Vroege wake-up call voor Frans Verhoeven

Moderators: henk-v, Jo VdB, Zot, Rudy, Mars

Plaats reactie
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Vroege wake-up call voor Frans Verhoeven

Bericht door henk-v »

1 januari 2012 - 11:51

Op nieuwjaarsdag gaat de wekker van Frans Verhoeven om half vijf. Anderhalf uur voor de start van de eerste etappe van de Dakar Rally staat de motorcoureur naast zijn bed. ,,Als ik niet al eerder wakker ben, bang om me te verslapen,” lacht Verhoeven.
Even na zes uur mag hij weg uit het parc fermé om de eerste 149 kilometer verbinding naar de proef af te leggen. ,,Het is geen noemenswaardige special, maar het is wel leuk dat er meteen de eerste dag een beetje wedstrijd is,” vindt Verhoeven. Na de proef is er nog 620 kilometer over de weg af te leggen naar Santa Rosa de la Pampa, waar hij in de middag in het bivak aankomt.
Oud en nieuw maakt Verhoeven dus niet mee. ,,Ik lig ergens tussen negen en tien uur op oudjaarsavond in bed. Ik heb alles al klaar: mijn tas is ingepakt en gaat al met de assistentietruck mee. Ik heb alleen nog het hoognodige bij me.”

De assistentietruck vertrekt al op 31 december richting Santa Rosa, anders zijn de monteurs te laat in het bivak, waar de eerste motorrijders op 1 januari rond half drie, drie uur worden verwacht. De vrachtwagen doet ongeveer twaalf uur over de 821 kilometer. De monteurs en begeleiders van Verhoeven vierden hun oud en nieuw daarom al op 30 december.
Zonder Verhoeven. Die ging samen met een van de andere Shercorijders al vroeg wat eten. ,,Even een goeie biefstuk naar binnen schuiven en een pastaatje. Ik wilde op tijd naar bed. Om tien uur lag ik erin en toen de wekker ging om acht uur, heb ik ‘m lekker nog even twee uurtjes verder gezet. Ik heb het klokje rond geslapen. Alle rust die ik kan pakken vóór de Dakar is meegenomen.”

Oudjaarsdag stond in het teken van de laatste verplichtingen: de rijdersbriefing en het rondje over het podium. En ‘Tricky’ Frans Verhoeven zou ‘Tricky’ Frans Verhoeven niet zijn als hij daar niet iets bijzonders van maakte.

bron www.enduro.nl
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Re: Vroege wake-up call voor Frans Verhoeven

Bericht door henk-v »

Afbeelding

DAG 1 - SHAKE DOWN
10.00 Na het verplichte podiumnummer, veel minder spectaculair dan in BA trouwens hebben de deelnemers hun laatste verkwikkende nachtrust achter de rug voor de eerstkomende dagen. Onze fotografen lieten zich jammer genoeg een beetje verrassen bij het podium toen Frans zijn wheelie enkele honderden meters verder pas inzette zodat we een beetje op onze honger bleven zitten. Vandaag begint het dus echt, een eerste etappe van maar liefst 820 km, waarvan 57 km special in een strook langs de kust, een beetje zoals de proloog van enkele jaren geleden in Barcelona stel ik me darbij voor.... behalve dat die maar een kilometertje of 3 was en nu 57 . De rest van de etappe dient vooral om al wat kaf van het koren te scheiden.

12.55 Zopas zijn de eerste resultaten o de live tracker verschenen. Come, Despres en Rodrigues openden de debatten. Op het 1e WP heeft de spanjaard een verschil gemaakt van 51 sec op Despres en reeds een volle minuut op Helder, de Portugees.


13.00 We kunnen al wel zitten rekenen, maar op Nieuwjaarsdag lukt dat nog niet echt, we wachten nog maar even af en geven u 2 links mee om de race van nabij te volgen .



1.Eerst hebben we Misha die alweer paraat is met een nieuwe tracker die volgens onze mening iets smarter werkt dan de toeters en bellen van dakar.com. U vindt Misha's meesterwerkje op volgende link : http://trackingdakar.nl/ . U zal wat moeten testen met de verschillende buttons maar na tien minuutjes kom je er wel uit.
2.De officiële Dakar.com site heeft weer flink geïnvesteerd, hopelijk loopt het een beetje vlotter dan in de vorige uitgaves ..... dat was niet echt om vrolijk van te worden, Een directe link vindt u hier : http://gaps.dakar.com/2012/dakar/stage-01/aso/fr.php naar de eerste etappe die nu onderweg is.
13.10 Chaleco Lopez heeft de leiding wanneer een 12 tal rijders zijn gepasseerd aan WP1. Frans heeft al onmiddellijk de aanval ingezet en bezet de zevende plek na het eerste Waypoint. Hij klokt net dezelfde tijd als Cyril Despres , 16 ' 37". Ullevalseter volgt onze landgenoot op 7 seconden. De strijd is al onmiddellijk los gebrand wat erop wijst dat dit jaar de aanloopperiode is over geslagen.
13.25 Het enige Waypoint is gelegen op de helft van deze Special, later volgt nog een stuk met 40 meter niveau verschil, het kan nog alle kanten uit en dat blijkt uit het feit dat er enkele illustere onbekenden in de voorste lijn komen postvatten. De Argentijn Pizzolito, de spanjaard Barreda Bort en voormalig motorcrosser Johnny Aubert nestelen zich voor Frans die terugvalt naar de 12e plaats.

13.45 De special is voor de snelle jongens in het veld al achter de rug, Lopez (CH) zet de snelste tijd neer, Coma (SP) wordt tweede en Pizzolito (ARG) een opgemerkte derde. Frans consolideert op een 14 e plaats en houdt woord, hij vertrekt voorzichtig. Despres neemt slechts één seconde op hem en wordt 13e.

14.00 Na deze relatief korte special begint het zware stuk verbinding van 763 km. Frans kont zal vanavond alle kleuren van de regenboog hebben, hij zal dan alle mogelijke posities wel hebben gehad die mogelijk zijn op een motor want laat ons erlijk zijn... op hoeveel manieren kan je op een motor zitten? Voor velen al direct een koude douche die niet in dank zal worden afgenomen , asjeblief zeg ..... 763 km. Voicemail volgt straks aan de linkerkant van deze pagina.

Afbeelding
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Re: Vroege wake-up call voor Frans Verhoeven

Bericht door henk-v »

Stage 1: Kust, Zand en duinen - maar geen tijd om te zonnebaden
De kustplaats Mar del Plata brengt de gedachten op lekker luieren, zeker nadat de deelnemers zich in het publiek gemengd hebben tijdens de publieke presentatie op 31 december. Maar daar is natuurlijk geen tijd voor.

Als opwarmer volgt een korte special stage langs de kust, waar de kleine duinen de voorbode zijn van de eerste horde die genomen moet worden. Deze korte special is vooral bedoeld om de startvolgorde voor de eerste serieuze etappe te bepalen. Voor de favorieten zaak om er meteen goed bij te zitten, want wie tijd verliest moet morgen verder naar achteren starten en kan meteen aan een inhaalrace beginnen.

Na deze korte uitdaging volgt een lange verbindingssectie naar Santa Rose de la Pampa, waar het eerste bivouac is.

Afbeelding

bron http://www.fransverhoeven.com/
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Re: Vroege wake-up call voor Frans Verhoeven

Bericht door henk-v »

Etappe 1 Dakar Rally 2012 live: Frans Verhoeven 14e
Laatst gewijzigd: zondag 1 januari 2012 - 15:35 | Auteur: Tom Kooken
Dakar Rally etappe 1 MAR DEL PLATA - De Dakar Rally is begonnen. De coureurs rijden op nieuwjaarsdag een klassementsproef van 57 kilometer. Ze gaan van start in het Argentijnse kustplaatsje Mar del Plata. Op deze pagina kun je de etappe live volgen.

Frans Verhoeven was de eerste Brabander die begon aan de eerste special stage van de Dakar Rally. Hij deed 34 minuten en 26 seconden over de etappe, waardoor hij op de 14e plaats staat. De etappe werd bij de motoren gewonnen door de Chileen Francesco Lopez. Hij was 1 minuut en 49 seconden sneller dan Verhoeven.

Motoren
Ebert Dollevoet kwam als 90e over de eindstreep. Hij was 11 minuten en 30 seconden langzamer dan ritwinnaar Lopez. Ook voor Marco van Geel (plaats 101 op 12 minuten en 52 seconden), Jan van Gerven (103 op 12 minuten en 55 seconden) en Jan van Woerkum (105 op 13 minuten en 3 seconden ) zit de eerste etappe er op.
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

Re: Vroege wake-up call voor Frans Verhoeven

Bericht door henk-v »

Afbeelding

De kop is eraf. De eerste 60 kilometer die meetellen voor het klassement van de Dakar 2012 leverden Frans Verhoeven de (voorlopig) veertiende plaats op, met een tijd van 34.26. ,,Dat is een mooi begin,” vond Verhoeven, meteen na de finish van de eerste special.
De eerste proef stelde nog niet heel veel voor, maar was wel een prettig stukje om even in het ritme te komen. ,,Het leek op de Brabantse Kempen. In het begin zaten wat vieze gaten, maar daarvoor had de wedstrijdleiding vooraf gewaarschuwd. Daarna kwam er een deel met lange knippen en vervolgens veel redelijk hard zand. Er zaten een paar duintjes in, bij de kust. Dat was gewoon leuk.”
Het laatste deel, ongeveer 15 kilometer, was het plankgas rechtdoor.

Verhoeven verloor een heel klein beetje tijd toen na twee kilometer zijn ico (een speciale kilometerteller) los kwam. Die was kort voor de start nog gewisseld, waarbij was vergeten de moertjes goed vast te draaien. “Er zat een nieuwe ico op, maar die knipperde heel irritant,” vertelde Verhoeven. “Daarom hebben we er nog even snel een oude opgezet. Die zijn veel betrouwbaarder. Als je ze vastzet tenminste. Ik heb tijdens het rijden de kabels eraf getrokken en mijn andere ico gereset. Het was even extra opletten en het kostte me misschien tien seconden.”

Om zich weer even in te stellen op het parcours na die korte afleiding, oriënteerde Verhoeven zich op het stof dat de motor van David Casteu deed opwaaien. In de harde wind had Verhoeven daar geen last van.

Na een kleine servicebeurt (andere band) begon hij aan de 620 kilometer verbinding over de openbare weg naar Santa Rosa.

bron www.enduro.nl
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

betrouwbare monteur gezocht met onmiddellijke ingang!

Bericht door henk-v »

Afbeelding

Verhoeven woedend:” Ik wil een andere monteur ! ”
De stoom kwam uit de oren van Frans Verhoeven bij binnenkomst in het bivak in San Rafael, na afloop van de tweede etappe van de Dakar 2012. En dat was niet van de schroeiende hitte van boven de 40 graden. Verhoeven was woest.

In de eerste etappe was hij al een ico (afstandsmetertje) verloren doordat de moertjes niet goed waren vastgedraaid. In de tweede etappe was het nog een tandje erger. Het begon met een veertje van de koppeling dat verkeerd om zat waardoor Verhoeven bij het inrijden van een greppel de controle over zijn motor verloor en vol met zijn gezicht op de opbouw knalde. ,,Tanden door mijn lip. De binnenkant van mijn bovenlip ligt helemaal open.”

Het gebeurde kort voor het eerste controlepunt. En dat terwijl het juist lekker ging. Verhoeven won terrein op directe concurrenten als Olivier Pain en Helder Rodriguez. ,,Alleen tegen Cyril Despres was niet te rijden,” constateerde Verhoeven. ,,Die reed wel zo gigantisch hard.”
Na CP 1 kon Verhoeven weer inlopen op Pain en kon hij de Fransman zelfs inhalen. Dat betekent dat hij zeker een minuut had goedgemaakt. ,,Het terrein na CP 1 was totaal anders dan ervoor. Het eerste deel was plankgas knallen, na CP 1 waren er veel stenen, kuilen, greppels. Veel springen, draaien en keren. Helemaal mijn terrein. Maar toen begon de hele voorkant van de motor te dansen. Alles bewoog en kwam los. Doodeng en levensgevaarlijk.”

Op een vlak stukje kon Verhoeven bij een paar toeschouwers met een caravannetje een sleutel 13 regelen en daarmee alles provisorisch vastzetten. ,,Een ouderwets fietsenmakerssleuteltje, maar het werkte. Ik schrok toen ik zag hoe alles vastzat: niets was geborgd. Alles kon er zo weer uitlopen.”
Eenmaal weer in de rio’s en greppels en nadat hij Pain voor de derde keer had ingehaald, kon Verhoeven tot zijn schrik zijn stuur niet meer draaien. Wel heen, maar niet terug. ,,Er was weer een bout uitgelopen en die kwam tegen de voorvork. Met de borgmoeren van de achtertanks heb ik dat weer vastgezet.”

Het laatste stuk kon Verhoeven wel weer vlot doorrijden, maar met samengeknepen billen: wat zou er nu nog meer losgaan? Hij werd uiteindelijk 29ste en ver;loor een half uur.
,,Ik heb geprobeerd mijn boosheid om te zetten in motivatie, maar het vertrouwen krijg je niet zomaar terug. Mijn strategie voor vandaag was stevig doorrollen, maar daarvan is niets terecht gekomen. Tien, vijftien minuten ben je zo kwijt met twee keer stoppen en vervolgens durfde ik niet meer op 100 procent te rijden. Ik heb mezelf 235 kilometer lang zitten opvreten.
,,Ik neem alle risico’s en doe mijn werk zo goed ik kan. Dan kan ik me geen prutser veroorloven. Dit mag gewoon niet gebeuren. Ik ben alle vertrouwen in mijn monteur kwijt en heb dat ook al aangegeven bij de teammanager van Sherco: ik wil een andere monteur.”

bron www.enduro.nl
brommer
Berichten: 708
Lid geworden op: vr aug 18, 2006 19:32

Re: Vroege wake-up call voor Frans Verhoeven

Bericht door brommer »

Vandaag 2de!!
Woning nodig in omgeving Zoetermeer?
pb maar
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

Re: Vroege wake-up call voor Frans Verhoeven

Bericht door folie »

fabrieksmonteur van Sherco soms ?
Leuke motoren, maar ik heb al vaker op het internet gelezen dat je die dingen bij aflevering even na moet kijken om op z'n minst even alle bouten vast te draaien.
Plaats reactie