Pagina 1 van 1
KTM 200 EXC 2009 klopt?
Geplaatst: wo feb 29, 2012 19:49
door Senne Mathues
Hallo,
Even een korte uitleg:
Ik heb deze winter onderhoud gedaan aan mijn motor en hierbij oa. een nieuwe zuiger (zelfde maat)-segmenten-small end lager geplaatst, powervalve proper gemaakt en nieuwe bougie geplaatst. Zuiger is normaal gezien correct geplaatst. Ik heb dezelfde dikte voetpakking gestoken (ook x-dimensie opgemeten en hierbij kwam ik op dezelfde voetpakkingsdikte uit) en alle andere pakkingen/dichtingen nieuw geplaatst.
De motor start goed en van de eerste keer als hij koud is en loopt ook goed stationair zonder stil te vallen. Als ik echter een tijdje gereden (motor op temperatuur) heb merk ik het volgende:
- bij het vertragen, lossen van de gashendel, voelt dit schokkerig en niet echt vloeiend aan
- bij het stationar draaien in stilstand voel/hoor ik regelmatig dat de motor "klopt"
Tijdens het gewoon rijden, gas geven, loopt de motor perfect. Deze symptonen had ik dus niet voordat ik bovenstaande zaken vervangen had.
Heeft iemand een idee wat hier het probleem kan zijn?
Senne
Re: KTM 200 EXC 2009 klopt?
Geplaatst: do mar 01, 2012 01:13
door huskie
Senne,
ik heb wat info nodig.
De x-dimensie was de hoogte zuiger tov cilinder?
Allereerst kun je een compressietestje doen?
Dan wat is de squish hoogte?
Welke carbuarteur setting rij je?
Heb je de pv setting verandert?
Afdichting van de pijp op cilinder heeft geen lek?
Heb je de timingsplaat goed gezet?
Het kan een paar dingen zijn, nml te arm mengsel stationair sproeier.
Je z dimensie is niet correct, oftewel je powervalve staat te dicht bij stationair lopen.
Timing staat niet goed.
succes
Re: KTM 200 EXC 2009 klopt?
Geplaatst: do mar 01, 2012 12:34
door Boerr
Als ik het zo hoor lijkt het op de afstelling van je carb: Ik heb tot nu toe altijd iets moeten bijstellen (luchtschroef/stationairschroef sowieso) bij het vernieuwen van een top end.. Het lijkt er nu op dat hij teveel lucht krijgt (ofwel te arm staat zoals Huskie zegt), dus óf afstellen, of controleren op valse aanzuiging ergens..
Hij trekt overigens wel goed zoals voorheen? Want dan kun je ervan uitgaan dat je powervalve e.d. goed staat..
Re: KTM 200 EXC 2009 klopt?
Geplaatst: do mar 01, 2012 17:21
door huskie
Het meest logische is, te arme afstelling.
Maar bij mij was het een combinatie van: teveel compressie nml 240psi koud
wat in combinatie met een powervalve die te laag stond afgeteld voor detonatie zorgde bij gas dicht. Een licht schokken, klakken en kloppen was bij weg rijden voelbaar zelfs hoorbaar.
De carb stond goed afgesteld en toen ik de powervalve wat hoger had afgesteld was het verdwenen. De arbeidslag was gewoon te lang geworden waardoor de verbrandingsgassen niet op tijd konden ontnappen met kloppen tot gevolg.
Dus Senne, stel de pv af zodat de Z dimensie wat minder wordt. Standaard is die 47mm, denk ik, dus ga naar 46mm.... probeer maar. Wie weet.
Re: KTM 200 EXC 2009 klopt?
Geplaatst: do mar 01, 2012 20:14
door Senne Mathues
De x-dimensie was de hoogte zuiger tov cilinder?
-> Deze heb ik dus op 0 gezet zoals in de handleiding beschreven stond.
Allereerst kun je een compressietestje doen?
-> Ik heb niet de beschikking over een compressietester, hier moet ik even voor rondvragen.
Dan wat is de squish hoogte?
-> Geen idee, dit heb ik niet nagemeten omdat hieraan toch niets verandert is nadat ik een nieuwe zuiger heb geplaatst.
Welke carbuarteur setting rij je?
-> Geen idee, maar dit kan ik nakijken als ik hem opendoe.
Heb je de pv setting verandert?
-> Nee. Ik heb enkel het hele systeem rond de uitlaatklep losgemaakt en gekuist. Ik ben niet aan de stelschroef van de timer geweest.
Afdichting van de pijp op cilinder heeft geen lek?
-> Normaal is dit OK vermits ik nieuwe O-ringen + uitlaatveren heb geplaatst.
Heb je de timingsplaat goed gezet?
-> Niet nagekeken.
Ik ga eerst de route van het te arm mengsel proberen, dus kijken naar een evt lek waardoor hij valse lucht zuigt en spelen met de luchtschroef. Misschien ook de carburator eens helemaal open doen en proper maken. De kleur van de bougie zal ik ook eens controleren.
Als dit niet helpt zal ik z-dimensie, squish en compressie opmeten en hieruit mss conclusies trekken.
Re: KTM 200 EXC 2009 klopt?
Geplaatst: do mar 01, 2012 20:44
door JoeBaR
tweetakt kloppen = versleten bigend ?
Re: KTM 200 EXC 2009 klopt?
Geplaatst: do mar 01, 2012 22:05
door huskie
Nee Barry,
dat kloppen wat hij bedoelt is ontsteking/carb gerelateerd..... hoop ik tenminste
Ik herken het.
Re: KTM 200 EXC 2009 klopt?
Geplaatst: vr mar 02, 2012 22:17
door Senne Mathues
Daarnet even gecontroleerd of de motor ergens valse lucht zuigt en inderdaad dit was het geval. Ik had blijbaar de rubber tussen de carburator en het membraan niet goed vastgezet... Hopelijk is er geen vuil naar binnen gezogen.
Morgen alles terug monteren en kijken of hij nu wel goed draait.
Kunnen de o-ringen van de cilinderkop herbruikt worden, want dan kan ik snel even de cilinder + piston nakijken?
Re: KTM 200 EXC 2009 klopt?
Geplaatst: za mar 03, 2012 10:20
door huskie
Senne,
van een luchtlek aan de inlaat zijde gaat die slecht lopen, en zekeer arm acteren, maar ik vind dat wel ...... Met zo'n actie kan je je hele blok om zeep helpen.
Het is een abc-tje om de boel goed aan te trekken op juiste momentum.
anyway, succes met verhelpen en hopelijk was dat het probleem.
en ja, die o-ringen zijn zolang ze er goed uitzien te her-gebruiken.
Re: KTM 200 EXC 2009 klopt?
Geplaatst: ma mar 19, 2012 22:18
door Senne Mathues
Probleem lag toch niet aan de rubber die niet vastgenoeg zat, want dit loste het probleem niet op. Ik heb de carburator eens volledig gedemonteerd en zuiver gemaakt. Er kwam duidelijk wat vuil uit het gaatje waar de luchtschroef zit.
De motor loopt nu weer als vanouds zonder te kloppen.
Re: KTM 200 EXC 2009 klopt?
Geplaatst: di mar 20, 2012 19:53
door JoeBaR
klopt