheiding die veroorzaakt wordt door bacterien die van het water en de benzine in je tank leven, die is zo zuur dat het magnesium en soms ook aluminium kan oplossen.
Als je per ongeluk van een besmette pomp hebt getankt dan is het niet meer zo makkelijk om van die bacterie af te komen.
Ik tank preventief alleen nog maar 98, waar zogenaamd geen ethanol meer in zou zitten. Voor die keren dat ik gedwongen ben om 95 te tanken (zoals in buitenland) dan kiep ik er een dopje Startron in om het goed te houden. Mijn Husa staat soms 2 weken stil.
Re: Alweer een benzinetopic
Geplaatst: vr mar 30, 2012 07:58
door folie
Dan zul je er ook wel geen last van krijgen.
De mijne stond meer dan een jaar. Toch heb ik vroeger wel eens langer iets gestald. (motorzaag dus ook ff leegdraaien)
Het heeft ook met temperatuurswisseling te maken. In de zomer neemt het benzine/alcohol mengsel meer water op uit de omgevingslucht vanwege de hogere temperatuur. In de winter wordt de oplosbaarheid weer lager en treedt 'fasescheiding' op. Er komt dus een plasje water onder in je carb te staan. Dat is waar de ellende mee begint.
Re: Alweer een benzinetopic
Geplaatst: zo apr 01, 2012 09:05
door JoeBaR
alles over benzine en *race benzine* staat in het laatste nummer van het noppennieuws .
ik tap meestal de benzine af , ook uit de carb . wat ook scheelt is dat mn motor in een verwarmde schuur staat .
Re: Alweer een benzinetopic
Geplaatst: zo apr 01, 2012 10:23
door gabe
Ik had dat gelezen. Met die alkyd-benzine of alkylaat, waar ik nog steeds even naar moet zoeken hier in de buurt. Ik had de afgelopen week ook een bus remreiniger nodig om onze mini die een jaar (apk) in de garage had stilgestaan weer aan de praat te krijgen.
Dus wil wel eens kijken hoe duur die benzine echt is. Ook wel prettig voor de kettingzaag. Die ligtal 2 jaar stil, heb ik ook niet zulke hoge verwachtingen van.
Ik heb in het artikel niks gelezen overaftappen carburateur, tenminste kan me niet herinneren.
Re: Alweer een benzinetopic
Geplaatst: zo apr 01, 2012 18:54
door Noppy
Toen ik nog een carb had reed ik hem altijd de vlotterbak leeg totdat hij afsloeg. Als je dan een maand later weer eens gaat rijden, kraantje aan, knopje drukken en lopen!
Re: Alweer een benzinetopic
Geplaatst: ma apr 02, 2012 21:14
door JoeBaR
gewoon niet langer dan een week stil laten staan is het beste voor baas en brommert.
Re: Alweer een benzinetopic
Geplaatst: di apr 03, 2012 14:51
door pegatoon
Hallo heren. Over benzine kan ik nog wel iets toevoegen.
door jaren lange ervaringen in de tuin machine branche het volgende. Oude benzine is een ramp voor de carburateur en tank want het wordt kleverig tot zeer stroop achtige substansie die alu aantast en kanaalen verstopt (tot weg gooien van carb aan toe). voor de motor is er verschil tussen 4 takt en 2takt. Bij een 4 takt, die loopt gewoon niet meer ( is alleen lastig) MAAR voor een 2 TAKT is ket levens gevaarlijk want de oude (afgebroken) benzine ontregeld de werking van de 2 takt smeer olie tot uiteidelijk nul smering.
typisch oude benzine (mengsel)vershijnsel is kapot lopen van de motor (dus niet perse vast) door loop groeven en compressie verlies (waardoor een membraam (pomp) carburateur niet mer werkt)
Dit op basis van tientallen kapot gelopen machines bij onze klanten (kettingzaag bosmaaier bladblazers etc)
Er zijn merdere houdbaarheids middelen in de handel om aan VERSE benzine toe te voegen ( B&S fuel fit )
Fuel fit is in puree vorm ook in staat om niet te zware vervuiling op te lossen (4a5 dagen weken b.v.)
B.v. Honda kleinmotoren vinden benzine van plus vier weken al oud (slecht starten b.v.)
voor klein verbruikers is er b.v. ASPEN 2 takt lakylaat benzine met 2% olie (ong € 4,50 p/liter)
sorry voor het lange verhaal ! (vragen?? ik zie ze wel)
Re: Alweer een benzinetopic
Geplaatst: di apr 03, 2012 14:57
door Noppy
Toon,
Hebben jullie ook veel last van witte of zwarte vlokken in de benzine als het een tijdje stilgestaan heeft?
Re: Alweer een benzinetopic
Geplaatst: di apr 03, 2012 15:32
door gabe
Dat heb ik nog nooit gezien maar ik loop nu naar de schuur om mijn carb af te tappen. Genoeg gelezen en rijden komt er toch even niet van.